Tips på antivirus program

Permalänk
Medlem

Tips på antivirus program

Har sökt i forumet men de flesta trådar slutar med en debatt om man behöver det eller inte.

Har använt F-Secure ett bra tag, taksam för tips från erfarna om bra program som är billigare/gratis?

Permalänk

Jag använder AVG antivirus, det fungerar bra, det tar inte så mycket CPU kraft som vissa andra antivirus gör.

Edit: Här har du en länk: http://free.avg.com/eu-en/homepage

Permalänk
Medlem

Om du nu har sökt efter en liknande tråd, så kanske du redan har vet om vilket som är billigare/gratis, så varför skapa en ny? Det kommer att bli en vild diskussion i den här tråden också.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Microsoft Security Essentials.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Om du nu har sökt efter en liknande tråd, så kanske du redan har vet om vilket som är billigare/gratis, så varför skapa en ny? Det kommer att bli en vild diskussion i den här tråden också.

Tänkte att det skulle vara lättar för mig och kommande som har samma fråga att hitta det essentiella

Permalänk
Medlem
Skrivet av znailz:

Tänkte att det skulle vara lättar för mig och kommande som har samma fråga att hitta det essentiella

Folk som söker tror att de inte hittar rätt tråd, eller så orkar de bara inte gå igenom alla de sidor som varje tråd om antivirus-program har. Istället skapar de nya trådar om samma ämne. Den här tråden kommer som sagt att gå överstyr, precis som de andra trådarna och allt slutar med att flera sidor skapas i tråden som folk inte orkar läsa igenom, såvida inte någon moderator/administratör stänger den först.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Har själv kört på Kaspersky internet security i 2 år nu & är nöjd med den, men har också kört f-secure & eset nod32 som också har funkat bra. Den ända som jag tycker har segat ner systemet har varit norton, så den rekommenderar jag inte.
Kör även AVG på på HTPC vilket också verkar funka bra.
Brukar läsa tester för antivirusprogrammen innan jag väljer & kolla priserna.

Permalänk
Medlem

Avast är också ett bra gratis antivirusprogram liksom Avira. Även Ad-Aware Antivirus har fått bra testresultat i år.

Då är väl de vanligaste gratis antivirusprogrammen nämnda i tråden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av znailz:

Har sökt i forumet men de flesta trådar slutar med en debatt om man behöver det eller inte.

Har använt F-Secure ett bra tag, taksam för tips från erfarna om bra program som är billigare/gratis?

Använder Eset smart security 6. Kanonbra antivirus och brandväggen är helt ok. Kostar runt 350:- för 1 år vilket jag anser billigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: Är även väldigt resurssnålt.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Avast och kompletterar med Malwarebytes' Anti-Malware i flera års tid, fungerar bra för mig

Permalänk

Microsoft Security Essentials är riktigt bra!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitfenix:

Microsoft Security Essentials.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Microsoft Security Essentials är riktigt bra!

nej

Jag använder och tycker om Avast samt kompletterar med MBAM.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av znailz:

Har sökt i forumet men de flesta trådar slutar med en debatt om man behöver det eller inte.

Har använt F-Secure ett bra tag, taksam för tips från erfarna om bra program som är billigare/gratis?

OM det ska vara gratis så fins det bara ett svar Comodo internet security

http://www.av-test.org/en/tests/home-user/windows-7/mayjun-20...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bitfenix:

Microsoft Security Essentials.

Yes.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

nej

Jag använder och tycker om Avast samt kompletterar med MBAM.

Jo

Jag använder och tycker om MSE samt kompletterar med MBAM.

Permalänk
Medlem

nod 32 är väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Använder NOD32 och MBAM.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

F-secure, har det på löpande prenumeration med mitt internet från bredbandsbolaget

Visa signatur

AMD R9 280x @1100/1600Mhz | i5 2500k @4Ghz | 120GB intel 330-series SSD | 8GB 1600mhz RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av znailz:

Har sökt i forumet men de flesta trådar slutar med en debatt om man behöver det eller inte.

