Arbetsförmedlingen - Ang. Ersättningen

Permalänk
Medlem

Arbetsförmedlingen - Ang. Ersättningen

Hej,

Har en liten fundering över ersättningen från arbetsförmedlingen man får 3 månader efter inskrivningen.

Det är såhär, jag slutar skolan imorgon och hade tänkt skriva in mig på arbetsförmedlingen därefter. Dock så har jag ett tillfälligt arbete ett år på 10% (Varannan helg), och jag gick dit och frågade om hur ersättningen fungerar när jag jobbar 10%.

Hon: "Nej, du arbetar. Du kan inte få ersättningen när du arbetar."
Jag: "Men jag pendlar med bil till denna arbetsplats, det är runt 7 mil för mig. Jag går i princip back på detta. Ersättningen skulle få mig att stanna kvar och få in en fot där."
Hon: "Nej, du arbetar, det fungerar inte så. Så måste vara arbetslös."
Jag: "Men du ska väl ändå representera detta företag med att vilja att folk ha jobb? Jag blir i princip tvingad till att säga upp mig pågrund utav att jag inte får ersättningen ifrån er. Hur illa låter inte det?"
Hon: "..." (Mållös)

Så, hur fungerar detta? Skulle någon vilja förklara detta från mig?

Mvh!

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det stämmer.. Du jobbar ju? Då får man ingen ersättning alls.
Har fått det sagt till mig flera gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det stämmer.. Du jobbar ju? Då får man ingen ersättning alls.
Har fått det sagt till mig flera gånger.

Men saken är den att jag går back på det. Så är i princip tvingad att säga upp mig pågrund utav jag inte har råd att jobba? Om man skulle få en del utav ersättningen skulle bara det hjälpa. I mitt huvud låter det så sjukt. Men men..

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk

Jag fick ett timjobb efter att garantin trätt in för mig. Då behövde jag bara kryssa i dagarna jag jobbade och blev utan ersättning då.
När jag däremot fick ett sommarjobb i fem veckor fick jag gå ur garantin eftersom det på något vis klassades som fast.
Jobbar du på helger borde det ju inte påverka alls, då det inte är tillsvidareanställning eller liknande.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Förordningen säger 90 dagar arbetslös på en 4 månaders period. Veckodagar, inte ersättningsdagar.
Har du en timanställning har du rätt att skrivas in i jobbgarantin för ungdomar när/om du uppfyller det kravet.
Observera att det inte gäller om du har planerat att studera till hösten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Se till att du får jobba på timmar istället för en bestämd procent tid, så ska det inte vara några större problem. Om du inte jobbar för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton_mjor:

Jag fick ett timjobb efter att garantin trätt in för mig. Då behövde jag bara kryssa i dagarna jag jobbade och blev utan ersättning då.
När jag däremot fick ett sommarjobb i fem veckor fick jag gå ur garantin eftersom det på något vis klassades som fast.
Jobbar du på helger borde det ju inte påverka alls, då det inte är tillsvidareanställning eller liknande.

Tack för svar!
Det är ju i princip en timanställning jag har, fast i procent. Och precis det där exemplet har jag faktiskt hört. Måste försöka leta efter en källa så jag kan gå dit och säga som det är.

Skrivet av fizzdan:

Förordningen säger 90 dagar arbetslös på en 4 månaders period. Veckodagar, inte ersättningsdagar.
Har du en timanställning har du rätt att skrivas in i jobbgarantin för ungdomar när/om du uppfyller det kravet.
Observera att det inte gäller om du har planerat att studera till hösten.

Skulle du kunna fixa en källa på det där? Eller något liknande. För det där låter logiskt i mitt huvud. Men inte för hon som är anställd på arbetsförmedlingen.

Skrivet av darkmoon:

Se till att du får jobba på timmar istället för en bestämd procent tid, så ska det inte vara några större problem. Om du inte jobbar för mycket.

Jag är ju timanställd på en procent. Jobbar inte överdriver mycket, bara ynka timmar varannan helg.

