Permalänk
Hedersmedlem

Debug-"howto"? (VC++ 6)

Jag behöver lite hjälp att hitta felet i mitt program. Det är ~950 rader och 4 sourcefiler.

Om jag kompilerar debug och startar får jag det svengelska
felmeddelandet:
Undantag unknown software exception (0xc00000fd) uppstod i programmet på adress 0x77fcbbe3.
Klicka på OK för att avsluta/Avbryt för att felsöka.

Jag får samma fel i release, men annan minnesadress (konstigt ).

Hur hittar jag felet lättast? Sätta breakpoints och "steppa" är jag inte så haj på, sen vill den ha filer som STRSTR.C, DBGHEAP.C osv på vissa funktioner/liknande... Hjälp!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

I menyn tools/options/debug (tror jag att det ligger) så slå på att du ska fånga alla exception.

Visa signatur

- BeatBox

Permalänk
Medlem

Thomas: det var ett tag sedan jag använde VC, men får du inte upp stället i programkoden där felet inträffade om du klickar på Avbryt?

Visa signatur

//cykze

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cykze
Thomas: det var ett tag sedan jag använde VC, men får du inte upp stället i programkoden där felet inträffade om du klickar på Avbryt?

Då måste man ju fånga den exception:en också.

Visa signatur

- BeatBox

Permalänk
Medlem

ok. Hade för mig att man såg vid vilken programrad den uppstod, men så var det tydligen inte.

Visa signatur

//cykze

Permalänk
Hedersmedlem

Hm, när jag ställer in min exception (stack overflow enligt google) så kommer jag bara till disassembly. Går det inte att se var i den "vanliga" koden det händer?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Kan du inte trycka på disassemblyknappen i debug-verktygsfältet. Då borde koden komma fram. Eller så kanske Ctrl+Tab fungerar.

Visa signatur

//cykze

Permalänk
Hedersmedlem

Hm nepp, den ställer sig precis där den stod. Nåja, verkar väl som att jag får ta och kolla igenom och testa då. Men jag tycker fortfarande att det borde gå, man kan ju inte skriva _stora_ program och hålla på såhär?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Thomas, kontakta mig på icq#431266 så hjälper jag dig.

Visa signatur

Teeworlds - För dig som gillar gulliga saker med stora vapen.