Kritik på portfolio[fredrikw.se]

Permalänk
Medlem

Kritik på portfolio[fredrikw.se]

EDIT4: 23/7

Har gått igenom väldigt mycket nu, städat kod, buggfixat, konverterat till PHP struktur osv.
Fixat media-query för alla skärmstorlekar och diverse dölj/visa element beroende på enhet.

Har har fyllt på med material i alla kategorier (dock inte helt klar än)
Börjar kännas färdigt. Tack för all hjälp!

Även om alla har olika syner på snyggt/fult och bra/dåligt så har jag fått en övergripande syn på vad som skulle fixas och ändras.

EDIT 3: Har uppdaterat igen, 17/07, , fixade färger och meny på inledningen, en annan kategori-meny som är tydligare och börjat fylla mina kategorier med innehåll (WEBB & PROJEKT)

EDIT 2: Uppdaterat igen med en omgjord inledning.
EDIT 1: Har uppdaterat sidan nu, skulle vilja ha ny kritik

Håller på att bygga på min egen portfolio och känner att börjar närma mig slutet.
Skulle vilja ha lite kritik på design och eventuella missar jag gjort, det är så lätt att man blir blind för ens egna arbete.

Sidan innehåller inte mycket arbeten just nu, men det är iaf utfyllt med tramsinnehåll tillsvidare.

http://fredrikw.se/

Om ni kan så får ni gärna kolla sidan på surfplattor/mobiler, vet att den buggat lite på min gamla Android 2.3, speciellt javascriptet, samt att innehållet hoppar ur skärm vid lägsta upplösning(endast bugg på bärbart).
Har en del buggfixar kvar att göra på, men det mesta fungerar bra nu iaf.

Hade även varit roligt att se vad ni tycker om min lilla historia, är det passande att ha en eller ska jag köra på något annat? Tänkte att jag skulle försöka med en egen personlig presentation.

Tack på förhand!

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut förutom att du har en svart rand längst upp på sidan, ett gäng pixlar hög!

Annars måste jag säga att, ur åtminstone ett designperspektiv, att det ser kanon ut! (Kan ingenting om själv kodknackningen i sig tyvärr)

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

Håller på att bygga på min egen portfolio och känner att börjar närma mig slutet.
Skulle vilja ha lite kritik på design och eventuella missar jag gjort, det är så lätt att man blir blind för ens egna arbete.

Sidan innehåller inte mycket arbeten just nu, men det är iaf utfyllt med tramsinnehåll tillsvidare.

http://fredrikw.se/

Om ni kan så får ni gärna kolla sidan på surfplattor/mobiler, vet att den buggat lite på min gamla Android 2.3, speciellt javascriptet, samt att innehållet hoppar ur skärm vid lägsta upplösning(endast bugg på bärbart).
Har en del buggfixar kvar att göra på, men det mesta fungerar bra nu iaf.

Hade även varit roligt att se vad ni tycker om min lilla historia, är det passande att ha en eller ska jag köra på något annat? Tänkte att jag skulle försöka med en egen personlig presentation.

Tack på förhand!

Gillar det mesta designmässigt, gillar dock inte riktigt din lilla berättelse.
Fick känslan av att den var lite oseriös, kul dock att läsa men om den ska visas som CV eller något så kändes det lite oseriöst.

Med rätt innehåll blir det säkert snyggt, stilren sida som visar vad den ska.
Gillade dock inte riktigt den gula bakgrunden på en utav boxarna, men det kan ju vara en smaksak.

Skrivet av NisseG91:

Tycker det ser bra ut förutom att du har en svart rand längst upp på sidan, ett gäng pixlar hög!

Annars måste jag säga att, ur åtminstone ett designperspektiv, att det ser kanon ut! (Kan ingenting om själv kodknackningen i sig tyvärr)

Det är meningen att den ska vara där, tänkte bara så du inte tror att den råkat komma dit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlorrpaN:

Håller på att bygga på min egen portfolio och känner att börjar närma mig slutet.
Skulle vilja ha lite kritik på design och eventuella missar jag gjort, det är så lätt att man blir blind för ens egna arbete.

Sidan innehåller inte mycket arbeten just nu, men det är iaf utfyllt med tramsinnehåll tillsvidare.

http://fredrikw.se/

Om ni kan så får ni gärna kolla sidan på surfplattor/mobiler, vet att den buggat lite på min gamla Android 2.3, speciellt javascriptet, samt att innehållet hoppar ur skärm vid lägsta upplösning(endast bugg på bärbart).
Har en del buggfixar kvar att göra på, men det mesta fungerar bra nu iaf.

Hade även varit roligt att se vad ni tycker om min lilla historia, är det passande att ha en eller ska jag köra på något annat? Tänkte att jag skulle försöka med en egen personlig presentation.

