Är pfSense säkrare än valfri router?

Permalänk
Medlem

Är pfSense säkrare än valfri router?

Ja, som topic lyder...

Är det någon större skillnad i säkerhet vad gäller en köpt konsumentrouter än en egenbyggd pfSense-burk? Jag pratar då om hur pass lätt det är att bryta sig igenom en pfSense-burk kontra en "vanlig" router..

Jag förstår självklart att man kan göra varje router/brandvägg osäker genom att öppna upp en massa portar m.m, men rent generellt om man enbart har någon/några portar öppna o.s.v..

Är det värt att ställa upp en pfSense-burk framför sin router (behöver vettigt wifi så vill ändå behålla routern.

Vill ha ett säkert nätverk. Självklart gör jag det också lite för att det är kul..
Förövrigt har jag en Asus n66u-router.

All diskussion är välkommen

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Jag kör pfSense pga tillgänglighet och funktionalitet. Säkerhet? Tja, jag vet att det finns många pfSense-burkar ute på mindre företag runt om i världen, men jag vågar inte svara på om den är säker. Men med tanke på vilka funktioner du kan samköra ihop med pfSense så vill jag väl påstå att den är säkrare än de flesta vanliga hemma-routrar. Som sagt, det är upp till dig och din förståelse för brandväggen. Det är nog större risk att du blir hackad pga en konfigtabbe snarare än ett hål i mjukvaran.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk
Medlem

Grunden till säkerhet i alla nätverk är kunskap. Du får säkerligen fler funktioner att pilla med i pfsense, men man kan lätt göra bort sig också. En pfsense-maskin jag satt upp gjorde att s.k. DNS zone transfers blev möjligt på jobbet...

Samtidigt, pillar man inte så lär man sig inte. Sen är det dessutom så att du som privat hemanvändare knappast är ett mål för avancerade attacker. Om du använder NAT skyddas du per automatik mot ganska mycket (Bots osv).

EDIT: För att svara på sin fråga rakt av: Nej, pfsense är antagligen inte säkrare, om du avser attacker utifrån.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle spontant säga att Pfsense är säkrare på grund av att man enklare kan se vad som händer med nätverket och trafik utifrån. Jag hade exempelvis problem med ARP Spoofing-attacker i det stadsnätet jag tidigare hade, och utan Pfsense hade jag förmodligen inte kunna listat ut det och disablat WAN-interfacet tills det var löst.

Konsumentroutrar har ju massa mumbojumob som oftast är väldigt osäkert, WPS exempelvis. Det är funktioner som grannen gärna drar nytt av när man ska ta sig in i routern.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Rekordmedlem

Kunskap är det viktigaste och WPS tex är inte en routingfunktion utan "tillhör wifi" många blandar ju ihop routrar med det som de flesta kallar "routrar" en "hemmarouter" har ju så mycket mer funktioner och andra roller än att routa. det är kanske där det blir problem, tex om man lämnar "hemmaroutern" vidöppen genom att felkonfa wps som comhem gjorde för 140 000 kunder förra året. http://www.idg.se/2.1085/1.426980/comhem-stort-sakerhetshal-d...
Pfsense är bara en mjukvarurouter och egentligen inte säkrare än en annan router, tex en cisco, däremot ger en riktig router oavsett mjuk eller hårdvara mindre angreppsyta än de "alltiettburkar" som många kalllar router fastän de kan ha 10 olika funktioner som inte har med routing att göra, cisco skulle nog aldrig få för sig att bygga in torrentklienter eller wifi där man kringår wpa krypteringen genom att göra fel med wps i en router.
Man kan kanske även fundera på hur bra upnp och liknade saker är säkerhetsmässigt, och kanske även fundera på vart gränsen mellan firewall och router går.
Det viktigaste är att förstå den lösning man väljer och kunna ställa in den rätt och kanske hålla reda på vad som är vad i en " hemmarouter" kopplar man in en sån enhet med felkonfad wps efter en rättkonfad pfsense maskin så har man ju ändå öppnat en väg att komma in, men den passerar inte pfsense maskinen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte man kan säga om det ena är säkrare än det andra. Väldigt mycket ligger i kunskapen hos administratören.

Då det finns väldigt mycket funktioner i pfSense som kan ställa till det om du inte vet vad du pysslar med, medans dessa funktioner inte finns i enklare hemmaroutrar.
Så rannsaka dig själv och fundera på om du ser vinningarna i en pfSense burk, gör du det, så go for it.

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Medlem

Kunskap är nummer 1.

En felaktig konfig är livsfarlig oavsett vad man kör den konfigen på.
Det som talar för tex pfsense är det finns ett aktivt team bakom.
Iom det kommer det buggrättningar när brister hittas.
Det kan man itne vara säker på i samma omfattning när det gäller hemmaroutrar, i synnerhet inte några år gamla sådanna.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415