Permalänk
Medlem

Vill egentligen bara ha en hyffsat bra dator för
Wow som håller max 2år till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy_83:

Ja det är sant, men jag uppgraderade igår
Mitt CPU från intel core duo E5xxx 2,33ghz
Till Intel core duo 8500 3,16ghz för visserligen
Bara 400kr så är inte så sugen på att
Uppgradera igen, för isåfall krävs
Moderkortsbyte,ram-byte till DDR3 etc
Och det tillåter inte sambon som jag
Sparar pengar med till våran italien-resa
I sommar

Det jag menar är att du skulle ha uppgraderat din gamla Core 2 Duo till en.. låt oss säga 4-kärnig processor, t.ex. Phenom II 965 Black Edition. Den är tillräckligt för dagens spel och perfekt matchning med din 6870.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy_83:

Klarar min intel core duo E8500 3,16ghz
64-bitars windows 7? Isåfall så kör jag på
64-bitars och dubblar minnet från
mina 4gb till 8gb?

32-bitars system kan maximalt utnyttja ~4GB minus grafikkortsminnet. Så om du har 4GB ram, och ett 6870 1GB, kommer din dator max kunna utnyttja 3GB, även om du har satt in 123890123890 GB RAM (Det är lite mindre än så, men skit samma).

En dator med 64-bitars operativsystem kan utnyttja massor mer RAM, och har en hel drös andra fördelar. Din gamla dator kommer kunna köra det utmärkt. Första 64-bitars processorn som kom från Intel var Pentium 4. Den kom 2000. 13 år sedan (Jag trodde 1999, därför jag skojade om 1900-talet).

Att köpa eller använda 32-bitars system, vore som att köpa en ny kamera med filmrullar, eller som att köpa ett nytt tåg som eldas med kol, eller kanske bygga ett nytt hus med asbest.

Säkert bra i nåt enstaka fall - kanske slut på el, så bra med koleldat tåg, men i stort sett alltid annars, är 64-bitars operativ bättre.

Sen är din dator gammal, det finns inte mycket du kan göra för att den ska bli snabbare. Allt du sätter in blir nödlösningar. Den är 5 år gammal, den är på slutet av sitt liv. Kör tills den där, då köper du nytt alltihop, varenda pryl.

Permalänk
Medlem

Ok, och den skulle passa i min 775 LGA moderkort?

Permalänk
Medlem

Ok bra då kör jag på ett sånt istället

Permalänk
Medlem

Nej det skulle den inte, passa i ditt moderkort vill säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av bgHunter:

Det jag menar är att du skulle ha uppgraderat din gamla Core 2 Duo till en.. låt oss säga 4-kärnig processor, t.ex. Phenom II 965 Black Edition. Den är tillräckligt för dagens spel och perfekt matchning med din 6870.

Svårt att köra en phenom om han ville behålla moderkortet...
(Ska man nu byta moderkort kan man lika gärna kosta på sig bättre processor också IMHO)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Nu har jag mitt SSD, är det bara stoppa in den i en ledig ficka, koppla raid kabeln i med nya windows 7 skivan i cd-läsaren och installera?
Är det bra att formatera min gamla HD
först?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy_83:

Nu har jag mitt SSD, är det bara stoppa in den i en ledig ficka, koppla raid kabeln i med nya windows 7 skivan i cd-läsaren och installera?
Är det bra att formatera min gamla HD
först?

Koppla ur strömmen till den gamla hårddisken när du installerar Windows på SSD, Windows lägger ibland viktiga filer på andra diskar än den man installerar till vilken kan leda till problem längre fram. När Windows är installerat kopplar du in den gamla igen och formaterar den inne i Windows.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Nu när jag kom hem så står det på min windows
7a OEM System builder paket.
Endast avsett för systembyggare? Har jag
Köpt fel?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy_83:

Nu när jag kom hem så står det på min windows
7a OEM System builder paket.
Endast avsett för systembyggare? Har jag
Köpt fel?!

Nej, helt rätt

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Första 64-bitars processorn som kom från Intel var Pentium 4. Den kom 2000. 13 år sedan (Jag trodde 1999, därför jag skojade om 1900-talet).

AMD var först med 64-bitars (x86-64) CPU till konsumentdatorer år 2000, Intel väntade till år 2004.
(Då räknar jag inte serverprocessorn Itanium (IA-64) som kom 2001)

http://en.wikipedia.org/wiki/X86-64

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

HElt rätt, blandade ihop äpplen och päron med apelsiner och friterad svinsvål.

Hursomhelst, du ska ha 64-bitars om inte månen har svinkoppor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoMack:

Jag tror du citerade fel gubbe

Tusa också, det är inte lätt när det är svårt!
Hoppas meddelandet gick fram ändå....

Permalänk
Avstängd

Din dator kanske inte tar några hastighets rekord men nog fan ska den klara av wow som den är jag har då byggt äldre burkar än så med sämmre saker än så som klarar wow utan problem du borde tom kunna köra bf3 och det går skapligt på den

vore det min dator skulle jag överklocka cpun så mycket det går för att få gratis prestanda man kommer längre på en dualcore än vad många vill tro sen från 4 till 8gb är ganska onödig upgradering på en sån dator för 4gb duger bra till allt den orkar och jag tror inte du kommer multitaska så pass att du kommer upp över 4gb men mer gör inget men känns inte så nödvändigt heller

32bitars os till 64 är ju inte dag och natt skillnad
men 32 bitars klarar bara av att hantera 3gb ram så 64 är det man vill ha
och när den är nyformaterad och fräsh med en ssd så ska den kännas ganska pigg om allt funkar som det ska

när det gäller disk så ökar inte spel prestandan nått utan det är med ladd tider och laytency som blir snabbare
vilket är trevligt men oftast inte nödvändigt om man ska få spel att flyta som dom ska

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, köpte lite mer Ram så
Att jag nu har 6gb, monterade SSD bekymmersfritt
Och installerade Windows 7 på den (förut
Hade jag xp) och på nåt sätt så blev upplösningen
I spelet avsevärt mkt större och grafiken
Blev bättre och spelet flyter med 85+ fps (förut 30-40fps)
Och så har såklart alla program blivit mkt
Snabbare så jag är klart nöjd nu

KÖPT:
Intel SSD 330 serien 128gb
Processor uppgraderades från 2,3ghz till 3,16ghz
(Core 2 duo)
Windows 7 (xp togs bort)
Lite mer Ram

Permalänk
Avstängd

finns säkert nån som har bättre koll på sån cpu du har och jag vet inte vad du har för kylning
men om inte jag minns fel så var det vanligt att man kunde få ur en e8500 omkring 4000mhz - 4400 mhz är lite osäker
men du kan nog få en ganska rejäl prestanda ökning genom att klocka den

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ok, tack för tipsen! Ska läsa lite om hur man
Klockar den

Permalänk
Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Roxxer
Jag har en sån här
http://www.inet.se/produkt/4304008/7...hybrid-ssd-8gb

Ingen nämnvärd skillnad mot en ssd , samma pris o mer lagringsutrymme

Skrivet av Svensktiger:

Ingen nämnvärd skillnad förrutom allt menar du ?
En hybriddisk är aningens trevligare än en vanlig mekanisk, men inte en i närheten av en SSD.

Har du nån själv så du vet va du pratar om ?

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.