15graders skillnad mellan vatten och cpu. ok?

Permalänk
Medlem

15graders skillnad mellan vatten och cpu. ok?

Jag har nu byggt ihop min lilla vattenkylning system (prototyp), problemet är bara att jag har en temp skillnad mellan moderkortets sensor och vatten temperaturen på ca 15grader. Moderkortet visar 52 grader och vattnet ligger på 35 grader. Jag kyler endast CPU i denna prototyp.

Datorn är så gott som ljudlös.

Systemet sitter på:
1600XP
Asus A7V333
GF2 GTS
segate IV 80GB låter inte alls.
aggregaten har en 12Db fläkt.
(2x12Db fläktar finns i hela systemet en i aggregaten och en på grafikkortet)

Kylningen sköts av: (skriver in priser ifall folk undrar.)

MAXI-jet pump 1000lit/timme (450:-)

½” slangar och koppling.

Ca 1.5liters tank med pump nedsänkt. (3mm plexiglas limmad med ACRIFIX 192)

SAAB 9000 -87 kylare eller nåt kan inte bilar. ca 60x40cm inga fläktar sitter på radiatorn. (fick den för 150:- eftersom jag hjälpe skrot killen med hans dator )

SILVERPROP vatten block (helt i koppar.) (kostade 800:-)

Jag har tidigare på denna forum läst om folk som har diskuterat A7V333 och dess temp sensor men måste dock erkänna att jag inte blev särskilt klok av dem.
Som sensor använder jag mig av ASUS egen Probe mjukvara.

Jag undrar, är det normalt med 15graders skillnad?
senare kommer jag att tillsätta alcohol.

bilder på systemet finns nedan.

Lite rundade ide kablar skulle göre susen.
http://svente.trixter.org/uploads/redi_1.jpg

Lådan ser lite liten ut trots att det är en tower. Detta p.g.a att den står bredvid en 22" monitor.
http://svente.trixter.org/uploads/redi_2.jpg

Relät som jag byggde för att slippa katastrof.
http://svente.trixter.org/uploads/redi_3.jpg

http://svente.trixter.org/uploads/redi_4.jpg

Föresten vad tycks om min lilla prototyp???

Reservation för eventuell felstavning.

Visa signatur

I have a dream, that the oil in the middle east dryes and we will finally have peace.

Permalänk
Medlem

min fläkt (standard fläkten som man fick till) håller min 2100+@2200+ på ca 48-50 grader

Men 15 grader är ju najs
man vill alltid bort med 15 grader

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Znurf
min fläkt (standard fläkten som man fick till) håller min 2100+@2200+ på ca 48-50 grader

Men 15 grader är ju najs
man vill alltid bort med 15 grader

visst visst men min dator är helt ljudlös.

Visa signatur

I have a dream, that the oil in the middle east dryes and we will finally have peace.

Permalänk
Medlem

sen är det detta med temp och temp, jag håller ca 40-41C på prollen i fulload, men klockar jag 66mhz (2000+) så pallar inte burken, då är tempen ca 43, så det där med inbyggd temp mätare är inget att lita på =D

Visa signatur

XP1900+(12x133) /\ Sapphire 9700 Pro /\ Gigabyte GA-7VRXP F12 /\ 256Mb Apacher PC2700 /\
Proud member of umekami fanclub :D

Permalänk
Medlem

Dra på fläkten så sänker du den ett par grader kan jag lova

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på ovan och under sidan av kärnan oxå.. moderkort mäter undersidan.. därför det kan stå 10-15 grader mer i bios än vad du har på din mätare på blocket... det är problem att kyla baksidan av kärnan...

"Alkohol å datorer hör ihop - om du häller det i tanken"

Visa signatur

Don't let the time pass waiting for the answers...
Bättre att se dum ut än att vara dummare än man ser ut!

"Man måste ju fan anstränga sig för att höra ditt mekk" /Martinuz

Permalänk

var har du köpt det blocket det ser ju helt köttigt ut

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons

Permalänk
Medlem

hmm köttigt bra ord val där. blocket är köpt från silverprop i austarlien, den fick bästa score på någon site jag inte kommer håg förnärvarande.