Tack på förhand!

Pretty damn sweet faktiskt, Jag tycker det är en grym sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BuruZ:

Gillar det mesta designmässigt, gillar dock inte riktigt din lilla berättelse.
Fick känslan av att den var lite oseriös, kul dock att läsa men om den ska visas som CV eller något så kändes det lite oseriöst.

Med rätt innehåll blir det säkert snyggt, stilren sida som visar vad den ska.
Gillade dock inte riktigt den gula bakgrunden på en utav boxarna, men det kan ju vara en smaksak.

Det är meningen att den ska vara där, tänkte bara så du inte tror att den råkat komma dit

Jaha okej, tyckte det såg lite skumt ut.. Men men ska den vara där så får den väl vara där

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Tycker det ser bra ut förutom att du har en svart rand längst upp på sidan, ett gäng pixlar hög!

Jag störde mig också på den svarta randen Jag kan inte sätta fingret på varför men den passar inte in av någon anledning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Tycker det ser bra ut förutom att du har en svart rand längst upp på sidan, ett gäng pixlar hög!

Annars måste jag säga att, ur åtminstone ett designperspektiv, att det ser kanon ut! (Kan ingenting om själv kodknackningen i sig tyvärr)

Skrivet av Navicula:

Jag störde mig också på den svarta randen Jag kan inte sätta fingret på varför men den passar inte in av någon anledning...

Den svarta raden tyckte jag passade som en inramning, tyckte själv den passade, såg naket ut utan den. Ska kolla hur jag kan göra, kanske göra den lite mindre eller ta bort den helt. Tack!

Skrivet av BuruZ:

Gillar det mesta designmässigt, gillar dock inte riktigt din lilla berättelse.
Fick känslan av att den var lite oseriös, kul dock att läsa men om den ska visas som CV eller något så kändes det lite oseriöst.

Med rätt innehåll blir det säkert snyggt, stilren sida som visar vad den ska.
Gillade dock inte riktigt den gula bakgrunden på en utav boxarna, men det kan ju vara en smaksak.

Tackar!
Jag är själv osäker på min berättelse, kanske ska göra den mindre oseriös och mer CV inriktad.

Ser du texturen på det gula? Har märkt att skärmar med dålig kontrast inte ser texturen, utan bara det gula, vilket gör den jobbig att kolla på. Sitter själv på en IPS skärm där allt ser bra ut, men kollar jag på min TN skärm blir den tråkigare(utmattade färger sov)

Annars så ska jag se över den gula färgen.

Skrivet av anon200213:

Pretty damn sweet faktiskt, Jag tycker det är en grym sida.

Tack!

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Hej FlorrpaN! Jag vet inte vilken typ av kritik du är ute efter eller vad du är beredd att leka med, så jag skriver ner några spontana tankar kring designen.

Den svarta inramande randen känns lite intvingad. Jag håller dock med om att den lyfter designen lite. Vad sägs om att låta den bli en bakgrund till länkarna till dina sociala media?

Du borde jobba på textproportioner. Brödtexten känns väldigt stor. 16px är ju något av en standard idag och det känns mer rätt. Låt rubrikerna ligga kvar på 1.6em, det är nära gyllene snittet så det ser självfallet schysst ut, däremot hade jag velat öka marginalen mellan rubrik och text.

På tal om marginaler så känns dina olika färgade sektioner lite ihoptryckta. Jag antar att de inte kan vara för långt isär eftersom de berättar en historia, men jag tror du kan vilja låta dem ta lite mer plats. Överlag känns det som att mycket kan få ta mer plats. Ser man till din välkomnande text så hade den nog kunnat göras ännu bättre med större skillnader mellan textstorlekar och/eller större marginaler.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser trevligt ut - Det är inte riktigt klart på vissa ställen, saknas några bilder (öga) och på vissa ställen är länkarna inte stylade och cutouten på din profilbild lämnar lite att önska - Men grymt bra att du har med bild. Prova att fada eller blurra kanterna, eller gör om cutouten lite. Kanske annan bakgrund, det är för stark kontrast och det ser lite amatörmässigt ut, vilket du inte vill att det ska göra, du är ju snart proffs!

Det framgår inte av layouten att man kan klicka på de 3 boxarna för att se mer.

Texterna behöver uppdateras och skrivas mer seriöst.

Jag vill veta vad du kan och hur du har lärt dig det och vilken potential du har att lära dig bli bättre.

Berätta på en gång på sidan vad du gör och vem du är.

Exempel:

Citat:

Hej!
Mitt namn är Fredrik Westerlund.
Jag är webbdesigner med stort intresse för vectorgrafik och responsiv layout.

