Hårddisk för kall?

Permalänk
Medlem

Hårddisk för kall?

Kan min hårddisk bli för kall ? för den är i konstant drag och när jag känner på den så är den kallare än när datorn är av stängd !!

Permalänk

Tror inte det är någon fara.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

Den kommer aldrig att bli kallare än rumstemperatur (om du inte har en peltier). Så förutsatt att du inte har fruktansvärt kallt i rummet så kan du nog vara lugn. Var glad att den är kall istället.

Permalänk
Medlem

hehe oki tack..

Permalänk
Medlem

Jag fortsätter på den här tråden istället för att skapa en ny identisk tråd.

Jag har läst i en del trådar här på forumet att hårddiskar faktiskt skulle kunna ta skada av låga temperaturer på säg mindre än 30-35 grader, men är det någon som har koll på hur det verkligen ligger till ?

Har en liknande fundering då jag har ställt in min Nas i en kall-garderob, med ca 8-10 grader nu så här under vintertid.

Diskarna ligger på temperaturer mellan 11-25 grader vid idle till normal belastning.
Flyttar jag ut den i rumstemperatur stiger det till motsvarande ca 31-40 grader...

Enligt specifikationerna för Deskstar 7K3000 så är temperaturer från 0-60 grader att räkna som "operating temperaturer"

Vågar man lita på det och fortsätta köra på med diskarna i "kylan" ?

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghaster:

Jag fortsätter på den här tråden istället för att skapa en ny identisk tråd.

Jag har läst i en del trådar här på forumet att hårddiskar faktiskt skulle kunna ta skada av låga temperaturer på säg mindre än 30-35 grader, men är det någon som har koll på hur det verkligen ligger till ?

Har en liknande fundering då jag har ställt in min Nas i en kall-garderob, med ca 8-10 grader nu så här under vintertid.

Diskarna ligger på temperaturer mellan 11-25 grader vid idle till normal belastning.
Flyttar jag ut den i rumstemperatur stiger det till motsvarande ca 31-40 grader...

Enligt specifikationerna för Deskstar 7K3000 så är temperaturer från 0-60 grader att räkna som "operating temperaturer"

Vågar man lita på det och fortsätta köra på med diskarna i "kylan" ?

sålänge det inte är minusgrader ser jag ingen fara med det?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av G3kkO:

Kan min hårddisk bli för kall ? för den är i konstant drag och när jag känner på den så är den kallare än när datorn är av stängd !!

Den kan inte vara kallare när datorn är avstängd; om du har vanliga fläktar.

Hårddiskar är vad jag vet känsliga för temperatur skillnader

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Den kan inte vara kallare när datorn är avstängd; om du har vanliga fläktar.

Hårddiskar är vad jag vet känsliga för temperatur skillnader

Du svarade nyss på ett inlägg från 2004, det är senare inlägg som har återupplivat tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghaster:

Jag fortsätter på den här tråden istället för att skapa en ny identisk tråd.

Jag har läst i en del trådar här på forumet att hårddiskar faktiskt skulle kunna ta skada av låga temperaturer på säg mindre än 30-35 grader, men är det någon som har koll på hur det verkligen ligger till ?

Har en liknande fundering då jag har ställt in min Nas i en kall-garderob, med ca 8-10 grader nu så här under vintertid.

Diskarna ligger på temperaturer mellan 11-25 grader vid idle till normal belastning.
Flyttar jag ut den i rumstemperatur stiger det till motsvarande ca 31-40 grader...

Enligt specifikationerna för Deskstar 7K3000 så är temperaturer från 0-60 grader att räkna som "operating temperaturer"

Vågar man lita på det och fortsätta köra på med diskarna i "kylan" ?

Elektronik är normalt gjort för att fungera bra i rumstemperatur, definerat runt 20-21 grader. Ner till 0 och under så kan det bli problem med fukt som kondenserar, gummi som stelnar och dämpningsvätskor/olja som blir mer trögflytande eller stelnar, så det är inte bra för känsliga HDDs som inte är super torra och många olika material. Skulle därför inte oras för att köra i en kall garderob.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghaster:

Jag fortsätter på den här tråden istället för att skapa en ny identisk tråd.

Jag har läst i en del trådar här på forumet att hårddiskar faktiskt skulle kunna ta skada av låga temperaturer på säg mindre än 30-35 grader, men är det någon som har koll på hur det verkligen ligger till ?

