Permalänk

Projekt Lillebror

Hej Alla.
Dags att lillebror får sig en stationär dator då han i dagens läge endast har sin skollaptop
Delar som finns.
Chassi (inte bestämt)
Nättagg: 500 W Ace V1 (dom som inte brinner)
Moderkort: F1A55
Prolle: Amd A6 3670K
Random Fläktar.

Då till saken, Som det ser ut i dagens läge så har jag inget grafikkort som fungerar eller Ram
Så jag undrar om det finns någon vänlig själ gärna i norrbotten som skulle kunna tänka sig donera detta..
det är ingen speldator eller så bara typ en surfdator..
Enda kraven som finns är att ju att det ska gå köar 1366x768 på graffet och att Ramen är DDR3
Kommer så klart en bygglogg på detta + en ev gravyr av chasssi sidan
Vill även ha lite tips på coola små saker man kan göra för att göra den lite ''häftigare''

Visa signatur

Stationära: ASRock Z87 Extreme4 ATX - Intel Core i5 4670K - Crucial Ballistix Sport 16GB - Gainward Gtx 760 2GB - Fractal Design Integra R2 650W - Nzxt Phantom 410

Permalänk
Medlem

Ska det endast vara för surfande så behöver du inget grafikkort, det integrerade i CPUn räcker.

Permalänk
Skrivet av DevilsDad:

Ska det endast vara för surfande så behöver du inget grafikkort, det integrerade i CPUn räcker.

F1A55 har ingen inga kontakter för vare sig HDMI,VGA Eller Dvi så svårt.

Visa signatur

Stationära: ASRock Z87 Extreme4 ATX - Intel Core i5 4670K - Crucial Ballistix Sport 16GB - Gainward Gtx 760 2GB - Fractal Design Integra R2 650W - Nzxt Phantom 410

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.falcon:

Som det ser ut i dagens läge så har jag inget grafikkort som fungerar eller Ram

det är ingen speldator eller så bara typ en surfdator..

A6 3670k har ju integrerat HD 6530D, borde väl fungera för en surfdator?

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

A6 3670k har ju integrerat HD 6530D, borde väl fungera för en surfdator?

Som jag svarade tidigare så har den inga portar för grafik :/

Visa signatur

Stationära: ASRock Z87 Extreme4 ATX - Intel Core i5 4670K - Crucial Ballistix Sport 16GB - Gainward Gtx 760 2GB - Fractal Design Integra R2 650W - Nzxt Phantom 410

Permalänk
Medlem

Om du bara vill ha bild och inte tänkte köra något grafikkrävande så kan du köpa ett billigt passivt kylt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.falcon:

Som jag svarade tidigare så har den inga portar för grafik :/

hmm udda val av kombination på cpu / moderkort då.

konstigt också står på asus hemsida om moderkortet " Integrated AMD Radeon™ HD 6000 Series Graphics in Llano APU *1"

udda att dom ens skriver dit det om det inte går att använda?

Edit: nvm "*1: Requires additional VGA card to output display."

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Skrivet av Laggzor:

hmm udda val av kombination på cpu / moderkort då.

konstigt också står på asus hemsida om moderkortet " Integrated AMD Radeon™ HD 6000 Series Graphics in Llano APU *1"

udda att dom ens skriver dit det om det inte går att använda?

Edit: nvm "*1: Requires additional VGA card to output display."

Saken är ju som sagt att detta är ju från datorn jag kör i dagsläget men om mindre än en månad så kommer jag beställa nya saker,
Det är lite synd dock :/

Visa signatur

Stationära: ASRock Z87 Extreme4 ATX - Intel Core i5 4670K - Crucial Ballistix Sport 16GB - Gainward Gtx 760 2GB - Fractal Design Integra R2 650W - Nzxt Phantom 410

Permalänk
Skrivet av Mr.falcon:

Hej Alla.
Dags att lillebror får sig en stationär dator då han i dagens läge endast har sin skollaptop
Delar som finns.
Chassi (inte bestämt)
Nättagg: 500 W Ace V1 (dom som inte brinner)
Moderkort: F1A55
Prolle: Amd A6 3670K
Random Fläktar.

