Permalänk
Medlem

Ddos attacker?

Hej! Vårat internet har laggat en del i några månader och laddade ner malwarebytes och det säger att jag får massa ddos attacker.
Är det sant? Hur fixar jag detta? ska sätta på "dos skydd" i routern nu.
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuukeen:

Hej! Vårat internet har laggat en del i några månader och laddade ner malwarebytes och det säger att jag får massa ddos attacker.
Är det sant? Hur fixar jag detta? ska sätta på "dos skydd" i routern nu.
Tack!

Knappast att du skulle bli ddosad om du typ inte hostar en vida spridd hemsida där hemma. Det beror nog på något annat, men först kan du ju testa att skaffa en ny extern ip (är inte helt hundra på hur, men går gör det).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Plugga ut routern, plugga i den. Då borde du få en NY ip om inte du har en statisk ip

EDIT

Glömde skriva det men du måste ha routern urpluggad i någon timme så att routern kan släppa din IP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuukeen:

Hej! Vårat internet har laggat en del i några månader och laddade ner malwarebytes och det säger att jag får massa ddos attacker.
Är det sant? Hur fixar jag detta? ska sätta på "dos skydd" i routern nu.
Tack!

Vad säger malwarebytes ordagrant?
Jag visste inte att programmet kunde detektera ddos.

Och om du sitter bakom en router/NAT så borde ddos-paketen inte komma fram till din dator.
I alla fall om du inte har gjort port-forward till din dator.

Permalänk
Avstängd

Annars kan du testa med att reseta routern.

Permalänk
Medlem

Nej, du blir inte ddosad. Iaf så länge du inte börjar hosta något, sprider din adress och skapar fienden.

Mest troligt lyssnar du (eller någon annan) spotify när du spelar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nuukeen:

Hej! Vårat internet har laggat en del i några månader och laddade ner malwarebytes och det säger att jag får massa ddos attacker.
Är det sant? Hur fixar jag detta? ska sätta på "dos skydd" i routern nu.
Tack!

vad sa din internetleverantör om problemet?

Permalänk
Medlem

Att du har blivit ddosad i månader låter väldigt otroligt om du inte har en stor hemsida eller något liknande. En ddos attack kräver hundra- , tusen- eller miljontals datorer för att lyckas beroende på "offrets" bandbredd. Om det var i några timmar och någon hade hotat dej då kanske det skulle kunna vara ddos men inte i månader. Prova starta om modemet/routern eller ta kontakt med internetleverantören. De borde kunna svara på om du blivit utsatt för en ddos.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D