Permalänk
Medlem

Det här med spelpriser

Jag har läst lite klagomål rörande vad spel kostar och att de är dyra såhär inför lanseringen av nästa generationens spelkonsoler. Snackade med en polare om våra minnen från NES-tiden för ett tag sedan, och bestämde mig för att räkna ut vad spelen kostade , med dagens penningvärde.

1989 var jag väldigt sugen på ett nytt spel, hade inget att spela just då, så jag köpte Teenage Mutant Ninja Turtles. Ni som var med på den tiden vet att NES-spel inte direkt var gratis, för TMNT gav jag smått fantastiska 799:-, och då ska man också komma ihåg att spelen på 80-talet var korta men ofta vidrigt svåra. Ibland var de bara korta, Batman på C64 kostade 400:-, och det kunde man utan problem klara på ca 90 min.

Men, åter till NES. Om vi räknar med en inflation på 2% varje år sedan 1989 så är 799:- i dagens pengavärde ca 1310:-. Det är alltså mer än vad exempelvis BF4 + Premium kostar via Origin här i Sverige.

Det känns som att vi är lite bortskämda med spel nu, så även jag. Jag köpte både Hitman: Absolution och Syndicate för fjuttiga 50:-/st, ingenting ju. Men vi konsumerar väl spel på ett annat sätt också.

Tänkte dock att det kunde vara bra för våra yngre vänner att veta att vi har det ganska bra nu ändå.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift
Tillbehör: LG C2 48" OLED, Razer Kraken V4X, Razer Ornata V2, Razer Basilisk V3

Permalänk
Skrivet av Thursday:

Jag har läst lite klagomål rörande vad spel kostar och att de är dyra såhär inför lanseringen av nästa generationens spelkonsoler. Snackade med en polare om våra minnen från NES-tiden för ett tag sedan, och bestämde mig för att räkna ut vad spelen kostade , med dagens penningvärde.

1989 var jag väldigt sugen på ett nytt spel, hade inget att spela just då, så jag köpte Teenage Mutant Ninja Turtles. Ni som var med på den tiden vet att NES-spel inte direkt var gratis, för TMNT gav jag smått fantastiska 799:-, och då ska man också komma ihåg att spelen på 80-talet var korta men ofta vidrigt svåra. Ibland var de bara korta, Batman på C64 kostade 400:-, och det kunde man utan problem klara på ca 90 min.

Men, åter till NES. Om vi räknar med en inflation på 2% varje år sedan 1989 så är 799:- i dagens pengavärde ca 1310:-. Det är alltså mer än vad exempelvis BF4 + Premium kostar via Origin här i Sverige.

Det känns som att vi är lite bortskämda med spel nu, så även jag. Jag köpte både Hitman: Absolution och Syndicate för fjuttiga 50:-/st, ingenting ju. Men vi konsumerar väl spel på ett annat sätt också.

Tänkte dock att det kunde vara bra för våra yngre vänner att veta att vi har det ganska bra nu ändå.

Känner igen det där, många av de NES-spel jag köpte köptes långt efter release men de kostade oftast ändå 399-599 nya och 199-399 begagnade... Som litet barn med veckopeng på 20-50 kr i veckan så blev det begagnade spel för nästan hela slanten...

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd

Jo, Nintendo låg alltid högt då de kunde ta ut högre priser på grund av sin marknadsställning. Jag har för mig att SNES-spel kostade typ 699:- i normalpris medan Megadrivespelen låg på typ 499-599. Sen kom Playstation och ställde allt lite på ända med spel som kostade typ 4-500 men Nintendo vidhöll sin egen förträfflighet och N64-spelen kostade lika mycket som tidigare. Kanske har detta något att göra med Sonys framgångar.

Att spelen inte gått upp i pris har med största sannolikhet att göra med att marknaden har blivit väldigt mycket större. Ett grymt spel 92 sålde inte alls i lika många upplagor som ens ett mediokert spel idag. Men säkert också för att det är mycket billigare att distribuera spel på skiva än på cartridge och ännu billigare med digital distribution.

Permalänk
Medlem

BF4 kostar ju fortfarande mycket för att vara ett PC spel dock. Konsolspel har alltid varit dyra vid release.

Permalänk
Medlem

Nintendo och dess lokala kollaboratörer som Bergsala styrde priserna och bedrev konkurrensbrott i Europa på den tiden (vilket de sedan blev fällda för) så inte konstigt att Nintendo hade extremt höga priser på sina spel.

Så att hänvisa till vad Nintendospel kostade förr i tiden är inte relevant i argumentationen

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:l:20...

Permalänk
Medlem

Man förväntar sig kanske lite billigare spel pga att man köper en cdkey och ingen platbit med omslag, manual, frakt osv.

Tycker inte det är så farligt dyrt.
Men spelar ofta så mycket att priset hamnar under 1kr per timme (här får ju dock dagen SP spel problem, allt för korta).
Är dock oftast nöjd med mitt köp om jag kommer under 20kr per timme av nöje.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Kanske inte men priserna har inte höjts ett dugg sen 2005. Snarare har de sänkts. Det är billigare nu än det var tidigare.

Permalänk
Medlem

Det sades väl på den tiden att det var dyrare i tillverkningen av spelkassetter till Nintendo64 mot Playstations skivor? Om det bara var ett argument för att hålla priserna upp vet jag inte dock
Idag finns ju också, som redan nämnt, billigare sätt att distribuera spel på samt att marknaden är mycket större idag än för 20+ år sedan.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasies:

BF4 kostar ju fortfarande mycket för att vara ett PC spel dock. Konsolspel har alltid varit dyra vid release.

400 är rimligt för ett PC-spel i mitt tycke. Visst, om man vill ha Premium så blir det ju en 500 till. Men 900 kronor för ett spel som räcker minst 1000 timmar är helt OK ändå tycker jag.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Avstängd

Nej, spel är inte dyra idag. Inte ens konsolspelen.
Titta på hur många timmars underhållning man får, även från de kortaste SP-spelen.
Jämför sedan det med vilken annan underhållningsform som helst där man själv deltar aktivt, eller med en kväll på krogen, middag på restaurang, whatever.

Visa signatur

[ SLI Titans, Nvidia Surround ]

Permalänk
Skrivet av dammskog:

Nintendo och dess lokala kollaboratörer som Bergsala styrde priserna och bedrev konkurrensbrott i Europa på den tiden (vilket de sedan blev fällda för) så inte konstigt att Nintendo hade extremt höga priser på sina spel.

Så att hänvisa till vad Nintendospel kostade förr i tiden är inte relevant i argumentationen

Det är visserligen sant men det finns fortfarande varianter kvar. Nordisk films prissättning på PS3or var ju absurd, ändå fick man punga ut med den summan om man inte ville ägna sig åt import.

Permalänk
Medlem

Betalade 999kr Pokémon Stadium och 799kr Majoras Mask och 699kr för Pokemon Stadium 2 exkl transfer pak, samt 899kr för donkey kong 64 inkl expansion pack.. listan kan göras längre men mitt budskap är ju att n64 spelen var också förbannat dyra

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olog-hai:

Nej, spel är inte dyra idag. Inte ens konsolspelen.
Titta på hur många timmars underhållning man får, även från de kortaste SP-spelen.
Jämför sedan det med vilken annan underhållningsform som helst där man själv deltar aktivt, eller med en kväll på krogen, middag på restaurang, whatever.

Ja spel är helt klart den billigaste formen av nöje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Spelen blir sämre och sämre, tag med det i din beräkning!

Dagens spel som du nämner, tex BF4 och Hitman Absolution är ju skit jämförningsvis med BF2 och tex. Hitman Blood Money.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Betalade 999kr Pokémon Stadium och 799kr Majoras Mask och 699kr för Pokemon Stadium 2 exkl transfer pak, samt 899kr för donkey kong 64 inkl expansion pack.. listan kan göras längre men mitt budskap är ju att n64 spelen var också förbannat dyra

Väl spenderade pengar!

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Eott:

Dagens spel som du nämner, tex BF4 och Hitman Absolution är ju skit jämförningsvis med BF2 och tex. Hitman Blood Money.

Att vissa spelserier blivit sämre med åren innebär inte att spel överlag blir sämre och sämre. Det släpps otroligt mycket fler spel nuförtiden, både bra och dåliga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dammskog:

Det jag vill tydliggöra är att trenden är att spelen blir billigare och billigare, inte tvärt om. Ta mitt exempel med Batman till C64, det kom också '89 vad jag minns, och det är i dagens penningvärde över 650:-.

Kort sagt var spelen helt vansinnigt dyra förr, men man spelade dem om och om igen. Vet inte hur många gånger jag klarat spelen jag hade.

Visa signatur

Rigg: AMD Ryzen 9 7900X3D, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming, Kingston 64GB DDR5 (6000 MHz), MSI Ventus 3X RTX 5090 OC, Corsair RM1200x Shift

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, Nintendo låg alltid högt då de kunde ta ut högre priser på grund av sin marknadsställning. Jag har för mig att SNES-spel kostade typ 699:- i normalpris medan Megadrivespelen låg på typ 499-599. Sen kom Playstation och ställde allt lite på ända med spel som kostade typ 4-500 men Nintendo vidhöll sin egen förträfflighet och N64-spelen kostade lika mycket som tidigare. Kanske har detta något att göra med Sonys framgångar.

Att spelen inte gått upp i pris har med största sannolikhet att göra med att marknaden har blivit väldigt mycket större. Ett grymt spel 92 sålde inte alls i lika många upplagor som ens ett mediokert spel idag. Men säkert också för att det är mycket billigare att distribuera spel på skiva än på cartridge och ännu billigare med digital distribution.

Naturligtvis helt rätt, marknaden är enormt mycket större idag än vad den var för 25 år sedan. Dock är jag säker på att vi som konsumenter får ett enormt mycket större värde för våra pengar nu än vad man fick under 80-talet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Det finns ju likväl exempel på spelserier som gått åt andra hållet, som exempelvis Tomb Raider och Splinter Cell: Blacklist, två spel jag tyckte var enormt bra åtminstone.

Det kommer alltid finnas bra och dåliga spel, det fanns hur mycket värdelösa konsolspel som helst till både SMS och NES. Känns kul när man lagt ett halvårs besparingar på ett skitspel som man klarar på några timmar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Köp inte de spelen du tycker är dåliga då helt enkelt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | Corsair Vengeance 32GB 6000Mhz CL30 | Kingston Fury Renegade 2TB | Kingston KC3000 4TB | ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming WIFI | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair HX1200i | Fractal Design Torrent Solid Black | 6x Noctua NF-A14x25 G2 PWM

Permalänk
Medlem

Jag tycker spelen är precis så bra som de skall vara. Åtminstone vad man kan förvänta. Eller rättare sagt: vad JAG förväntar. Det är väldigt personligt.

Priset tycker jag är rätt lågt. De hade lätt kunnat höja med 200kr och jag hade inte klagat. Med tanke på vilka extrema resurser som läggs ner på utveckling osv så kommer vi rätt lindrigt undan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4, Moderkort: ASUS Z87-PRO ATX, Processor: Intel Core i7 4770K 3.5 GHz @4.2 GHz, Kylning: Corsair Hydro H100i, GPU: KFA2 EVGA GeForce GTX 780 3GB SC ACX, SSD: 2st 128GB Corsair SSD Force GS Raid0, RAM: Corsair 16GB CL11 2400MHz VENGEANCE PRO RED, Närdel: be quiet! Straight Power E9 680W 80+ Gold, Skärm: 23" Samsung LED 2ms 120Hz & ASUS Zenbook U500VZ

Permalänk
Medlem

Att man konsumerar spel annorlunda nu är helt sant, minns när man var liten och fick typ 1 spel till jul och 1 till födelsedagen, det var det, hela året.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

BF4 som inte är släppt än?
Min teori är att du lever på nostalgin. Jag tycker själv att spel överlag blir bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Det är väl ändå synnerligen subjektivt?

Att skapa ett Super Mario idag skulle inte ta allt för lång tid och utan problem kunna göras av en person. Att skapa Battlefield 4 som exempel, tar ju lite längre tid. Att sen ett Super Mario kanske är roligare att spela än ett Battlefield 4 är väl möjligt, men att det skulle vara ett "bättre spel" ur dess absoluta mening ter mig synnerligen omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Håller inte med dig, tycker att det har aldrig gjorts så bra spel som nu. Marknaden ser annorlunda ut nu jämfört med tidigare, tekniken har gjort det möjligt för utvecklarna att vara mkt mera innovativa. Ta tex spel som Braid(som för övrigt är lite oldschool) skulle inte ens kunna vara möjligt att komma på att göra under 90-talet. När det finns bra mkt mer spel idag som släpps så blir det naturligtvis fler skitspel per år jämfört med då men jag tror du glömmer det viktigaste: det kommer fler bra spel per år nu än då.

