Permalänk
Medlem

Jag behövde ingen guide eller känna i butik!

Jag var modig och bara beställde och kände hemma och är super nöjd.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian R:

Jag behövde ingen guide eller känna i butik!

Jag var modig och bara beställde och kände hemma och är super nöjd.

Det behövs fler modiga som du! Man kommer ändå inte vara nöjd förens man har testat dom alla!

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem
Skrivet av NePpo:

Det behövs fler modiga som du! Man kommer ändå inte vara nöjd förens man har testat dom alla!

Gotta catch em' all!

Tackar, får se ifall behovet är stort nog att motivera priset, blir ändå en ca 400kr för en numpad från keyboardco, ganska saftigt iom. att mitt tangentbord kostade 600kr. Taobao kan jag inte påstå att jag förstod mycket av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NePpo:

Nepp :/ finns i bara i amerikansk layout. Men kan du inte leva med det så är det tyvärr kört med low profile. Jag använder amerikansk layout till och från och det fungerar hur bra som helst.

Här ser man hur stor skillnad det är på de tangenterna och OEM tangenter: http://img1.cache.netease.com/catchpic/A/A1/A1C1A80634C184FF7...

Oj vilken skillnad det är på knapparna! Den lägsta ser ju onekligen bekvämast ut.

Jag avskyr små Enter-knappar men jag antar att man vänjer sig med en liten äcklig enterknapp?

Är det någon skillnad på tangentuppsättningen förutom att enter-knappen är liten? Ser ju ut som att Å är obekvämt långt till höger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

Oj vilken skillnad det är på knapparna! Den lägsta ser ju onekligen bekvämast ut.

Jag avskyr små Enter-knappar men jag antar att man vänjer sig med en liten äcklig enterknapp?

Är det någon skillnad på tangentuppsättningen förutom att enter-knappen är liten? Ser ju ut som att Å är obekvämt långt till höger.

Man vänjer sig med enter knappen, faktum är att den kommer närmare handen vilket gör att man inte behöver sträcka lillfinger lika långt.

Enda skillnaden på tangentuppsättningen är att knappen bredvid vänster skift inte finns. Det man får göra då om man vill skriva <,> och |, är att man får trycka "alt+shift" och byta till amerikansk layout. Vilket fungerar utmärkt eftersom man så sällan använder de tecknena.

Å tangenten sitter på precis samma avstånd som på svenskt tangentbord.

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem
Skrivet av onaona:

Oj vilken skillnad det är på knapparna! Den lägsta ser ju onekligen bekvämast ut.

Tänk dock på att det är ESC som jämförs med, en av de högsta tangenterna på ett vanligt tangentbord. Det finns ju även vanlig Cherrys-profil som är lägre än OEM, där de lägsta tangenterna ser ut att vara ungefär lika höga som på G80-3800 (enligt denna bild jag hittade). Skillnaden är att tangenterna på G80-3800 alla har samma profil, medan de på Cherrys andra G80-tangentbord är kurvade enligt bilden jag länkade.

Så om du vill ha svenska layout och klarar dig med vanlig Cherry-profil så kan du titta på G80-3000, som går att köpa i Sverige. Alternativt så kan du också försöka hitta tangenter i Cherry-profil (på t.ex. Ebay, Geekhack eller deskthority) och sätta dem på valfritt tangentbord med Cherry MX-brytare, som t.ex. huttala gjort (bild från "Visa ditt tangentbord"-tråden).

Permalänk

Huttlla, jag kollade runt lite på tangentbord från Deltaco och från Cherry själva... Jag har hittat tangentbord med "NTK" och "FTSC"-switchar...
Vet du vad det är för typ av switchar och hur mekaniken i dessa fungarar? (Finner inget detaljerat om dessa på google...)

Ett supplement till guiden kanske?

Här är tangentborden med dessa switchar som jag hittade:
http://www.deltaco.se/products/items/itemid/(TB-250)/index.as...
http://www.deltaco.se/products/items/itemid/(TB-240)/index.as...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Droodle:

Huttlla, jag kollade runt lite på tangentbord från Deltaco och från Cherry själva... Jag har hittat tangentbord med "NTK" och "FTSC"-switchar...
Vet du vad det är för typ av switchar och hur mekaniken i dessa fungarar? (Finner inget detaljerat om dessa på google...)

Ett supplement till guiden kanske?

