Permalänk
Medlem

Nej det är du som visar prestandatest på singelplayer och där fungerar intel bättre. I multiplayer är BF3 ett helt annat spel och ställer mycket högre krav på processorn. I princip alla spelar multiplayer om man spelar BF3

Permalänk
Skrivet av klk:

För BF3 fungerar AMD's 8 kärniga FX processorer bäst, de är billigare med för det räcker med en FX-8320. Intel fungerar inte lika bra i spel som skalar ut till flera kärnor

Läs lite noggrannare och mer tack! Hon ska även redigera och använda sig av lite mer krävande program och då passar inte AMD in tyvärr.

Skrivet av Konditorn7:

600W räcker gott och väl. Speciellt när det är platinum certifierat. Så där får du gärna förklara hur du menar.

Moderkortet är det inte heller några fel på alls. Stöd för Crossfire och är överklockningsbart. Vad skulle kunna bara bättre enligt dig?
Det enda som skulle kunna vara enklare är ifall det skulle sitta en OC-knapp direkt på moderkortet.

En i7 processor är bättre vid redigering och om hon nu ska rendera eller hålla på med 3D i framtiden så är i7 ännu mer överlägsen än en i5.
Den i7'an han har valt är överklockingsbar precis som 3570K.
Skulle 3570 räcka för spel? Ja.

Sen så missar du att de går back på att välja SLI/CF i nuläget. Visst får du ut någon mer prestanda av SLI/CF.
Ett 7970 har mer än prestanda än nödvändigt i nuläget.
I framtiden måste hon då byta ut båda korten istället för att bara lägga till ett. Det vill säga mer kostnader.

Du har för övrigt inte med något HDD i din kundvagn. (+500)

Hej! bara så att du skulle se att HolyDuff skrev till dig ^^

Skrivet av HolyDuFF:

Det jag menar är att 600W inte räcker till att överklocka CPU/GPU i ett system med i7-3770K @ GTX 660 SLI.
Strömförsörjningen på moderkortet och andra komponenter. (6+2, 8+2, 12+2 Phase osv)
Jag har en i7-3770K i mitt bygge.
Ett 7970/680 är lite dyrare med. Så genom att gå SLI/CF så tjänar de lite på GPU delen.
Nej, det har det verkligen inte. i7-3770K @ GTX 680 SLI = 30-90 FPS Crysis 3. Säg att du aldrig vill gå under 60. Ser ut som att du behöver minst 4-Way SLI då och detta är på 1920x1080. Du spelar på 5760x1080, i7-3930K 5GHz @ GTX TITAN 4-Way SLI OC? Ett 7970 är inte ett piss i dagsläget.

Mina datorer är inte gjorda för att uppgraderas eller överklockas. De är gjorda för att få ut så mycket FPS för priset och inget annat. Just därför sitter det kvalitéts märken inom de andra delarna men det är deras budget och billigaste saker. Detta för att få mer cash till CPU/GPU. Och en lagringsdisk gör ingen skillnad i spel och just därför så finns det ingen i mina byggen.

Mer info här.

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

EDIT

klk, du har fel.

http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Kan inte säga att det är så systemet är tänkt att byggas (så mycket FPS de tbara går för så lite pengar som möjligt). Jag valde en snabbare SSD för att få datorn så rapp som möjligt i nästan allt du gör, förutom de program som man installerar på HDDn då. Och uppgraderingsmöjligheterna är där så man slipper köpa helt ny dator efter ett tag.

Vet dock inte hur man ska göra med GPUn. Om man kör CF så måste det vara fyra sexpinn-kontakter men till det nätagget och till 800w modellen så är det bara två sådana kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Läs lite noggrannare och mer tack! Hon ska även redigera och använda sig av lite mer krävande program och då passar inte AMD in tyvärr.

Menar du att en FX är dålig för att redigera? Det är ju där den är som starkast. Fler och fler redigeringsprogram använder grafikkortet med

Permalänk
Skrivet av klk:

Menar du att en FX är dålig för att redigera? Det är ju där den är som starkast. Fler och fler redigeringsprogram använder grafikkortet med

Jag menar att FX 8xxx måste ha tillgång till alla 8 logiska kärnor som den ha för att vara ett motstånd mot Intels. Intels CPUer är helt enkelt starkare för varje enskild kärna. Har för mig att i7 3770 och FX 8350 låg på ungefär samma prestanda om FX 8350 kan dra nytta av alla dens 8 logiska kärnor. Men kan ha kommit ihåg fel.

