GTX 680 SOC - Bra erbjudande.. slå till?

Permalänk
Medlem

GTX 680 SOC - Bra erbjudande.. slå till?

Hej,
jag ska köpa ett nytt grafikkort och då har jag tittat på GTX 680 som verkar som ett stabilt och bra grafikkort jag sökte runt på inet och hittade faktiskt ett grafikkort som var prestanda mässigt mycket bättre än dem andra GTX 680 men den nackdelen som fanns vara att det är 2gb VRAM och att den är ganska stor ( I mitt fall inget problem, har ett väldigt stort chassi).

Länk: http://www.inet.se/produkt/5409627/gigabyte-geforce-gtx-680-2...

Frågan: Ska jag slå till, eller finns ett ett bättre GTX 680 för den prislappen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerex132:

Hej,
jag ska köpa ett nytt grafikkort och då har jag tittat på GTX 680 som verkar som ett stabilt och bra grafikkort jag sökte runt på inet och hittade faktiskt ett grafikkort som var prestanda mässigt mycket bättre än dem andra GTX 680 men den nackdelen som fanns vara att det är 2gb VRAM och att den är ganska stor ( I mitt fall inget problem, har ett väldigt stort chassi).

Länk: http://www.inet.se/produkt/5409627/gigabyte-geforce-gtx-680-2...

Frågan: Ska jag slå till, eller finns ett ett bättre GTX 680 för den prislappen?

2gb minne är inte direkt en nackdel.
GPU'n tappar orken innan minnet tar slut.

Men jag skulle ligga lågt en vecka eller så, Titan lanseras ju snart och då kanske övriga priser justeras en aning (troligen inte men man vet ju aldrig).

Permalänk
Medlem

680 och 7970 kan nog sjunka en aning när Titan lanseras precis som ovan har nämnt. Men det kommer ju inte bli några "chock-sänkningar" däremot kan du nog fynda en hel del 680-kort på sweclockers marknad

Visa signatur

< iMac 21.5 > < Macbook Pro Retina >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

2gb minne är inte direkt en nackdel.
GPU'n tappar orken innan minnet tar slut.

Men jag skulle ligga lågt en vecka eller så, Titan lanseras ju snart och då kanske övriga priser justeras en aning (troligen inte men man vet ju aldrig).

Beror på helt vad för upplösning man spelar på, MEN.. hade kollat upp en review på dom där mini-fläktarna.. måste föra ett jävla väsen.

Permalänk
Medlem

Jag hade kollat upp ljudnivån på de där fläktarna, designen ser mysko ut.

Visa signatur

Damn it feels good to be a gubbe.

Permalänk
Medlem

Dessa anser jag som bra andra val,

Gigabyte: http://www.inet.se/produkt/5409458/gigabyte-geforce-gtx-680-2...
MSI: http://www.inet.se/produkt/5409456/msi-geforce-gtx-680-2048mb...

Jag har endast hört positiva saker om dessa kylare och de ligger på samma pris.

Visa signatur

MB:Asus Sabertooth Z77 CPU:i5 3570K @4.0 CM EVO 212 P&P GPU: HD4000.. PSU: OCZ ZT 650W 80Bronze+ Minne:4x4GB 16GB 1600Mhz LP SSD:OCZ Agility 2 120GB HDD:WD 2TB Green, 500GB WD BLUE

Permalänk
Medlem

Jo, jag har kollat upp ljudnivån men det är förvånadsvärt ganska låg den ligger på 44 Db medans en vanlig GTX 680 ligger på 43 Db (Jag tror det var något sånt).. Men iallfall jag ska köpa ett sprillans kort och inte begagnat då jag har haft krångel med det förrut men iallafall tror ni att det är ett bra kapp, eller finns det något bättre för pengen? Pengar spelar inte så stor roll om det handlar om hundra lappar.

Grafikkortet som jag vissade klockar 1202 Mhz när den är i boost, så det är ju ett stort plus sen så kan jag överklocka den troligtvisst ännu mer.

Permalänk
Medlem

Väldigt stor skillnad på Db om det är hög/låg frekvent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SyndroMm:

Beror på helt vad för upplösning man spelar på, MEN.. hade kollat upp en review på dom där mini-fläktarna.. måste föra ett jävla väsen.

Ja det beror på vilken upplösning man använder såklart =).
Men som sagt, innan du nått en upplösning eller texturnivå då grafikminnet inte räcker så är du nere på ospelbara FPS.

Grafikkortstillverkarna vet vad dom gör när dom väljer minnesmängd.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Lndv:

680 och 7970 kan nog sjunka en aning när Titan lanseras precis som ovan har nämnt. Men det kommer ju inte bli några "chock-sänkningar" däremot kan du nog fynda en hel del 680-kort på sweclockers marknad

Vad är logiken bakom det egentligen?
GTX Titan kommer ju vara makalöst mycket bättre än GTX 680 och HD 7970 men också makalöst dyrare, den slåss ju inte i samma segment som GTX 680 och HD 7970.