Här är tangentborden med dessa switchar som jag hittade:
http://www.deltaco.se/products/items/itemid/(TB-250)/index.as...
http://www.deltaco.se/products/items/itemid/(TB-240)/index.as...

Det ena tangentbordet använder Cherry ML Switch. Det ser du på produktnummret G81-3000LPCSF-2. Det som säger vilken sorts switch som används är de två första siffrorna "G81"

Det andra använder Cherrys rubber dome.
G83

Cherry MX heter G80.

Det här systemet används bara av Cherry själva på de tangentbord som dem tillverkar.

Mer om hur cherry namnger sina produkter hittar du här: http://www.deskthority.net/wiki/Cherry_article_numbers

Där kan du även läsa om hur Cherry ML fungerar, men vad jag har hört så ska ML inte alls vara i klass med Cherry MX och ALPS switchar.

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem
Skrivet av NePpo:

Det ena tangentbordet använder Cherry ML Switch. Det ser du på produktnummret G81-3000LPCSF-2. Det som säger vilken sorts switch som används är de två första siffrorna "G81"

Inte riktigt, G81 är Cherry MY. Det är G84 som är ML. Cherry MY är väl inte direkt populära, deskthoritys wiki säger att de känns som att peta på en död bläckfisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Inte riktigt, G81 är Cherry MY. Det är G84 som är ML. Cherry MY är väl inte direkt populära, deskthoritys wiki säger att de känns som att peta på en död bläckfisk

Okej, bra att du rättar så jag inte lär ut helt fel, satt på mobilen så kollade fel

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk

Tangenterna på mitt Noppoo Choc Mini är tunnare än de flesta också. Gav bort Filco:t till brorsan vid jul så jag kan inte fota någon jämförelse men de är helt klart lägre i alla fall.

Edit: Bara amerikansk layout här med dock. Oroade mig över det när jag först beställde det men det har inte varit några som helst problem att anpassa sig. Föredrar det faktiskt och skiftar bara över till svenska när jag ska skriva något på svenska.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av unpronounceable:

Tangenterna på mitt Noppoo Choc Mini är tunnare än de flesta också. Gav bort Filco:t till brorsan vid jul så jag kan inte fota någon jämförelse men de är helt klart lägre i alla fall.

http://i.imgur.com/2YowMWl.jpg

Edit: Bara amerikansk layout här med dock. Oroade mig över det när jag först beställde det men det har inte varit några som helst problem att anpassa sig. Föredrar det faktiskt och skiftar bara över till svenska när jag ska skriva något på svenska.

Noppoo Choc mini använder sig av Cherry profil på sina tangenter, alltså är det sådär Cherrys egna tangenter ser ut.

Permalänk
Medlem

Då har man beställt ett HHKB, blir nog sista nya bordet jag köper

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Extrapaj:

Då har man beställt ett HHKB, blir nog sista nya bordet jag köper

Tror du ja!

Permalänk

Tangentbord med mekaniska brytare, från märken som exempelvis QPAD och Steelseries, baserar sig ofta (alltid, till och med?) på redan färdiga tangentbord från någon okänd asiatisk tillverkare som de sedan modifierar lite och säljer under sitt eget varumärke. Men hur gör Filco & Ducky?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Subdubwise:

Tangentbord med mekaniska brytare, från märken som exempelvis QPAD och Steelseries, baserar sig ofta (alltid, till och med?) på redan färdiga tangentbord från någon okänd asiatisk tillverkare som de sedan modifierar lite och säljer under sitt eget varumärke. Men hur gör Filco & Ducky?

Samma sak, bara det att de använder sig av bättre tillverkare. Filco använder Costar och Ducky har en blanding av sin egna tillverkning och en annan tillverkare från Taiwan (om jag minns rätt).

Permalänk
Skrivet av huttala:

Samma sak, bara det att de använder sig av bättre tillverkare. Filco använder Costar och Ducky har en blanding av sin egna tillverkning och en annan tillverkare från Taiwan (om jag minns rätt).

Aha, okej.

På tal om någonting helt annat, ändras känslan mycket när man använder sig av o-ringar? Jag minns nämligen att jag var nyfiken på att testa på det, och att någon vänlig själ här på forumet till och med erbjöd sig att skicka o-ringar till SweClockers-medlemmar som var intresserade av att testa på det. Dock fick han förhinder av något slag, så jag fick aldrig dessa o-ringar och sedan dess har jag inte tänkt mer på det förrän nu.