Då till saken, Som det ser ut i dagens läge så har jag inget grafikkort som fungerar eller Ram
Så jag undrar om det finns någon vänlig själ gärna i norrbotten som skulle kunna tänka sig donera detta..
det är ingen speldator eller så bara typ en surfdator..
Enda kraven som finns är att ju att det ska gå köar 1366x768 på graffet och att Ramen är DDR3
Kommer så klart en bygglogg på detta + en ev gravyr av chasssi sidan
Vill även ha lite tips på coola små saker man kan göra för att göra den lite ''häftigare''

Jag har ett Gts 250 liggandes och skräpande, om du betalar frakten så kan du få det.
Dock bor jag ju i göteborg så det är ju lite långt kanske. ^^

Edit: Det låter som ett turbo plan under tung load så.

Permalänk
Skrivet av Joelschub:

Jag har ett Gts 250 liggandes och skräpande, om du betalar frakten så kan du få det.
Dock bor jag ju i göteborg så det är ju lite långt kanske. ^^

Jag är ev intresserad ja
det bör ju gå ner i typ ett grönt vaderat kuvert
tror dom kostar typ 49 så
men ska ev. höra om mor och far vill vara med på ett hörn och då köper jag in ett 6670 och kör i Crossfire med Inbygga grafiken

Visa signatur

Stationära: ASRock Z87 Extreme4 ATX - Intel Core i5 4670K - Crucial Ballistix Sport 16GB - Gainward Gtx 760 2GB - Fractal Design Integra R2 650W - Nzxt Phantom 410

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.falcon:

men ska ev. höra om mor och far vill vara med på ett hörn och då köper jag in ett 6670 och kör i Crossfire med Inbygga grafiken

Varför köra Crossfire på en dator som endast skall användas till surf och inte spel? Kommer göra mer ont än nytta.
Köp istället något billigt grafikkort eller ett nytt moderkort

Permalänk
Skrivet av Mr.falcon:

Jag är ev intresserad ja
det bör ju gå ner i typ ett grönt vaderat kuvert
tror dom kostar typ 49 så
men ska ev. höra om mor och far vill vara med på ett hörn och då köper jag in ett 6670 och kör i Crossfire med Inbygga grafiken

Jag har paket här hemma, så det är inget problem, men skicka bara ett pm om du vill ha kortet.

Permalänk
Skrivet av Nikkop:

Varför köra Crossfire på en dator som endast skall användas till surf och inte spel? Kommer göra mer ont än nytta.
Köp istället något billigt grafikkort eller ett nytt moderkort

Så kan han spela något iaf.. även om han nu inte spelar så tunga spel, sedan lite små rolig sak bara

Skrivet av Joelschub:

Jag har paket här hemma, så det är inget problem, men skicka bara ett pm om du vill ha kortet.

Göttans
skickar ett PM om det är så

Visa signatur

Stationära: ASRock Z87 Extreme4 ATX - Intel Core i5 4670K - Crucial Ballistix Sport 16GB - Gainward Gtx 760 2GB - Fractal Design Integra R2 650W - Nzxt Phantom 410

Permalänk

Fungerar inte skollaptopen att surfa på då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kapten Mjau:

Fungerar inte skollaptopen att surfa på då?

Tycker också den borde duga, bara att koppla in extern skärm mus och tangentbord om det är därför han vill ha stationär. Men å andra sidan kanske dom fått en laptop från 2002.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av Kapten Mjau:

Fungerar inte skollaptopen att surfa på då?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Tycker också den borde duga, bara att koppla in extern skärm mus och tangentbord om det är därför han vill ha stationär. Men å andra sidan kanske dom fått en laptop från 2002.

han har egentligen inte en dålig dator på det viset men att dom har blockerat de mesta portarna,dom har restriktioner på vad dom får göra på dom osv.

Visa signatur

Stationära: ASRock Z87 Extreme4 ATX - Intel Core i5 4670K - Crucial Ballistix Sport 16GB - Gainward Gtx 760 2GB - Fractal Design Integra R2 650W - Nzxt Phantom 410

Permalänk
Hedersmedlem

*** tråd flyttad ***

Jag har flyttat tråden till delen "Stationära: Köpråd".

/KimTjik