JAG KAN DET HÄR

FÖR ATT JAG HAR GJORT DET HÄR

PÅ FRITIDEN JAGAR JAG VÄSSLOR OCH SYR KOTTAR

Kontakta gärna mig i det här formuläret som är ännu tydligare att det är ett formulär.

<link href='http://fonts.googleapis.com/css?family=Open+Sans:400,600,700,...' rel='stylesheet' type='text/css'> <link href='http://fonts.googleapis.com/css?family=Handlee' rel='stylesheet' type='text/css'> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/style.css" /> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/font-awesome.min.css" /> <script type="text/javascript" src="scripts/jquery.js"></script> <script type="text/javascript" src="scripts/smoothscroll.js"></script> <script type="text/javascript" src="scripts/scripts.js"></script>

Bör sammanfogas sen när du är klar till 3 filer.

<link href='http://fonts.googleapis.com/css?family=Open+Sans:400,600,700,...' rel='stylesheet' type='text/css'>

Varför använder du I-element för att skapa ikonerna?

Bra att du la upp det där med tävlingen, kul att se. Ha kvar det!

I din JQuery kod vore det bra att du visar att du förstår vikten av att cacha object - $(this) kan du lägga in i en variabel och återanvända så du slipper leta upp objektet i DOMen hela tiden.

var self = $(this);

Visa också att du förstår looparna i jQuery:

$('.webbActive').each(function() { $(this).attr('href', '#nav'); });

Kan skrivas om, eftersom det redan loopas så här:

$('.webbActive').attr('href', '#nav');

Du kan också visa att du är bra på att jobba i större projekt och skriver kod som är lätt att underhålla, så du binder nästan aldrig någonting till anonyma functioner:

$('.webbActive').click(function() { if ($(this).attr('href') === '#content') { $('.webbActive').each(function() { $(this).attr('href', '#nav'); }); } else { $('.webbActive').each(function() { $(this).attr('href', '#content'); }); } $.when($('#foto,#grafik').slideUp(500)).then(function() { $('#webb').stop(true).slideToggle(1250); }); });

Skriver du om till det här (ungefär)

function attachNavigation() { var self = $(this); if (self.attr('href') === '#content') { $('.webbActive').attr('href', '#nav'); } else { $('.webbActive').attr('href', '#content'); } // Den här fattar jag inte ens vad den gör hehe $.when($('#foto, #grafik').slideUp(500)).then(function() { $('#webb').stop(true).slideToggle(1250); }); } function bindActiveWebbLinks() { // Eftersom vi binder den som funktion, kan vi sedan stänga av den om vi vill // $('.webbActive').off("click", attachNavigation); $('.webbActive').on("click", attachNavigation); } //on load - Samma som $(document).ready(function() { fast mindre bokstäver $(function() { bindActiveWebbLinks(); });

Summering: Skitkul sida, bra initiativ, modigt att be om feedback, det tyder på att du är smart på flera nivåer. Lyft texterna lite och putsa de sista detaljerna. Koden ser bra och konsekvent ut och är oftast lättläst. Jag blir så glad när folk gör saker i web, så här får du en bamsekram!

BAMSEKRAM!

Permalänk
Medlem

Svarta randen passar bra, dock kanske man skulle byta färg på den, kanske till marinblå

Sen personligen gillar jag svaga skuggeffekter på en sida, tex i övergångarna mellan dom olika fälten, livar upp och får sidan att bli lite mindre steril.
Och kanske användandet av nån snygg webfont i rubriker.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Hej FlorrpaN! Jag vet inte vilken typ av kritik du är ute efter eller vad du är beredd att leka med, så jag skriver ner några spontana tankar kring designen.

Den svarta inramande randen känns lite intvingad. Jag håller dock med om att den lyfter designen lite. Vad sägs om att låta den bli en bakgrund till länkarna till dina sociala media?

Du borde jobba på textproportioner. Brödtexten känns väldigt stor. 16px är ju något av en standard idag och det känns mer rätt. Låt rubrikerna ligga kvar på 1.6em, det är nära gyllene snittet så det ser självfallet schysst ut, däremot hade jag velat öka marginalen mellan rubrik och text.

På tal om marginaler så känns dina olika färgade sektioner lite ihoptryckta. Jag antar att de inte kan vara för långt isär eftersom de berättar en historia, men jag tror du kan vilja låta dem ta lite mer plats. Överlag känns det som att mycket kan få ta mer plats. Ser man till din välkomnande text så hade den nog kunnat göras ännu bättre med större skillnader mellan textstorlekar och/eller större marginaler.

All kritik är bra, annars kommer jag aldrig veta vad folk tycker och kan inte bygga ny kunskap

Jag har testat att rama in ikonerna tidigare, kanten kändes för grov istället. Ska se vad jag kan göra, kanske skippar den helt eller kör en smalare.

