Ska göra en hemsida och behöver bilder från spel.

Permalänk
Avstängd

Ska göra en hemsida och behöver bilder från spel.

Hej jag ska skapa en sida som heter spelbladet.se. Jag skulle vilja göra en cool bakgrund för sidan med Gta V och andra bilder göra något riktigt coolt. Men då är frågan kan man bara ta bilder utan att söka efter rättigheter?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Nej det kan du inte. Eller visst kan du men räkna med problem.

Edit: Om sidan kommer se ut som din andra sida filmbladet, så skulle det nog kanske va bäst att låta bli bara.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte annat än att hålla med WongFeiHung. Du måste verkligen ta ett par kurser i webbdesign.
För din tidigare sida ser ut som att den skapades tidigt 90-tal.

Ontopic: Beror helt på vilka copyrights som lagts på bilderna. Men det brukar inte vara något problem att använda bilder från populära som en del utav av en banner t.ex.
Men för att verkligen säkerställa att du får använda dom, så är det bästa att kontakta utvecklarna/publishern

Permalänk
Avstängd

Sidan är ful och ja jag har förståt det! Men design är inte riktigt min grej...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av angryencoder:

Sidan är ful och ja jag har förståt det! Men design är inte riktigt min grej...

Satsa på interaktionsdesign istället.
Förstå VARFÖR sidan ska se ut som den gör och hur du designar den så att inte användarna blir förvirrade och lämnar sidan.

Sen så är det verkligen inte svårt att kolla på andra hemsidor. Ta hjälp av bootstrap eller liknande så slipper du designen själv.
Jag hoppas du förstår att design inte betyder grafik, designen kan även vara sidans struktur.
Hemsidor jag bygger kräver oftast minimalt antal bilder, det mesta designas genom enkel CSS.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Florrpan:

Satsa på interaktionsdesign istället.
Förstå VARFÖR sidan ska se ut som den gör och hur du designar den så att inte användarna blir förvirrade och lämnar sidan.

Sen så är det verkligen inte svårt att kolla på andra hemsidor. Ta hjälp av bootstrap eller liknande så slipper du designen själv.
Jag hoppas du förstår att design inte betyder grafik, designen kan även vara sidans struktur.
Hemsidor jag bygger kräver oftast minimalt antal bilder, det mesta designas genom enkel CSS.

Som denna? http://www29.speedyshare.com/uwqGp/download/nya-filmbladet-PN...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja, det va ett bra exempel på en dålig design.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Florrpan:

Ja, det va ett bra exempel på en dålig design.

Då är den bättre antar jag?

http://www29.speedyshare.com/GzHJH/download/nya-filmbladet-PN...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej, du bytte ju bara färg!

Jag ser 3st OLIKA fonter på samma sida, ingen av dom är fina eller sköna att läsa. Känns som sent 90-tal.
Jag ser överflöd med menyknappar på två ställen.

Notera: Design handlar om utseende i allmänt, det menas även informationen och informationsstruktur.
Dina menyer är ett rent klusterfuck, förvirrande.

"Senaste" "Anonnser"
Är det "Senaste annonser", eller två olika knappar?

Förstå vad som skapar förvirring, vad du kan korta av eller ta bort, kanske några av dina menyer kan slås ihop?
Typ Köp/Sälj och Annonser låter som samma sak.

Hälften av menyerna vet jag inte ens vad dom är till för, t.ex filmkontakter, senaste, tv, jobb, ordlista.

Ett tips: Kolla hur andra gör:
http://www.webdesign-inspiration.com/

För att inte låta allt för nedlåtande:
Jag förstår att detta kan vara svårt i början, men om du springer före du kan gå så fallar du pladask.
Försök ta dig en månad åt att bara fokusera på design biten, lär dig att strukturera hemsidans kropp och information på ett användarvänligt sätt. (Du behöver inte kunna photoshop, endast CSS)
Du kommer lära dig att man inte behöver fonter som skriker "WHA WHOA WHOOO ASCOOL", utan de är de rena raka fonterna som oftast ger intryck av professionalism.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Florrpan:

Nej, du bytte ju bara färg!

Jag ser 3st OLIKA fonter på samma sida, ingen av dom är fina eller sköna att läsa. Känns som sent 90-tal.
Jag ser överflöd med menyknappar på två ställen.

Notera: Design handlar om utseende i allmänt, det menas även informationen och informationsstruktur.
Dina menyer är ett rent klusterfuck, förvirrande.

"Senaste" "Anonnser"
Är det "Senaste annonser", eller två olika knappar?

Förstå vad som skapar förvirring, vad du kan korta av eller ta bort, kanske några av dina menyer kan slås ihop?
Typ Köp/Sälj och Annonser låter som samma sak.

Hälften av menyerna vet jag inte ens vad dom är till för, t.ex filmkontakter, senaste, tv, jobb, ordlista.