Har en liknande fundering då jag har ställt in min Nas i en kall-garderob, med ca 8-10 grader nu så här under vintertid.

Diskarna ligger på temperaturer mellan 11-25 grader vid idle till normal belastning.
Flyttar jag ut den i rumstemperatur stiger det till motsvarande ca 31-40 grader...

Enligt specifikationerna för Deskstar 7K3000 så är temperaturer från 0-60 grader att räkna som "operating temperaturer"

Vågar man lita på det och fortsätta köra på med diskarna i "kylan" ?

Enligt tester som gjorts så är 35-40 optimalt, även 50-60 är bättre än <25.
http://static.googleusercontent.com/external_content/untruste...
Nu är ju detta test 5 år gammalt så det kan ju ha ändrats med dagens diskar, men varför ta risken?

Temperaturinfon börjar i stycke 3.4.

Citat:

Temperature is often quoted as the most important environmental
factor affecting disk drive reliability. Previous
studies have indicated that temperature deltas as low as
15C can nearly double disk drive failure rates

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Enligt tester som gjorts så är 35-40 optimalt, även 50-60 är bättre än <25.
http://static.googleusercontent.com/external_content/untruste...
Nu är ju detta test 5 år gammalt så det kan ju ha ändrats med dagens diskar, men varför ta risken?

Temperaturinfon börjar i stycke 3.4.

Tackar för länken!

Intressant artikel, men inte särskilt upplyftande i mitt särskilda fall då.
Får helt enkelt se till att täta garderoben så att temperaturen stiger..

Trodde väl aldrig att jag skulle behöva oroa mig för att en dator blev För välkyld....

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghaster:

Tackar för länken!

Intressant artikel, men inte särskilt upplyftande i mitt särskilda fall då.
Får helt enkelt se till att täta garderoben så att temperaturen stiger..

Trodde väl aldrig att jag skulle behöva oroa mig för att en dator blev För välkyld....

Dra ner varvet på chassifläktarna så det blir varmare i lådan?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Dra ner varvet på chassifläktarna så det blir varmare i lådan?

Fo3

Jo det kunde man nog tänka sig skulle hjälpa.
Fast när den ena fläkten lade av helt, så låg ändå temperaturen på hårddiskarna på runt 11 grader vid låg/normal användning..

Skulle snarare behöva ett värmeelement i nasen...

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Enligt tester som gjorts så är 35-40 optimalt, även 50-60 är bättre än <25.
http://static.googleusercontent.com/external_content/untruste...
Nu är ju detta test 5 år gammalt så det kan ju ha ändrats med dagens diskar, men varför ta risken?

Temperaturinfon börjar i stycke 3.4.

Det här visste jag inte. Då kanske man ska stänga av fläktarna som kyler diskarna.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Det här visste jag inte. Då kanske man ska stänga av fläktarna som kyler diskarna.

Om du menar fläktarna som får luften att strömma genom datorn, så nej.

Permalänk
Rekordmedlem

Hårddiskar har lager som påverkas av tempen, de är lite som en bilmotor, går de för kallt så får de sämre smörjning och livslängden förkortas. blir de extremt kalla så lär de inte fungera alls pga att måtten påverkas för mycket.
Det finns rekommendationer för tempen på de flesta diskar, som här 0-60C i drift och -40-70 vid förvaring.
http://www.seagate.com/internal-hard-drives/desktop-hard-driv...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Om du menar fläktarna som får luften att strömma genom datorn, så nej.

Nej jag har tystgående fläktar som endast kyler diskarna.
Jag har andra fläktar som kyler resten.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Nej jag har tystgående fläktar som endast kyler diskarna.
Jag har andra fläktar som kyler resten.

http://cache.futurelooks.com/wordpress/wp-content/uploads/201...