Hur som helst så är Intels CPUer bättre i nutid för att de flesta program/spel inte använder sig av mer än 4 kärnor? i7 3770K som jag har valt, har Hyper Threading. Vilket betyder att FX 8xxx och Intels 4 kärniga med HT är uppbyggda på samma sätt, 4 kärnor och 8 trådar? Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Jag menar att FX 8xxx måste ha tillgång till alla 8 logiska kärnor som den ha för att vara ett motstånd mot Intels.

Finns det något program som behöver prestanda som inte drar nytta av flera kärnor idag?
En FX-8320 kostar drygt hälften av en i7 med samma prestanda. vad väljer man?

Skrivet av Pellemanify:

Hur som helst så är Intels CPUer bättre i nutid för att de flesta program/spel inte använder sig av mer än 4 kärnor?

De spelen är inte i behov av en snabb processor, generellt är spel snälla mot processorn

Permalänk
Skrivet av klk:

Finns det något program som behöver prestanda som inte drar nytta av flera kärnor idag?
En FX-8320 kostar drygt hälften av en i7 med samma prestanda. vad väljer man?

De spelen är inte i behov av en snabb processor, generellt är spel snälla mot processorn

Det hjälper inte att du bara pratar om du bra det är, det övertygar inte någon.

Nej det är sant men det är fortfarande inte bara till spel CPUn ska användas.

Släng hit lite tester på olika program/spel där FX 8xxx gör bättre ifrån sig, om du inte har tänkt att övertyga mig och andra på tråden på ett bra sett så är du ej välkommen.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Hmm, intressant!

Jag är lite AMD fanboy av mig så du har det klart för dig haha. Men har kollat runt på lite mer tester än vad jag redan gjort tidigare och i7 3770K är bättre i 95% av fallen. Det skiljer inte mycket men det som skiljer är priset. Det är därför FX 8350 är mycket intressant bortsett från watten den drar och fläkten som följer med.

Jädrans va svårt det blev att få en bra blandning mellan prestanda i spel/redigering och pris :/ Trodde aldrig det skulle bli en så stor tråd som det har blivit.

Permalänk
Skrivet av HolyDuFF:

Det jag menar är att 600W inte räcker till att överklocka CPU/GPU i ett system med i7-3770K @ GTX 660 SLI.
Strömförsörjningen på moderkortet och andra komponenter. (6+2, 8+2, 12+2 Phase osv)
Jag har en i7-3770K i mitt bygge.
Ett 7970/680 är lite dyrare med. Så genom att gå SLI/CF så tjänar de lite på GPU delen.
Nej, det har det verkligen inte. i7-3770K @ GTX 680 SLI = 30-90 FPS Crysis 3. Säg att du aldrig vill gå under 60. Ser ut som att du behöver minst 4-Way SLI då och detta är på 1920x1080. Du spelar på 5760x1080, i7-3930K 5GHz @ GTX TITAN 4-Way SLI OC? Ett 7970 är inte ett piss i dagsläget.

Mina datorer är inte gjorda för att uppgraderas eller överklockas. De är gjorda för att få ut så mycket FPS för priset och inget annat. Just därför sitter det kvalitéts märken inom de andra delarna men det är deras budget och billigaste saker. Detta för att få mer cash till CPU/GPU. Och en lagringsdisk gör ingen skillnad i spel och just därför så finns det ingen i mina byggen.

Mer info här.

http://www.sweclockers.com/forum/86-stationara-datorer-koprad...

Skriver in lite siffror på denna sida: http://www.thermaltake.outervision.com/Power
Och tycker fortfarande att 600W räcker. Kommer aldrig upp över 500W. Med 660 i SLI
7970 CF kommer dock upp ca 515W för mig enligt kalkylatorn.
Så det funkar fortfarande, ligger bara inte i "Sweet spot".
Men det är rekommenderat att byta upp till snäppet högre om man vill vara på den säkra sidan. Och möjligtvis få nätagget att gå tystare.