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schten:

Tack för svar!
Skulle du kunna fixa en källa på det där? Eller något liknande. För det där låter logiskt i mitt huvud. Men inte för hon som är anställd på arbetsförmedlingen.

Kolla på AFs hemsida...
http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.4b7cba481279b57bec180001142/uga_sok.pdf

Eller läs förordningen om du vill slå henne på fingrarna...
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Intressant är paragraf 5. Eftersom du jobbar mindre än 8 timmar i veckan har du rätt att stå i "sökandekategori 11 - arbetslös", vilket innebär att du ska skrivas in efter 90 arbetslösa dagar...

Vill du veta mer kan du skicka ett pm...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Har försökt hittat lite information ifrån Arbetsförmedlingen och har hittat detta:
http://www.arbetsformedlingen.se/Om-oss/Statistik-prognoser/F...
Under rubriken: "Sökande som har arbete utan stöd"

Och detta:
http://www.arbetsformedlingen.se/download/18.1fbbb86413672957...
Sidan 13-14 under rubriken "Villkor vid tim- eller deltidsanställning"

Skulle dock vilja ha en tolk som kan uttrycka detta på enklare svenska. Jag tycker själv att allting låter så luddigt.

Tacksam för svar!

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem

Det är lite problemet med af.. Allt styrs av lagar och förordningar, men det är ofta ganska löst formulerade. Egna tolkningar är alltså ganska vanligt förekommande..

Ska leta upp texten som stöder faktumet att du kan betraktas som helt arbetslös om du arbetar under 8hr per vecka...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du får ersättning även om du bara har deltidsjobb, dock så blev min flickvän utskriven ur ungdomsgarantin när hon hade jobbat mer än 30 dagar under 3 månader.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Det är lite problemet med af.. Allt styrs av lagar och förordningar, men det är ofta ganska löst formulerade. Egna tolkningar är alltså ganska vanligt förekommande..

Ska leta upp texten som stöder faktumet att du kan betraktas som helt arbetslös om du arbetar under 8hr per vecka...

Känner mig snurrig runt dessa formuleringar.
Skulle gärna vilja ha materialet tills imorgon, då jag ska dit imorgon (måndag) igen.

Mvh!

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schten:

Känner mig snurrig runt dessa formuleringar.
Skulle gärna vilja ha materialet tills imorgon, då jag ska dit imorgon (måndag) igen.

Mvh!

Allt du behöver är paragrafen ovan. Om dom sätter sig på tvären frågar du vart gränsen går för att få stå i sökandekategori 11. Korrekt svar är 8 timmar, vilket du jobbar mindre än...

Visa signatur

Permalänk

Det är väl din arbetsgivares problem som du får ta med honom/henne? Vad har staten med det att göra om du tjänar för lite för att ta dig till jobbet?

Snacka med din arbetsgivare angående milersättning eller nåt i den stilen.

Man får aldrig den lönen man förtjänar, bara den du har förhandlat om.

Permalänk
Medlem

Hur gick det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Hur gick det?

Jag satt och väntade på min tur i en timme. Sedan fick jag svaret att jag måste komma tillbaka imorgon. De hade tydligen inte tid på deras öppettider.

Så ett svar väntas imorgon. (Tisdag)

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddemann:

Det är väl din arbetsgivares problem som du får ta med honom/henne? Vad har staten med det att göra om du tjänar för lite för att ta dig till jobbet?

Snacka med din arbetsgivare angående milersättning eller nåt i den stilen.

Man får aldrig den lönen man förtjänar, bara den du har förhandlat om.

Om jag skulle formulera om mig:
"Så jag tjänar bättre på att säga upp mig från jobbet och sitta och söka jobb?"

Låter det mer logiskt?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schten:

Jag satt och väntade på min tur i en timme. Sedan fick jag svaret att jag måste komma tillbaka imorgon. De hade tydligen inte tid på deras öppettider.

Så ett svar väntas imorgon. (Tisdag)

vilken stad bor du i?

jag är föv. inte det minsta förvånad ...

Visa signatur