Jag är fruktansvärt dålig på text, har precis börjat använda mig av "em" då detta skulle vara det bästa, har inte fått kläm på det exakt än.
Vilken av brödtexterna tänkte du på? när man öppnar kategorierna?
Ska ta en titt på alla marginaler, håller helt med dig om det.

Skrivet av Ernesto:

Ser trevligt ut - Det är inte riktigt klart på vissa ställen, saknas några bilder (öga) och på vissa ställen är länkarna inte stylade och cutouten på din profilbild lämnar lite att önska - Men grymt bra att du har med bild. Prova att fada eller blurra kanterna, eller gör om cutouten lite. Kanske annan bakgrund, det är för stark kontrast och det ser lite amatörmässigt ut, vilket du inte vill att det ska göra, du är ju snart proffs!

Det framgår inte av layouten att man kan klicka på de 3 boxarna för att se mer.

Texterna behöver uppdateras och skrivas mer seriöst.

Jag vill veta vad du kan och hur du har lärt dig det och vilken potential du har att lära dig bli bättre.

Berätta på en gång på sidan vad du gör och vem du är.

Varför använder du I-element för att skapa ikonerna?

Bra att du la upp det där med tävlingen, kul att se. Ha kvar det!

I din JQuery kod vore det bra att du visar att du förstår vikten av att cacha object - $(this) kan du lägga in i en variabel och återanvända så du slipper leta upp objektet i DOMen hela tiden.

var self = $(this);

Visa också att du förstår looparna i jQuery:

Du kan också visa att du är bra på att jobba i större projekt och skriver kod som är lätt att underhålla, så du binder nästan aldrig någonting till anonyma functioner:

Summering: Skitkul sida, bra initiativ, modigt att be om feedback, det tyder på att du är smart på flera nivåer. Lyft texterna lite och putsa de sista detaljerna. Koden ser bra och konsekvent ut och är oftast lättläst. Jag blir så glad när folk gör saker i web, så här får du en bamsekram!

BAMSEKRAM!

Tack för den utförliga kritiken!
Precis, har inte fixat innehålelt än, har satsat på struktur/design. Ville ha kritik innan jag fyllde sidan.
Annan kontrast på bakgrunden lägst upp i inledningen, eller på profilbilden?

Bra där, har alltid tagit för givet att man vet att det går att klicka på kategorierna, ska se om jag kan fixa det.

Efter all denna kritik på min berättelse så går jag nog tillbaka till min ursprungliga idé, hade en presentation som du beskrev, men jag testade detta för att se vad folk tyckte om det först, om det går hem eller ej.

Jag är ingen expert på jQuery ännu, men jag arbetar på det. Försökte skriva om allt till en funktion, men fick inte till det. Brukar försöka ha projekt-flödet i PHP samt CSS, ska försöka få in det i jQuery också. Tack för hjälpen, ska se över det!

Jag vill alltid ha kritik, visst kan man lära sig av misstag, men enklast att eliminera misstagen genom användartester innan man lanserar saker, något jag arbetet med mycket de senaste 3 åren.

Tack, din åsikt över mitt arbete väger stort! *BAMSEKRAM*

Skrivet av ggustavsson:

Svarta randen passar bra, dock kanske man skulle byta färg på den, kanske till marinblå

Sen personligen gillar jag svaga skuggeffekter på en sida, tex i övergångarna mellan dom olika fälten, livar upp och får sidan att bli lite mindre steril.
Och kanske användandet av nån snygg webfont i rubriker.

Kan testa runt med andra färger, hade inte ens tänkt tanken, tackar!

Tror inte skuggning passar, har testat det, ser inte riktigt ut som den stil jag följer, men jag förstår din vink, ska fila till kanterna lite
Fonten jag har anser jag vara ganska snygg, den var även högst rankad på Google Fonts, har du något bättre förslag? Vill helst va konsekvent med fonten, så vill inte ha en annan stil på just rubriker.

Tack för all feedback, desto mer desto bättre

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, har testat med firefox på stationära och skriver nu från xperia z (4.2.2) chrome (28.0.1), se bra ut även här.

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag ta bort den där animerade planeten du har inblandad i texten. Animerade bilder på webben borde bannlysas!

Visa signatur

Dator: (Kommer senare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Ser bra ut, har testat med firefox på stationära och skriver nu från xperia z (4.2.2) chrome (28.0.1), se bra ut även här.

Härligt! Det va inget fel när man öppnade kategorierna?

Skrivet av BASSiC:

Personligen skulle jag ta bort den där animerade planeten du har inblandad i texten. Animerade bilder på webben borde bannlysas!