Men om tjejen Pellemanify hjälper vill kunna uppgradera/hålla sin dator vid liv lite längre, så är det upp till henne/Pellemanify.
Mer prestanda nu på en gång, eller 'uthållighet' genom att inte fylla upp båda PCI portarna

Så om man inte känner att man måste ha Ultra på precis allt eller 16x på AF så funkar 7970 fint. För att då sedan när mer prestanda krävs, sätta in ännu ett 7970.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Skrivet av Konditorn7:

Skriver in lite siffror på denna sida: http://www.thermaltake.outervision.com/Power
Och tycker fortfarande att 600W räcker. Kommer aldrig upp över 500W. Med 660 i SLI
7970 CF kommer dock upp ca 515W för mig enligt kalkylatorn.
Så det funkar fortfarande, ligger bara inte i "Sweet spot".
Men det är rekommenderat att byta upp till snäppet högre om man vill vara på den säkra sidan. Och möjligtvis få nätagget att gå tystare.

Men om tjejen Pellemanify hjälper vill kunna uppgradera/hålla sin dator vid liv lite längre, så är det upp till henne/Pellemanify.
Mer prestanda nu på en gång, eller 'uthållighet' genom att inte fylla upp båda PCI portarna

Så om man inte känner att man måste ha Ultra på precis allt eller 16x på AF så funkar 7970 fint. För att då sedan när mer prestanda krävs, sätta in ännu ett 7970.

Yepp, ville bara rätta att det inte är 7970 utan 7950 då det är ganska mycket billigare och räcker gott och väl i prestanda i nuläget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Hmm, intressant!

Jag är lite AMD fanboy av mig så du har det klart för dig haha. Men har kollat runt på lite mer tester än vad jag redan gjort tidigare och i7 3770K är bättre i 95% av fallen. Det skiljer inte mycket men det som skiljer är priset. Det är därför FX 8350 är mycket intressant bortsett från watten den drar och fläkten som följer med.

Jädrans va svårt det blev att få en bra blandning mellan prestanda i spel/redigering och pris :/ Trodde aldrig det skulle bli en så stor tråd som det har blivit.

Intel är framförallt en benchmarking processor, den är nästan byggd för att göra bra ifrån sig på syntetiska tester. Verkligheten är inte "syntetisk", så ovanligt är det inte att man har igång flera program samtidigt som man spelar. Kommunicera med andra, kanske stream eller kolla statistik kring spelet
Och en annan sak angående strömförbrukning, är ganska säker på att om man mätt strömmen på speldator där de har samma hårdvara med olika processor, en intel och en med amd så får amd lägre total förbukning. Det har att göra med att intel kan rusa grafikkort där det inte behövs och ett grafikkort drar mycket mer ström än processorn

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av klk:

Nej det är du som visar prestandatest på singelplayer och där fungerar intel bättre. I multiplayer är BF3 ett helt annat spel och ställer mycket högre krav på processorn. I princip alla spelar multiplayer om man spelar BF3

Hur kan det vara olika i SP och MP? SP använder väl sig av hela processorn vid behov precis som MP? Tydligen så är ju SP:s krav stort nog att få din AMD loppis att flaska lol?

Om du vill att jag ska designa en dator specifikt för dig Pellemanify så kontakta mig via PM!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyDuFF:

Hur kan det vara olika i SP och MP? SP använder väl sig av hela processorn vid behov precis som MP? Tydligen så är ju SP:s krav stort nog att få din AMD loppis att flaska lol?

Har du spelat BF3? Om du har det så sätt på något där du kan se hur processorn jobbar. begränsa fps talet till 50 eller något sådant, detta för att få fram processorns arbete. multiplayer kräver minst 50% mer och använder flera kärnor jämfört med sp. SP på BF3 behöver ingen snabb processor

Permalänk
Skrivet av HolyDuFF:

Hur kan det vara olika i SP och MP? SP använder väl sig av hela processorn vid behov precis som MP? Tydligen så är ju SP:s krav stort nog att få din AMD loppis att flaska lol?

Om du vill att jag ska designa en dator specifikt för dig Pellemanify så kontakta mig via PM!

Jag är faktiskt ganska säker på att klk har rätt gällande SP och MP. MP har random explosioner osv, allt kan hända när som helst och det måste renderas. CPUns jobb det där. Till skillnad från SP där det mesta händer lika dant för alla, inte jättekrävande saker som händer i Bf3 SP. Om man då jämför med MP i Bf3.

Tack för erbjudandet men nej tack, jag är bara här för råd och diskussion om bättre/sämre hårdvara. När, var, hur och varför.

Skrivet av klk:

Har du spelat BF3? Om du har det så sätt på något där du kan se hur processorn jobbar. begränsa fps talet till 50 eller något sådant, detta för att få fram processorns arbete. multiplayer kräver minst 50% mer och använder flera kärnor jämfört med sp. SP på BF3 behöver ingen snabb processor

Skulle SP använda sig av färre kärnor än MP? Låter onödigt, källa? Vad menar du med snabb CPU? Haha, hade en 2-kärnig Athlon på 2,6 Ghz förr... inte att rekommenderas till att användas i Bf3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Skulle SP använda sig av färre kärnor än MP? Låter onödigt, källa?

Kanske ide att spela spelet först innan du frågar? 64 spelare på en karta som krigar mot varandra behöver mer kraft jämfört med när du spelar singelplayer och har "skriptade" scenarior

Permalänk
Jubileumsmästare

Ingen av er fattar vad jag menar. Om processorn flaskar i SP långt under Intel som inte flaskar. Då kommer den att flaska ännu mer i MP då det kräver mer på CPU:n som ni själv säger. Simple math, simple logic.

Permalänk
Skrivet av klk:

Kanske ide att spela spelet först innan du frågar? 64 spelare på en karta som krigar mot varandra behöver mer kraft jämfört med när du spelar singelplayer och har "skriptade" scenarior

Skrivet av HolyDuFF:

Ingen av er fattar vad jag menar. Om processorn flaskar i SP långt under Intel som inte flaskar. Då kommer den att flaska ännu mer i MP då det kräver mer på CPU:n som ni själv säger. Simple math, simple logic.

Vad är din källa till att FX 8350 flaskar i SP och MP, HolyDuff? Tänk på att citera inläggen som du svarar på, så att man vet när du svarat

Men hur som helst så har jag bestämt mig för att välja i5 3570K. Den ligger nära till i7 3770K i spel men är ändå tillräckligt snabb för de bildredigeringsprogram och andra saker hon gör föutom spel. Den ligger dessutom ganska nära till FX 8350 i pris.

Tänkte bara på en sista sak, Nätagget jag valde borde räcka för att köra två 7950 men finns det tillräckigt med strömsladdar till det? Förstår inte riktigt :/

Permalänk
Skrivet av Pellemanify:

Vad är din källa till att FX 8350 flaskar i SP och MP, HolyDuff? Tänk på att citera inläggen som du svarar på, så att man vet när du svarat

Men hur som helst så har jag bestämt mig för att välja i5 3570K. Den ligger nära till i7 3770K i spel men är ändå tillräckligt snabb för de bildredigeringsprogram och andra saker hon gör föutom spel. Den ligger dessutom ganska nära till FX 8350 i pris.

Tänkte bara på en sista sak, Nätagget jag valde borde räcka för att köra två 7950 men finns det tillräckigt med strömsladdar till det? Förstår inte riktigt :/

Ja, det ska räcka med dit nätagg som du valt. Det finns strömsladdar så det räcker.
Vilket du kan se här: https://www.inet.se/produkt/6909734/fractal-design-newton-r3-600w-80-platinum-modular

Strömmen bör räcka, men det kan bli lite tajt när det är överklockning på gång.
Personligen tror jag det räcker med 600W. (kör själv på 630W och har räknat med att det ska funka i framtiden)
Ska du vara på 100% säkra sidan så välja ett med högst 700W för mer än det kommer hon aldrig använda.
Det du kan göra är att byta platinum certifieringen mot Guld/Silver/bronze och byta upp Watten istället. På så sätt stiger det inte iväg i pris.

Du kan räkna ut på ett ungefär hur mycket ström som kommer gå åt HÄR. Som jag också länkade tidigare till.
Kommer upp i ca 448W, räknat med utan överklockning, Crossfire, 1HDD, 1SSD och två fläktar.

Har för mig att man brukar räkna på att det drar 10% mer Watt. Per del (?)
Så processorn kommer dra 7.7W mer och 7959 kommer dra 50W mer (Gånger två).

Så med överklockning kan du hamna på ca 550W. Vilket är rätt nära 600.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Skrivet av Konditorn7:

Ja, det ska räcka med dit nätagg som du valt. Det finns strömsladdar så det räcker.
Vilket du kan se här: https://www.inet.se/produkt/6909734/fractal-design-newton-r3-600w-80-platinum-modular

Strömmen bör räcka, men det kan bli lite tajt när det är överklockning på gång.
Personligen tror jag det räcker med 600W. (kör själv på 630W och har räknat med att det ska funka i framtiden)
Ska du vara på 100% säkra sidan så välja ett med högst 700W för mer än det kommer hon aldrig använda.
Det du kan göra är att byta platinum certifieringen mot Guld/Silver/bronze och byta upp Watten istället. På så sätt stiger det inte iväg i pris.

Du kan räkna ut på ett ungefär hur mycket ström som kommer gå åt HÄR. Som jag också länkade tidigare till.
Kommer upp i ca 448W, räknat med utan överklockning, Crossfire, 1HDD, 1SSD och två fläktar.

Har för mig att man brukar räkna på att det drar 10% mer Watt. Per del (?)
Så processorn kommer dra 7.7W mer och 7959 kommer dra 50W mer (Gånger två).

Så med överklockning kan du hamna på ca 550W. Vilket är rätt nära 600.

Kollade runt på lite andra nätagg nu eftersom det verkar bli lite tajt som du och HolyDuff säger med två GPUs och överklockad CPU.

Så bästa jag kunde hitta var nog detta ---> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=996055

Säg vad du/ni tycker!

Funderar också på om man borde lägga till en fläkt i kundvagnen så det blir lite mer intag i chassit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Hehe är lite fanboy vad det gäller AMD tyvär, antar jag xD Men usch va osäker du gjorde mig nu på vad det gäller grafikkort haha. Vet att bf3 gillar nvidia bättre men det är trotsallt inte det enda spelet datorn kommer användas till. Märkte dock precis att det står OC efter 660, överklockat alltså?
Vet inte om jag borde ta 7870 istället för prisets skulle men känns som jag börjar snåla nu.

Jag gillar chassit haha, men som sagt så är det till annan jag bygger

Okej ärligt talet är jag yr och borta vid det här laget (därför det tog sån tid för mig att svara). Men blev osäker på vad som behövs.

Vilken är bästa kombinationen? Känns som jag borde ta 7950 för lite mer kraft istället för 7870? En 3770K istället för 3570K också för lite mer hållbarhet i längden om man säger så.

Räckte inte riktigt för att övertyga mig med fps-mätningen då 660 va OC och det bara gällde bf3 dock var det ganska mycket billigare!

Mitt val hade varit 7950 och 3770K men om du/ni kan övertyga mig så kör på!

AMD har samarbete med DICE så AMD kort kommer vara bättre än Nvidia i BF4.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Skrivet av Pellemanify:

Kollade runt på lite andra nätagg nu eftersom det verkar bli lite tajt som du och HolyDuff säger med två GPUs och överklockad CPU.

Så bästa jag kunde hitta var nog detta ---> http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=996055

Säg vad du/ni tycker!

Funderar också på om man borde lägga till en fläkt i kundvagnen så det blir lite mer intag i chassit?

Tycker det nätagget ser betydligt bättre ut

Du har bara plats för en fläkt i fronten.
Totalt medföljer det en 120mm fram och en 120mm bak. vilket bör räcka igentligen.
Men en extra på sidan skulle absolut inte skada! Här är en personlig favorit: Corsair AF120

En tanke jag fick är att uppgradera processorkylaren. Inte ett måste i nuläget. Men möjligtvis vid överklockning.
Men det märker ni då!
Har som sagt likadan processor, och jag ligger på 40'C med en Noctua NH-D14 kylare i idle. Vilket jag tycker är rätt högt för den kylaren.

