Switch för forntpanel/bakpanel

Permalänk
Medlem

Switch för forntpanel/bakpanel

Hej! Jag har tänkt ut en idé som man kan tillämpa på chassin när det gäller hörlur/mikrofron-ingångar i frontpanelen. Jag försökte sälja idén till Fractal Design, men det blev inget, jag ställde även upp med idén i Fractal Designs "funktions"-tävling här på Sweclockers men utan resultat. Så vad är det för idé jag har? JO

Vissa, som t.ex mig, har ibland högtalare inkopplade i ens externa/interna ljudkort i datorlådan, och sen så har man hörlurar kopplade i fronten när man vill använda dem. Men för att byta mellan dessa så måste du dra ut och plugga i hörlur/mikrofon-pluggarna i fronten, varje gång du vill byta vart ljudet ska komma ut. Så min "lösning" är bara en vanlig typ av switch, som gör att du kan ha allting inkopplat till dator, alltså hörlurar/mikrofon i fronten och högtalare i bakpanelen, och sen så bara du stänger av eller sätter på switchen för att bestämma vart ljudet ska komma ut, så du slipper hålla på att dra ut och plugga i sladdarna i fronten hela tiden.
Switchen ska alltså fungera på så sätt att den häver eller sammanfogar kopplingen mellan headsetets kontakter i fronten, så när du switchar av så hävs kopplingen mellan headsettet och frontpanelen och ljudet går ut i bakpanelen, och när du switchar på så kopplas headsetet och frontpanelen samman och ljudet kommer ut i frontpanelen.

Men detta är ju trots allt svårare än vad det låter, iaf för min del som inte är så bra på sånna här saker. Så jag måste fråga er här på Sweclockers, hur ska jag ta mig till för att förverkliga den här idén? Och för att förenkla allting: Hur ska jag koppla sladdar och dylikt för att fixa en switch mellan bakpanelen och frontpanelen?

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Att ge bort en idé såhär när du planerar att tjäna pengar på det är inte så smart.. Om du fortfarande planerar att försöka sälja idén så ska du nog inte skriva den öppet på ett forum.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

fast de kan jag ju välja själv med mitt ljudkort..

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wrathborn771:

Att ge bort en idé såhär när du planerar att tjäna pengar på det är inte så smart.. Om du fortfarande planerar att försöka sälja idén så ska du nog inte skriva den öppet på ett forum.

Meh, har redan försökt och bryr mig inte om det så mycket längre, vill bara ha en sån lösning, oavsett om det är jag själv eller någon tillverkare som tar fram den

Skrivet av capkekken:

fast de kan jag ju välja själv med mitt ljudkort..

Jaha, det var ju lyxigt för dig, men det kan inte jag. Tror jag. Använder iaf mitt interna ljudkort på moderkortet och har Realteks drivisar

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk

Riktigt bra ide

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Vissa, som t.ex mig, har ibland högtalare inkopplade i ens externa/interna ljudkort i datorlådan, och sen så har man hörlurar kopplade i fronten när man vill använda dem. Men för att byta mellan dessa så måste du dra ut och plugga i hörlur/mikrofon-pluggarna i fronten, varje gång du vill byta vart ljudet ska komma ut. Så min "lösning" är bara en vanlig typ av switch, som gör att du kan ha allting inkopplat till dator, alltså hörlurar/mikrofon i fronten och högtalare i bakpanelen, och sen så bara du stänger av eller sätter på switchen för att bestämma vart ljudet ska komma ut, så du slipper hålla på att dra ut och plugga i sladdarna i fronten hela tiden.
Switchen ska alltså fungera på så sätt att den häver eller sammanfogar kopplingen mellan headsetets kontakter i fronten, så när du switchar av så hävs kopplingen mellan headsettet och frontpanelen och ljudet går ut i bakpanelen, och när du switchar på så kopplas headsetet och frontpanelen samman och ljudet kommer ut i frontpanelen.

Detta är något jag har önskat i många många år. Fattar inte varför tillverkare struntar i idén.

Skrivet av vompen:

Så jag måste fråga er här på Sweclockers, hur ska jag ta mig till för att förverkliga den här idén? Och för att förenkla allting: Hur ska jag koppla sladdar och dylikt för att fixa en switch mellan bakpanelen och frontpanelen?

1: Patent http://www.prv.se/sv/Patent/
2: Få din idé att fungera eller hitta någon stackare som vill fixa jobbet åt dig

Å andra sidan är det en god idé att vända på det hela, men då kanske någon hinner före.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgen1998:

Riktigt bra ide

Tack, tycker själv det också!

Skrivet av Navicula:

Detta är något jag har önskat i många många år. Fattar inte varför tillverkare struntar i idén.
1: Patent http://www.prv.se/sv/Patent/
2: Få din idé att fungera eller hitta någon stackare som vill fixa jobbet åt dig

Å andra sidan är det en god idé att vända på det hela, men då kanske någon hinner före.

Eller hur, någon borde ju ha plockat upp det, men det är väl för att målgruppen är så pass liten... Eller?
Och jag kollade precis det där med patent men det är så rörigt, och dessutom hittade jag en "liknande" lösning fast en extern variant på Inet :/

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+