Jag tror inte det blir så men jag är öppen för förklaringar till varför det skulle ske!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Nej exakt som Uzanar säger så är ju GTX Titan en helt annan värld så jag tror knappast att det kommer sänkas avsevärt, men @Svensktiger Jag har 1920x1080 tror du att det kommer att fungera eller behöver man mer VRAM..? Jag är väldigt sugen på den där jag visade i första posten i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerex132:

Nej exakt som Uzanar säger så är ju GTX Titan en helt annan värld så jag tror knappast att det kommer sänkas avsevärt, men @Svensktiger Jag har 1920x1080 tror du att det kommer att fungera eller behöver man mer VRAM.. jag är väldigt sugen på den där jag visade i första posten i tråden.

Du behöver VERKLIGEN inte mer grafikminne.
Jag kör på 2560x1500 med ett enkelt 680 och har hittills inte råkat ut för att minnet skulle sätta begränsningen.
Vad som verkligen suger grafikminne är ju egentligen inte upplösning utan först och främst vilken AA du använder, och sen spelet/programet i fråga.
Får man FPS drops så beror det inte på minnet utan att GPU'n helt enkelt inte orkar.

Det finns även dom som tror att ett grafikkort blir mer framtidssäker med massa minne.
Men samma sak gäller där, i spel som kommer om 2 år så måste du ändå sänka inställningarna för att GPU'n inte orkar.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av Lndv:

680 och 7970 kan nog sjunka en aning när Titan lanseras precis som ovan har nämnt. Men det kommer ju inte bli några "chock-sänkningar" däremot kan du nog fynda en hel del 680-kort på sweclockers marknad

hoppas man hittar något billigt 670 då

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Det blev ett GTX 680 SOC har beställt nu får hoppas det kommer hem till en säkert, jag hoppas jag kommer bli nöjd med kortet så jag kan köra Crysis 3 osv.

Permalänk
Medlem

de där små fläktarna ser extremt högljudda ut.. kan du skriva en liten mini review på ljudnivån när du får det?
jag funderar på att slå till på asus top modellen men den är lite dyr jämfört med andra modeller, å andra sidan så är det typ den bästa kylaren.

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Jo det är sant, men jag tror inte det kommer låta så mycket då min dator är ganska ljud isolerad och det är trots allt fem styckna fläktar så jag tror inte dem kommer att köra på max hela tiden, men jag kan göra en liten 'mini review' när jag får kortet för er här på Sweclockers.

Permalänk

Reviews...

http://www.xbitlabs.com/articles/graphics/display/gigabyte-ge...
http://www.guru3d.com/articles_pages/gigabyte_geforce_gtx_680...
http://www.hardocp.com/article/2012/08/29/gigabyte_gtx_680_su...
http://www.youtube.com/watch?v=CpB_P4xXoIU
http://www.overclock3d.net/reviews/gpu_displays/gigabyte_gtx6...
http://www.eteknix.com/gigabyte-gtx-680-super-over-clock-2gb-...

Read and weap my friends...:)

Läser man reviews så har kortet en litet högre "noiselevel" mätt i DB än andra GTX 680...men enligt de flesta inte direkt störande...

Från Overclock3D reviewn:
"We demand three things from our coolers. In descending order of importance, quiet, cool (duh) and good looking. So let's start with the noise. It has 5 40mm fans on it. Expectations are for something that would run a Delta close. As it is the cooler isn't as loud as it looks like it will be, but that's hardly saying much. No matter what you do with power management tweaks there is only so much that you can reduce the decibel level and under load this is a lot louder than even the reference cooler. So with one black mark against it, maybe it's at least good at cooling? Nope. It's cooler than the default nVidia model, and also cooler than the Windforce although that wasn't exactly designed for the PCB. So when we compare it to designs that were created for the GTX680, the MSI Twin Frozr and the Zotac AMP! we find the SOC is not only considerably louder, but 6°C hotter too under load. At idle it's even worse. "

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

är road över hur många som säger att man absolut måste ha mer minne för att inte gå ner till ospelbara fps..... sitter själv med ett 680 2gb och 3st dell 2412M i 5760x1200 och kan lira det mesta på relativt höga inställningar. visst skall man upp i ultra eller extreme high på upplösningar så är givetvis 4gb varianten kanske mer givande. inte för att fpsen kommer bli högre utan bara att grafikminnet är utökat.
har du inga planer på att köra flerskärmsupplösningar eller 2550x 1440 med ultra så är nog 2gb ett okej val. ang dom små fläktarna så vetefan för känns inte som att gigabyte skulle sälja ett riktigt högljudt monster? bästa är nog att leta reda på ett test över det vs stock vs windforce vs amp ed ? och se hur domen i ljudnivån ligger.
prestandan finns där! gäller bara att ta kontrollen och släppa lös de

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem

Oj, nu har jag varit slarvig med information jag har tydligen beställt ett grafikkort som är tre slots, men min dator kan bara hålla två, det blir att häva köpet.. något tips om något två slots GTX 680 som går att överklocka högt eller är redan fabriks överklockad?