Skulle du kunna länka grafikkortet du har valt? Eller ge det fullständiga namnet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Skrivet av Felparkerad:

AMD har samarbete med DICE så AMD kort kommer vara bättre än Nvidia i BF4.

Haha tänkte faktiskt lite på det också.

Skrivet av Konditorn7:

Tycker det nätagget ser betydligt bättre ut

Du har bara plats för en fläkt i fronten.
Totalt medföljer det en 120mm fram och en 120mm bak. vilket bör räcka igentligen.
Men en extra på sidan skulle absolut inte skada! Här är en personlig favorit: Corsair AF120

En tanke jag fick är att uppgradera processorkylaren. Inte ett måste i nuläget. Men möjligtvis vid överklockning.
Men det märker ni då!
Har som sagt likadan processor, och jag ligger på 40'C med en Noctua NH-D14 kylare i idle. Vilket jag tycker är rätt högt för den kylaren.

Skulle du kunna länka grafikkortet du har valt? Eller ge det fullständiga namnet.

Chassit har plats för en 140/120 på sidan och på tppen, antingen en 200/140 eller två 120 om jag inte minns fel. Tänkte då en till "insugsfläkt" på sidan i så fall.

Eftersom det är tänkt att köpas från komplett så ger jag dig länken dit. ---> http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=741889

Jo som du säger med kylningen, det blir varmt haha. Men tänker mig att man köper ett slutet vattenkylningssystem om "vi" bestämmer oss för att klocka den längre fram.

Permalänk
Skrivet av Pellemanify:

Haha tänkte faktiskt lite på det också.

Chassit har plats för en 140/120 på sidan och på tppen, antingen en 200/140 eller två 120 om jag inte minns fel. Tänkte då en till "insugsfläkt" på sidan i så fall.

Eftersom det är tänkt att köpas från komplett så ger jag dig länken dit. ---> http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=741889

Jo som du säger med kylningen, det blir varmt haha. Men tänker mig att man köper ett slutet vattenkylningssystem om "vi" bestämmer oss för att klocka den längre fram.

Okej, för bästa effekt bör du ha intag utav luft fram och på sidan. Uttag bak och toppen. Så du vet.

Ditt grafikkort är i så fall 290cm långt.
Och chassit enligt Cooler Masters egna hemsida stödjer upp till 270cm långa grafikkort.

Så på pappret så räcker inte chassit till. Jag kan dock gissa på att det går att ta bort den översta HDD-buren och på så sätt kanske få plats med grafikkortet.

Försök leta upp info om det om du vill, men jag hittar ingen information om hur långt grafikkort chassit stödjer utan HDD-buren.
Om du inte vill chansa så skulle jag skippat den extra fläkten och kört på t.ex. Corsair Carbide 300R chassit.

Vilken summa ligger du på just nu med allt du bestämt dig för?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Skrivet av Konditorn7:

Okej, för bästa effekt bör du ha intag utav luft fram och på sidan. Uttag bak och toppen. Så du vet.

Ditt grafikkort är i så fall 290cm långt.
Och chassit enligt Cooler Masters egna hemsida stödjer upp till 270cm långa grafikkort.

Så på pappret så räcker inte chassit till. Jag kan dock gissa på att det går att ta bort den översta HDD-buren och på så sätt kanske få plats med grafikkortet.

Försök leta upp info om det om du vill, men jag hittar ingen information om hur långt grafikkort chassit stödjer utan HDD-buren.
Om du inte vill chansa så skulle jag skippat den extra fläkten och kört på t.ex. Corsair Carbide 300R chassit.

Vilken summa ligger du på just nu med allt du bestämt dig för?