Du är den enda som påpekat det, kan du beskriva lite mer om varför du inte gillar den? Jag antar att du tänker på gamla 90-tals hemsidor med störande GIF överallt. Jag finner inte att denna står ut eller stör på något sätt. Jag anser att det är helt upp till hur man använder dom, tycker själv det passar ganska bra där och ger en unik touch på det hela.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlorrpaN:

All kritik är bra, annars kommer jag aldrig veta vad folk tycker och kan inte bygga ny kunskap

Jag har testat att rama in ikonerna tidigare, kanten kändes för grov istället. Ska se vad jag kan göra, kanske skippar den helt eller kör en smalare.

Jag är fruktansvärt dålig på text, har precis börjat använda mig av "em" då detta skulle vara det bästa, har inte fått kläm på det exakt än.
Vilken av brödtexterna tänkte du på? när man öppnar kategorierna?
Ska ta en titt på alla marginaler, håller helt med dig om det.

Em är ett sätt att mäta på, det är egentligen inget märkvärdigt. I ett nötskal fungerar em som procent, där 1.6em är 160% av vad fontstorleken är. Ex: Om en av dina sektioner har 16px font-size, då är 1em = 16px, och 1.5em = 24px.

Det är praktiskt att använda em av två anledningar:

1.) Det är flexibelt och automatiserande. Jag gillar att utgå från gyllene snittet (1.61803398875) när jag bygger proportioner, så att sätta en global regel för exempelvis h1 att ha font-size: 1.618em gör livet väldigt enkelt för mig.

2.) Det är relativt. Pixlar är ett fruktansvärt dåligt sätt att mäta saker och ting på egentligen eftersom pixeltätheten varierar kraftigt mellan olika enheter. Enheterna gör ett bra jobb att normalisera det, men det känns bättre att arbeta med relativa mått. I slutändan bryr man ju sig inte om ens meningar är 300px eller 600px breda; det viktiga är att man får in X antal tecken per rad.

Jag syftar egentligen på all text som inte är någon form av rubrik. För stor text känns konstig att läsa. Jag rekommenderar att du sätter font-size 16px (om ens någon alls) på body och sätter upp globala mått i em för dina rubriker. Vidare vill jag rekommendera att du även sätter diverse avstånd i em, eftersom det egentligen är proportionerna man bryr sig om och inte antalet pixlar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tycker den är skitbra!! Påminner om den här http://www.mikaelnorling.se/ som är en av de coolaste portfolios jag sett. Inte så konstruktiv kritik kanske, men ändå..

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Ser bra ut, men om jag tittar på den ifrån en arbetsgivares perspektiv så ser den halvdan och oseriös ut. Jag tycker du ska dra en tydlig linje mellan arbetsliv och privatliv, sätt upp en separat personlig blogg om du vill det, och stryk allt innehåll på portfolion nu och skriv om det, men tänk business/cleant/professionellt. Presentera dig själv som en vara och highlighta dina kunskaper och erfarenheter, på ett sätt som skriker företag/high-end/osv.

Just nu ser det ut som en salig blandning mellan din privata lekstuga på internet, och typ "jag kan göra en hemsida åt dig för 500 spänn". Flytta allt privat någonannanstans, och få sidan att säga "Jag skräddarsyr ditt ansikte utåt för en marknadkraftig summa" och ta inte mindre än 20k för ett jobb, oavsett vad det är du gör (såvida du inte vill bygga upp innehåll till din portfolio. Då är typ 5000 för en hemsida åt en större pizzeria bra).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mest:

Em är ett sätt att mäta på, det är egentligen inget märkvärdigt. I ett nötskal fungerar em som procent, där 1.6em är 160% av vad fontstorleken är. Ex: Om en av dina sektioner har 16px font-size, då är 1em = 16px, och 1.5em = 24px.

Det är praktiskt att använda em av två anledningar:

1.) Det är flexibelt och automatiserande. Jag gillar att utgå från gyllene snittet (1.61803398875) när jag bygger proportioner, så att sätta en global regel för exempelvis h1 att ha font-size: 1.618em gör livet väldigt enkelt för mig.

2.) Det är relativt. Pixlar är ett fruktansvärt dåligt sätt att mäta saker och ting på egentligen eftersom pixeltätheten varierar kraftigt mellan olika enheter. Enheterna gör ett bra jobb att normalisera det, men det känns bättre att arbeta med relativa mått. I slutändan bryr man ju sig inte om ens meningar är 300px eller 600px breda; det viktiga är att man får in X antal tecken per rad.

Jag syftar egentligen på all text som inte är någon form av rubrik. För stor text känns konstig att läsa. Jag rekommenderar att du sätter font-size 16px (om ens någon alls) på body och sätter upp globala mått i em för dina rubriker. Vidare vill jag rekommendera att du även sätter diverse avstånd i em, eftersom det egentligen är proportionerna man bryr sig om och inte antalet pixlar.