Permalänk
Skrivet av kerex132:

Oj, nu har jag varit slarvig med information jag har tydligen beställt ett grafikkort som är tre slots, men min dator kan bara hålla två, det blir att häva köpet.. något tips om något två slots GTX 680 som går att överklocka högt eller är redan fabriks överklockad?

Reviews är rätt bra att läsa innan man genomför köpet:D

Detta kanske?
https://www.inet.se/produkt/5409456/msi-geforce-gtx-680-2048m...

Eller detta?

https://www.inet.se/produkt/5409458/gigabyte-geforce-gtx-680-...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Jo jag hade läst alla reviews som fanns men uppmärksamade inte att dem sa i videon att det var 3 slots som gällde, så det blev lite fel men inet borde häva köper imorrn, men har ni något tips om ett grafikkort som bara tar två slots?

Permalänk
Skrivet av kerex132:

Jo jag hade läst alla reviews som fanns men uppmärksamade inte att dem sa i videon att det var 3 slots som gällde, så det blev lite fel men inet borde häva köper imorrn, men har ni något tips om ett grafikkort som bara tar två slots?

Hade personligen tagit MSI Twinfrozer eller Gigabyte Windforce före Asus...men det är min personliga åsikt:)

Asus Top kortet är väl också 3-slot!? Dessutom inte värt 1000kr mer än de andra 2...

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Jo, men jag tänkte då på 4gb versionen den har 2-slots, men hur mycket tror du man kan överklocka dem där du tipsade om vill kunna köra alla spel på högsta inställningar när man lägger ut såpass mycket pengar som man gör, vill helst ha något riktigt snabbt grafikkort?

Permalänk
Skrivet av kerex132:

Jo, men jag tänkte då på 4gb versionen den har 2-slots, men hur mycket tror du man kan överklocka dem där du tipsade om vill kunna köra alla spel på högsta inställningar när man lägger ut såpass mycket pengar som man gör?

Helt övertygad att de överklockar minst lika bra...om inte bättre

http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_geforce_gtx_680_asu...

Edit: Asus kortet var tydligen lite bättre men inte så mycket att det är värt 1000kr mer...

4gb är meningslöst...dessutom sämre prestanda än 2gb versionen pga mer minne;)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Nu blir jag helt snurrig av alla dessa grafikkort som finns men jag får sova över saken och fundera om det är någon som kikar in i tråden var vänlig och lämmna lite tips eller köpråd så får jag se om jag har kommit fram till något till imorrn, det måste vara 2-slots grafikkort!

Tack så mycket.

Permalänk
Desk Master

Brukar nog hellre se att folk kör på gtx 680 dc2 4GB från asus.

Visa signatur
Permalänk
Gigabyte

Hejsan.

SOC versionen är främst tilltänkt för SLI lösningar, då det får ett bättre flöde av luften och "stänger" inte inne det översta kortet.

Jag hade absolut kikat på OC versionen istället, varför inte 4 GB versionen Denna passar även den bra för SLI lösning, då den tar upp tre slots, men själva kylaren endast täcker 2,5 slots. Du har alltså 0,5 "slot" över för luftflödet. Ett utmärkt kort!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1443587

Om du däremot är tvingad att använda 2-slots lösning så kika på: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1203812

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Khezan:

Brukar nog hellre se att folk kör på gtx 680 dc2 4GB från asus.

Om det är samma pris javisst men annars är 4gb onödigt för vanligt spelande.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla svar nu behöver jag bara en sista åsikt ifrån er grabbar och tjejer.. Det finns två val och dem står emellan Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB OC eller MSI GeForce GTX 680 2048MB OC. Jag frågade Mikael på inet och han hänvisade till MSI grafikkortet som ett bra grafikkort, villken av grafikkorten kan man klämma ut mest prestanda ifrån?

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av kerex132:

Okej, tack för alla svar nu behöver jag bara en sista åsikt ifrån er grabbar och tjejer.. Det finns två val och dem står emellan Gigabyte GeForce GTX 680 2048MB OC eller MSI GeForce GTX 680 2048MB OC. Jag frågade Mikael på inet och han hänvisade till MSI grafikkortet som ett bra grafikkort, villken av grafikkorten kan man klämma ut mest prestanda ifrån?

Det är inget större fel på något av korten så kommer inte "trycka" på GIGABYTE modellen, ger dig istället lite fakta:). Det finns ingen som vet vilket som överklockar bäst, då detta är från kort till kort (man kan ha tur och otur så klart). Däremot vet jag att vårat kort har en extra fas för spänningen (total fem), vilket kan hjälpa dig att nå högre frekvenser + att det blir jämnare belastning över faserna då du överklockar. Jag vet även att MSI bygger sina krig referens designen, (om de inte gjort justeringar) vilket betyder fyra faser.

Visa signatur

Not in use.