Har använt F-Secure ett bra tag, taksam för tips från erfarna om bra program som är billigare/gratis?

Om du har tänkt att betala för ett virus skydd så finns det bara ett som jag kan rekommendera och det är Webroot. Vi levererar det virus skyddet till våra kunder på jobbet så jag har en hel del erfarenhet av det. Det är mycket lightweight, drar knappt någon prestanda/nätverkstrafik alls. Mycket körs över nätet, virus skyddet pratar med en databas hos Webroot. Den har ett offline läge så att virus skyddet behöver inte vara uppkopplat mot databasen hela tiden. Hittils så har detta virus skyddet varit klockrent för mig och det håller mina kollegor med om.

Visa signatur

Projekt: QB / Skadi

Permalänk
Medlem

Precis som alla sådana här trådar kommer tråden vara såhär:
Person 1: MSE är bra, gratis och märks knappt av!
Person 2: MSE SUGER, det är världens sämsta antivirus! Världens bästa heter: <random antivirusprogram här>!
Person 3: Man behöver inget Antivirus, jag har aldrig kört något och har aldrig fått några virus!
Person 4: Hur vet du att du aldrig haft något virus om du aldrig kört något antivirusprogram! LOL OMFG ROFL!
Person 5: Länkar in något random antivirustest som garanterat ger det enda rätta svaret.
Person 6: Har man lite vett så får man inga virus! (Och få dår man anta att person 6 antingen inte är uppkopplad mot internet eller alltid surfar i en virtuell maskin med en browser som varken har plugins eller javascript och som körs med ett konto utan rättigheter)

Varför inte titta på de trådar som redan finns och se vad folk har skrivit där, det kommer inte vara någon skillnad mot den här tråden.

Edit: Glömde person 6.

Permalänk
Medlem

Jag använder ad-aware, och jag tycker det är väldigt bra drar även inte så mycket datorkraft

Visa signatur

Speldator:Asus P8P67-M B3, Intel core i5 2500k (Arctic Cooling Freezer 13Pro), Asus Radeon HD 6870 Directcu,
Crosair Vengeance 8gb, XFX 750W Pro, Cooler Master Storm Trooper.
Andra dator:MSI-MS 7276, Intel core 2 quad q6600, Nvida geforce 8600 GS, FSP 460W

Permalänk
Rekordmedlem

Avast i gratisversion övervakar även om det finns uppdateringar till en del andra program och det kan ju förebygga en del om man alltid är uppdaterad, Därför lägger jag en röst på Avast just nu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Comodo är mycket bra och gratis (använder det själv och kompletterar med malwarebytes och funkar fint, inga störiga pop-ups som vissa andra antivirus program brukar ha, microsoft security essentials är totalt skräp som blivit i princip underkänt i flera antivirus-tester. Avast är annars ganska bra också,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Precis som alla sådana här trådar kommer tråden vara såhär:
Person 1: MSE är bra, gratis och märks knappt av!
Person 2: MSE SUGER, det är världens sämsta antivirus! Världens bästa heter: <random antivirusprogram här>!
Person 3: Man behöver inget Antivirus, jag har aldrig kört något och har aldrig fått några virus!
Person 4: Hur vet du att du aldrig haft något virus om du aldrig kört något antivirusprogram! LOL OMFG ROFL!
Person 5: Länkar in något random antivirustest som garanterat ger det enda rätta svaret.
Person 6: Har man lite vett så får man inga virus! (Och få dår man anta att person 6 antingen inte är uppkopplad mot internet eller alltid surfar i en virtuell maskin med en browser som varken har plugins eller javascript och som körs med ett konto utan rättigheter)

Varför inte titta på de trådar som redan finns och se vad folk har skrivit där, det kommer inte vara någon skillnad mot den här tråden.

Edit: Glömde person 6.

Du glömde person 7: Det kommer alltid ett inlägg med LMGTFY och som hänvisar till gamla trådar.

Permalänk
Medlem

Avast är bra enligt mig men om man vill ha mer features så kan man ju skaffa avast premium. De brukar ha någon 40 % rea då och då.

Permalänk
Medlem

Som andra redan har sagt så finns det redan mängder av trådar om ämnet.

Vill du ha en topp 2 av mig som är gratis utan inbördesordning så är det följande som gäller.

Avast free - skyddar användaren till max med hjälp av många smarta funktioner och dess detection ligger i samma nivå som många andra betal alternativ. Har många inställningar för att vara gratis. E-post är registrering för att kunna använda programmet mer än 30 dagar
Bitdefender free - installera och lägg in din e-post adress som fungerar som registrering. Sedan behöver man inte göra något mer. Tar nästan noll prestanda.

Båda använder moln teknik.

Bitdefender:s styrka ligger i virusdatabasen eftersom att BD är störst och kan skyffla mycket pengar på analys av nya hot och free varianten har ärvt samma utmärkta teknik som deras övriga svit som jag ej rekommenderar eftersom man betalar för bullshit.

Avast styrka ligger i att det har många tekniker bakom som är helt gratis som får betal program att börja verka som onödiga att betala dyra pengar.

Vill du betala så är ESET Smart Security (v7 beta = licensen fungerar till alla versioner) min rekommendation.

End of story

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Som andra redan har sagt så finns det redan mängder av trådar om ämnet.

Vill du ha en topp 2 av mig som är gratis utan inbördesordning så är det följande som gäller.

Avast free - skyddar användaren till max med hjälp av många smarta funktioner och dess detection ligger i samma nivå så många andra betal alternativ. Har många inställningar för att vara gratis. E-post är registrering för att kunna använda programmet mer än 30 dagar
Bitdefender free - installera och lägg in din e-post adress som fungerar som registrering. Sedan behöver man inte göra något mer. Tar nästan noll prestanda.

Båda använder molnteknik.

Bitdefender:s styrka ligger i virusdatabasen eftersom att BD är störst och kan skyffla mycket pengar på analys av nya hot och free varianten har ärvt samma utmärkta teknik som deras övriga svit som jag ej rekommenderar eftersom man betalar för bullshit.

Avast styrka ligger i att det har många tekniker bakom som är helt gratis som får betal program att börja verka som onödiga att betala dyra pengar.

Vill du betala så är ESET Smart Security (v7 beta = licensen fungerar till alla versioner) min rekommendation.

End of story

Vad betyder det/menar du med att de använder molnteknik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Vad betyder det/menar du med att de använder moln teknik?

Moln tekniken innebär att användaren får virussignaturer i realtid så fort Servern uppdateras. Gör att man är ständigt skyddad mot nya hot. Idag använder nästan alla företag den metoden. Det var annorlunda för i tiden. Ibland underlättar det även angående prestandan. Sedan bakar alla företag in lite olika extra funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Moln tekniken innebär att användaren får virussignaturer i realtid så fort Servern uppdateras. Gör att man är ständigt skyddad mot nya hot. Idag använder nästan alla företag den metoden. Det var annorlunda för i tiden. Ibland underlättar det även angående prestandan. Sedan bakar alla företag in lite olika extra funktioner.

Molnteknik! Man måste verkligen älska alla företag som vill få in det heta ordet molnet för att på tydligt sätt förklara att allting fungerar precis som vanligt. Ditt antivirusprogram laddar ned sina signaturer från Internet precis som det alltid har gjort fast nu kallar vi det för molnet istället.

Shit molnteknik det är hett, det vill jag ha!

Det måste vara det mest missbrukade och intetsägande ordet just nu.

Permalänk
Medlem

Där spårade vi ur. Nej jag kommer inte skriva mer.