Jag hade satt min body till 100% tidigare(har för mig att jag läste mig till det), men isåfall kör jag 16px och utgår från det. Blir betydligt enklare för mig då.
Ska läsa på mer om EM för design av diverse element/avstånd, är riktigt ingjuten i pixlar, men förstår att jag måste komma ifrån det med.
Tack för hjälpen!

Skrivet av Marie96:

Jag tycker den är skitbra!! Påminner om den här http://www.mikaelnorling.se/ som är en av de coolaste portfolios jag sett. Inte så konstruktiv kritik kanske, men ändå..

Tackar!

Skrivet av anon214934:

Ser bra ut, men om jag tittar på den ifrån en arbetsgivares perspektiv så ser den halvdan och oseriös ut. Jag tycker du ska dra en tydlig linje mellan arbetsliv och privatliv, sätt upp en separat personlig blogg om du vill det, och stryk allt innehåll på portfolion nu och skriv om det, men tänk business/cleant/professionellt. Presentera dig själv som en vara och highlighta dina kunskaper och erfarenheter, på ett sätt som skriker företag/high-end/osv.

Just nu ser det ut som en salig blandning mellan din privata lekstuga på internet, och typ "jag kan göra en hemsida åt dig för 500 spänn". Flytta allt privat någonannanstans, och få sidan att säga "Jag skräddarsyr ditt ansikte utåt för en marknadkraftig summa" och ta inte mindre än 20k för ett jobb, oavsett vad det är du gör (såvida du inte vill bygga upp innehåll till din portfolio. Då är typ 5000 för en hemsida åt en större pizzeria bra).

Kanske var våghalsigt av mig att försöka med något nytt
Tack för feedbacken, kommer skriva om hemsidan så den riktar sig mot arbetsgivare, har fått mycket bra kritik om detta nu från flera användare.

Angående priserna så är jag inte helt insatt där än. Nu efter studierna tänkte jag börja frilansa åt mindre företag och bygga upp portfolion, som förhoppningsvis kommer stärka mina chanser att få en anställning.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlorrpaN:

Kanske var våghalsigt av mig att försöka med något nytt
Tack för feedbacken, kommer skriva om hemsidan så den riktar sig mot arbetsgivare, har fått mycket bra kritik om detta nu från flera användare.

Angående priserna så är jag inte helt insatt där än. Nu efter studierna tänkte jag börja frilansa åt mindre företag och bygga upp portfolion, som förhoppningsvis kommer stärka mina chanser att få en anställning.

Har själv kört på ungefär samma stuk på min portfolio förut, den gav mig 0 resultat och jag fick se den från ett lite annat perspektiv när en vän till mig gav kritiken att den var "gullig". Just det ordet tog ganska hårt men det behövdes för att jag skulle utvecklas lite mer.

Jag tog bort alltihop och körde på något enklare och mer cleant. Nu är hela den portfolion och allt borta pga en hårddiskkrasch, men har nyligen börjat knåpa på en ny, i princip bara börjat med CV-delen, här är den om du mot förmodan vill se den; http://haikarainen.dotgeek.org/

Den är inriktad på att bara visa information på ett cleant sätt, inget överflödigt skit, och den ska vara enkel att skriva ut. Det är någonting som arbetsgivare verkar älska, att använda printern dvs.

När jag drar tummen ur röven och börjar med själva portfolion för att visa upp tidigare arbeten så lär det bli mer fylligt dock, med bilder, youtube-embeds och lite mer "sälj"-innehåll (typ mer space mellan saker, större fonter, lite mer outskriftsvänligt och typ "reklamaktigt").

Permalänk
Skrivet av Ernesto:

I din JQuery kod vore det bra att du visar att du förstår vikten av att cacha object - $(this) kan du lägga in i en variabel och återanvända så du slipper leta upp objektet i DOMen hela tiden.

var self = $(this);

Hur menar du att den cache'as?
Kommer själv inte på en enda anledning till att deklarera en variabel istället för att använda this.

Skrivet av Ernesto:

//on load - Samma som $(document).ready(function() { fast mindre bokstäver $(function() { bindActiveWebbLinks(); });

Det är shorthand för $(document).ready(), inte on load.

Skrivet av Ernesto:

Du kan också visa att du är bra på att jobba i större projekt och skriver kod som är lätt att underhålla, så du binder nästan aldrig någonting till anonyma functioner

Är det inte exakt det du gör i ovanstående kodsnutt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yxskaftet:

Hur menar du att den cache'as?
Kommer själv inte på en enda anledning till att deklarera en variabel istället för att använda this.

