Badade i havet med min S4, startar inte!!!

Permalänk

Badade i havet med min S4, startar inte!!!

Är desperat nu! Badade i havet med min mobil idag, runt kl 11-12. Glömde att den låg i badbyxorna så jag hade med mig den i vattnet. Tog ur batteriet och simkortet direkt, lät det lufta och värma på stranden på en handduk, men inte direkt i solljus. Nu är jag hemma, och nu startar den inte. Vad ska jag göra tycker ni? Är tacksam för varje svar!! Är en Samsung S4. Har den i en påse ris just nu. Kan tillägga att jag försökte starta den precis efter, har den tagit stor skada efter det tror ni?

Visa signatur

Chassi: AeroCool Strike-X Advance. Grafikkort: Gigabyte GeForce GTX 660Ti 2048MB. Moderkort: ASRock Fatal1ty Z77 Professional. Minne: Corsair 8GB (2x4096MB) CL8 1600Mhz VENGEANCE RÖD. Processor: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz (Ivy Bridge). Nätaggregat: OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiskeyboy666:

Är desperat nu! Badade i havet med min mobil idag, runt kl 11-12. Glömde att den låg i badbyxorna så jag hade med mig den i vattnet. Tog ur batteriet och simkortet direkt, lät det lufta och värma på stranden på en handduk, men inte direkt i solljus. Nu är jag hemma, och nu startar den inte. Vad ska jag göra tycker ni? Är tacksam för varje svar!! Är en Samsung S4. Har den i en påse ris just nu. Kan tillägga att jag försökte starta den precis efter, har den tagit stor skada efter det tror ni?

Är det saltvatten så måste man ta isär hela telefonen.

Starta den är inget bra sätt. kan ha gått sönder nu.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Riktigt korkat. Så går det när man inte stänger av penisradarn.

Hursomhelst - Ugnsbaka den i någon minut och hoppas på det bästa.

Permalänk

det KAN vara så att den blivit fuktskadad på grund av att du badat med den.

har du drulleförsäkring? ifall du har det så får du en ny s4 för 1500kr

Permalänk

Rent H2O leder inte ström, skitigt vatten leder ström, bäst gör saltvatten.

Har du otur kan du ha kortat lite grejer under skalet, bara att kasta och köpa ny om det inte funkar med att baka.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Från min egen erfarenhet så skadar saltvatten extremt mycket. Badade själv med en tele för många år sen, började rosta efter ungefär 2 dagars torkning. Tyvärr kan du nog överge din tele. Men någon annan expert kanske har en lösning..

Permalänk
Inaktiv

"Badade i havet med min S4, startar inte!!!" No SHIT!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neufar:

Från min egen erfarenhet så skadar saltvatten extremt mycket. Badade själv med en tele för många år sen, började rosta efter ungefär 2 dagars torkning. Tyvärr kan du nog överge din tele. Men någon annan expert kanske har en lösning..

Ta isär och rengör med sprit, är tyvärr inte mycket mer man kan göra. saltet stannar kvar efter vattnet dunstat.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Sony har ju några vattentäta modeller om du nu planerar mer badande i frammtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Sony har ju några vattentäta modeller om du nu planerar mer badande i frammtiden

http://cdn0.mos.techradar.futurecdn.net///art/mobile_phones/S...

Haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Även om den är vattentät så skulle jag inte vara så säker att den skulle klara av saltvatten så bra. Samt att den är vattentät till nån meter under vatten

Men who knows, kanske klarar den av något dopp i saltvatten, men det är inte något jag skulle testa med min Z

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Ibland får jag ett riktigt NO SHIT SHERLOCK moment av vissa rubriker

"Badade i havet med min S4, startar inte!!!"

@ts låt den ligga några dagar i riset, starta den inte igen utan plocka isär den och kolla om det är skit inne i telefonen.

Permalänk
Medlem

7 tusen spänn i sjön.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

Var i helvete kostar den 7 tusen, får man en ps3 med också eller?

Permalänk
Medlem

Du måste först och främst få bort allt SALT från komponenterna och det kräver att du plockar isär hela telefonen, sen måste den torka minst 2 veckor efter du rengjort den med http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Elektronikrengoring-3... sen testar du om några veckor utan batteriet med enbart laddaren och ser om du får liv i den men antagligen har hela telefonen gått åt helvete eftersom den var igång när du badade och att du försökte starta den..

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Inte lönt att försöka. Saltet i vattnet kommer få allt att rosta inne i telefonen på nolltid.
När man har badat i havet med en telefon ska man absolut inte torka den, man ska lägga den i en platspåse med vatten och sedan lämna in den för reparation.

Ledsen, men din telefon är körd. Ta ut en med självrisken på din hemförsäkring.

