Kylarbyte Gtx Titan Resultat

Permalänk
Medlem

Kylarbyte Gtx Titan Resultat

Läste en hel del om Accelero Xtreme III och blev smått imponerad av siffrorna.
Så jag beslöt mig för att skaffa denna och slänga på mitt titan.. Här kommer lite resultat för den som är intresserad:

Alla testa gjorda med en Gpu inställd på 1124mhz, minnet stock, vol 1.162.

Referenskylaren (70% fläkthastighet)
Heaven: 84c
Crysis 3: 83c

Accelero Xtreme III (65% fläkthastighet)
Heaven 59c
Crysis 3 59c

Alltså ca 25c skillnad i 99% load. Helt galet enligt mig. Dessutom är Artics kylare helt ljudlös nästan.. Vid 65% fläkthastighet låter den ungefär som referens i idle.. Säger en hel del.

En nackdel är väl att den var svårt att få tid, och det tog tid.. 2.5 timme innan jag var nöjd, fick sätta om den 3 gånger.

Hoppas detta bidragit med något för nån där ute!

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Referencekylaren har ju aldrig sagts vara bra utom vid SLI och små chassin.
Men tack för resultaten, har funderat på om Accelero serien är bra.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Referencekylaren har ju aldrig sagts vara bra utom vid SLI och små chassin.
Men tack för resultaten, har funderat på om Accelero serien är bra.

Referens på 770/780/titan är faktiskt riktigt bra. Men inte i närheten av denna kylaren.

Visst, Accelero kylaren är väl kanske inte den snyggaste men 25c skillnad tar jag vilken dag i veckan som helst!

Sen att du faktiskt knappt inte kan höra den, inte ens på 100% är den störande.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Läste en hel del om Accelero Xtreme III och blev smått imponerad av siffrorna.
Så jag beslöt mig för att skaffa denna och slänga på mitt titan.. Här kommer lite resultat för den som är intresserad:

Alla testa gjorda med en Gpu inställd på 1124mhz, minnet stock, vol 1.162.

Referenskylaren (70% fläkthastighet)
Heaven: 84c
Crysis 3: 83c

Accelero Xtreme III (65% fläkthastighet)
Heaven 59c
Crysis 3 59c

Alltså ca 25c skillnad i 99% load. Helt galet enligt mig. Dessutom är Artics kylare helt ljudlös nästan.. Vid 65% fläkthastighet låter den ungefär som referens i idle.. Säger en hel del.

En nackdel är väl att den var svårt att få tid, och det tog tid.. 2.5 timme innan jag var nöjd, fick sätta om den 3 gånger.

Hoppas detta bidragit med något för nån där ute!

Dold text

upp med en bild så vi får se resultatet?

Visa signatur

NZXT H440 | MSI Z77A-S01 |EVGA Supernova G2 1000W | Intel Core i5 3570K @4.2GHz | Cooler Master V8 | G.Skill Ripjaws Gaming 16GB CL9 @1600MHz | MSI GTX 1070 Gaming X

Fraktfritt Inet
Dagens fynd-tråden

Permalänk
Skrivet av palusa:

Referens på 770/780/titan är faktiskt riktigt bra. Men inte i närheten av denna kylaren.

Visst, Accelero kylaren är väl kanske inte den snyggaste men 25c skillnad tar jag vilken dag i veckan som helst!

Sen att du faktiskt knappt inte kan höra den, inte ens på 100% är den störande.

du måste ha haft fel på din referenskylare, fan tvelanders 3st titans blev max 84c i furmark eller heaven och han sa att han knappt hörde de, och det var med referenskylaren

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem

Låter riktigt bra, hur är det om man har SLI/CF konfiguration? Kan man ha 2 eller är kylaren för stor? (Utgår från titan).

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Låter riktigt bra, hur är det om man har SLI/CF konfiguration? Kan man ha 2 eller är kylaren för stor? (Utgår från titan).

den är 2 slots, så inga problem.. Bäst är väl om man har en plats emellan korten dock och inte direkt inpå varandra.. Men många har kört denna kylare i SLI med goda resultat.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

du måste ha haft fel på din referenskylare, fan tvelanders 3st titans blev max 84c i furmark eller heaven och han sa att han knappt hörde de, och det var med referenskylaren

Har hört han säga temperaturer runt 90c i crysis 3 tex.. Så det tror jag inte på.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icepeak:
Dold text

upp med en bild så vi får se resultatet?

Kan ta lite kort imorgon eventuellt! Har bara kort på när jag tog väck referenskylaren.. Brukar inte dokumentera med kort, var frustrerad över hur jobbig den var att montera..

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

83C är ingenting ögonbrynshöjande med referenskylare. Fult normalt och helt ok.

Du må ha sänkt temperaturen på GPUn men på samma gång så virvlar istället all varmluft kvar där inne, istället för att det (mesta) skickas ut.

Lite trist att Acceleron ska vara så dyr. Gör ett vattenblock (ej heltäckande) mer intressant för mig iaf.

Permalänk
Skrivet av palusa:

Har hört han säga temperaturer runt 90c i crysis 3 tex.. Så det tror jag inte på.

när sa han det?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

när sa han det?

till mig, då jag tyckte 85c var för mkt så sa han att han kör korten i 90 utan problem. Vilket jag personligen aldrig skulle göra.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

83C är ingenting ögonbrynshöjande med referenskylare. Fult normalt och helt ok.

Du må ha sänkt temperaturen på GPUn men på samma gång så virvlar istället all varmluft kvar där inne, istället för att det (mesta) skickas ut.

Lite trist att Acceleron ska vara så dyr. Gör ett vattenblock (ej heltäckande) mer intressant för mig iaf.

Må vara helt okej i din värld, men inte i min.
Har mailat både nvidia och evga om ärendet och dom rekommenderar inte att man kör temperaturer runt 85c som det kunde bli ibland.
Sen tror jag knappast kortet går sönder dom närmsta åren om man gör det. Men jag vill ha sval hårdvara.

Därför var kylarbytet värt det för mig. Den är dyr. Men värd varenda krona.

Vad gör det om luften är kvar i lådan? Har max temp på cpu på runt 52c .. gpu numera på runt 55-60 .. Ungefär som många kör med vattenkylning.
Då kör jag 4 fläktar på 7v.. 3 insug, 1 utblås.. Sen är det ändå sommar temperaturer nu.. Så jag ser inte problemet? varför ska jag ut med luften i rummet?

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

när sa han det?

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av palusa:

till mig, då jag tyckte 85c var för mkt så sa han att han kör korten i 90 utan problem. Vilket jag personligen aldrig skulle göra.

Förstår inte varför du är rädd för att kortet ska bli 80c +, det kommer inte att gå sönder, jag är glad att du är nöjd med din nya kylare iaf.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Förstår inte varför du är rädd för att kortet ska bli 80c +, det kommer inte att gå sönder, jag är glad att du är nöjd med din nya kylare iaf.

Många här klockar bara och kör på.. Jag har alltid varit intresserad av kylning och att ha svala saker. Det känns helt enkelt bättre inombords.
Givetvis sliter det mindre på sakerna med.

Edit:
För att inte tala om ljudnivån med.. Kör alla fläktar på 7volt .. dvs hörs knappt.. Grafikkortet hörs inte alls det heller i load. Så bara det är väl rätt gött med. Har sambo som sover i rummet ibland som stör sig på högt ljud.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Undra varför inga kort levereras med denna kyllösning direkt från fabrik? Det är ju utan tvekan den bästa luftkylaren på marknaden? Haft både windforce och dcii men dom är inte ens i närheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Skrivet av palusa:

Många här klockar bara och kör på.. Jag har alltid varit intresserad av kylning och att ha svala saker. Det känns helt enkelt bättre inombords.
Givetvis sliter det mindre på sakerna med.

Edit:
För att inte tala om ljudnivån med.. Kör alla fläktar på 7volt .. dvs hörs knappt.. Grafikkortet hörs inte alls det heller i load. Så bara det är väl rätt gött med. Har sambo som sover i rummet ibland som stör sig på högt ljud.

men om du låter grafikkortet nå en högre temp så kommer fläkten att jobba mindre vilket gör att den låter mindre

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

men om du låter grafikkortet nå en högre temp så kommer fläkten att jobba mindre vilket gör att den låter mindre

Nu låter denna kylare mindre i load än referens i typ 35-40% samtidigt som jag får 20-25c lägre temperaturer.. win-win..

Man kan få referens att vara nästan ljudlös men fläktkurva men det är sommar och ca 27c inne..vill inte ha ett kort som pumpar ut varmluft i hela rummet

Kommer aldrig köra en gpu i över 80c konstant.
Inte när det finns kyllösningar.

Spelar det ingen roll skulle det ju knappast finnas en marknad för dessa kylare och ingen hade köpt dom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Nu låter denna kylare mindre i load än referens i typ 35-40% samtidigt som jag får 20-25c lägre temperaturer.. win-win..