Ett tips: Kolla hur andra gör:
http://www.webdesign-inspiration.com/

För att inte låta allt för nedlåtande:
Jag förstår att detta kan vara svårt i början, men om du springer före du kan gå så fallar du pladask.
Försök ta dig en månad åt att bara fokusera på design biten, lär dig att strukturera hemsidans kropp och information på ett användarvänligt sätt. (Du behöver inte kunna photoshop, endast CSS)
Du kommer lära dig att man inte behöver fonter som skriker "WHA WHOA WHOOO ASCOOL", utan de är de rena raka fonterna som oftast ger intryck av professionalism.

Du menar ungefär såhär då?

http://www29.speedyshare.com/2nYNY/download/spelbladet3.jpg

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av angryencoder:

Lyssnar du ens på vad han säger?! O.o

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Du kanske borde läsa ett par böcker om ämnet eller försöka hitta någon guide på youtube. Du visar exakt samma sida med andra färger (spelsidan är också bara en ren kopia på din andra sida, med andra färger).

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Florrpan:

Satsa på interaktionsdesign istället.
Förstå VARFÖR sidan ska se ut som den gör och hur du designar den så att inte användarna blir förvirrade och lämnar sidan.

Sen så är det verkligen inte svårt att kolla på andra hemsidor. Ta hjälp av bootstrap eller liknande så slipper du designen själv.
Jag hoppas du förstår att design inte betyder grafik, designen kan även vara sidans struktur.
Hemsidor jag bygger kräver oftast minimalt antal bilder, det mesta designas genom enkel CSS.

Du har en jävligt bra poäng. Du borde tillämpa det på din egen sida också Alltid radat från toppen till botten på en enda sida är också ganska "jag-har-byggt-min-sida-på-xoom-år-1997"

EDIT: Slog mig just att du förmodligen inte ens vet vad xoom var eftersom du var 7 år då Men du fattar min poäng!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Du har en jävligt bra poäng. Du borde tillämpa det på din egen sida också Alltid radat från toppen till botten på en enda sida är också ganska "jag-har-byggt-min-sida-på-xoom-år-1997"

EDIT: Slog mig just att du förmodligen inte ens vet vad xoom var eftersom du var 7 år då Men du fattar min poäng!

Nja, nä, jag tror du har fel
Det är absolut inget fel att rada allting på en sida om man gör det rätt, det är modernt att göra det idag, och man ser det ofta på portfoliohemsidor, bl.a hos några av de större webbutvecklarna på marknaden.

Du får gärna länka mig till en sida från 1997 och jämföra mot min.

angryencoder; Din senaste bild var en enklaresida i den benämning att den va enklare att förstå. Men att visa en bild och en menyrad utesluter ganska mycket av designen. "Skapa konto", men ingetstans att logga in, te.x.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Florrpan:

Nja, nä, jag tror du har fel
Det är absolut inget fel att rada allting på en sida om man gör det rätt, det är modernt att göra det idag, och man ser det ofta på portfoliohemsidor, bl.a hos några av de större webbutvecklarna på marknaden.

Du får gärna länka mig till en sida från 1997 och jämföra mot min.

angryencoder; Din senaste bild var en enklaresida i den benämning att den va enklare att förstå. Men att visa en bild och en menyrad utesluter ganska mycket av designen. "Skapa konto", men ingetstans att logga in, te.x.

Vadå fel? Jag tycker det är fullt och påminner mig om mina webbdesignår från 96-97. Ska jag länka dig till en sida från 97? Fundera en stund på den frågan, ta så lång tid du behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Vadå fel? Jag tycker det är fullt och påminner mig om mina webbdesignår från 96-97. Ska jag länka dig till en sida från 97? Fundera en stund på den frågan, ta så lång tid du behöver

Ja, länka gärna. Sen bryr jag mig inte mycket om du tycker det är fult, alla kan inte gilla allt, och jag kan inte designa för alla. Notera då att jag har haft min hemsida ute för kritik och och åsikter på X antal sidor redan.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Florrpan:

Ja, länka gärna. Sen bryr jag mig inte mycket om du tycker det är fult, alla kan inte gilla allt, och jag kan inte designa för alla. Notera då att jag har haft min hemsida ute för kritik och och åsikter på X antal sidor redan.

Vill bara påpeka att jag jobbade aktivt som webbmakare på den tiden, det var extremt vanligt att man hade allt på en enda startsida, från toppen till botten.

http://royal.pingdom.com/2008/09/16/the-web-in-1996-1997/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Vadå fel? Jag tycker det är fullt och påminner mig om mina webbdesignår från 96-97. Ska jag länka dig till en sida från 97? Fundera en stund på den frågan, ta så lång tid du behöver

Hans sida påminner verkligen inte om sena 90-tals hemsidor...

