Tävla och vinn värstingdator!
Permalänk
Inaktiv

Datorn slocknar direkt när jag startar?

Hej! Jag måste ha gjort något galet igårkväll när jag skulle ta bort en fläkt. Det gick lite trögt och fick inte bort den ( Orkade inte leta efter vilken kabel den hade ) Men iallafall, nu när jag startar det så går den igång bara för att slockna direkt och sedan starta och fungera. Har jag rört något jag inte borde rört? Vad har jag gjort för nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon225434:

Har jag rört något jag inte borde rört? Vad har jag gjort för nåt?

Dessa frågor är det tyvärr nog bara du själv som kan svara på känns det som

Försök beskriva lite mer ingående vad du gjorde. Vad var det för fläkt du försökte ta bort? CPU, chassi eller något annat? Vad var det som gick trögt så att du inte fick bort det? Lyckades du inte lossa kontakten på moderkortet eller var det skruvar som satt fast hårt?

Permalänk

Tog du tag i fläkten och slet loss den ._.? eftersom du inte orkade leta kabel.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 9556- kylls av Cooler Master V8 - Windows 7 64BIT - 8 GB 1600Mhz Corsair DDR3 - Radeon HD 6800 - Cooler Master Scout - Silver Power SP-SS620M 620W PSU - Corsair SSD Force Series F60A, 60GB - Western Digital Caviar Black 1,5TB 7200RPM-

Permalänk
Skrivet av anon225434:

Hej! Jag måste ha gjort något galet igårkväll när jag skulle ta bort en fläkt. Det gick lite trögt och fick inte bort den ( Orkade inte leta efter vilken kabel den hade ) Men iallafall, nu när jag startar det så går den igång bara för att slockna direkt och sedan starta och fungera. Har jag rört något jag inte borde rört? Vad har jag gjort för nåt?

Använde du ESD armband eller liknande?

Permalänk
Sötast

Vi vet inte vad du har gjort, lite svårt för oss att säga.

Men eftersom du "inte orkade leta" så antar vet jag inte vad du gjorde istället.

Permalänk
Inaktiv

Jag försökte ta bort frontfläkten då den inte behövs eftersom jag har en SSD och de blir inte varma, jag rörde inte i grafikkortet eller liknande. När jag skulle sätta på chassiväggen igen så satt en kontakt fast i sidfläkten så jag var tvungen att stänga av datorn med knappen där bak och ta bort sladden. När jag sedan startade datorn så kom det fram "Overclocking Failed" och jag kom till menyn jag kom till när jag installerade själva datorn, trodde att jag hade resetat allt men kunde bara exita så att jag kom fram till mitt skrivbord igen. Och nej, har inga sådana armband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon225434:

Jag försökte ta bort frontfläkten då den inte behövs eftersom jag har en SSD och de blir inte varma, jag rörde inte i grafikkortet eller liknande. När jag skulle sätta på chassiväggen igen så satt en kontakt fast i sidfläkten så jag var tvungen att stänga av datorn med knappen där bak och ta bort sladden. När jag sedan startade datorn så kom det fram "Overclocking Failed" och jag kom till menyn jag kom till när jag installerade själva datorn, trodde att jag hade resetat allt men kunde bara exita så att jag kom fram till mitt skrivbord igen. Och nej, har inga sådana armband.

Du beskriver det hela lite luddigt så det är svårt att förstå...

Jag tolkar det som att du jobbade med datorn igång och fläktarna snurrade innan du stängde av? Denna kontakt som du tog bort, trasslade den in sig i fläkten så att den stannade? Jag skulle prova att koppla ur den där sidfläkten i chassit... känns som det kan ha hänt något med den.

En fråga till... vad var det för kontakt som var i vägen som du "tog bort"? Kopplade du ur den eller flyttade du bara på den?

EDIT: Kom också på att om min tolkning stämmer, alltså att du helt tvärt stängde av datorn genom att slå av brytaren på nätagget, så kan detta vara orsaken till dina problem. Det är aldrig bra för datorer att hastigt stängas av på det viset då de kan vara inne och skriva i systemfiler exakt vid det tillfället då strömmen bryts.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Krisse:

Du beskriver det hela lite luddigt så det är svårt att förstå...

Jag tolkar det som att du jobbade med datorn igång och fläktarna snurrade innan du stängde av? Denna kontakt som du tog bort, trasslade den in sig i fläkten så att den stannade? Jag skulle prova att koppla ur den där sidfläkten i chassit... känns som det kan ha hänt något med den.

En fråga till... vad var det för kontakt som var i vägen som du "tog bort"? Kopplade du ur den eller flyttade du bara på den?

EDIT: Kom också på att om min tolkning stämmer, alltså att du helt tvärt stängde av datorn genom att slå av brytaren på nätagget, så kan detta vara orsaken till dina problem. Det är aldrig bra för datorer att hastigt stängas av på det viset då de kan vara inne och skriva i systemfiler exakt vid det tillfället då strömmen bryts.

Den var avstängd, och jag tog med strömbrytarn, finns det nåt jag kan glra?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har mycket svårt att få klarhet i vad som hänt utifrån dina inlägg. Kan du lägga upp några tydliga bilder inifrån datorn istället?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro