Permalänk

2700K eller 3770K?

Sitter och funderar på att uppgradera min 2500K.

Kommer ihåg att jag läst att en 3770K rekommenderas att köras på en Z77 bräda. Men efter att ha surfat in på mitt moderkorts companility-list så står det att jag kan köra en 3770K om jag uppdaterar mitt BIOS.

Jag kör ett ASROCK P67 Extreme 4 atm.

Är det någon vidare prestandaskillnad i spel mellan processorerna? Kommer säkert skruva upp propparna i 4GHz+. Kommer köra med ett GTX 670.

Proppar kostar ungefär lika mycket. så man blir lite konfunderad...

//Ö

Permalänk
Medlem

Du kommer inte vinna mycket på att uppgradera prolle...

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem

Nej, behåll din 2500K, den räcker gott och väl för spel såvida du inte tänker köra tri-sli Titans. Med det sagt så kan du lika gärna använda dem pengarna och investera i en ännu bättre gpu.

Permalänk
Medlem

Om du nu känner att du "måste" ha en i7, så kan du mycket väl köra en SE i7a..

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

I spel kommer du inte tjäna mycket om något över huvud taget på att byta processor, ska du uppgradera är det till 2700k så du slipper byta moderkort men jag rekommenderar att du sparar pengarna. Köper du ett till GTX 670 kan du kanske överväga en begagnad 2700k men annars är det inte värt pengarna.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skrivet av Överkill:

Sitter och funderar på att uppgradera min 2500K.

Kommer ihåg att jag läst att en 3770K rekommenderas att köras på en Z77 bräda. Men efter att ha surfat in på mitt moderkorts companility-list så står det att jag kan köra en 3770K om jag uppdaterar mitt BIOS.

Jag kör ett ASROCK P67 Extreme 4 atm.

Är det någon vidare prestandaskillnad i spel mellan processorerna? Kommer säkert skruva upp propparna i 4GHz+. Kommer köra med ett GTX 670.

Proppar kostar ungefär lika mycket. så man blir lite konfunderad...

//Ö

Vad är det du är ute efter mer prestanda i?
Är det till spel så flaskar ditt grafikkort LÅNG innan din 2500k gör det redan.

Som svar på dina andra fråga så är en 3770k något bättre än en 2700k, det rör sig om ett par procent men beroende på vad du ska ha det till tvivlar jag på att du kommer märka någon skillnad mot din 2500k ändå.

Permalänk

Det jag vill åt är Hyper Threading. Vilket min 2500K inte har. Märkt att när jag streamar, recordar och bollar med lite väl mycket saker så tycker jag min 2500K får svettas för mycket.

Vi behöver inte ha en diskussion om i5 vs. i7, då det inte är det jag frågar efter

Tack för alla svar hittills!

Permalänk
Medlem

I spel så är prestanda skillnaden zero, zip, nada. Finns för tillfället inga spel som effektivt använder 8 trådar, för att kunna utnyttja hyper threadingen i en i7a.

Däremot så kan detta förändras inom kommande framtiden, då nya konsolerna packar 8 kärniga x86 CPUer. Som kommer tvinga utvecklare att optimera för många trådar.

Men just nu. Så är det inte aktuellt ännu. Vänta några månader och se hur trenden förändras på PC optimering.

Annars så är enda vettiga anledningen att uppgradera till en i7a, om du tänker göra tunga renderingar.

Skrivet av Överkill:

Det jag vill åt är Hyper Threading. Vilket min 2500K inte har. Märkt att när jag streamar, recordar och bollar med lite väl mycket saker så tycker jag min 2500K får svettas för mycket.

Vi behöver inte ha en diskussion om i5 vs. i7, då det inte är det jag frågar efter

Tack för alla svar hittills!

Istället för att byta ut hela CPUn bara för att kunna streama/spela in smidigare.
Överväg att köpa ett dedikerat capture kort istället. Detta avlastar CPUn helt. Och generellt bättre än att köra via en extra tråd med t.ex hyperthreading.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Istället för att byta ut hela CPUn bara för att kunna streama/spela in smidigare.
Överväg att köpa ett dedikerat capture kort istället. DEtta avlastar CPU helt. Och generellt bättre än att köra via en extra tråd med t.ex hyperthreading.

PVR är inget jag direkt läst på om. Men är det inte så att ett PVR kastar ut allt som du har på den skärmen oavkortat? I OBS/Xplit kan man välja vilket "spel" eller "ruta" som ska visas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

PVR är inget jag direkt läst på om. Men är det inte så att ett PVR kastar ut allt som du har på den skärmen oavkortat? I OBS/Xplit kan man välja vilket "spel" eller "ruta" som ska visas.

Finns olika capture enheter att välja mellan. dom hårdvaru kodar det du spelar in direkt till h.264.
Sweclockers recensearde nått kort för inte så länge sedan.

http://www.sweclockers.com/recension/16140-avermedia-live-gam...

Sen finns det typ denna som jag hört mycket gott om
http://www.inet.se/produkt/6305858/elgato-game-capture-hd

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

PVR är inget jag direkt läst på om. Men är det inte så att ett PVR kastar ut allt som du har på den skärmen oavkortat? I OBS/Xplit kan man välja vilket "spel" eller "ruta" som ska visas.

kör på 2700k, fungerar säkert bättre på ditt moderkort än 3770k och överklockar något enormt mycket bättre..

min 3770k börjar gråta redan på 4.4ghz :/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem