Permalänk
Medlem

Vad är Chromecast till för?

Jag vet kanske är det inte rätt samhället, men kan någon svara mig vad chromecast är till för? kommer jag att kunna strömma någon video från Chrome till min TV eller bara youtube?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
i know maybe it’s not the right community, but can somebody answer me what chromecast is for ? will i be able to stream any video from chrome browser to my TV or just youtube ?

Med vänliga hälsningar
Marcus

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Streama tex Youtube eller Chrome (webbläsaren) enkelt till TV:n. vad jag har förstått.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Streama tex Youtube eller Chrome (webbläsaren) enkelt till TV:n. vad jag har förstått.

Jaha okej, då är det Chromes webbläsare som dom ha knycklat ihop i stickan eller är de deras operativsystem? men annars ser de ju rätt bra ut att kunna göra det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Jaha okej, då är det Chromes webbläsare som dom ha knycklat ihop i stickan eller är de deras operativsystem? men annars ser de ju rätt bra ut att kunna göra det.

nja, skulle nog inte säga att webläsarn finns i stickan.

det den gör är helt enkelt att skicka det du ser i din mobil/tablet/dator till din tv.

tror den här förklarar ganska bra.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

nja, skulle nog inte säga att webläsarn finns i stickan.

det den gör är helt enkelt att skicka det du ser i din mobil/tablet/dator till din tv.

tror den här förklarar ganska bra.

cKG5HDyTW8o

Okej, men då är det nån överföringsprogram som dom kör med i stickan då.

Jaha ja den verka ju faktiskt riktigt bra o överföra till prylarna.

Tack den där videoklippet förklarade mig mycket

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Devildoll:

nja, skulle nog inte säga att webläsarn finns i stickan.

det den gör är helt enkelt att skicka det du ser i din mobil/tablet/dator till din tv.

tror den här förklarar ganska bra.

https://www.youtube.com/watch?v=cKG5HDyTW8o

Nja, stickan innehåller en nerbantad version av Chrome OS. Så webbläsaren finns väldigt mycket på stickan.

Och ska du se en youtube video t.ex så är det inte tableten/telefonen/datorn som streamar till stickan längre, utan då sköter den det själv.

Så den gör lite både och helt enkelt.

Här är en snubbe som gör en ganska intressant "tour" av det hela

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Nja, stickan innehåller en nerbantad version av Chrome OS. Så webbläsaren finns väldigt mycket på stickan.

Och ska du se en youtube video t.ex så är det inte tableten/telefonen/datorn som streamar till stickan längre, utan då sköter den det själv.

Så den gör lite både och helt enkelt.

Här är en snubbe som gör en ganska intressant "tour" av det hela
https://www.youtube.com/watch?v=I1tOeW8AcSA

Mjo det är väl smartare att strunta i streaming om man ändå har en tpkabel i tvn egentligen.
intressant.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Någon som vet när man kan köpa ChromeCast i Sverige? Eller någon vettig butik att importera ifrån?
Ebay kändes inte så lockade då man typ fick betala $60 för själva dongeln och sen ytterligare $20-$30 i frakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Någon som vet när man kan köpa ChromeCast i Sverige? Eller någon vettig butik att importera ifrån?
Ebay kändes inte så lockade då man typ fick betala $60 för själva dongeln och sen ytterligare $20-$30 i frakt

För mig att komplett gjorde reklam för att de hade den.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krass:

Någon som vet när man kan köpa ChromeCast i Sverige? Eller någon vettig butik att importera ifrån?
Ebay kändes inte så lockade då man typ fick betala $60 för själva dongeln och sen ytterligare $20-$30 i frakt

Du kan köpa chromecast för 35dollar via amazon.com. Fick min 2 dagar sedan.

Sedan angående vad man kan göra med sin Chromecast är det lite limiterat just nu. I princip kan man bara streama sin dator, youtube app eller Netflix från sin dator/mobil/laptop till TV men i framtiden ska det även fungera att köra andra apps. Jag ser det som en trevlig streaming-apparat när man är på hotell och inte vill titta på sin laptop för att se på film

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Du kan köpa chromecast för 35dollar via amazon.com. Fick min 2 dagar sedan.

Sedan angående vad man kan göra med sin Chromecast är det lite limiterat just nu. I princip kan man bara streama sin dator, youtube app eller Netflix från sin dator/mobil/laptop till TV men i framtiden ska det även fungera att köra andra apps. Jag ser det som en trevlig streaming-apparat när man är på hotell och inte vill titta på sin laptop för att se på film

Du har lyxen att bo i USA... Jag försökte beställa ifrån Amazon men de ville inte skicka den till Sverige över huvud taget

"Buyers outside the U.S. cannot purchase the following types of items from sellers: video games, toy and baby items, electronics, cameras and photo items, tools and hardware, kitchenware and housewares, sporting goods and outdoor equipment, software, and computers."

Antar att Chromecast räknas till kategorin electronics

Permalänk
Skrivet av Krass:

Du har lyxen att bo i USA... Jag försökte beställa ifrån Amazon men de ville inte skicka den till Sverige över huvud taget

"Buyers outside the U.S. cannot purchase the following types of items from sellers: video games, toy and baby items, electronics, cameras and photo items, tools and hardware, kitchenware and housewares, sporting goods and outdoor equipment, software, and computers."

Antar att Chromecast räknas till kategorin electronics

Det är bara att konstatera att vi har långt kvar till den vekligt globala världen...

Visa signatur

”That being so the orderly thing to do, under our form of government, is to abolish a law which cannot be enforced, a law that the people of the country do not want enforced.” - Fiorello LaGuardia