Jag tror att min GPU-fläkt är trasig! [XFX Radeon HD 5870]

Permalänk
Avstängd

Jag tror att min GPU-fläkt är trasig! [XFX Radeon HD 5870]

Hello world!

Hösten 2009 köpte jag min då tysta och superfina dator. Efter ett och ett halvt år eller så började jag dock få problem med att datorn krashade när den var grafiskt belastad. Jag började då pilla i Catalyst för att försöka hålla koll på fläktarnas RPM och vad grafikkortets temperatur sysslade med. Min slutsats var att temperaturen steg och att Catalyst inte justerade fläktarnas varvtal per automatik så att grafikkortet till slut överhettade (vid typ 70 grader celsius om jag inte missminner mig) vilket resulterade i en omedelbar omstart. När datorn sedan startade om justerade den fläktarna som den skulle. Jag hade inte bockat i rutan för manuell fläktkontroll.

Vad jag nu har gjort för att motverka dessa krascher är att aktivera manuell fläktkontroll och sätta fläktarna till konstant typ 60%. Resultatet är att datorn låter som ett as, men den kraschar i alla fall inte. Det bör tilläggas att fläktljudet är långt ifrån friskt. Det är lätt rasslande och låter smått oregelbundet.

Jag har blåst i grafikkortet med en massa tryckluft och har inga husdjur så det bör inte vara något dammproblem. Jag är noga med att hålla datorn ren i både mjukvara samt hårdvara och har inte överklockat. Den enda OC jag har gjort är fläktkontroll och nedklockning på GPU för att försöka fixa grafikkortet.

Jag har övervägt att köpa ett nytt grafikkort, men det känns så onödigt eftersom att det här funkar perfekt förutom den förbannade fläkten. Finns det något billigt sätt att ersätta fläkten med en tystare som kan justera varvtalet själv? Jag vill bara att det ska funka och jag löder som en kratta så skruvar och kylpasta är väl det jag är villig att handskas med.

Det är ett sånt här kort det handlar om:

XFX Radeon HD 5870

Permalänk
Inaktiv

Startar den om med blåskärm eller är det något i bios/speedfan eller liknande som automatiskt startar om vid 70c? Mina 2st 6870 Dual fan (som sitter väldigt tight intill varandra) blir uppemot 85c vid hög load. Detta är normal (om än inte särskilt optimalt) och inte farligt. Det är när det börjar närma sig 95-sträcket man bör se upp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214934:

Startar den om med blåskärm eller är det något i bios/speedfan eller liknande som automatiskt startar om vid 70c? Mina 2st 6870 Dual fan (som sitter väldigt tight intill varandra) blir uppemot 85c vid hög load. Detta är normal (om än inte särskilt optimalt) och inte farligt. Det är när det börjar närma sig 95-sträcket man bör se upp.

Ingen blåskärm. När datorn kraschade fick jag Grey Screen of Death, sedan startade jag om den på egen hand. Här är någon annans bild:

Vad konstigt i så fall. Kortet har vad jag vet inte gått upp till så höga temperaturer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av parski:

Ingen blåskärm. När datorn kraschade fick jag Grey Screen of Death, sedan startade jag om den på egen hand. Här är någon annans bild:

http://cdn.overclock.net/c/ca/500x1000px-LL-cac662fc_80201-am...

Vad konstigt i så fall. Kortet har vad jag vet inte gått upp till så höga temperaturer.

Hade exakt samma problem med ett 7870, fick beige screen of death, grey screen of death, black screen o.s.v..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Finns det någon lösning till detta? Jag har samma problem, mitt inne i ett spel typ Black ops 2 eller Bf3 så händer det för mig.
Jag har ett 6970, det hände aldrig med mitt gamla 550 ti.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bgHunter:

Finns det någon lösning till detta? Jag har samma problem, mitt inne i ett spel typ Black ops 2 eller Bf3 så händer det för mig.
Jag har ett 6970, det hände aldrig med mitt gamla 550 ti.

Kollat värmen i burken? Olika drivisar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Har en XFX original kylare med fläkt liggande till 5870

Har inte mitt kort kvar då det såldes för ett bra tagsen då detta låter som en hårtork. vill du ha den så får du den mot fraktkostnad

Visa signatur

7800X3D, 16GB 6000Mhz, 7800XT 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Kollat värmen i burken? Olika drivisar?

Jag har senaste drivrutiner och temperaturen ligger på stadiga 65 grader under load.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bgHunter:

Jag har senaste drivrutiner och temperaturen ligger på stadiga 65 grader under load.

Om du byter till en annan äldre/beta drivis vad händer då? Den senaste är inte alltid den bästa.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Har du installerat officiell cataclysm?
kolla så inte drivrutinen dragit upp din minneshastighet till max(1300) av sig självt, hände hela tiden på mitt likadana kort. Orsakade exakt de problemen du beskriver.

Sen pajjade min kylare, jag installerade då en accelero twin turbo, helt ljudlös i max hastighet i jämförelse med originalfläkten.
Tror inte de säljs längre dock men finns liknande http://www.dustinhome.se/product/5010614410/arctic-cooling-tw...

Visa signatur

Core i7 3930K(@ 4.40GHz) -> ASUS Rampage Extreme IV | 16GB Corsair Vantage DDR3 | Sapphire Radeon 290X Tri-X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zalamander:

Har du installerat officiell cataclysm?
kolla så inte drivrutinen dragit upp din minneshastighet till max(1300) av sig självt, hände hela tiden på mitt likadana kort. Orsakade exakt de problemen du beskriver.

Sen pajjade min kylare, jag installerade då en accelero twin turbo, helt ljudlös i max hastighet i jämförelse med originalfläkten.
Tror inte de säljs längre dock men finns liknande http://www.dustinhome.se/product/5010614410/arctic-cooling-tw...

Klocken ligger på 1200 MHz för "High Performance memory clock settings:". Jag har inte pillat på den, utan har endast aktiverat OverDrive för att styra fläkten då kortet vägrade göra det själv.

Jag ska prova med SwedenVirres fläkt och se om jag kan få kortet att behärska sig. Annars vet jag inte vart jag ska ta mig till... Nytt kort kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av parski:

Klocken ligger på 1200 MHz för "High Performance memory clock settings:". Jag har inte pillat på den, utan har endast aktiverat OverDrive för att styra fläkten då kortet vägrade göra det själv.

Jag ska prova med SwedenVirres fläkt och se om jag kan få kortet att behärska sig. Annars vet jag inte vart jag ska ta mig till... Nytt kort kanske?

Att datorn skulle dö för att grafikkortet når 70c låter osannolikt.
Hur ser resterande komponenter ut? Vad har du för nätgg?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thexps:

Att datorn skulle dö för att grafikkortet når 70c låter osannolikt.
Hur ser resterande komponenter ut? Vad har du för nätgg?

Skickades från m.sweclockers.com

1 x ASUS P7P55D LE, P55, Socket-1156 - DDR3, ATX, GbLAN, eSATA, PCI-Ex(2.0)x16
1 x Chieftec Super Series PSU 650W Modular - 80 Plus, 140mm Fan, 4x SATA, 1x 6 pin PCIe, 1x 8 (
2 x Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 - Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5
1 x Intel Core i7 Quad Processor i7-860 - 2,80GHz, Socket LGA1156, 8MB,
1 x XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 - PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort
1 x Cooler Master HAF 922 Midi Tower Svart - Fläktar: 1x 200mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm B

Kopierat direkt från min order på Komplett som gjordes 2009-09-30.

Utöver dessa komponenter har jag en gammal SATA-disk och en optisk enhet, inte för att jag tror att det är relevant. Aldrig överklockad förutom att jag aktiverat AMD OverDrive och ökat fläkten manuellt p g a krascher. Jag har även klockat ner GPU någon gång för att testa om det hjälpte, men det gjorde inte det.

Datorn har alltid haft uppdaterade drivrutiner och så. Jag kör ett legit Windows 7 Enterprise men har kört annat tidigare. Den kraschade inte i början och jag minns inte exakt när det hela började, men jag har för mig att garantin hade gått ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av parski:

1 x ASUS P7P55D LE, P55, Socket-1156 - DDR3, ATX, GbLAN, eSATA, PCI-Ex(2.0)x16
1 x Chieftec Super Series PSU 650W Modular - 80 Plus, 140mm Fan, 4x SATA, 1x 6 pin PCIe, 1x 8 (
2 x Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 - Kit w/2x 2GB XMS3 modules, CL9-9-9-24, for Core i5
1 x Intel Core i7 Quad Processor i7-860 - 2,80GHz, Socket LGA1156, 8MB,
1 x XFX Radeon HD 5870 1GB GDDR5 - PCI-Express 2.0, 2xDVI-I, HDMI, DisplayPort
1 x Cooler Master HAF 922 Midi Tower Svart - Fläktar: 1x 200mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm B

Kopierat direkt från min order på Komplett som gjordes 2009-09-30.

Utöver dessa komponenter har jag en gammal SATA-disk och en optisk enhet, inte för att jag tror att det är relevant. Aldrig överklockad förutom att jag aktiverat AMD OverDrive och ökat fläkten manuellt p g a krascher. Jag har även klockat ner GPU någon gång för att testa om det hjälpte, men det gjorde inte det.

Datorn har alltid haft uppdaterade drivrutiner och så. Jag kör ett legit Windows 7 Enterprise men har kört annat tidigare. Den kraschade inte i början och jag minns inte exakt när det hela började, men jag har för mig att garantin hade gått ut.

Jag tycker snarare det låter som att det är något fel på ditt grafikkort. Det ska utan problem klara 70c. Det kanske är dags för kortet att kasta in handduken.
Men för säkerhetsskull så kanske du kan låna ett grafikkort av någon och se om datorn crashar även då