Fler rum, fler ljudanläggningar

Permalänk
Medlem

Fler rum, fler ljudanläggningar

Hej.

Har ganska nyligen skrivit papper på vårt första hus. Grejen är den att vi nu får två rum som kräver ljud. Rummet gjort för film får vår nuvarande soundbar från Yamaha med sub. Det större rummet behöver en anläggning som klarar musik, men kanske även någon rulle då och då. Jag är inte speciellt intresserad av att ha en högtalare i varje hörn, ej heller metershöga pjäser oavsett plats i rummet. Höjd som en Ipad hade varit att föredra. Tunnhet oxå om det går att uppbringa Helst ett system som kan lira bas utan en sub. 2.0 heter det kanske? Inte livsviktigt, men ju färre grejer att placera ut, desto gladare blir tanten.
Rummet är cirka 25kvadrat med normal takhöjd, 2,40.
Jag är inte så bra på ljud, därav enkelheten med en soundbar som vi har idag. Men en soundbar är inte optimal för partymusik vad jag förstått.
I en av våra bananlådor hittade jag min gamla stereo, (fick den i konfirmationspresent år 2000) en Panasonic sa pm03. Egentligen en Sc pm03 då den har högtalaruttag. Duger det att koppla till högtalare till den för att fylla rummet med musik när det blir party? Eller den kanske ska stå i tvättstugan för stunderna vi ska tillbringa där...

Permalänk

Du verkar ju inte kräsen av dig så det bör väl funka ja menar hur många körde inte på en liten boombox i ungredagar och dom tryckte ju ut endel!
fast de blir ju inget monster ljud!(beronde på högtalare)
mvh cap

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x3mdream:

Hej.

Har ganska nyligen skrivit papper på vårt första hus[...]

Grattis!

Citat:

Duger det att koppla till högtalare till den för att fylla rummet med musik när det blir party?

Om du även ska fylla rummet med människor som absorberar ljud så ska du vara medveten om att speciellt högt komme du inte kunna spela. Men till bakgrundsmusik kan den fungera.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Okey, tack.

Fått svar i en annan tråd där jag blivit rekommenderad Monitor Audio rs1 eller bx2. Även Quad 12l begagnat. Förstärkare lär väl oxå vara ett tvång.

Permalänk
Avstängd

Högtalare som låter bra är Dynavoice S-4 EX, de är typ 9-10 tum på diagonalen. finns i svart, vitt och brunt.
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-s-4-ex-natural-oak/3507/
Har själv två par, ett par från 2010 som hyllhögtalare och ett par nya från december 2012 som stativhögtalare i sovrummet.
(när plånboken fyllts igen, ska trådlöst multirum uppspelning ordnas i vardagsrum, kök, sovrum och altan).

De låter bra och högt med bara T-ampar som förstärkare, fast en T-amp klarar att ge 10-15W har din Panasonic mikrostereo samma resurser duger den utmärkt till att driva dessa högtalare (som klarar upp till 50W).
Faktum är när Nexus7 surfplattan spelar Spotify genom köksstereon kan höra ljudet gott och väl medan man skottar snö (Tack och lov finns snön bara utomhus )

Annars kanske denna mikroanläggning vara intressant med DVD-spelare och HDMI, förutom musik från CD-skivor, USB och AUX-ingångar. Den har både linje-utgångar och utgång till aktiv Subbas .
http://www.ljudfokus.se/produkt/yamaha-drx-730-s-4-ex-white-h...

Våra nya högtalarna drivs av en D-amp2 förstärkare, nöjd med ljudet men den har bara en ingång, vilket suger.
http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-d-amp-2-forstarkare-med-horlursutgang/5373/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ah okej. Snygg anläggning faktiskt. Gillar vitt.
Tanken är väl att uppgradera till en riktig förstärkare så småningom. Men fungerar denna så
Har har du tänkt lösa uppspelningen i alla rum? Klurar själv på hur jag ska få till de där. Har dock i-prylar så de lär lösa sig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av x3mdream:

Ah okej. Snygg anläggning faktiskt. Gillar vitt.
Tanken är väl att uppgradera till en riktig förstärkare så småningom. Men fungerar denna så
Har har du tänkt lösa uppspelningen i alla rum? Klurar själv på hur jag ska få till de där. Har dock i-prylar så de lär lösa sig

Kommer antagligen använda mig av Audioengine W3 som ger möjlighet att sända till flera mottagare samtidigt.
Ett startpaket med en Sändare och en mottagare.
+2-3 st W3R extra mottagare.
Tyvärr kostar ett startpaket över 1600kr och varje mottager ca: 1000kr, så det bli en anskaffnings plan.

Var tidigare inne på Orb Music Orb MP-1 som använder sig av datorn eller mobile/surfplatta som sändare via hemnätverks routern, till flera uppspelare.
Fast skippat Orb MP-1 pågrund av dåliga recensioner och ett mycket högt pris.

Visa signatur