Följ Black Week på SweClockers

Xbox One innehåller svagare grafikdel än PS4

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

riktigt fult det där

Tycker tvärtom att det ser riktigt bra ut. En stor fläkt och under den en ordentlig kylare med heatpipes, allt packad i en låda med lite utrymme för luft. Det kan med lite tur innebära att vi äntligen får en hyfsat tyst men konsoll. Det var ett bra tag sen konsoller var tysta.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Tycker konsollerna börjar gå mot en dålig riktning, de satsar för mycket på att vara mer än bara en spelmaskin. Sen att de kräver Internet och man kan inte byta/låna spel utan att behöva betala en avgift?
Blir nog en renodlad PC spelare, allt blir ju multiplat ändå.

Jag sällar mig inte till nåt läger men det här måste jag väl ändå opponera mig emot med följande textsnutt:

"Wäääh! Tycker telefontillverkarna går mot en dålig riktning, de satsar för mycket på att vara mer än bara en telefon. Sen att de kräver Internet och man inte kan byta/låna appar utan att behöva betala en avgift?
Blir nog en renodlad 2G-användare, allt blir ju multiplat ändå."

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Blir nog en PS4, men precis som PS3 lär den samla en del damm :), spelas mest när man har polare över. PCn är där man hardcore gamar, för mig iallafall ännu mer sedan man börjat köra Surround.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

exakt vad gör bilspel osv bättre på konsoll ?

Svaret är: Forza och i viss mån GT.

Citat:

hoppas bara x86 konsoller innebär att forza och gran turismo släpps till pc.

Jag tror tyvärr du hoppas på för mycket. Exklusiviteten av de serierna är väldigt viktiga för konsollernas försäljning.

Permalänk
Medlem

Tack för denna nyhet, om detta stämmer id lansering så är mitt val av konsol redan avgjort. Älskar både min PS3'a och Xbox men det blir PS4 för mig nästa generation.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb | Skärm: Alienware AW3423DWF
Lenovo Legion 5 | CPU: AMD Ryzen 5 5600H | GPU: nVidia Geforce RTX 3060 6gb | RAM: 32gb | SSD: 256gb

Permalänk
Skrivet av haxxelhoff:

Man ska köra playstation.

Ser bara nackdelar med Xbox och har alltid gjort.
Det är bara en massa fattiga fanboys som rippar spel som föredrar Xbox imo.

Dessutom så har Playstation mer erfarenhet i branchen än vad Microsoft har också.

Har lirat en del Xbox då jag lånade polarens en sväng för att testa det och lira med polare som bara körde Xbox.
ALDRIG mer säger jag bara. USCH.

Tycker precis likadant.

Fast tvärtom

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Medlem

Önskar Forza 5 till PS4, då det är det enda spelet jag kommer köpa en XBOX ONE för...

EDIT: och såklart handkontrollen och kanske någon av de andra exklusiva titlarna jag inte har någon aning om.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konqer:

INGET bilspel slår Forza.

Burnout paradise

Permalänk
Skrivet av Konqer:

INGET bilspel slår Forza.

Diddy Kong Racing t.ex.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Vad alla verkar besvikna på grafikdelen... Jag är mer orolig att processorn slår i taket innan grafiken gör det... Det är ju ändock en ganska klen processor...

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Fun Fact; Ända = bak (haha var tvungen )

Hur som helst, känns som om PS4 är något som lockar mer än Xbox One.

Haha, ja, det är nog min största svaghet gällande stavning, tycker "enda" ser så fult ut att jag är van att alltid skriva "ända" till allt, även om det ska vara enda när det gäller antal och ända när det gäller yttersta delen av något, eller kort sagt; slut

Tack för påminnelsen, min fun fact var ju trotts allt inte för att sätta dig någon, utan bara att rätta någon så att de slipper säga fel, betyder inte att jag inte gör några fel för det

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Det vi får hopas på nu är att Nintendo krashar och börjar släppa Zelda m.m. till PS4 och Xbox One. Jag tror att PS4 kommer gå i graven också, tyvärr (om 3 år kanske).

Det kommer sluta med endast:
Xbox One (casual)
Steambox (hardcore)
Mobiler m.m. (alla andra)

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av combatzone:

har inte ps3 mer prestanda än xbox 360? Men ändå så ser spelen likadan ut...

Kolla Uncharted 2 och 3 till PS3, där har du riktigt fina spel rent grafiskt!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Skrivet av Maysay:

Det vi får hopas på nu är att Nintendo krashar och börjar släppa Zelda m.m. till PS4 och Xbox One. Jag tror att PS4 kommer gå i graven också, tyvärr (om 3 år kanske).

Det kommer sluta med endast:
Xbox One (casual)
Steambox (hardcore)
Mobiler m.m. (alla andra)

Det är ju tur att du inte är expert inom ämnet, för du har troligtvis förlorat jobbet med en sådan analys.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk verkar tro att PS4:an kommer floppa å gå i graven. Tycker det känns tvärtom då PS3:an verkat mer eftertraktad och PS4:an känns som den mer attraktiva konsolen nu.

Forza må va bra men som en riktig bilentusiast är det på tok för arkadigt och att inte kunna använda min G27 är ett stort nono.

Visa signatur

▐ AMD Ryzen 5 5600X @4,725GHz 1,285V▐ PNY GeForce RTX 3070 8GB XLR8 @2,12GHz▐
▐ MSI MPG B550 Gaming Plus▐ Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB (2x16GB) @3800MT/s▐
▐ Transcend 128GB SSD▐ Intel SSD 660p 1TB▐ 2,5" SSD 1,5TB▐ Fractal Design Integra M 650W▐

Permalänk
Medlem
Skrivet av saigon:

Kommer också köpa, inte bara pga Forza, men det väger över en del då jag har spelat hela serien.

Hoppas inte nåt blir lidande om det nu stämmer ang grafikdelen. 360 hade om jag inte läst bättre grafikkort än ps3, medans ps3 hade något bättre processor, om man nu gjorde spelet optimalt efter ps3, vilken sällan hände, därför många spel kanske ser bättre ut på 360.

Bryr mig inte så mycket om det, när jag vill ha flashig grafik och den biten är det alltid PCn som gäller för mig ändå. Men vissa spel (racingspel, tredjeperson o.s.v.) lämpar sig bättre på konsol tycker jag.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Vad alla verkar besvikna på grafikdelen... Jag är mer orolig att processorn slår i taket innan grafiken gör det... Det är ju ändock en ganska klen processor...

Processorerna kommer inte flaska för ett öre kan jag lova dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=782199

5490 för xbox one.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Kommer allt man köpt i Xbox live samt PSN funka att använda i de nya konsollerna??

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

X-Box One ~ 7000kr
PS4 ~ 5000kr

X-Box One < PS4 (för spel)

Ganska självklart val?

De där priserna stämmer inte. Ingens priser stämmer då det inte finns något bekräftat.
Men 7000 kr? Nej där kommer priset nog inte hamna.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Skrivet av Hattifnatten:

De där priserna stämmer inte. Ingens priser stämmer då det inte finns något bekräftat.
Men 7000 kr? Nej där kommer priset nog inte hamna.

var det inte snack om 350-400 dollar för ps3? har ingen källa dock

fast fuck vem bryr sig egentligen, båda konsollerna är bara nerskalade pcs

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Skrivet av sassa46:

Burnout paradise

Burnout är jättekul, men det går inte att jämföra med forza, de ligger på precis var sin sida av spektrat när det gäller bilspel.

I burnout får du en bil, sen är det bara att tuta och köra,
medan du kan spela forza motorsport i timtal utan ens ha rullat en meter. det kanske inte låter kul, men vissa älska att trimma, eller dekaltrimma bilar, och har inget intresse alls av att tävla med bilarna sedan.

de går inte att jämföra direkt, det är lite som att jämföra gears of war med counter-strike.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Kommer allt man köpt i Xbox live samt PSN funka att använda i de nya konsollerna??

Det tror jag inte...

Visa signatur

Haf 912 | I7 2600 | Phanteks PH-TC14PE | Asrock extreme 3 |
| LP 2x4GB | GTX 680 | Corsair Ax 650 | Qnix Qx2710 |

Permalänk
Medlem

Så bra att båda maskinerna kör samma hårdvara. Då förväntar jag mig en xbox och PS-logga på alla spel ... och billigare spel!!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk

Som vi alla såg med ps3 så är det inte prestanan som räknas. Ps3 är i särklass den sämsta konsoll jag någonsin köpt. Helt värdelöst onlinetjänst, ingen "party chatt", tvingad installation av nästan alla spel, fruktansvärt långsamma updateringar både till spel och till Os, fruktansvärd kontroll och som dessutom är helt värdelös när batteriet gett upp. Gran turismo ( som var en av anledningarna till att jag köpte skiten ) floppade ju stenhårt. Sony har faktiskt bra in-house spel och en del udda skojsigheter från japan. Men som helhet för oss som vill spela online utan strul, ha en fungerande handkontroll och en mer prioriterad arkitetkur till att böraj med så var 360 det som gällde. Nu när båda kör X86 kan det bli intressant igen med ps4 för min del, om dom nu kan göra något med prestandan än att fullständigt skämma ut sin möjlighet till att spela online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av =ezco=:

