ClickOk.se stämde mig i Tingsrätten för ett köp hos dem

Permalänk

Väldigt lustig sida för övrigt, hade aldrig varit inne där innan, och fanns mycket att skratta åt, fann det lite lustigt att väldigt många varor blir ett par hundra kronor billigare om man betalar över 3 månader, brukar det inte vara tvärtom? xD En iPhone 4S kostar ungefär 840 kr mindre om man betalar över 3 mån.

Hahaha

Under komponenter finns audio, och där finns hörlurar, har dock glömt att trycka in några såna i mitt chassi, hittade inget slot på moderkortet för det, däremot finns "minne" inte under komponenter, utan ligger i en egen kategori parallellt med "komponenter", där RAM hittas under "datorminne" eller "specialminne", det är seriöst riktigt underhållning att bara låtsas att detta är en seriös sida.

Rätt kul att under kategorin "radiostyrt > tillbehör" finns headset för PC, Xbox 360, och PS3.

EDIT: Verkar som att det mesta som har med konsoler att göra är inslänga under "radiostyrt".

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Huzzbutt:

Håller inte emd dig om tillvägagångssätt men jag håller med dig om att Clickok borde tas bort från prisjakt, Clickok och alla andra skojare.

Vad föreslår du för tillvägagångssätt då?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Förstod inte hur det vet ett argument att du skulle ha kollat deras priser varje dag, är inte det tillåtet? Är man ute efter en vara till ett lågt pris, då är det väl logiskt att man kollar priset på den då och då för att se om det sjunkit?

Sen att backa upp detta med ett kollieID...haha

Saken var den att jag hade semester och inte var hemma särskilt mycket. Jag bevakade inga priser utan jag fick en förfrågan från några vänner om det inte var dags att köpa diskar och förnya våra datorer lite. Semester innebar ju lite mer tid för att pyssla om hårdvaran.

Således kikade jag lite en morgon och såg då att det fanns hårddiskar till ett okej pris. Kontaktade mina vänner senare under dagen och tidigt på eftermiddagen gjorde jag en beställning.
Dagen efter var priset fortfarande detsamma som dagen innan. Inga konstigheter, tyckte jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Förklara för mig vad TS tjänat på detta?

TS har gjort en extremt stor insats, utan att få ett ruttet öre för det. Om ingen säger ifrån kommer ClickOK lämna striden utan konsekvenser.

Vad? Har jag sagt emot? Menar bara att man inte kan gå in och skriva kommenterar på pricerunner om någon utan att själv ha beställt grejjor hos motsvarande, eller man kan säkert men de tycker jag vore mot regler och inte schysst. Jag menar att man då sänker sig i samma nivå med clikOk metoder. Men de är bara mina åsikter. Jag hyllar TS för sin fight men han vann med schyssta metoder.

Permalänk

Det är helt sjukt att en återförsäljare som redan har dåligt rykte, jobbar så aktivt för att förstöra det mer.

Skönt att du fick rätt.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

Jag är imponerad över att du hade bollarna att stå på dig :), är nog många som backar när KFM blir inblandade. Jag hoppas folk sprider detta på internet för att varna folk, lurendrejare som dessa ska inte få agera på detta vis utan konsekvens!

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Så för att ClickOK gjort fel bör vi vara lika dumma mot Prisjakt, som på inget sätt påverkat vad ClickOK gjort?

Så nu ska vi lura prisjakt? Du tycker alltså inte att falska omdömen är fel?

Du kan hävda bäst du vill att man skadar prisjakts integritet om omdömena inte är sanna till 100%, men det ändrar inte faktumet att om Prisjakt anser att ClickOK inte hör hemma där, så skulle många färre kunder vända sig dit, vilket skulle i förlängningen skada dem på det sätt de borde skadas efter denna händelse.

Lugna dig och förstå omständigheterna.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Tack för att du delat med dig utav din erfarenhet med ClickOK.

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk
Medlem

Att skriva falska omdömen på Prisjakt om något företag är inget bra tillvägagångssätt. Omdömen på Prisjakt måste vara korrekta. Att skriva om sina erfarenheter på ett konstruktivt sätt får betydligt bättre genomslagskraft.

Jag vill återigen tacka alla för era mycket uppmuntrande tillrop! Det är mycket trevligt att kunna dela med sig av denna erfarenhet.
Jag önskar er alla en trevlig påskhelg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Vad föreslår du för tillvägagångssätt då?

Vi skickar in Montaron

Vanliga mail som upplyser dem om vad som försiggår

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Skrivet av WEBRUNNER:

Vad? Har jag sagt emot? Menar bara att man inte kan gå in och skriva kommenterar på pricerunner om någon utan att själv ha beställt grejjor hos motsvarande, eller man kan säkert men de tycker jag vore mot regler och inte schysst. Jag menar att man då sänker sig i samma nivå med clikOk metoder. Men de är bara mina åsikter. Jag hyllar TS för sin fight men han vann med schyssta metoder.

Jag både respekterar och ser mycket positivt kring dina metoder. Min syn på såna här saker är dock att så länge företaget i fråga spelar sjysst, så kommer jag göra detsamma. Sekunden de tar till fulspel och börjar ljuga och driva förtal är deras moraliska privilegier helt borta i mina ögon, och då finner jag ingen mening i att vända andra kinden till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Förklara för mig vad TS tjänat på detta?

TS har gjort en extremt stor insats, utan att få ett ruttet öre för det. Om ingen säger ifrån kommer ClickOK lämna striden utan konsekvenser.

Vad du missar är att denna tråden redan visats 4 803 gånger på mindre än 3 timmar!

Varje person på Sweclockers pratar med många fler personer, många ger råd om datorköp i egenskap av allmänt kunniga i ämnet. Inom en veckas tid kommer minst 10000 svenskar känna till detta om vi endast räknar med word of mouth från medlemmar här på forumet.

ClickOK kommer inte lämna denna striden utan konsekvenser. Såg dessutom att någon postat länk till denna tråden på Click OKs facebook. Ouch

Dåligt rykte sprider sig bra nog via normala kanaler utan att man skall behöva ljuga i omdömmena på prisjakt osv. Länka till källan (tråden) istället.

Permalänk
Skrivet av Marathonkillen:

Att skriva falska omdömen på Prisjakt om något företag är inget bra tillvägagångssätt. Omdömen på Prisjakt måste vara korrekta. Att skriva om sina erfarenheter på ett konstruktivt sätt får betydligt bättre genomslagskraft.

Jag vill återigen tacka alla för era mycket uppmuntrande tillrop! Det är mycket trevligt att kunna dela med sig av denna erfarenhet.
Jag önskar er alla en trevlig påskhelg!

Det är helt upp till dig, och jag respekterar din önskan.

Skrivet av Huzzbutt:

Vi skickar in Montaron

Vanliga mail som upplyser dem om vad som försiggår

Montaron! I... I never loved you!

Skämt åsido så har du rätt i det du säger. Dags att fånga in vildhästarna nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Visa signatur

"They took my stain!"
Anonyma Jonas

Permalänk

Tack för att du delar med dig! Ska inte handla från dom. Det är komplett, inet och Webhallen som gäller för mig! Jävla liv från click ok

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Vad du missar är att denna tråden redan visats 4 803 gånger på mindre än 3 timmar!

Varje person på Sweclockers pratar med många fler personer, många ger råd om datorköp i egenskap av allmänt kunniga i ämnet. Inom en veckas tid kommer minst 10000 svenskar känna till detta om vi endast räknar med word of mouth från medlemmar här på forumet.

ClickOK kommer inte lämna denna striden utan konsekvenser. Såg dessutom att någon postat länk till denna tråden på Click OKs facebook. Ouch

Dåligt rykte sprider sig bra nog via normala kanaler utan att man skall behöva ljuga i omdömmena på prisjakt osv. Länka till källan (tråden) istället.

Missat och missat. Jag söker komplement för de vanliga sätten att skapa uppmärksamhet kring ämnet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Synd man inte har facebook längre så man hade kunnat gilla

@Widholm Du glömde Dustin

Och vill åter säga bra jobbat TS. angående att SVT tackade nej.. du tror inte "PLUS" skulle kunna var intresserade? fast dom har ju inte direkt nån del när dom pratar om fall som redan är lösta :/
Dock skulle ClickOk nog gå i konkurs ganska snabbt efter det.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Fint Dom där kommer säkerligen få stå kvar tills imorgon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Du är nog blind tror jag, enda trollet är du.

Ont: Har aldrig handlat på detta företaget då deras sida ser ut som skit, har aldrig fått ett seriöst intryck av dom.
Efter detta lär jag eller någon jag känner aldrig beställa en grej på detta företag i framtiden heller.

Bra att du stog på dig och inte gav in för korrupta sketna företag.

Hoppas skiten går i graven.

Jag har också handlat där nåra gånger, riktigt värdelöst ställe, inga grejer på lager och försöker man avbeställa eller meddela dom något via mail så skiter dom i det. När man väl ringer tilslut så låter dom ofärskämda å snorkiga på telefon. Aldrig igen, bra att detta sprids till så många som möjligt så dom slipper skiten...

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för informationen och för ditt välskrivna inlägg om hur det går till att bestrida krav från ett företag! Ska tipsa min kollega, som är konsumentrådgivare i Gislaveds kommun, om ditt fall.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

Hahah,

Man kan köpa en pappersfaktura som en tjänst hos ClickOK, att få hem i brevlådan, som kostar 51kr, har du inte råd att betala detta vid ett tillfälle kan du betala 57kr i månaden, i 12 månader, eller 74kr i 3 månader. Det verkar ha missuppfattat konceptet med "delbetalning".

Och vem valde att lägga musmattor under "Hushåll>Radiostyrt och tillbehör>PC Tillbehör>Övrigt>Blandat"? "Övrigt" har inte ens någon annan kategori än "blandat".

Hur kan detta företag gå runt? Bara det att de skriver priset UTAN moms störst, och först, för att lura folk att det är billigare än vad det är, borde vara en tillräcklig varningsklocka, eller tror de faktiskt att de har flest företagskunder kanske?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

har aldrig handlat av dessa då jag hört en del lustigheter om dem samt att en del folk upplevt en del problem, ofta med order status samt lager saldo. fast detta var för några år sedan och sen dess har jag inte hört något och har PGA deras ibland bra priser börjat snegla lite mot dem.

så pang ser jag det här och kommer nu hålla mig långt borta från dem. sen förstår man varför deras priser är så bra, dom kommer senare och kräver mer pengar, låter ju nästan för konstigt för att vara sant och detta ska föreställa ett seriöst företag?

undrar hur många stackare som dom lurat på samma sätt innan det här, säkert många som inte skulle orkat hålla på med detta och betalat det dom krävde.

starkt att du kämpade dig igenom det, annars kanske jag suttit där med en kraftig faktura på halsen.

en annan stor fråga är vad exakt dom ville ha ut av det här? 10000kr är ju inte så mkt för ett större företag som clickok endå verkar vara och dessutom så kommer en trogen kund berätta för vänner samt spendera många gånger mer än 10000kr i en butik som de tycker om.

det här kan mkt väll leda till deras undergång.

EDIT: läste lite omdömen och du var inte den första dom lurat, tyvärr var det som jag befarade att de flesta inte orkade med det utan gav med sig och betalade.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Om Tingsrätten har kunskapen eller ej för att se om uppgifterna är IP-adresser eller ej spelar inte heller någon roll. Tingsrätten ser bara till bevismaterialet. Det blir den åtalades uppgift att bevisa motsatsen.

Det där är rätt sjukt i rättssystemet egentligen.
Dom hävdar att det är IP-adresser, så ska den åtalade behöva förklara att det inte är det? Om den åtalade inte besitter den kunskapen skulle det då kunna gå så långt att domare köper det som sanning? Hemska tanke.

Permalänk

Bra gjort av dig som vågade stå på dig! För övrigt tycker jag det verkar helt sanslöst att företaget har några kunder överhuvudtaget. Hemsidan är verkligen vedervärdigt ful med stavfel och fel överallt samt små indikationer på att de kör ful prissättning. Vidare är det även ett handelsbolag vilket i sig inte är något fel men det ger en tydlig indikation på att det inte är någon allt för omfattande verksamhet de sysslar med.

Jag skulle nog inte beställa något fram om ens mitt liv hängde på det.

Permalänk
Medlem

Ett sätt att uttrycka sig om man inte vill skriva ett prisjakt-omdöme som bygger på andras upplevelser är att gå in på ClickOks Facebooksida och tipsa om den här tråden.

Har bara sett tre stycken där än så länge från den här tråden, hoppas det blir fler. Om det i slutändan blir flera hundra som går in och postar samma länk och säger att ClickOk verkar oseriösa så får det säkert någon effekt.

Permalänk
Medlem

Nu vet snart hela sverige vilket jävla skitföretag ClickOK är. Bra jobbat, Och skönt att sånt här kommer fram.

Permalänk
Medlem

Jag har skrivit om detta ärende tidigare men inte angivit att det var jag som gjorde köpet. Skälet till detta var att jag mitt uppe i tvisten. Nu när tvisten är över ser jag inget hinder i att berätta att det var jag som är iblandad i den. Här följer en beskrivning av ärendet.

Att handla från ClickOk innebär också en risk för att bli stämd i domstol! Det hände mig!
Den 27 mars 2013 vann domen laga kraft. Åtalet ogillades av Tingsrätten! ClickOk förlorade målet.
Vad hände?

Jag beställde varor från ClickOk och betalade direkt vid beställning. Några dagar senare får jag mina varor och hämtar ut dem från posten.
Sent på eftermiddagen är jag hemma igen och startar min dator. Då får jag epost från ClickOk där de meddelar mig att inte hämta ut varorna då de gjort en felleverans. Jag har redan hämtat varorna och kontrollerar om de stämmer med beställningen. Det gör det och jag meddelar ClickOk att leveransen är korrekt.

Då meddelar ClickOk mig att deras leverantör höjt priset samma dag som jag hämtar ut mina varor. Nu vill ClickOk ha mer betalt p.g.a. detta eller varorna jag köpt i retur om jag inte accepterar det nya priset. De vill ha mellanskillnaden mellan det nya priset och det jag betalat.
Jag avvisar ClickOks krav då jag köpt och betalat varorna några dagar tidigare.
ClickOk ger sig inte utan kräver mer betalt eller varorna i retur. De hävdar också att jag aldrig fått en orderbekräftelse, trots att jag fått en sådan.
Några dagar går och tvisten tar fart. Jag kontaktar konsumentvägledaren i min kommun, skickar över orderbekräftelse, kvitto och andra handlingar. Någon dag senare får jag svar att ClickOk ingått ett bindande avtal i enlighet med 32§ Avtalslagen.
Jag svarar ClickOk återigen att jag avvisar deras krav med hänvisning till Avtalslagen.

Ett par dagar senare återkommer ClickOk med förnyat krav på mer betalt eller retur av varorna jag köpt med hänvisning till 32§ Avtalslagen. De påstår också att jag aldrig fått någon orderbekräftelse eller kvitto på mitt köp. De hotar med faktura men jag avvisar fortfarande deras krav.
En vecka senare får jag en faktura. Nu har ClickOk höjt priset ytterligare och de har inte reducerat beloppet med det jag redan betalat. Någon mellanskillnad finns inte utan priset på varorna har de höjt ännu mer. Jag bestrider fakturan och gör en anmälan till ARN på inrådan av konsumentvägledaren.

ClickOk kräver av ARN att de skall lägga ned ärendet då de anser att ARN inte har med tvisten att göra. De skriver till ARN att jag inte fått varken orderbekräftelse eller kvitto på beställning trots att jag skickat in dem till ARN. ClickOk framför också att priset varit felaktigt och att ”marknadspriset” var 10 gånger högre än det pris ClickOk begärde från början. ARN avvisar ClickOks krav på att lägga ned ärendet.
Kort efter får jag en påminnelse från ClickOk på en obetald faktura. Enligt påminnelsen finns det inte längre någon skuld och för detta kräver de en påminnelseavgift. Jag bestrider påminnelsen och skickar den till ARN.

Någon vecka senare får jag ett inkassokrav. Beloppet på inkassokravet skiljer sig från beloppet på varorna i fakturan. Utöver detta har ClickOk tagit upp räntor och avgifter. Jag bestrider även inkassokravet och skickar det till ARN.
ARN begär komplettering av uppgifter från ClickOk och deras svar till ARN saknar mening. ClickOk meddelar ARN att de tänker ta tvisten till Kronofogden, vilket de också gör. De svarar ARN att de även tänker ta ärendet till Tingsrätten om jag fortsätter att vägra betala mer. Nu tvingas ARN att avvisa ärendet eftersom Kronofogden är en högre instans än ARN.