Vore kul att höra hur mitt QPAD MK-80 skulle låta utan ljudet som uppstår då tangenterna bottnar.

EDIT: Hittade nyss den här videon, och jag är nu ännu mer sugen på att beställa o-ringar till mitt tangentbord då ljudet verkar bli mycket mer behagligt!

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Subdubwise:

Aha, okej.

På tal om någonting helt annat, ändras känslan mycket när man använder sig av o-ringar? Jag minns nämligen att jag var nyfiken på att testa på det, och att någon vänlig själ här på forumet till och med erbjöd sig att skicka o-ringar till SweClockers-medlemmar som var intresserade av att testa på det. Dock fick han förhinder av något slag, så jag fick aldrig dessa o-ringar och sedan dess har jag inte tänkt mer på det förrän nu.

Vore kul att höra hur mitt QPAD MK-80 skulle låta utan ljudet som uppstår då tangenterna bottnar.

EDIT: Hittade nyss den här videon, och jag är nu ännu mer sugen på att beställa o-ringar till mitt tangentbord då ljudet verkar bli mycket mer behagligt!

Skulle inte rekommendera de svarta o-ringarna. Vill man ha tyst på tangentbordet med så lite skillnad som möjligt i slaglängd så ska man satsa på de röda o-ringarna från wasdkeyboards.com

Men om du vill ha kortare slaglängd på switcharna så går det ju bra att ta de andra, men värt att tänka på är att det blir som helt andra switchar då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Aha, okej.

På tal om någonting helt annat, ändras känslan mycket när man använder sig av o-ringar? Jag minns nämligen att jag var nyfiken på att testa på det, och att någon vänlig själ här på forumet till och med erbjöd sig att skicka o-ringar till SweClockers-medlemmar som var intresserade av att testa på det. Dock fick han förhinder av något slag, så jag fick aldrig dessa o-ringar och sedan dess har jag inte tänkt mer på det förrän nu.

Vore kul att höra hur mitt QPAD MK-80 skulle låta utan ljudet som uppstår då tangenterna bottnar.

EDIT: Hittade nyss den här videon, och jag är nu ännu mer sugen på att beställa o-ringar till mitt tangentbord då ljudet verkar bli mycket mer behagligt!

Jag vet inte hur dom där 2mm röda O-rigarna beter sig. Hoppas dom är lite hårdare i materialet än dom svarta. Jag har provat lite olika 2mm O-ringar och dom bästa är helt klart dom som är hårdare och inte så svampiga. Då får man en mer distinkt feedback när man slår i botten. Helt klart skönt bli av med klonkandet när man bottnar på ett Ducky Shine II. Tyvärr har det ingen påverkan på ljudet när knappen släpps upp efter nedlsaget..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hittade en tangetbordsaffär här i Seoul. Ligger i Yongsan Electronics market om någon undrar, andra våningen i ett av husen. Man kan testa alla tangentbord.. riktigt trevligt. Tyckte HHKB2 Pro var det skönaste, lätt. Men undersökte inte så noga mellan de olika Topre.

Zalman med.. bruna eller blåa var det. Sjukt plastigt, riktigt tråkigt att skriva på.

Leopold, Filco.. och lite annat..

Ducky, Topre, HHKB2 Pro

HHKB2 Pro. Köpte mig ett sådant armstöd för de tangentbord jag har. 40000 låtsaspengar.

Topre, Typenow Solid (inte uppackat dessvärre)

Topre, 55g-switchar överst.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Jag hittade en tangetbordsaffär här i Seoul. Ligger i Yongsan Electronics market om någon undrar, andra våningen i ett av husen. Man kan testa alla tangentbord.. riktigt trevligt. Tyckte HHKB2 Pro var det skönaste, lätt. Men undersökte inte så noga mellan de olika Topre.

Zalman med.. bruna eller blåa var det. Sjukt plastigt, riktigt tråkigt att skriva på.

Leopold, Filco.. och lite annat..

Ducky, Topre, HHKB2 Pro

HHKB2 Pro. Köpte mig ett sådant armstöd för de tangentbord jag har. 40000 låtsaspengar.

Topre, Typenow Solid (inte uppackat dessvärre)

Topre, 55g-switchar överst.

Du hittade Keyboard-himlen i S.Korea.. Lite långt åka för mig tyvärr.. *suck!*

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Tror du ja!

Haha, trodde knappt på mig själv, men ska försöka hålla mig borta iaf

Skrivet av CCWarlock:

Jag hittade en tangetbordsaffär här i Seoul. Ligger i Yongsan Electronics market om någon undrar, andra våningen i ett av husen. Man kan testa alla tangentbord.. riktigt trevligt. Tyckte HHKB2 Pro var det skönaste, lätt. Men undersökte inte så noga mellan de olika Topre.

Zalman med.. bruna eller blåa var det. Sjukt plastigt, riktigt tråkigt att skriva på.
http://uglybob.df.lth.se/bilder/tgb/IMG_9289.JPG

Leopold, Filco.. och lite annat..
http://uglybob.df.lth.se/bilder/tgb/IMG_9293.JPG

Ducky, Topre, HHKB2 Pro
http://uglybob.df.lth.se/bilder/tgb/IMG_9294.JPG

HHKB2 Pro. Köpte mig ett sådant armstöd för de tangentbord jag har. 40000 låtsaspengar.
http://uglybob.df.lth.se/bilder/tgb/IMG_9295.JPG

Topre, Typenow Solid (inte uppackat dessvärre)
http://uglybob.df.lth.se/bilder/tgb/IMG_9296.JPG

Topre, 55g-switchar överst.
http://uglybob.df.lth.se/bilder/tgb/IMG_9297.JPG

Dregel.... skulle kunna bo där inne

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Huga, det där 10th anniversary tangentbordet skulle jag inte tacka nej till alltså...
Synd att du inte hade plats för det i bakfickan så jag kunde få köpa mig ett ex! :/

Permalänk
Medlem

Ser ut som den bästa tangentborsdsbutiken jag var inne i när jag var i Japan, fast... Bättre. :>

Seoul är nog bättre än Tokyo nu för tiden, när det kommer till tangentbordsbutiker (då alla bra verkar läggas ned i Japan). Så man kanske borde ta en tripp till Sydkorea? :>:>

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köpte precis ett mk-50. Men upptäckte att media knapparna fungerar inte om man inte har programmet markerat. Testade med VLC. Detta är ju totalt värdelöst. Jag vill ju kunna byta låt när jag är inne i ett annat program eller spel. Går detta fixa?

Permalänk
Skrivet av Lindgren92:

Köpte precis ett mk-50. Men upptäckte att media knapparna fungerar inte om man inte har programmet markerat. Testade med VLC. Detta är ju totalt värdelöst. Jag vill ju kunna byta låt när jag är inne i ett annat program eller spel. Går detta fixa?

I programmet måste du antagligen bocka i någon inställning som gör att hotkeyn blir global, alltså så att den fungerar oavsett vilket program som är aktivt. Det har ingenting som helst med tangentbordet i sig att göra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

I programmet måste du antagligen bocka i någon inställning som gör att hotkeyn blir global, alltså så att den fungerar oavsett vilket program som är aktivt. Det har ingenting som helst med tangentbordet i sig att göra...

Ok. Läste nämligen att man inte behövde programvara. Får väl ladda hem den då.

EDIT: Fanns inga drivers att ladda hem.

Permalänk
Skrivet av Lindgren92:

Ok. Läste nämligen att man inte behövde programvara. Får väl ladda hem den då.

EDIT: Fanns inga drivers att ladda hem.

Jag syftar på programmet där du vill att mediaknapparna ska fungera. Ingen programvara behövs till tangentbordet, tror inte ens det finns. Inte till MK-50 och MK-80 åtminstone.

Jag har ett MK-80 och medieknapparna fungerar utmärkt då min mediaspelare, Billy, stödjer globala hotkeys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag syftar på programmet där du vill att mediaknapparna ska fungera. Ingen programvara behövs till tangentbordet, tror inte ens det finns. Inte till MK-50 och MK-80 åtminstone.

Jag har ett MK-80 och medieknapparna fungerar utmärkt då min mediaspelare, Billy, stödjer globala hotkeys.

Yes ja jag fick binda keys i VLC. Tack!

Permalänk
Medlem

Ligger uppe ett Model M på tradera om nån är sugen

http://www.tradera.com/ibm-tangentbord-retroklassiker-ps-2-ko...