Till alla er som säger att 500 kr för ett spel är dyrt, ställ det i relation till annat. Tex till film. När en ny film kommer så kostar det upp till 200 kr(inte mer) och räcker oftast inte ens 2 tim, men för enkelhetens sak säger vi att en ny film kostar 200 och räcker 2 tim, ser om den kanske på sin höjd 3 ggr. Jämför det med hur många tim du lägger på ett spel. På Steam där det är lätt att se speltid så kan jag se att jag har flera spel som jag lagt 90+ tim. 500/90 = väldigt mkt underhållning per kr. Det enda scenariot där ni har rätt i att det är dyrt är om ni köper spelet men inte spelar det, och skulle det vara på det viset så har ni ju en del andra problem än vad en produkt kostar...

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Permalänk
Avstängd
Skrivet av hersses:

Ta tex spel som Braid(som för övrigt är lite oldschool) skulle inte ens kunna vara möjligt att komma på att göra under 90-talet.

Öh, varför skulle det inte vara möjligt att ha kommit på det under 90-talet?
Spelet är ju varken tekniskt innovativt eller avancerat, utan det är själva idén som är det speciella.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Håller inte med dig, tycker att det har aldrig gjorts så bra spel som nu. Marknaden ser annorlunda ut nu jämfört med tidigare, tekniken har gjort det möjligt för utvecklarna att vara mkt mera innovativa. Ta tex spel som Braid(som för övrigt är lite oldschool) skulle inte ens kunna vara möjligt att komma på att göra under 90-talet. När det finns bra mkt mer spel idag som släpps så blir det naturligtvis fler skitspel per år jämfört med då men jag tror du glömmer det viktigaste: det kommer fler bra spel per år nu än då.

Blinx? tidigt 2000?
Det finns massa spel som använder tid innovativt.. även på 90-talet. Ex Day of the Tentacle 93, tyckte att det var rätt innovativt. Chrono Trigger använder också tid och måste nog ha setts som innovativt då

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Väl spenderade pengar!

jo, zelda spelen är slitna, donkey kong var dock waste för det var meh fast det var ju snyggt iaf för sin tid, pokemon stadium spelades sönder och jag hade dubbla transfer pak's samt alla pokemon spel till gameboy och gameboy color (röd/blå/gul/guld/silver/crystal)

kommer ihåg att OoT, mario kart och super mario 64 kostade "bara" 399kr och när jag köpte konsolen fick jag med wave race 64 som en bundle och star wars spelet som jag glömt namnet på som var riktigt grymt, banjo kazooie spelades flitigt med och diddy kong racing och goldeneye 007 givetvis! fast ingen av dessa spel var dyra har jag för mig? bara de jag nämnde innan som sved i plånboken för mig som liten unge iaf!

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thursday:

Det första felet du gör är att du jämför konsolspel med PC rakt av, trotts att konsolspel alltid varit dyrare.

Ett nytt PC spel kostade så vitt jag minns ca 400kr år 1995 när jag köpte mina första och 500-600kr nu.

400*1.02^18 = 571kr med inflation inräknat.

Men vad BORDE ett nytt AAA PC spel kosta på Steam numera?

Den största kostnaden år 1995 var för butik och personal som sålde spelen, detta står för runt 50% av det du betalade, så där går 200 kronor bort direkt. Distribution och Produktion är idag också nästan gratis via Steam, i jämförelse med att producera plastbitar (CD skivor) och pappersmanualer och skicka dessa kors och tvärs i världen, ca 10-20% av slutpris stod för detta enligt vad jag läst (troligtvis närmre 20% för oss i Sverige med förhållandevis liten marknad).

Så ca 160*1.02^18 = 230kr borde ett nytt AAA PC spel kosta på Steam med inflation inräknat.

Vidare så är hitman absolution långt ifrån ett nytt spel med lanseringsdatum november 2012 och Syndicate är ännu äldre (feb 2012).