Man kan få referens att vara nästan ljudlös men fläktkurva men det är sommar och ca 27c inne..vill inte ha ett kort som pumpar ut varmluft i hela rummet

Kommer aldrig köra en gpu i över 80c konstant.
Inte när det finns kyllösningar.

Spelar det ingen roll skulle det ju knappast finnas en marknad för dessa kylare och ingen hade köpt dom

Skickades från m.sweclockers.com

Kan tillägga att du får exakt samma mängd värme ut i rummet oavsett vilken GPU temp du lyckas hålla med kylaren
(visserligen så drar de flesta komponenter mer ström ju högre temperatur, men med 25 graders skillnad är det försumbart)

Permalänk
Medlem

Om man jämför Accelero-kylaren rakt av med Asus DirectCUII-kylare, vilken tror ni presterar bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Om man jämför Accelero-kylaren rakt av med Asus DirectCUII-kylare, vilken tror ni presterar bäst?

Hade ett 770 med direct cu II kylaren.. Gick upp till 75c kanske överklockat..

Har nu ett gtx titan och det är 15c svalare..

Så Asus kylare har inte en chans

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Kan tillägga att du får exakt samma mängd värme ut i rummet oavsett vilken GPU temp du lyckas hålla med kylaren
(visserligen så drar de flesta komponenter mer ström ju högre temperatur, men med 25 graders skillnad är det försumbart)

Ja men inte i samma koncentrerade dos.. Känner ju själv att det inte är kokhett om benen efter en stund nu

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

En nackdel är väl att den var svårt att få tid, och det tog tid.. 2.5 timme innan jag var nöjd, fick sätta om den 3 gånger.

Bra info och imponerande prestanda!

... på vilket sätt var det svårt att få dit kylaren? Var det stor skillnad i temp mellan varje försök?

Går det att se VRM tempsen nånstans förresten? Enligt en del tester när man bytt till tredjepartskylare så tenderar VRM-temperaturerna att skjuta i höjden på ett sätt som kan ha sina risker.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bra info och imponerande prestanda!

... på vilket sätt var det svårt att få dit kylaren? Var det stor skillnad i temp mellan varje försök?

Går det att se VRM tempsen nånstans förresten? Enligt en del tester när man bytt till tredjepartskylare så tenderar VRM-temperaturerna att skjuta i höjden på ett sätt som kan ha sina risker.

Meckigt att få dit distanser och annat och samtidigt som skruvarna ska in i rätt hål utan att egentligen se vad man gör.. hehe, blev smått tokig.

Har faktiskt ingen aning om vrm temperaturerna.. Man får väl sätta dit en egen tempsensor och kolla om det är så.

En kille hade dock satt samma kylare på ett GTX 780 och hade runt 55c på Vrm i load.

Man får helt enkelt lita på det. Tror knappast dom är sämre med flänsarna på nu.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk

han kör 3kort i SLI och når 90, du kör 1 kort och når 85? något måste ju vara snett...

Det går inte att köpa titan med din kylare då?, tänkte nämligen inhandla 1 kanske 2 till senare...när de går ner i pris runt jul då jag inte behvöer dem nu..

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sneaky_rhino:

han kör 3kort i SLI och når 90, du kör 1 kort och når 85? något måste ju vara snett...

Det går inte att köpa titan med din kylare då?, tänkte nämligen inhandla 1 kanske 2 till senare...när de går ner i pris runt jul då jag inte behvöer dem nu..

nee, dom håller ungefär samma oavsett sli eller 3-sli..

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Om man jämför Accelero-kylaren rakt av med Asus DirectCUII-kylare, vilken tror ni presterar bäst?

Tro det eller ej men ASUS är faktiskt grovt överskattade, EVGA har bättre support och RMA, Gigabyte har lägst antal RMA ärenden, Zotac har 2 år längre garanti, ändå hyllar de flesta ASUS till skyarna, speciellt i Sverige, inte bara ASUS utan även dess DirectCU II kylare, när den egentligen inte ens är i närheten av den bästa kylaren, inte ens i samma liga som Accelero Xtreme t.ex., varken på temperatur eller ljudnivå

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Avstängd

http://www.youtube.com/watch?v=kg3FRGZ01Vg

Sitter det där limmet på minnena verkligen bra när minnena börjar värmas upp ?

Visa signatur

Datorn | ASUS X99 RAMPAGE V EXTREME | 6950X | Evga Titan X Pascal SLi | Corsair 32GB DDR4 3000Mhz CL15 Dominator Platinum | 3st Asus PG348Q G-Sync | EVGA SuperNOVA 1600w G2 PSU | Obsidian 900D |

Permalänk
Medlem

VRM temp kan man kolla i GPU-Z.