Permalänk
Medlem

Koppla aldrig mer in batteriet före du har rengjort alla kretskort i mobilen noggrant med t.ex. isopropanol/isopropylalkohol. (50kr på Apoteket)

Permalänk
Skrivet av Alpha77:

Jobbar du för Sony?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Du måste först och främst få bort allt SALT från komponenterna och det kräver att du plockar isär hela telefonen, sen måste den torka minst 2 veckor efter du rengjort den med http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ovrigt/Elektronikrengoring-3... sen testar du om några veckor utan batteriet med enbart laddaren och ser om du får liv i den men antagligen har hela telefonen gått åt helvete eftersom den var igång när du badade och att du försökte starta den..

jag skulle inte rekommendera elektronikrengörings spray då det löser upp hinnan på kretskortet som är till för att skydda:)

jag skulle ha sköljt av komponenterna i destillerat vatten (batteri vatten på macken) och låta dom torka eller hjälpa dom torka med en hårtork:)

Permalänk
Medlem

Eftersom du bor i borås, antar jag att det är en Sjö du badat i.
Jag skulle antingen låtit den ligga som den är i en påse med ris.
eller Fixa avjoniserat vatten (även om det kommer börja leda lite så är det det renaste förutom alkohol du kan köra). Låt hela telefonen ligga i Vattnet utan batteri eller något, dra sedan och köp skruvmejslar som passar till din telefon.

Där du skaffat det, så tar du upp telefonen ur vattnet och Skruvar isär den så gott det går. sköjl av alla delar för sig själva och lägg dem på hushållspapper täckt av ris... täck sedan delarna med ytterligare ris. Låt det ligga sådär över natten och förhoppningsvis kan du monteraihop telefonen imorgon.

Men om jag var du och har försäkring, så är det nog tyvärr bara att ringa upp och ta ut en ny telefon.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

De två värsta skadorna blir:
1: Om telefonen är på och hamnar i vatten kan saker kortslutas.
2: Om telefonen utsatts för vatten och sedan torkas så blir allt skit i vattnet kvar i form av avlagringar.

Saltvatten är som tidigare nämnts värst men även vatten från en sötvattensjö är illa.

Är väldigt dåligt insatt i vad en telefon nu klarar i form utav vätska men skulle rekommendera någon form utav rengöring.

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Eftersom du bor i borås, antar jag att det är en Sjö du badat i.
Jag skulle antingen låtit den ligga som den är i en påse med ris.
eller Fixa avjoniserat vatten (även om det kommer börja leda lite så är det det renaste förutom alkohol du kan köra). Låt hela telefonen ligga i Vattnet utan batteri eller något, dra sedan och köp skruvmejslar som passar till din telefon.

Där du skaffat det, så tar du upp telefonen ur vattnet och Skruvar isär den så gott det går. sköjl av alla delar för sig själva och lägg dem på hushållspapper täckt av ris... täck sedan delarna med ytterligare ris. Låt det ligga sådär över natten och förhoppningsvis kan du monteraihop telefonen imorgon.

Men om jag var du och har försäkring, så är det nog tyvärr bara att ringa upp och ta ut en ny telefon.

Detta var vad jag gjort tidigare också.

I med telefonen i destillerat vatten för att undvika korrosion och sedan upp, rengöring och i mitt fall blåsa av med tryckluft för att ytterligare minska mängden avlagringar. Kortare kontakt med vatten bör inte vara skadligt så länge all elektricitet är borttagen (batteri), men är inte helt hundra på hur touch-displayer fungerar och vad de tål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Detta var vad jag gjort tidigare också.

I med telefonen i destillerat vatten för att undvika korrosion och sedan upp, rengöring och i mitt fall blåsa av med tryckluft för att ytterligare minska mängden avlagringar. Kortare kontakt med vatten bör inte vara skadligt så länge all elektricitet är borttagen (batteri), men är inte helt hundra på hur touch-displayer fungerar och vad de tål.

precis, Men om han inte har försäkring kostar inte det speciellt mycket att byta ut display och touch enheten

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

Passa högtalare och mic, annars är tryckluft super..

Permalänk
Medlem

Havet = saltvatten = kontakta försäkringsbolaget och få en ny telefon.

Ja det är surt, men ibland skiter det sig. Livet går vidare.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Borde man inte kunna skölja med något vatten, sen får det torka ngn/några veckor så man får bort ?saltet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Whine:

Borde man inte kunna skölja med något vatten, sen får det torka ngn/några veckor så man får bort ?saltet?

Hur skriver du ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whine:

Kortslutningar brukar fysiskt förstöra känsliga elektriska kretser. Detta torkar inte bort Men man kan som sagt ha tur och den vaknar igen efter att den torkat. Men jag skulle säga att det är ganksa så osannolikt.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk

Bra att du har lagt den i en påse med ris. För det funkar faktiskt.

Visa signatur

MB: MSI Z77A-G45 Gaming - CPU: Intel Core i5 3570K - GPU: Geforce GTX 780 3GB - RAM: Kingston HyperX Beast 8GB 1600 Mhz - SSD: Corsair Force GS 128GB - HDD: 750GB- PSU: XFX Black Edition 750W 80+ Gold - CHASSI: Corsair Carbide AIR 540 COSTUME LOOP: PUMP: Alphacool VPP655 - TOP: Alphacool D5 HF TOP - CPU BLOCK: Alphacool NexXxos XP3 Light - GPU BLOCK:EK-FC 780 GTX Ti RAD: Alphacool NexXxos XT45 360mm - RES: Phobya Balancer 250

Permalänk
Medlem

Sagt det här tusen gånger .. Att ris skulle suga upp all fukt helt magiskt är bara idioti! Den suger upp en del, men den lämnar istället partiklar efter sig som skadar ännu mer .. TA BORT DEN FRÅN RISET.

reklam borttagen
Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN