Permalänk

Ny dator, blå horistonella linjer

Hej, igår byggde jag min nya dator och nu idag när jag satt kollade på Steam sales, så blev skärmen lusblå/vitaktig med horisontella linjer. Vet inte vad som kan vara fel, alla temperaturer ser bra ut och så vidare. Spelade Skyrim igår i en halvtimme ungefär och hade inga problem.
Nu när detta hände hade jag inte krävande. Nu när jag skrev detta fick jag röda vertikala linjer istället. Vad kan vara problemet?

HD 7970, i7-3770k, Windows 7

Permalänk
Inaktiv

Låter som fel på grafikkortet eller glapp i kabeln. Vad kör du för kabel till skärmen? Testa med en annan. Annars så testa med ett annat grafikkort/det integrerade.

Permalänk

När det händer så låser sig datorn och ljudet hänger sig, satt och väntade i några minuter men det kom ingen bluescreen. Ska gå och se på film och köra stresstest medans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Formel117:

När det händer så låser sig datorn och ljudet hänger sig, satt och väntade i några minuter men det kom ingen bluescreen. Ska gå och se på film och köra stresstest medans.

haha vi har ju exakt samma problem men jag har ett xfx 6950 1gb

Permalänk

Har kört furmark och prime 95 i över en timme nu och inget har hänt.. Konstigt att inget har hänt.

Permalänk
Skrivet av anon13728:

Låter som fel på grafikkortet eller glapp i kabeln. Vad kör du för kabel till skärmen? Testa med en annan. Annars så testa med ett annat grafikkort/det integrerade.

Kan datorn låsa sig sådär bara pga glapp i kabeln?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Formel117:

Kan datorn låsa sig sådär bara pga glapp i kabeln?

Nej.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Nu, efter att datorn har gått i över 12 timmar av spelande, surfande osv så blev det samma sak igen med gröna linjer. Har googlat en del och hittade en tråd på sapphireforums, där en kille med samma problem som mig fast med ett 6850. En användare där hade lagt upp en "guide" hur man fixar det och detta fungerade för honom. Man ska tydligen ändra idle clocken på kortet så ska det vara fixat. Jag provar detta och återkommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Formel117:

Nu, efter att datorn har gått i över 12 timmar av spelande, surfande osv så blev det samma sak igen med gröna linjer. Har googlat en del och hittade en tråd på sapphireforums, där en kille med samma problem som mig fast med ett 6850. En användare där hade lagt upp en "guide" hur man fixar det och detta fungerade för honom. Man ska tydligen ändra idle clocken på kortet så ska det vara fixat. Jag provar detta och återkommer.

kan du länka ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Formel117:

Nu, efter att datorn har gått i över 12 timmar av spelande, surfande osv så blev det samma sak igen med gröna linjer. Har googlat en del och hittade en tråd på sapphireforums, där en kille med samma problem som mig fast med ett 6850. En användare där hade lagt upp en "guide" hur man fixar det och detta fungerade för honom. Man ska tydligen ändra idle clocken på kortet så ska det vara fixat. Jag provar detta och återkommer.

Jag har nämligen samma problem, kan du länka?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Blå linjer? Feature!

Permalänk

Här har ni länken, svaret finns på första sidan. Detta är för ett 6850 kort, så det fungerar inte exakt sådär för 7970 men ni får en idé.
Jag har ändrat min idle clock och har inte stött på något problem sedan jag skrev förra inlägget hittills. Har gjort samma saker som då den sista "kraschen" inträffade. Återstår att se om det återkommer dock.

//Edit
http://www.sapphireforum.com/showthread.php?27376-6850-Vertic...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Formel117:

Här har ni länken, svaret finns på första sidan. Detta är för ett 6850 kort, så det fungerar inte exakt sådär för 7970 men ni får en idé.
Jag har ändrat min idle clock och har inte stött på något problem sedan jag skrev förra inlägget hittills. Har gjort samma saker som då den sista "kraschen" inträffade. Återstår att se om det återkommer dock.

ser ingen länk fortfarande X D

Permalänk
Medlem

Låter skumt, testa följande saker, alltid värt ett försök:

Ta bort eventuell överklock, alltså kör kortet helt stock.
Uppdatera/nedgradera drivrutiner.
Byt pcie lane.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Glömde visst att lägga in själva länken. Blir så när man har varit vaken över 24 timmar. Jag redigerade in den i posten.

@Bakgrund
Den är helt stock och aldrig klockad osv., jag provar byta pci-e slot om det inträffar igen efter att ha ändrat idle clock.

Permalänk

Jag har kört grafikkortet i några dagar nu utan någon sorts krasch, så det verkar vara "idle clock" som är boven i dramat. Om någon annan har samma problem får ni prova att ändra denna också.

Permalänk
Medlem

Var ändrade du "idle clock"? MSI afterburner?
Jag har samma problem med min 6970, när jag testar min gamla 550 ti så får jag inga [insert color here] screen of deaths.