Antar att du menar 270mm eller 27cm

Den översta HHD-buren går att ta bort så har tänkt att ta bort den och då har man tre platser kvar. Sen montera Den lilla SSD-buren uppe på den lilla HDD-buren som är kvar i chassit och då blir det står plats för nätagg och grafikkort upp till typ 37 cm har jag för mig

Ganska exakt 9000:- utan tillagda fläktar och exkl frakt

Permalänk
Skrivet av Pellemanify:

Antar att du menar 270mm eller 27cm

Den översta HHD-buren går att ta bort så har tänkt att ta bort den och då har man tre platser kvar. Sen montera Den lilla SSD-buren uppe på den lilla HDD-buren som är kvar i chassit och då blir det står plats för nätagg och grafikkort upp till typ 37 cm har jag för mig

Ganska exakt 9000:- utan tillagda fläktar och exkl frakt

Aha, yes, 270mm. Var trött x)
Okej, bra pris!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Skrivet av Konditorn7:

Googlade det.
http://hexus.net/tech/reviews/graphics/34761-amd-hd-7950-vs-hd-7970-clocks/?page=10
Den sidan föreslår att du överklockar 7950 istället. (Föreslår MSI Afterburner)
Och om du/hon gör som jag föreslår, att köpa ett till kort i framtiden för prestandaboost.
Så ser det billigare kortet ut som ett bättre val just nu.

Men vad händer om man överklockar 7970 då?

Permalänk
Skrivet av Jakobsberg:

Men vad händer om man överklockar 7970 då?

Sitter med mobilen så tar infon från luften som jag minns det.

7970 och 7950 är nästan likadant kort.
Likadana bussar och kanske likadan processor.
En 7970 är begränsad av t.ex bussarna för att kunna överklocka till samma procentuella prestandaökning som 7950 kan.
Därför kan inte 7970 bli som ett 7990 eller vad det nu heter (snäppet dyrare alltså)

7950s styrka är just att den har samma storlek på bussarna som en 7970. Och bara genom att öka klockfrekvensen på 7950, så når du samma frekvens som 7970 kortet har.
Å då får du näst Intill samma prestanda som standard som ett 7970.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. | Moderkort: Asus Maximus V Gene. | Processor: Intel® Core i5-3570K. | CPU-kylare: Noctua NH-D14. | Grafikkort: MSI GeForce GTX 660Ti OC Twin Frozr II 2GB. | RAM-Minnen: 8GB Corsair Vengeance LP DDR3 1600Mhz. | SSD: Samsung 830 128GB. | Nätaggregat: be quiet! Pure Power L8 630W. |

Permalänk
Skrivet av Konditorn7:

Aha, yes, 270mm. Var trött x)
Okej, bra pris!

Skickades från m.sweclockers.com

Jodå, jag är nöjd med priset ^^

Men jag ser inte större anledning att fortsätta diskutera om vilken hårdvara som är bäst om man ser till pris. För nu tror jag definitivt vi har fått ihop det bästa som går i prisklassen med möjligheten att uppgradera ganska mycket.

Tack så mycket för er tid, ni har alla givit goda råd, tips och tankar!

Så det blev allt som finns med på min första inköpslista med tre förändringa på GPU, CPU och PSU delarna.

CPU: Intel i7 3770 ---> i5 3570K - Överklockningsbar och ca 800 sek billigare än i7 3770K som jag funderade på en stund. Men prestandan i5 3570K borde räcka.
GPU: AMD HD Radeon - Gigabyte 7970 ---> Gigabyte 7950 - Ca 700 sek billigare, större OC potential och uppgradering sker genom Crossfire.
PSU: Fractal Design Newton R3 600w platina ---> Be-quiet Straight Power BQT E9 CM 680W - Lite mer watt för säkerhetens skull, dock lite dyrare än Newton R3. Men Be-quiet kan sina grejer! Om man bortser från "Kraft".

Permalänk
Skrivet av Konditorn7:

Sitter med mobilen så tar infon från luften som jag minns det.

7970 och 7950 är nästan likadant kort.
Likadana bussar och kanske likadan processor.
En 7970 är begränsad av t.ex bussarna för att kunna överklocka till samma procentuella prestandaökning som 7950 kan.
Därför kan inte 7970 bli som ett 7990 eller vad det nu heter (snäppet dyrare alltså)

7950s styrka är just att den har samma storlek på bussarna som en 7970. Och bara genom att öka klockfrekvensen på 7950, så når du samma frekvens som 7970 kortet har.
Å då får du näst Intill samma prestanda som standard som ett 7970.

Skickades från m.sweclockers.com

7990 är ju 2 stycken 7970's, så det är ju självklart att det inte går. Men jag har svårt att tro att ett 7950 kan bli bättre än ett 7970 om man överklockar båda.