Jo, för att när man ropar på $(this) gör man om this till ett jQuery-objekt, så för att slippa göra det varje gång, sparar man undan $(this) som ett objekt istället. Man gör det om man skall anropa ett objekt mer än en gång i funktionen. Att göra det på $(this) är naturligtvis inte lika viktigt som att göra det på $(".divClass"), men det är bra att få in vanan.

Man brukar också ofta lägga this i en variabel för att förhindra förvirring när man kommer in i nestade funktioner så man vet vilken this man faktiskt jobbar med - Är det moderobjektet, eller är det någonting i en loop, eller är vi och leker med window? Refererar vi till den privata "this" eller är det den publika "this" alltså själva funtionen, eller är det fönstret, eller är det objektet?

Skrivet av Yxskaftet:

Det är shorthand för $(document).ready(), inte on load.

Jo precis, det är därför jag skrev att det var shorthand för precis det.

$(function() { fungerar samma som $(document).ready(function() { fast mindre bokstäver

Skrivet av Yxskaftet:

Är det inte exakt det du gör i ovanstående kodsnutt?

Nej, jag binder det till en deklarerad funktion, precis som jag visade i koden, så att jag kan unbinda just den funktionen på click-eventet. Jag gav även exempel på hur man unbindar funktionen från click-eventet i kommentaren-

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat min sida nu, fixat textstorlekar och radavstånd, samt annat som nämndes här i tråden.
Det kan hända att ni får köra en hård refresh.
Va en jädrans jungel med all text, olika sidor sa olika saker och rekommenderade olika mått kändes det som. Tror jag fick till det iaf!

Skrivet av anon214934:

Har själv kört på ungefär samma stuk på min portfolio förut, den gav mig 0 resultat och jag fick se den från ett lite annat perspektiv när en vän till mig gav kritiken att den var "gullig". Just det ordet tog ganska hårt men det behövdes för att jag skulle utvecklas lite mer.

Jag tog bort alltihop och körde på något enklare och mer cleant. Nu är hela den portfolion och allt borta pga en hårddiskkrasch, men har nyligen börjat knåpa på en ny, i princip bara börjat med CV-delen, här är den om du mot förmodan vill se den; http://haikarainen.dotgeek.org/

Den är inriktad på att bara visa information på ett cleant sätt, inget överflödigt skit, och den ska vara enkel att skriva ut. Det är någonting som arbetsgivare verkar älska, att använda printern dvs.

När jag drar tummen ur röven och börjar med själva portfolion för att visa upp tidigare arbeten så lär det bli mer fylligt dock, med bilder, youtube-embeds och lite mer "sälj"-innehåll (typ mer space mellan saker, större fonter, lite mer outskriftsvänligt och typ "reklamaktigt").

Jag så själv hur gullig min berättelse var, har åtgärdat det nu
Vad anser du nu? Finns troligen lite jag kan fixa eller omformulera, men jag tror det är markant bättre.

Gillade din portfolio, men kändes mer som ett CV dokument än en personlig hemsida.

Ska även kolla om jag kan göra en utskrift-vänlig version av sidan.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlorrpaN:

Har uppdaterat min sida nu, fixat textstorlekar och radavstånd, samt annat som nämndes här i tråden.
Det kan hända att ni får köra en hård refresh.
Va en jädrans jungel med all text, olika sidor sa olika saker och rekommenderade olika mått kändes det som. Tror jag fick till det iaf!

Jag så själv hur gullig min berättelse var, har åtgärdat det nu
Vad anser du nu? Finns troligen lite jag kan fixa eller omformulera, men jag tror det är markant bättre.

Gillade din portfolio, men kändes mer som ett CV dokument än en personlig hemsida.

Ska även kolla om jag kan göra en utskrift-vänlig version av sidan.

Mycket snyggare! Snyggt jobbat! Ang. mitt CV, det är precis vad det är, ska som sagt bli en komplett portfolio senare!

Iallafall, det enda jag har kvar att ge kritik på är din header. Känns väldigt oslipad och år 2000. Scrollar man ner lite så är resten av siten klockren dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214934:

Mycket snyggare! Snyggt jobbat! Ang. mitt CV, det är precis vad det är, ska som sagt bli en komplett portfolio senare!

Iallafall, det enda jag har kvar att ge kritik på är din header. Känns väldigt oslipad och år 2000. Scrollar man ner lite så är resten av siten klockren dock!

Bra, tackar!

