Permalänk
Medlem

Tips på ny router

Halloj,

Jag skulle behöva en ny burk som hanterar nätverket på kontoret.

Just nu har vi en D-Link Firewall DFL-800. Jag tycker att gränssnittet är skräp och inte alls speciellt enkelt att jobba med. Dessutom så står connections alltid på 20000 av 20000. Jag antar att den har nått sin gräns. VPN-tunnlarna går också väldigt långsamt.

Det vi behöver är något som är robust men enkelt att konfigurera/administrera.
Det handlar om ca 35 kabelanslutna datorer och ett gäng med iPads, mobiltelefoner och någon enstaka bärbar dator som ansluter via wlan (vi har APs). Skrivarna är också anslutna via kabel och det handlar väl om ca 12-15st.
Vi har fiber på 100/100 och själva switchen klarar upp till 1Gbps (3com).
Ibland så ansluter folk utifrån via VPN till D-Linken för att kunna jobba mot det interna systemet på distans så det måste finnas möjlighet till det.
Två-tre VPN-klienter är ständigt anslutna.

Vad tusan ska jag kolla på till ett vettigt pris? 4000-8000kr kanske?

Permalänk
Medlem

Du skulle haft en Cisco ASA och en Cisco Accesspunkt för detta. Det går på något mer men det är bra grejer. Lite krångligare att konfigurera, men det kommer att fungera.

Permalänk
Medlem

Kolla upp Zyxel USG-200 och USG-100 PLUS (40k sesisoner) eller USG-300 (60k), har fungerat bra när jag har kört med dom.

Visa signatur

Machina improba!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenza:

Kolla upp Zyxel USG-200 och USG-100 PLUS (40k sesisoner) eller USG-300 (60k), har fungerat bra när jag har kört med dom.

Jag gillar Zyxel och jag sitter och kollar på USG-300. Ska läsa lite mer där. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av N!klas:

Jag gillar Zyxel och jag sitter och kollar på USG-300. Ska läsa lite mer där. Tack!

Inga problem

Visa signatur

Machina improba!

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min USG-300. Den funkar bra tycker jag.

Dock tycker jag ännu bättre om mina pfSense burkar. Där har du ingen begränsning på antalat VPN-tunnlar och liknande.

Permalänk
Medlem

Fortinet är prisvärda. (Modell 40 eller 60 hade nog passat i detta fall). http://www.fortinet.com/products/fortigate/40C.html

Permalänk
Medlem

4-8 K för en router? O.O

Permalänk
Medlem

Checkpoint SG1140 är ett väldigt bra alternativ till cisco ASA5505 som hamnar i samma prisklass, dvs runt 5000kr.
http://www.checkpoint.com/products/downloads/appliances/new-a...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av zabera:

4-8 K för en router? O.O

Ja, alltså vi snackar inget hemmalan med 3 polare nu...

Tack för förslagen. Ska kika runt lite. Det känns som en djungel bara.

Permalänk
Medlem

Hej!

Det blev en USG 300 och den rullar på kanon.

Jag har satt upp VPN enligt guiden som man kan hitta om man klickar på Help i menyn när man står på valet L2TP VPN.
Jag kan koppla upp mig och kommer åt interna system. Jag kan även surfa men då går även surfen via usg:n
När vi hade gamla maskinen så ställde vi in i windowsburkarna att de inte skulle använda standardgateway på nätverket och då gick trafiken ut på nätet över vanliga uppkopplingen och servrarna kunde man nå via ip-adressen internt. Detsamma gäller på våra iPads. Om jag klickar bort "send all traffic" så fungerar det bara att nå internet (via den vanliga uppkopplingen) men inte de interna servrarna.

Någon som har koll på vad jag ska göra?