Beror väl lite på vad man har för temp med och utan extra hdd kylning.
Jag har extra kylning på mina också då de ofta låg runt 50 grader vid hög load utan, ligger just nu runt 30 grader och detta i idle.
Har faktiskt inte involverat mig så mycket i detta tidigare heller utan utgått från att ju svalare desto bättre men letade runt lite när jag såg frågor på ämnet komma från flera håll

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hårddiskar har lager som påverkas av tempen, de är lite som en bilmotor, går de för kallt så får de sämre smörjning och livslängden förkortas. blir de extremt kalla så lär de inte fungera alls pga att måtten påverkas för mycket.
Det finns rekommendationer för tempen på de flesta diskar, som här 0-60C i drift och -40-70 vid förvaring.
http://www.seagate.com/internal-hard-drives/desktop-hard-driv...

fast de stämmer ju inte helt, en bilmotor mår bra med minusgrader runt 5-10 minus, då bränslet förbränns extra effektivt pga luft kristallerna sugs in och expanderar, så du kan få en mätbar skillnad, OCH aldrig i mina dagar som motorburen påg haft problem med kylan utom med biltema batteri,

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av annddyy:

fast de stämmer ju inte helt, en bilmotor mår bra med minusgrader runt 5-10 minus, då bränslet förbränns extra effektivt pga luft kristallerna sugs in och expanderar, så du kan få en mätbar skillnad, OCH aldrig i mina dagar som motorburen påg haft problem med kylan utom med biltema batteri,

En motor mår bra av rimligt kall insugningsluft, men den mår definitivt inte bra av att gå för kall och inte heller för varm, den ska helst ha en stabil förbestämd temp som den är designad för. Hårddiskar har idag mindre problem med tempen eftersom de inte använder stegmotorer utan är steglösa men de klarar ändå inte av vilka temperaturer som helst och smörjningen upphör i princip helt om tempen blir för låg både i en hdd och i en bilmotor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Trixtr:

Elektronik är normalt gjort för att fungera bra i rumstemperatur, definerat runt 20-21 grader. Ner till 0 och under så kan det bli problem med fukt som kondenserar, gummi som stelnar och dämpningsvätskor/olja som blir mer trögflytande eller stelnar, så det är inte bra för känsliga HDDs som inte är super torra och många olika material. Skulle därför inte oras för att köra i en kall garderob.

Det bildas inte kondens ty hårdvaran är varmare än omgivningstemperaturen.

Skrivet av mrqaffe:

En motor mår bra av rimligt kall insugningsluft, men den mår definitivt inte bra av att gå för kall och inte heller för varm, den ska helst ha en stabil förbestämd temp som den är designad för. Hårddiskar har idag mindre problem med tempen eftersom de inte använder stegmotorer utan är steglösa men de klarar ändå inte av vilka temperaturer som helst och smörjningen upphör i princip helt om tempen blir för låg både i en hdd och i en bilmotor.

Trevligt med en julversion av din avatar!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av annddyy:

fast de stämmer ju inte helt, en bilmotor mår bra med minusgrader runt 5-10 minus, då bränslet förbränns extra effektivt pga luft kristallerna sugs in och expanderar, så du kan få en mätbar skillnad, OCH aldrig i mina dagar som motorburen påg haft problem med kylan utom med biltema batteri,

Skillnaden du upplever mellan en varm sommardag och en kall vinterdag har inget med livsängden och slitaget i motorn att göra.
Det är mer än snabbare värme i kupén som är anledningen till att motorvärmare är en ypperligt bra idé.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Hade inte bildats kondens även om den var kallare än omgivningen, i hårddisken menar jag då. De är ju helt slutna och har en skyddande atmospär på insidan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blomqvist:

Trevligt med en julversion av din avatar!

Jag hittade ett jul Q

Skrivet av annddyy:

fast de stämmer ju inte helt, en bilmotor mår bra med minusgrader runt 5-10 minus, då bränslet förbränns extra effektivt pga luft kristallerna sugs in och expanderar, så du kan få en mätbar skillnad, OCH aldrig i mina dagar som motorburen påg haft problem med kylan utom med biltema batteri,

För att förtydliga lite så är det nog bättre fyllnadsgrad http://sv.wikipedia.org/wiki/Fyllnadsgrad du upplever skillnaden av som gör att vissa motorer går bättre om de får kyld luft, Det är tex därför man har laddluftkylare och vatteninsprutning på överladdade motorer, fyllnadsgraden påverkas tydligt även av höjden över havet och som sagt tempvariationerna i luften, det här är en sak man tar hänsyn till när man programmerar en motorstyrning och framförallt turbomotorer kan optimera det här bättre än sugmotorer, speciellt om man mäter vad som händer inuti cylindern och optimerar så att man ligger så nära knackning som möjligt, men ändå undviker det.
Men smörjsystem mår inte bra av stora tempvariationer, dels så ändrar lagringarna mått och så är det förändringarna i oljan, så lager går alltså att optimera mycket bättre om det designas för en specifik arbetstemp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hårddiskar har lager som påverkas av tempen, de är lite som en bilmotor, går de för kallt så får de sämre smörjning och livslängden förkortas. blir de extremt kalla så lär de inte fungera alls pga att måtten påverkas för mycket.
Det finns rekommendationer för tempen på de flesta diskar, som här 0-60C i drift och -40-70 vid förvaring.
http://www.seagate.com/internal-hard-drives/desktop-hard-driv...

Frågan är väl eg om man vågar lita på och kan utgå från att tillverkarens specifikationer räcker att följa.
Rimligtvis borde det väl vara testat ordentligt från tillverkaren innan dom sätter de gällande specifikationer på pränt.
Har dom satt 0-60 grader som temperatur för diskarna i drift så kanske disken mår lika bra av 10 grader som av 50 grader.

Men det beror väl eg på hur man skall tolka informationen som ges...

Det står oftast ingenting formulerat som en rekommendation eller någon optimal temperatur vad jag kunnat utläsa, så frågan blir väl ändå om disken mår sämre av en lägre temperatur än en högre, eller om den "mår lika bra" så länge den håller sig inom specifikationerna..??

Testet som TiasE länkade till ovan är ju några år gammalt och mycket kan ha hänt på 5 år, men har utvecklingen isåf haft någon betydelse för just temperaturerna?

Vad tror ni om utsikterna för svar om jag skulle prova att maila tillverkaren med en fråga?

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror de har testat/simulerat fram tempen, det är ett rätt snävt område de rekommenderar ändå och det område som de flesta ligger i är nog ännu snävare, en normal disk går nog kring 30-50C och lagringstempspannet är ju nästan dubbelt så stort som området de rekommenderar för drift.

http://storage.toshiba.eu/export/sites/toshiba-sdd/media/prod...
Det är en mer stryktålig disk för fordonsbruk och där anger man istället ett betydligt större tempspann som mer motsvarar det som finns i en bilkupe.
Environmental:
Temp: Operating / Non-operating in °C -30°C to 85°C / -40°C to 95°C

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellspawned:

Hade inte bildats kondens även om den var kallare än omgivningen, i hårddisken menar jag då. De är ju helt slutna och har en skyddande atmospär på insidan.

Inte alls, de har ventilationshål, dock med filter för att förhindra damm att komma in. Studera en hårddisk lite närmare, och du hittar små hål, ofta med en text 'Do not cover hole' bredvid.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Om du är orilig för att hårddiken blir för kall, så kan du kolla tempen på den med t.ex CrystalDiskInfo

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hittade ett jul Q

För att förtydliga lite så är det nog bättre fyllnadsgrad http://sv.wikipedia.org/wiki/Fyllnadsgrad du upplever skillnaden av som gör att vissa motorer går bättre om de får kyld luft, Det är tex därför man har laddluftkylare och vatteninsprutning på överladdade motorer, fyllnadsgraden påverkas tydligt även av höjden över havet och som sagt tempvariationerna i luften, det här är en sak man tar hänsyn till när man programmerar en motorstyrning och framförallt turbomotorer kan optimera det här bättre än sugmotorer, speciellt om man mäter vad som händer inuti cylindern och optimerar så att man ligger så nära knackning som möjligt, men ändå undviker det.
Men smörjsystem mår inte bra av stora tempvariationer, dels så ändrar lagringarna mått och så är det förändringarna i oljan, så lager går alltså att optimera mycket bättre om det designas för en specifik arbetstemp.

jag kan gå in och ändra på wiki så anser de som skitsnack och säger ur min egen erfarenhet, oljerna mår bra av att bli lite geggiga ibland men de stämmer, dock i slutändan så går ej bilen sämre i kyla , de jag ville påpeka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Inte alls, de har ventilationshål, dock med filter för att förhindra damm att komma in. Studera en hårddisk lite närmare, och du hittar små hål, ofta med en text 'Do not cover hole' bredvid.

Kanske inte alla har det då, men jag vet att Western Digital är på väg med heliumfyllda hårddiskar. Eller så är det nått som bara är på gång.