Alla fyndtips från mellandagsrean
Permalänk
Skrivet av VeryMadMeatball:

uptadderat vad?

Mjukvaran i enheten? Altså inte Link, utan Firmwaren till H100i-stationen?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Avstängd

Jag har 1.04 inte vågat köra om den till 1.05 då folk ha brickat när dom gjort det är det säkert att göra det nu med den som ligger hos corsairs webbsida

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Du är nu min favoritmedlem på SweClockers! Stort tack ska du ha. Kommer lägga ihop dessa med de nya fläktarna som Inet sponsrat med inom kort Får man fråga om du körde den nya versionen av Link, eller om du körde med den andra?

Jag körde med version 2.2, firmware 1.04. Har aktat mig lite för att uppgradera FW då folk verkar haft problem med det.

Skall tilläggas att alla fläktar inte funkade direkt, utan fick ominstallera link, starta om datorn osv ibland. Rent generellt så har jag svårt att hitta nån som inte funkar, har provat fler men ganska ointressanta för radiator, typ Silverstone AP-180, coolermaster 230mm(2st olika, båda 3pin)

Den enda som inge funkat är som sagt NB multiframe, och det beror med största sannolikhet på att den har en inbyggd auto-start funktion som gör att dom kickar på max varv när dom går ner så lågt så dom stannar. Link programvaran tror då att fläkten bara kan gå i max rpm och inget annat.

Gjort PWM mod på originalfläktarna till H100i också, alla motormissljud är borta och jag tycker dom är riktigt dugliga fläktar nu, innan tänkte jag skrota dom och använda ramen som shroud i princip. Kan posta lite bilder på det sen.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

För radiatorer rekommenderas fläktar som ger ett högt statiskt tryck. Skillnaden mellan dessa och vanliga fläktar är ganska stor, men sinsemellan är det ett relativt dött lopp, förutsatt att alla går i samma hastighet.

Plocka en valfri fläkt från listan med godkända fläktar så kommer du med stor sannolikhet bli nöjd Just AP-121 har jag inte fått definitiva resultat från ännu.

AP-141 och AP-181 funkar iaf, törs sätta en femma på att 121 gör det också

Det finns ju eg. inte så många olika varianter, det är en kabel för +, en för - och en för rotationshastigheten. Är det pwm är den fjärde PWM signalen då förstås. Det som gör att det krånglar tror jag snarare är att link är krånligt, har du en profil inlagd och byter fläktar så blir det inte bra alls. Ominstallation av link som gäller då.

Permalänk
Skrivet av hytin:

Jag har 1.04 inte vågat köra om den till 1.05 då folk ha brickat när dom gjort det är det säkert att göra det nu med den som ligger hos corsairs webbsida

Så länge du följer stegen korrekt är det väldigt liten chans för det. Iallafall för den 1.05 jag läst om. Jag uppdaterade till den häromdagen, och den hjälpte enormt mycket för alla PWM-fläktar.

Här har du länk och beskrivning för hur du går tillväga: http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=115836

Skrivet av thereal_twisted:

Jag körde med version 2.2, firmware 1.04. Har aktat mig lite för att uppgradera FW då folk verkar haft problem med det.

Skall tilläggas att alla fläktar inte funkade direkt, utan fick ominstallera link, starta om datorn osv ibland. Rent generellt så har jag svårt att hitta nån som inte funkar, har provat fler men ganska ointressanta för radiator, typ Silverstone AP-180, coolermaster 230mm(2st olika, båda 3pin)

Den enda som inge funkat är som sagt NB multiframe, och det beror med största sannolikhet på att den har en inbyggd auto-start funktion som gör att dom kickar på max varv när dom går ner så lågt så dom stannar. Link programvaran tror då att fläkten bara kan gå i max rpm och inget annat.

Gjort PWM mod på originalfläktarna till H100i också, alla motormissljud är borta och jag tycker dom är riktigt dugliga fläktar nu, innan tänkte jag skrota dom och använda ramen som shroud i princip. Kan posta lite bilder på det sen.

Får man fråga hur du gjorde för att få PWM på SP120L? Är det samma idé som med Scythe GT 3000-5400rpm?

AP-141 och AP-181 funkar iaf, törs sätta en femma på att 121 gör det också

Det finns ju eg. inte så många olika varianter, det är en kabel för +, en för - och en för rotationshastigheten. Är det pwm är den fjärde PWM signalen då förstås. Det som gör att det krånglar tror jag snarare är att link är krånligt, har du en profil inlagd och byter fläktar så blir det inte bra alls. Ominstallation av link som gäller då.

Roligt att du nämner just AP121, för det är just den jag haft mest problem med, men jag ska ge den ett till försök idag, och installera om Link en gång till. Mitt exemplar håller bara på att varva upp till nästan max, och sedan tappar den fart tills den dör, och säkerhetsfunktionen går då in igen och rampar upp den till max. En oändlig loop, och inget jag ställer in verkar göra någon skillnad.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

nej det har jag inte :s var kan man se vilken version av firmwaren man har och var laddar man ner den senaste?..