Vad är det som känns gammalt? Texten?
Har funderat på att kanske fylla upp det med en bakgrund, men inte kollat närmare på det än.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Mitt första intryck när jag kom till hemsidan är att den känns.. tråkig. Det såg platt och innehållslöst ut på något sätt. Det skulle behövas något för att liva upp bakgrunden, kanske en färgad bakgrund med någon slags struktur. I alla fall något som gör det lite trevligare att se på (även om du är sött leende i mitten). Det är betydligt roligare när jag scrollar ner och ser färg, helt plötsligt väcks min nyfikenhet istället för att musen närmar sig x:et uppe i högra hörnet.

De tre rutorna, Webb & projekt etc, ser tråkiga ut när texten hamnar under rutorna. Eftersom du har olika mängd text så ser enbart den tredje rutan ok ut. Sedan kan du skippa "m.m..", vi förstår att det finns mer

Din anekdot om spelet du kodat var bra. Den gav en liten introduktion till vad du gjort och gav en personlig känsla till skaparen av hemsidan (dig). Den kändes kul att läsa och att man kunde ta hem spelet för att prova är bra (även om jag inte gjorde det nu eftersom jag är på jobbet).

Jag vet inte vad du tänkt dig att hemsidan ska vara till för. Är det tänkt mer för privat bruk, eller för att ge potentiellla arbetsgivare en inblick i vad du kan?

Visa signatur

Spelnördig tjej med ASUS G75VW-T1351H som min plugg- och speldator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeLou:

Mitt första intryck när jag kom till hemsidan är att den känns.. tråkig. Det såg platt och innehållslöst ut på något sätt. Det skulle behövas något för att liva upp bakgrunden, kanske en färgad bakgrund med någon slags struktur. I alla fall något som gör det lite trevligare att se på (även om du är sött leende i mitten). Det är betydligt roligare när jag scrollar ner och ser färg, helt plötsligt väcks min nyfikenhet istället för att musen närmar sig x:et uppe i högra hörnet.

De tre rutorna, Webb & projekt etc, ser tråkiga ut när texten hamnar under rutorna. Eftersom du har olika mängd text så ser enbart den tredje rutan ok ut. Sedan kan du skippa "m.m..", vi förstår att det finns mer

Din anekdot om spelet du kodat var bra. Den gav en liten introduktion till vad du gjort och gav en personlig känsla till skaparen av hemsidan (dig). Den kändes kul att läsa och att man kunde ta hem spelet för att prova är bra (även om jag inte gjorde det nu eftersom jag är på jobbet).

Jag vet inte vad du tänkt dig att hemsidan ska vara till för. Är det tänkt mer för privat bruk, eller för att ge potentiellla arbetsgivare en inblick i vad du kan?

Tack!

Jag ska se vad jag kan göra, den ser lite naken ut just nu.
De tre rutorna ska jag designa om nu tror jag, fixa en relevant bakgrunden till kategori-knapparna osv.

Kommer fylla på med mer innehåll när strukturen och designen fallit på plats.

Den är till som en sida för att marknadsföra mig själv, vem jag är och vad jag kan.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem

Jag tror det kommer att bli bra när du fått ordning på det

En vacker dag ska jag också vara duktig och ordna mig en hemsida. Ska bara plugga klart först, så jag förstår vad jag pysslar med. Det är en sak att titta på en hemsida och tipsa om hur den känns, men att få till det själv är jag nog inte speciellt kapabel till, så kämpa på

Visa signatur

Spelnördig tjej med ASUS G75VW-T1351H som min plugg- och speldator.

Permalänk
Medlem

Tycker att du borde öka storleken på texten när man går in med mobilen kan vara lite svårt att läsa för vissa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreeLou:

Jag tror det kommer att bli bra när du fått ordning på det

En vacker dag ska jag också vara duktig och ordna mig en hemsida. Ska bara plugga klart först, så jag förstår vad jag pysslar med. Det är en sak att titta på en hemsida och tipsa om hur den känns, men att få till det själv är jag nog inte speciellt kapabel till, så kämpa på

Absolut, man är alltid blid för det man själv bygger, det är därför man behöver andras ögon emellanåt

Skrivet av krushy:

Tycker att du borde öka storleken på texten när man går in med mobilen kan vara lite svårt att läsa för vissa

Skickades från m.sweclockers.com

När du gick in på sidan, ändrades den till mobilversionen? Jag har inte riktigt gjort klart så den fungerar 100% på mobilen än, men det är på G.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FlorrpaN:

Bra, tackar!

Vad är det som känns gammalt? Texten?
Har funderat på att kanske fylla upp det med en bakgrund, men inte kollat närmare på det än.

Helhetsintrycket känns bara väldigt old. Särskilt "Huvudet i en cirkel" grejjen. Jag hade siktat på något närmare http://i.imgur.com/VTM2XWU.png (snabb mockup, absolut inte finslipat), och sen typ smälla på ett foto på dig själv till vänster. Något mer så hade gett ett mkt proffsigare intryck enligt mig.