RAID6 kort till ESXi server

Permalänk
Medlem

RAID6 kort till ESXi server

Hejsan.

Jag söker köpråd.
Jag letar efter en HW Raid lösning till min ESXi server... jag har försökt att hitta något som har ungefär samma skydd som ZFS, men jag har inte hittat något vettigt. Jag hade tänkt att köra med en IBM1015, köra VT-d och sedan FreeNAS för att dela ut diskarna, men prestandan blev allt för lidande så därför letar jag nu efter ett bra raid kort istället. (idag har jag en QNAP 459 som delar ut diskarna, men jag är ute efter att lägga in allt i en burk så jag slipper ha två... så att köra en extern FreeNAS server är inget alternativ).

Det kortet som jag lutar åt just nu är ett LSI MegaRAID 9266-8i SAS (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1340775) men jag tänkte att det kanske fanns någon här inne som kan sprida lite vishet

Målet är ett kort för runt 4-6000:- som klarar 4 eller 8 diskar.

ESXi servern är en SuperMicro X10SLM+-LN4F med en Xeon E3-1275v3 processor och 32GB ECC RAM.

MVH
Zydox

Visa signatur

ESXi Server: i7 2600K | 32GB DDR3 | SSD 60 GB + Q-NAP TS-459 Pro+ RAID-6 4x1.5TB SATA
ESXi Server: E3-1275LV3 | 32GB ECC | SSD 120 GB
Storage FreeNAS: E3-1265LV2 | 32GB ECC | RAID-Z2 6x4TB SATA + RAID-Z2 6x3TB SATA
Archive QNAP: QNAP TS-859 | RAID-6 8x6TB SATA
Archive FreeNAS: E3-1220 | 8GB ECC | Pool with 3xRAID-Z2 5x3TB SATA & 2xRAID-Z2 5x2TB SATA

Permalänk
Medlem

Eftersom du satsar på socket 1150 vore det ju skam på torra land att inte dra nytta av PCIe 3.0 ordentligt
http://www.servethehome.com/lsis-pcie-30-raid-controllers-inc...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1449525

9266 kommer att göra jobbet fint också såklart

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag letar främst efter ett kort som håller min data säker... prestanda är inget som är top prio... (när jag testade med FreeNAS och ATTO Disk Benchmark fick jag 150MB/s read och 2.5MB/s write... orkade inte gräva i varför... en annan nackdel är att FreeNAS "snor" ~8GB av burkens RAM)

Står det mellan de två korten verkar LSI MegaRAID SAS 9270-8i intressant, var ingen större skillnad i pris

Visa signatur

ESXi Server: i7 2600K | 32GB DDR3 | SSD 60 GB + Q-NAP TS-459 Pro+ RAID-6 4x1.5TB SATA
Storage FreeNAS: E3-1265LV2 | 32GB ECC | RAID-Z2 6x4TB SATA + RAID-Z2 6x3TB SATA
Archive FreeNAS: E3-1220 | 8GB ECC | Pool with 3xRAID-Z2 5x3TB SATA & 2xRAID-Z2 5x2TB SATA

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zydox:

Jag letar efter en HW Raid lösning till min ESXi server... jag har försökt att hitta något som har ungefär samma skydd som ZFS, men jag har inte hittat något vettigt. Jag hade tänkt att köra med en IBM1015, köra VT-d och sedan FreeNAS för att dela ut diskarna, men prestandan blev allt för lidande så därför letar jag nu efter ett bra raid kort istället.

För det första, det finns inget HW raid som ger lika bra skydd som ZFS, så lägg ned letandet. Det finns mycket forskning på hur säkert hw-raid är, och hur säkert NTFS är, etc - och inget av dem är säkra. Det finns forskning på det. Men forskning visar att ZFS är säkert. Här finns forskningsrapporter från dataprofessorer etc:
http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS#Data_integrity
Det är bara ZFS som ger ett så säkert skydd. Ingen annan lösning är i närheten, inte ens mycket dyra lösningar (nu pratar vi stora tunga servrar i mång miljonklassen). Läs länkarna så ser du.

Sen vet du säkert att FreeNAS använder ZFS. Och om du googlar lite så ser du att folk får bra prestanda med FreeNAS, så det verkar som att du har lite otur. Försök lösa ditt problem med långsamheten istället för att köpa hw-raid. Eller prova ett annat ZFS baserat OS, såsom t.ex. FreeBSD, eller Linux eller Solaris. Det går att få extremt bra prestanda med ZFS. Ge inte upp, försök lite till? Faktum är att ZFS använder ju datorns cpu, och datorns cpu och RAM är kraftfullare än ett hw-raid kort, så du får ut mer prestanda genom ZFS än ett hårdvaruraid kort som har klen cpu och lite RAM.

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar saddam.

Jag har flera fristående FreeNAS datorer som kör med ZFS och där fungerar det bra, men i detta försök handlade det om att virtualisera FreeNAS och det fungerade inte lika bra. Vad jag läst mig till på FreeNAS forum så är det något som som de inte rekomenderar att man ska göra.
Eftersom det inte fungerat bra letar jag då efter en alternativ lösning och det bästa jag kommit på är att köra på HW raid.

ESXi servern ska inte stå hemma hos mig så därför vill jag minimera antal burkar.

Visa signatur