SSD'n kan mata ut som vanligt usbminne, felinstallerad?

Permalänk
Medlem

SSD'n kan mata ut som vanligt usbminne, felinstallerad?

Hej! Fick hem min Corsair force GT igår, och kopplade in den och den hittas normalt av systemet, men den hamnar även under den här menyn, där andra USB-minnen etc. hamnar. Det får mig att undra om allt står rätt till, och om inte, vad ska jag göra?

Tack på förhand!

Visa signatur

Zotac GeForce RTX 3080 Trinity | Ryzen 9 5900x | 64GB DDR4 | Define S

Permalänk
Medlem

Inte något jag sett förut.

Men första tanken som slog mig är att SATA porten är inställd som eSATA i BIOS.
Vet att det går att ställa in på vissa moderkort.

//zekel

Visa signatur

I'd rather hate you, for everything you are
Then ever love you, for something you are not

Permalänk
Inaktiv

Jag trodde det var rätt så normalt att kunna mata ut.

Permalänk
Medlem

Bugg i drivrutinerna till erat chipset om det ser ut så. Testa uppdatera, annars så kan det fixas i registret.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

hittade en tråd på toms hardware om detta.

Verkar vara stanadard AHCI drivrutinerna i Windows 7 som ger detta, att installera rätt drivrutiner från tillverkaren ska tydligen lösa det.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/199047-14-safely-remove-h...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

In I BIOS/UEFI och ta bort hotswap för din SSD och alla interna hårdiskar.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr_Spackel:

Bugg i drivrutinerna till erat chipset om det ser ut så. Testa uppdatera, annars så kan det fixas i registret.

Bugg vet jag inte. Det är ju inget problem annat än att ett alternativ man antagligen inte är intresserad av att använda visas.

Skrivet av zekel:

hittade en tråd på toms hardware om detta.

Verkar vara stanadard AHCI drivrutinerna i Windows 7 som ger detta, att installera rätt drivrutiner från tillverkaren ska tydligen lösa det.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/199047-14-safely-remove-h...

Att installera alternativa drivrutiner riskerar ju dock att sabba TRIM-stödet. Beroende på vad det nu är för drivrutiner man kör in.

Skrivet av Xeno88:

In I BIOS/UEFI och ta bort hotswap för din SSD och alla interna hårdiskar.

Ja, i de bios/uefi där det finns ett sådant alternativ borde ju det fixa "problemet". Finns ju dock inte alltid.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har det med men inget jag stör mig på

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Kan ju också vara så att Hot swap är aktiverat i BIOS...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skibbetyskott:

Offtopic: Usain bolt? haha

Gav mig ett skratt iaf.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Att installera alternativa drivrutiner riskerar ju dock att sabba TRIM-stödet. Beroende på vad det nu är för drivrutiner man kör in.

Nu skulle jag i och för sig lita mer på att drivrutinerna från t.ex. Intel eller vilken tillverkare man nu har på chipset fungerar bättre än standarddrivrutiner som följer med i Windows 7 vid installation.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

S-ata har möjligheten till hotswap, vilket gör att du har möjlighet att mata ut den. Eftersom du har Windows på disken så används den konstant och kan inte matas ut. Vill du bli av med det är det att i bios slå av hotswap på de portarna du inte vill ha det på, det du förlorar är helt enkelt möjligheten till att plocka ur diskarna under drift vilket du ändå inte vill/kan med din Windows-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekel:

Nu skulle jag i och för sig lita mer på att drivrutinerna från t.ex. Intel eller vilken tillverkare man nu har på chipset fungerar bättre än standarddrivrutiner som följer med i Windows 7 vid installation.

Förhoppningsvis stämmer det numera. I början (med avseende på TRIM) var det defintiivt inte så.

AHCI i sig är ju ett standardgränssnitt så det SKA fungera fullt ut med drivrutinerna som följer med OS.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar anser att detta är helt normalt nu och slipper oroa mig!

Visa signatur

Zotac GeForce RTX 3080 Trinity | Ryzen 9 5900x | 64GB DDR4 | Define S

Permalänk
Avstängd

Kan "mata ut" min Nova2.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Avstängd

Det är lätt fixat om du vill ha bort den från den menyn. Dock behöver jag få veta vilket moderkort du har om jag ska kunna hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

Jag kan visst mata ut två av mina vanliga lagringsdiskar

Permalänk
Inaktiv

Jag har det senaste från min moderkortstillverkare. jocke92 verkar ha helt rätt.