Vad tycker ni om konstruktionen? har ni några tip om hur jag kan förbättra systemet?
Letar förnärvarande efter en bra radiator som bjuder på mindre motstånd än den som jag kör med idag. kom gärna med tips och bilder ifall ni vet en radiator som är bättre för att primärt köras utan fläkt.

Visa signatur

I have a dream, that the oil in the middle east dryes and we will finally have peace.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marran mon
var har du köpt det blocket det ser ju helt köttigt ut

Det finns en länk till en recension i arkviet.. Tror det var oktober månad.. Leta efter vattenblocks test lr nått sånt.. Men silverprop var iaf näst bäst i det testet. Men det går inte att köpa i Europa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zputnic
sen är det detta med temp och temp, jag håller ca 40-41C på prollen i fulload, men klockar jag 66mhz (2000+) så pallar inte burken, då är tempen ca 43, så det där med inbyggd temp mätare är inget att lita på =D

Tror faktiskt inte att det är värmen som sätter stopp för dig! Säg att din processorkärna ligger på 50-53 grader ändå... 50-53 grader är inte alls mycket, och skulle absolut inte stoppat din klockning. Man kan lite rätt bra på den inbygda tempsensorn, men man får som sagt ta den med en nypa salt. Räkna med några (plus/minus 10 grader MAX)

Visa signatur

[size="1"]...and on the 8:th day God[/size] [font="arial"][size="3"]overclocked[/size][/font].

Permalänk
Medlem

Ingen bild fungerar för mig =/

Visa signatur

IBM Thinkpad x60s - Gentoo Linux

Permalänk
Medlem

nu har jag fixat en annan site för bilderna testa nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Mr.Ice-
Ingen bild fungerar för mig =/

Visa signatur

I have a dream, that the oil in the middle east dryes and we will finally have peace.

Permalänk
Medlem

fan vilket fint block

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk

trist att det inte finns i swe men vi har ju Chorion...

Visa signatur

Do never undrestimate the power of a large number of morons

Permalänk
Medlem

jo tack jag tyckte också att den var fräck enda tills den åkte fast i tullen och "tanta" ringde och frågade först vad det var för något och sedan lade hon snäll som hon var moms och allt annat skit som hon kom på just då på fakturan som jag fick:(
resultatet blev att denna block kostade mig ca 350:- mer än beräknat. ja drygt 1000papp. men men fin är den iallafall och den funkar.

Visa signatur

I have a dream, that the oil in the middle east dryes and we will finally have peace.

Permalänk

Min AMD TB 1GHz på mitt asus A7V var 47° med vattentemp på 28°
Köpte lite prylar av brorsan och flyttade om saker och ting. Nu sitter det en AMD TB 1,2GHz på ett MSI K7T med samma vattensystem. CPU:n är 34° och vattnet är 26°... Asus tempmätning suger Elere så är det MSI:s som gör det

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Medlem

Coolt block..
Ang tempmätning med asus moderkort...
Antar att de visar högt som fan..
Har 50*c nu, och datorn har inte gjort något mer avancerat än att surfa..
Duron 1200@1337 1.79 v Fop 38 alu fläns med 80 mm fläkt.
Men lillbrorsan kom hem med en komplett ölkylare ikväll..
Ska byggas om till Hemma Prometia

Förresten så är det en kondensor (ac kylare) du har

Permalänk
Medlem

URL till vart blocket finns att beskåda ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MadModder
Min AMD TB 1GHz på mitt asus A7V var 47° med vattentemp på 28°
Köpte lite prylar av brorsan och flyttade om saker och ting. Nu sitter det en AMD TB 1,2GHz på ett MSI K7T med samma vattensystem. CPU:n är 34° och vattnet är 26°... Asus tempmätning suger Elere så är det MSI:s som gör det

intressant resultat. Då har jag max värdet på hur varmt min cpu skulle kunna vara iallafall med nuvarande system.

Visa signatur

I have a dream, that the oil in the middle east dryes and we will finally have peace.

Permalänk
Medlem

Här finns en recension på blocket å jämförelse med en massa andra block... http://www.hardocp.com/article.html?art=MzU3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redi

visst visst men min dator är helt ljudlös.

Jag störs inte av min dator eller dess ljud

Visa signatur

Star Citizen #75162