Som vi alla såg med ps3 så är det inte prestanan som räknas. Ps3 är i särklass den sämsta konsoll jag någonsin köpt. Helt värdelöst onlinetjänst, ingen "party chatt", tvingad installation av nästan alla spel, fruktansvärt långsamma updateringar både till spel och till Os, fruktansvärd kontroll och som dessutom är helt värdelös när batteriet gett upp. Gran turismo ( som var en av anledningarna till att jag köpte skiten ) floppade ju stenhårt. Sony har faktiskt bra in-house spel och en del udda skojsigheter från japan. Men som helhet för oss som vill spela online utan strul, ha en fungerande handkontroll och en mer prioriterad arkitetkur till att böraj med så var 360 det som gällde. Nu när båda kör X86 kan det bli intressant igen med ps4 för min del, om dom nu kan göra något med prestandan än att fullständigt skämma ut sin möjlighet till att spela online.

problemet med ps3 var ju att tekniken var aldeles för komplicerad att utveckla till, grafiken blev som ett resultat inte bättre än på 360 förens vid slutet av dess livscykel. Detta försvinner ju nu när plattformen i princip är en dator. Dock har du ju rätt i saker som onlinetjänster etc

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Xbox one 4898kr

https://www.spelbutiken.se/catalog/product/80869-xbox_one_con...

Visa signatur

Intel i9-13900KF OC @ 5.6Ghz P 4.6Ghz E | Asus Maximus Z790 Apex | Caselabs SMA8-A
Corsair AXi 1600W | G.Skill Trident Z5 RGB 32GB OC @ 7800Mhz CL36 DDR5
Asus RTX Tuf 4090 OC | Vattenkylning EK, Singularitycomputers, Hardware Labs, Bitspower | 2x SSD Samsung 980 PRO 2TB | | SSD Samsung 970 EVO 1TB | SSD Samsung 860 QVO 2TB | SSD Samsung 850 500GB | WD Black 6TB | Asus XG27AQM 270hz 1440p
Builds.gg Pcpartpicker.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mirre55:

Men inte kommer röststyrningen fungera på svenska väl?

Det är svårt att säga så här långt innan den släpps, men Microsoft brukar ju översätta det mesta till svenska. Så om detta görs även med rösstyrningen skulle inte förvåna mig. Jag menar, alla är ju inte duktiga på engelska, så det kan bli problem för vissa användare ^^

Skrivet av Galming:

* tar fram popcorn skålen *

Roligt och se hur majoriteten av Sony's fanboy's försöker smutskasta xboxet så mycket det går, medans pc folket hatar båda två och till slut xbox folket som väntar till E3 där vi får veta allt som är viktigt med konsollerna,,, spelen

Det är precis lika "roligt" som att se Xbox-fanbois sitta och snacka skit om PS. Eller för den delen inbitna PC-nördar som måste racka ner på konsolerna för att motivera sitt köp av deras ultra-high-definition-1337-deluxe-dator för 40.000. Personligen är jag en sån där konstig person som kan se tjusningen hos samtliga maskiner, och bryr mig mest om spelen. Däremot finns det en hel del funktioner som jag tycker är märkliga val av konstruktörerna, i konsolerna alltså.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mudde:

-33% prestanda och lite långsammare minnen jämfört med PS4 innebär nog i praktiken ganska lite. Den lägre prestandan innebär lite lägre krav på minnesbandbredd innan den begränsar så det blir nog ganska liten skillnad ändå.

Då spel ändå kommer att utvecklas gemensamt så att båda ska klara spelen innebär det att skillnaden blir lite bättre texturer, aningen mer kantutjämning bättre skuggor och liknande för PS4, men i praktiken ganska små skillnader. Inga avgörande skillnader alltså.

XBOX One har då: Forza-serien och eventuellt lägre pris (men månadskostnad för de som vill spela online). Krav på internetuppkoppling enligt ryktena (påverkar såna som jag som har PC för onlinespel och konsoll mest för slöspelande offline och exklusiva spel).

PS4 har: Aningen snyggare spel, troligtvis några PS-exklusiva bra spel. Oklart hur krångliga internetkrav det blir (reggade spel och liknande) och om onlinespelande kostar något.

Båda verkar ha sköna kontroller (dock med meningslösa funktioner som touchpad) och båda verkar innehålla alldeles för mycket trams (TV:n klarar redan av att visa kanaler och visa netflix m.m.).

Med så små skillnader kommer valet förmodligen falla till den som släpper flest riktigt intressanta spel och den som krånglar minst med onlinekrav, begränsande DRM och liknande.

Håller med, så jäkla stor skillnad är det inte trots allt.
En jäkla skillnad mot tidigare generation dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Något extremt pris tycker jag nog inte PS4 eller ONE bör bli prissatta till så länge inte "tillverkaren" spenderat för mycket pengar på "utveckling". På prappret inte direkt dyr hårdvara ens från start.
Förtydligande därmed inte sagt dålig hårdvara.