Elgiganten - defekt MSI GT70, hur gå vidare?

Permalänk
Medlem

Elgiganten - defekt MSI GT70, hur gå vidare?

Hej!

Har haft ett lite krångligt ärende med Elgiganten, tänkte se om någon här kan komma med lite vettiga tips...

Jag köpte en MSI GT70 0NC i höstas på Elgigantens hemsida. De hade ganska fet rea och datorn var nedsatt från 14 000kr till 10 000kr.
Specen var i7 3610QM, 8gig ram och GTX660m.

Lyckades inte få några spel att fungera, dock fungerade benchmarks med fina resultat. Även videouppspelning laggade stenhårt.
Efter många drivrutinsbyten, pill med ströminställningar och ominstallationer av Windows lämnade jag in datorn till Elgiganten för reparation.

Efter några veckor ringer serviceverkstaden Elgiganten anlitar och berättar för mig att de bytt moderkort, grafikkort, samt minnen. Det har inte avhjälpt felet och de börjar "få slut på alternativ". De ska göra ett sista försök, annars skulle de ge upp och jag skulle få en ny dator.

2 veckor senare ringer samme reparatör från serviceverkstaden igen. Han upprepar det han sa förra gången, fick lite deja vu-känsla nästan. De skulle ha bytt moderkort, grafikkort, minnen, ominstallerat hit och dit. Reparatören säger att han ska ansöka om RMA ifall de inte får igång den nu.

Ytterligare 2 veckor går. Jag börjar tröttna och åker igår in till butiken där jag lämnat in datorn. Förklarar mitt ärende. De förstår att jag är trött på att vänta. RMA-ärendet ligger hos MSI. De säger att jag naturligtvis ska få en ny dator och servicekillen försvinner in på lagret.

En stund senare kommer servicekillen tillbaka och säger att de inte har någon likvärdig dator att erbjuda... de lovar att kolla vidare under dagen idag och försöka hitta en likvärdig. "Sålänge" får jag ett presentkort av dem på hela summan. De lovar att om de inte hittar en likvärdig dator och om jag inte vill köpa något annat ur deras sortiment ska jag får pengarna tillbaka i handen.

Nu till min fråga...

De har ingen likvärdig dator säger de, menar de då för 10 000kr eller 14 000kr?
Känns konstigt att de inte har NÅGOT som har ungefär samma specar.
Varför fick jag ett presentkort på 10 000? Som säkerhet tills idag eller? Blev jag blåst?
Är de inte skyldiga att ge mig något likvärdigt oavsett pris? Borde inte MSI kunna skicka dem en likvärdig laptop som jag får?

Tips och råd uppskattas!

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Moderator
Moderator

Du skulle inte ha accepterat presentkortet, om det inte var med ett presentkort du köpte första datorn. Pengar tillbaka skall man alltid ha i samma form som man betalade, kontant, kort, kuponger etc.

Eftersom det här låter som att de häver ditt köp är det köpeskillingen du får tillbaka, alltså vad du betalat. Du kommer aldrig få tillbaka mer än så. Skulle EG ha en likvärdig dator brukar det finnas lite mer flexibilitet så kolla vad de har att erbjuda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Dum som jag är tog jag emot presentkortet utan att tänka efter, hade stått och trampat i en timme inne i butiken och ville komma därifrån... men de har ju faktiskt sagt att de ger mig pengarna tillbaka, så där är det väl ord mot ord antar jag.
Det "roliga" är att köpet är gjort på 20 månaders räntefritt via HB Finans. Kan ju inte betala av min skuld med ett presentkort liksom?

Det verkar onekligen som de häver mitt köp, ja! Och mer pengar än jag betalat räknar jag inte med att få tillbaka.

Däremot tänker jag, som du sa, att de borde kunna vara lite flexibla med en ersättningsdator... eller kan de kräva MSI på likvärdig, som jag sedan får?

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Medlem

När var det exakt du köpte datorn? Elgiganten har ju 30 dagars öppet köp (du får faktiskt använda datorn fritt under tiden).
Så kolla på deras hemsida om du kan lämna tillbaka datorn på öppet köp.

http://www.elgiganten.se/cms/s-biGsGQVpQFsAAAEwr6FqIUri/oppet-kop-hos-elgiganten-i-30-dagar

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Pylver:

kan de kräva MSI på likvärdig, som jag sedan får?

Nu vet jag inte vad MSI har för rutiner och än mindre hur deras avtal med EG ser ut. Har de en väl utvecklad kontakt brukar det alltid finnas välvilja från tillverkarens sida att hålla sin kund (EG) nöjda men det är inte alltid det ser så rosigt ut. Du kan inte kräva en likvärdig dator om inte EG har en sådan eftersom de då kan hävda att det skulle bli oskäligt dyrt. Däremot kan du ligga på EG med ett "jag vill ju helst köpa en ny dator hääär så om ni kunde..." eftersom de gärna behåller dina slantar. Det var säkerligen därför (alternativt okunskap) de gav dig ett presentkort.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Zorrox:

När var det exakt du köpte datorn? Elgiganten har ju 30 dagars öppet köp (du får faktiskt använda datorn fritt under tiden).
Så kolla på deras hemsida om du kan lämna tillbaka datorn på öppet köp.

Datorn är reklamerad och har varit på service i åtminstone sex veckor enligt TS.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Datorn är reklamerad och har varit på service i åtminstone sex veckor enligt TS.

Påverkas EG öppet köp av att datorn har varit reklamerad (eftersom dom säger att man kan använda datorn fritt)?
Kanske en dum fråga men jag tolkar det som att TS har köpt datorn och har försökt att få den fixad men EG har inte lyckats, så kanske man kan använda öppet köp ändå?
På EG hemsida står det något om att öppet köp är förlängd till 24e januari, vet inte heller hur jag ska tolka det (då kanske det inte är försent för TS).

Visa signatur

Case: Corsair 650D | PSU: Asus Thor 1200W | RAM: Corsair 2*16GB Dominator Platinum RGB 5600MHz | Cooling: Corsair H100i Elite LCD | CPU: i7-12700K | MB: Asus ROG Strix Z690-F Gaming WIFI | GPU: MSI 4080 SUPRIM X | Monitor: Acer XB270HU

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Zorrox:

Påverkas EG öppet köp av att datorn har varit reklamerad (eftersom dom säger att man kan använda datorn fritt)?

Jag skulle absolut särställa öppet köp och reklamation, ja. Öppet köp innebär att man returnerar en komplett, fullt fungerande vara.
Köper man något som visar sig vara defekt skulle man potentiellt kunna använda sig av öppet köp om varan saknar DOA-period eller denna har passerats medan de 30 dagarnas öppet köp inte har det. Väljer man istället att reklamera får man nog vackert rida den karusellen tills den stannar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Problemet här är att du accepterade ett presentkort, det gör det svårare för dig annars hade du bara kunnat häva köpet direkt och fått pengarna tbax.
Likvärdig dator ska inte ha med priset att göra i första hand, det skall vara en likvärdig produkt däremot vill de kanske inte ge en dator för 20K om du betalat 10K för det är inte skäligt för deras del, MSI ska kunna ge en likvärd dator ja men problemet är att MSI är tydligen ganska jobbiga med RMA men det har inget med dig att göra, du är kund hos elgiganten inte hos MSI men som sagt presentkortet gör det svårare för de har ju gett dig tbax pengarna men låst dig till dem och du godkände det när du tog emot det.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Avstängd

Gå till disken lämna fram presentkortet och säg jag vill ha mina pengar tillbaka eller så ger ni mig en likvärdig dator om dom så ska skicka efter en!
Du har ju den på finans och i hur all fridens namn ska du kunna betala av med ett present kort?.
Desto mera oväsen du gör i affären ju mera framgång kommer du ha prata så högt du bara kan så andra hör det brukar hjälpa.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av bicepscurl:

Desto mera oväsen du gör i affären ju mera framgång kommer du ha prata så högt du bara kan så andra hör det brukar hjälpa.

Dagisfasoner platsar bättre på just dagis än bland vuxna människor där man förväntas ha lärt sig att skriak högst inte är en bra kommunikationsmetod.
EG jobbar uppenbarligen på en lösning och TS har ännu inte haft problem med hur de hanterar ärendet så varför gorma? De flesta människor kan sakligt och lugnt framföra sna krav även om situationen skapar irritation, på det sättet undviker man att förstöra både sin egen och andras dag och man får i nästintill alla fall bättre hjälp än den som skriker halsen av sig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och synpunkter!

Jag lämnade in datorn typ 4 dagar efter öppet köp gått ut, därav RMA istället för öppet köp.

Har varit i kontakt med EG idag igen, de har hittat en likvärdig Asus (GTX670 istället för 660 t.o.m.) som jag kan hämta ut i början av nästa vecka! Det var sämre optisk enhet, men det spelar mig ingen som helst roll.
Killen jag pratade med tyckte att det var lite konstigt att jag fått ett presentkort, men det skulle bara vara att "byta" presentkortet mot Asus:en.
Vet ju också att Asus:en är lite dyrare än 10 000kr, men billigare än de 14 000 som MSI-datorn kostade utan rabatten.

Trots mycket strul med denna service måste jag ändå applådera EG, det var faktiskt serviceverkstaden som ställde till med mest strul.

Återigen, tack för alla svar!

Edit: Läxan jag lärt mig är att aldrig acceptera ett presentkort som kompensation när man betalat med pengar eller, som i mitt fall, via finans.
Nu löste det sig ju ändå, men jag vill inte tänka på hur det kunnat gå ifall de inte hittat likvärdig dator och jag blivit tvungen att försöka få ut 10 000 cash istället för 10 000 presentkort... *brrr*

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Medlem

Som tidigare skrivits så betyder "likvärdig" inte samma sak som "lika värde", EG har rätt att erbjuda en billigare dator t o m, sålänge specifikationen är likvärdig.

Ett finansavtal går alltid att backa, det kan EG hjälpa till med genom att ringa finansbolaget och säga att köpet är hävt.

En till aspekt finns i detta: skälig tid. sex veckors tid att försöka reparera en vara är inte skäligt. Det finns hundratals utlåtanden från ARN som klargör detta solklart. Tre veckor är det som gäller. Man kan lägga än mer tyngd bakom detta genom att framhålla att datorn används för jobbet/studier och att behovet av den därmed är trängande. Även för detta finns prejudicerande fall från ARN.

Konsumenten har alltid rätt till kontant ersättning i första hand, om denne vill ha det istället för en erbjuden likvärdig vara. Just det är ju inte så aktuellt i detta fall dock.

Permalänk
Medlem

En liten kommentar till hur man ska bete sig i affären...

Jag brukar se till att vara påläst innan jag åker dit så man inte blir överkörd.
Det bästa är att vara lugn, saklig och peka på hållbara argument.
Det är alltid större chans att personalen gör sitt yttersta för att lösa problemet om man är trevlig!

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pylver:

En liten kommentar till hur man ska bete sig i affären...

Jag brukar se till att vara påläst innan jag åker dit så man inte blir överkörd.
Det bästa är att vara lugn, saklig och peka på hållbara argument.
Det är alltid större chans att personalen gör sitt yttersta för att lösa problemet om man är trevlig!

Bra val, i bland måste man trots allt tänka på att det inte alltid är den som står i affären som är roten till allt ont som hänt
Att förlora fattnigen och börja skrika känns mer som om det är en själv som förlorat på något vis, men visst
det är inte alltid så lätt

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Kan tipsa att de argument jag la tyngd på var:

1: Garantiärendet mellan MSI och EG är en helt annan sak än garantiärendet mellan kund (jag) och EG. Jag ska inte behöva vänta.
2: Den långa servicetiden.
3: Allmänt konstigt att beställa massa reservdelar som inte avhjälper felet, man brukar väl lokalisera felet först och sedan beställa reservdel?

Visa signatur

|Antec900|GA-890GPA-UD3H|PhenomII 965 BE|
|8GB Vengeance LP DDR3|HD5870|X25-M 80GB|

Permalänk
Entusiast

So fallet är upplagt i den här tråden kan trådskaparen begära att köpet hävs och hela köpesumman återbetalas. Dels har säljaren inte kunnat åtgärda felet inom rimlig tid och dels har samma fel uppstått upprepade gånger så de har använt sina chanser att neka hävning med att först försöka reparera varan själva. Så det enklaste är nog att gå till butiken och be dem häva köpet. Ta med presentkortet och lämna tillbaks det. Avbetalningen får Elgiganten lösa bäst de vill själva mot det företaget. Eventuella avbetalningar som redan gjort ska återbetalas kontant.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Om du vill ha din HB avbetald tror jag du kan använda presentkortet till det, annars är väl det bästa att bara diskutera med dem och säga hur du skulle vilja ha det. Vet inte vilka rättigheter du har men de kan ju va medgörliga oavsett...

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Eftersom det här låter som att de häver ditt köp är det köpeskillingen du får tillbaka, alltså vad du betalat. Du kommer aldrig få tillbaka mer än så.

https://lagen.nu/arn/1999-4494 är intressant vad gäller detta.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pylver:

Tack för alla svar och synpunkter!

Har varit i kontakt med EG idag igen, de har hittat en likvärdig Asus (GTX670 istället för 660 t.o.m.) som jag kan hämta ut i början av nästa vecka! Det var sämre optisk enhet, men det spelar mig ingen som helst roll.

Grattis, då fick du lite bättre spel prestanda på köpet, en bluray kan du köpa till själv sen, ostar inte så mycket.

EG brukar lösa såna problem relativt smärtfritt, min far köpte en pc på EG för flera år sedan som strulade från första början, vi fick en ersättnings dator, men till min förväning var specen bra mycket sämre, så vi gick tillbaka igen och jag visade att jag visste en del om datorer, men jag var ändå trevlig men lite smått irriterad, då chefen sa åt dom att ge mig en snäppet bättre dator vilket jag fick, allt var faktiskt bättre och kostade 3000:- mer

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*
På otrevligheter.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.