Kronofogden skickar krav till mig på ett nytt belopp på varorna. ClickOk fortsätter att framföra falska påståenden om att orderbekräftelse och kvitto inte finns. De påstår också att jag handlat varor till fel pris. Även denna gång bestrider jag kravet och Kronofogden lämnar över ärendet till Tingsrätten.
Göteborgs-Posten får kännedom om min tvist med ClickOk och skriver en artikel som publiceras i tidningen 2012-12-12. Nu påstår ClickOk att jag gjorde beställningen sent på kvällen och att en nolla fallit bort i priset. När GP frågar hur det kommer sig att orderbekräftelsen har en tidsstämpel mitt på dagen kan de inte svara på varför. Orsaken är att det inte finns någon orderbekräftelse, enligt ClickOk, den som GP fått ta del av finns inte. Ännu ett falsk påstående som framförs till GP i tvisten.

Råd & Rön får också kännedom om tvisten. De skriver om tvisten i nummer 1 år 2013. Även till Råd & Rön framför ClickOk falska påståenden. Nu påstår de att priset visades i Euro på deras hemsida och inte i kronor. Även till Råd & Rön hävdar de att jag aldrig fått varken orderbekräftelse eller kvitto på beställningen, trots att Råd & Rön fått dem av mig.

ClickOk åtalade mig i Göteborgs Tingsrätt för att jag vägrat betala mer i efterhand för varor jag redan betalat och fått. I rättegången framförde ClickOk nya falska påstående. De påstod att varorna var lanserade bara några dagar innan jag köpte dem, vilket inte stämmer. De fanns på marknaden redan år 2011! De påstod även i Tingsrätten att priset var i Euro och inte svenska kronor. De påstod att varorna var ämnade för företag, vilket inte heller stämmer. De påstod också att jag ”surfat på nätet” många dagar i rad för att bevaka priset innan jag köpte. Som bevis för detta lade de fram ett dokument med postens kollinummer, som de i Tingsrätten påstod vara IP-adresser. Även till Tingsrätten hävdade de att varken orderbekräftelse eller kvitto existererar för det köp jag gjort, trots att även Tingsrätten fått dem.

Rättegången pågick i 1,5 timmar innan den avslutades. Tre veckor senare meddelade Tingsrätten dom i målet, ClickOks åtal mot mig ogillades. ClickOk förlorade tvisten mot mig i Tingsrätten. Domstolen kom fram till att ClickOk ingått ett bindande avtal enligt 32§ Avtalslagen och att deras hänvisning till Förklaringsmisstag, som även regleras av 32§ Avtalslagen inte kan tillämpas.

Att handla från ClickOk innebär en risk att de återkommer med krav på mer pengar efter avslutat köp eller krav på retur av varorna om de inte får mer pengar. Hur tryggt det kan vara att handla från ClickOk är upp till var och en att avgöra.

Dold text

Tycker att ClickOK's påståenden är minst sagt oroväckande. Känns som TPB rättegångarna i repris.

Har företaget du köpt en produkt från, satt fel pris så är det inte köparens fel att den nu köpt produkten till ett annat pris än vad säljaren annonserade ut. Och om köpet nu blivit godkänt av säljaren så ska det vara bevis nog på att ett avtal gillats och nu har trätt i kraft.

Och att målsägaren nu inte visar rätt uppgifter när denne nu försöker få rätt i domstol, bör det klassas som mened.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Starkt jobbat.

Dock har man vetat väldigt länge att företaget är ett skämt, bara läsa Prisjakt inläggen.

Permalänk
Medlem

Skönt att det finns fler som har modet att ta upp striden mot ett företag som beter sig illa. Kul att det slutade bra, jag har själv processat om saker och vet hur mycket tid, energi och pengar det tar.

Gott slut trots allt, kommer aldrig att handla därifrån.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem

Läste om det i Råd och Rön och tycker att det hela är ganska sjukt