Permalänk
Avstängd

Angående Corsair SP120 Performence står i början att dom funkar har uppgraderat till firmware 1.05 och senaste link men det fram går inte om dom stöds nu utan motståndet eller om dom stöds i full effekt nu någon som vet det

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD

Permalänk
Medlem

Vad menas med Godkända egentligen? Betyder det att de fungerar utan några som helst problem eller kan det finnas en enstaka fel? Är nämligen Cougar Vortex CF-V12HP fläkten jag är inne på att skaffa just nu, och vill gärna veta hur pass bra dessa fungerar.

Detta klickljud som Kuiper talade om nämligen, är det bara pga Link eller kan det vara fläktarna som bara är så?

Funderar även på det där Corsair Link Kit som man kunde skaffa hos Inet, någon som vet om det är något att ha? Om H100i stödjer fläktarna borde väl Link Kittet också göra det, då de ligger på samma mjukvara? Kan vara skönt att kontrollera alla fläktar i samma mjukvara nämligen.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Jag tyckte mig läsa att man inte skulle uppdatera firmwaren om man inte hade "pump-problem".. :s

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Så länge du följer stegen korrekt är det väldigt liten chans för det. Iallafall för den 1.05 jag läst om. Jag uppdaterade till den häromdagen, och den hjälpte enormt mycket för alla PWM-fläktar.

Här har du länk och beskrivning för hur du går tillväga: http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=115836

Får man fråga hur du gjorde för att få PWM på SP120L? Är det samma idé som med Scythe GT 3000-5400rpm?

Roligt att du nämner just AP121, för det är just den jag haft mest problem med, men jag ska ge den ett till försök idag, och installera om Link en gång till. Mitt exemplar håller bara på att varva upp till nästan max, och sedan tappar den fart tills den dör, och säkerhetsfunktionen går då in igen och rampar upp den till max. En oändlig loop, och inget jag ställer in verkar göra någon skillnad.

Precis samma som Schyte GT, ta och kolla på fläktar du har liggandes. Det är väldigt många som går att PWM modda. Finns det en PWM version av fläkten så har oftast även icke PWM modellen PWM fast bara 3 kablar.

Fick skära bort lite plast för att komma åt PWM kontaktpunkten. Lyckligtvis inga problem med kvalitén på corsairs fkläkt-ram

Körde fläkten på Antec H20 moddad för Matrix, öh cooler. Bytte till en noctua NF-P12 PWM efter några dagar, men inga missljud från SP120 längre iaf. Alltid något.

Möjligt att SP-121 har nån slags auto-start funktion om den stannar? Likt NB fläkten som jag hade problem med, den gick automatiskt igång när Link höll på att testa den. Går det inte att ställa in manuellt annars?

Jag kör på gamla FW då jag aldrig använder link annars

Permalänk
Medlem

Jag testa http://www.inet.se/produkt/5321910/cougar-vortex-120mm-pwm-cf... till H80i.
Tjuter som in åt helvete...
Inget o rekommendera...
De roliga är att de tjuter fast jag kopplar in fläktarna i moderkortet..:/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag testa http://www.inet.se/produkt/5321910/cougar-vortex-120mm-pwm-cf... till H80i.
Inget o rekommendera...

Från recensionerna på fläkten..

Citat:

Fungerar alldeles utmärkt om du sätter fläkten i ett 3-pins-uttag eller använder fläktkontroller. Desvärre om du planerar att PWM-styra fläkten kommer du råka ut för detta ljud på alla varvtal utom 100%

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Från recensionerna på fläkten..

Aa, men jag har ju pwm fläktar:/
Sitter nu med original fläktarna på H80i och dem tjuter inte men låter som satan:/ även i silence mode..?

Föresten, är de bara jag som fick 4 bracers med i paketet? Ska inte de va 8?

Permalänk
Avstängd

Väntar på bland annat ett par Noctua NF-F12 PWM på posten...återkommer ikväll med resultat om hur de funkar på H100i.

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Avstängd

Precis samma som Schyte GT, ta och kolla på fläktar du har liggandes. Det är väldigt många som går att PWM modda. Finns det en PWM version av fläkten så har oftast även icke PWM modellen PWM fast bara 3 kablar.

Fick skära bort lite plast för att komma åt PWM kontaktpunkten. Lyckligtvis inga problem med kvalitén på corsairs fkläkt-ram

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/IMG_2...

Körde fläkten på Antec H20 moddad för Matrix, öh cooler. Bytte till en noctua NF-P12 PWM efter några dagar, men inga missljud från SP120 längre iaf. Alltid något.

Möjligt att SP-121 har nån slags auto-start funktion om den stannar? Likt NB fläkten som jag hade problem med, den gick automatiskt igång när Link höll på att testa den. Går det inte att ställa in manuellt annars?

Jag kör på gamla FW då jag aldrig använder link annars

borde det inte gå att göra så här med SP120P med då så man slipper använda motståndet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Jag testa en]http://www.inet.se/produkt/5321910/cougar-vortex-120mm-pwm-cf-v12hp[/url] till H80i.
Inget o rekommendera...

Hur många fläktar körde du med, en? Kanske måndagsex? Har hört att de skapar ljud på lägre hastighet annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Hur många fläktar körde du med, en? Kanske måndagsex? Har hört att de skapar ljud på lägre hastighet annars.

Skickades från m.sweclockers.com

Körde med både en och två fläktar...
Den fläkten som whina var den som satt mellan chassi och radiator.. vet inte om det handlar om måndags ex då de whinar både när fläkten är kopplad till pumpen och mb

Permalänk
Avstängd

Noctua NF-12F PWM, funkar klockrent på min H100i och går att styra som det ska

Visa signatur

Hur jävla svårt kan det vara att inte särskriva?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Körde med både en och två fläktar...
Den fläkten som whina var den som satt mellan chassi och radiator.. vet inte om det handlar om måndags ex då de whinar både när fläkten är kopplad till pumpen och mb

Provat kontrollera dem i Link, dvs höja/sänka RPM? Låter ju som ett måndags ex ifall det bara är ena som låter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Provat kontrollera dem i Link, dvs höja/sänka RPM? Låter ju som ett måndags ex ifall det bara är ena som låter.

De whinar inte med antec 920..
och jag har testat styra dem i Link utan framgång.. får ta o sätta in min noctuna d14 jag fick i present istället.. jade tänk sälja den men aja.. antec crashar med psu:s Link och h80i whinar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

De whinar inte med antec 920..
och jag har testat styra dem i Link utan framgång.. får ta o sätta in min noctuna d14 jag fick i present istället.. jade tänk sälja den men aja.. antec crashar med psu:s Link och h80i whinar

Ah, så du har alltså endast en Cougar fläkt? Konstigt att det inte hjälper med att höja/sänka RPM, det jag hört är nämligen att de ska skapa något konstigt ljud under låg RPM. Här har du den bra recension på fläkten: http://www.youtube.com/watch?v=8eHtZgdusTQ Han nämner däremot inga problemt som jag talar om.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Ah, så du har alltså endast en Cougar fläkt? Konstigt att det inte hjälper med att höja/sänka RPM, det jag hört är nämligen att de ska skapa något konstigt ljud under låg RPM. Här har du den bra recension på fläkten: http://www.youtube.com/watch?v=8eHtZgdusTQ Han nämner däremot inga problemt som jag talar om.

Nej, jag körde med 2 fläktar, push-pull.
Men lämnade in H80i, och kör nu med en Noctuna D14.
Funkar än så länge

Tror nog jag säljer reste

Permalänk
Skrivet av trolliban:

Väntar på bland annat ett par Noctua NF-F12 PWM på posten...återkommer ikväll med resultat om hur de funkar på H100i.

Dom funkar

Permalänk
Skrivet av hytin:

borde det inte gå att göra så här med SP120P med då så man slipper använda motståndet

Har ingen aning, äger ingen SP120P. Men sannolikt, ja.

Pilla loss etiketten lite å kika in å kolla om du ser en 4'e lödpunkt.

Permalänk
Medlem

Får man fråga hur ni löst när ni kör PNP, om ni nu gör det, för det verkar ju bara följa med skruvar till medföljande fläktar?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sskludde:

Får man fråga hur ni löst när ni kör PNP, om ni nu gör det, för det verkar ju bara följa med skruvar till medföljande fläktar?

kolla i min sign finns bild där i mitt galleri

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hytin:

kolla i min sign finns bild där i mitt galleri

Okej, är det de korta skruvarna som Corsair skickar med?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sskludde:

Okej, är det de korta skruvarna som Corsair skickar med?

Japp

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hytin:

Ser inte ut som att det funkar med dessa dock http://www.inet.se/produkt/5321910/cougar-vortex-120mm-pwm-cf-v12hp, någon annan lösning?

Tror jag hittade några skruvar i hemmet

Edit2: Okej, fel storlek verkar det som.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag ställde in "custom curve" i Link på min H80i som kyls av två Noctua NF-F12 i push/pull och märkte att fläktarna inte gick upp i varv vid temperaturökning. Lägsta punkten är inställd på 400 rpm och högsta 1200 rpm. Finns det någon annan med H80i/H100i och Noctua NF-F12 som kan prova om det fungerar? Jag kör på version 1.0.0 på H80i (har inte vågar uppdatera mjukvara än) och version 2.3 av Link. Det kanske är kombinationen av gammal mjukvara på H80i och ny version av Corsair Link som gör det..