Visa signatur

PC - GB Z390-Ultra | 9900K 5GHz | 32GB | RTX2080ti | NVME ~5TB
SRV (unRaid) - Asus Z370-H | 8700K 4.30GHz | 64GB | LSI9211 | 60TB HDD + 4TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av angryencoder:

Använd t ex Imgur i stället för bilduppladdning. Alla dina inlänkade bilder i tråden är brutna, och för att titta på dem via direktlänken så krävs en separat nedladdning. Gör det lätt för läsarna i tråden, så får du mer feedback.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Vill bara påpeka att jag jobbade aktivt som webbmakare på den tiden, det var extremt vanligt att man hade allt på en enda startsida, från toppen till botten.

http://royal.pingdom.com/2008/09/16/the-web-in-1996-1997/

Du kanske helt enkelt är kvar på 90-talet?
Du kvotera mig angående informationsdesign och struktur, sen jämför du min hemsida med hemsidor som har klusterfuck med menyer och text överallt, hemsidor som inte har någon likhet med hur jag visar informationen på hemsidan. Om jag missade något så får du gärna peka ut det, skapa då en ny tråd här där du fortsätter jakten emot mig och min stil att bygga hemsidor, jag har inget emot det. Men du behöver inte fylla denna tråd med mer nonsense.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Vill bara påpeka att jag jobbade aktivt som webbmakare på den tiden, det var extremt vanligt att man hade allt på en enda startsida, från toppen till botten.

http://royal.pingdom.com/2008/09/16/the-web-in-1996-1997/

Får flika in att jag håller med här, sidan är svårläst helt klart. Efter introtexten är det en snurrande skakande sak som jag får erkänna att jag inte ens kan se vad det är och som själv all fokus och irriterar.

Det är lite för mycket färgval vilket ger ett plottrigt intryck och det ger också vissa bitar ett rent skrikigt intryck(gult fält efter ett svart ger väldigt mycket fokus på det gula).

Summeringen däremot, vit text på ljusblå bakgrund? Helt oläsligt och varför är visssa ikoner gula medan nästan alla där är vita?

Skrivet av Florrpan:

Du kanske helt enkelt är kvar på 90-talet?
Du kvotera mig angående informationsdesign och struktur, sen jämför du min hemsida med hemsidor som har klusterfuck med menyer och text överallt, hemsidor som inte har någon likhet med hur jag visar informationen på hemsidan. Om jag missade något så får du gärna peka ut det, skapa då en ny tråd här där du fortsätter jakten emot mig och min stil att bygga hemsidor, jag har inget emot det. Men du behöver inte fylla denna tråd med mer nonsense.

Missade du ditt kaffe i morse? Tagga ner några hekton istället för att verka ta allting superpersonligt.

Din struktur är rörig, dina färgval är emellanåt helt oeftertänkta och ditt språk på sidan är stundvis riktigt dåligt. Kvotera är något HELT annat än att citera någon, nonsens stavas inte nonsense klusterfuck får bli antingen clusterfuck eller klusterknull(Eller kanske ännu hellre ett mer passande ord.).

Svengelskan finns även på din sida där den ger ett väldigt amatörmässigt intryck.

Du säger att man gärna får peka ut fel men direkt efter kallar du det "jakten på dig". Om du hade släppt ltie på stoltheten och inte tagit det så personligt hade du kanske kunnat ha en givande diskussion.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Florrpan:

Du kanske helt enkelt är kvar på 90-talet?
Du kvotera mig angående informationsdesign och struktur, sen jämför du min hemsida med hemsidor som har klusterfuck med menyer och text överallt, hemsidor som inte har någon likhet med hur jag visar informationen på hemsidan. Om jag missade något så får du gärna peka ut det, skapa då en ny tråd här där du fortsätter jakten emot mig och min stil att bygga hemsidor, jag har inget emot det. Men du behöver inte fylla denna tråd med mer nonsense.

Sorry men tråden handlade om design och du jämförde TS's sida med 90-talet, jag bara påpekade att din också påminner om 90-talet, även om den grafiskt är mycket snyggare. Men sorry om det var en öm tå, det var ingen bajskastning. Det var bara min åsikt.

Permalänk
Medlem

Om ni vill titta på hur webbsidor såg ut förr finns många här: http://archive.org/web/web.php

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Missade du ditt kaffe i morse? Tagga ner några hekton istället för att verka ta allting superpersonligt.

Din struktur är rörig, dina färgval är emellanåt helt oeftertänkta och ditt språk på sidan är stundvis riktigt dåligt. Kvotera är något HELT annat än att citera någon, nonsens stavas inte nonsense klusterfuck får bli antingen clusterfuck eller klusterknull(Eller kanske ännu hellre ett mer passande ord.).

Svengelskan finns även på din sida där den ger ett väldigt amatörmässigt intryck.

Du säger att man gärna får peka ut fel men direkt efter kallar du det "jakten på dig". Om du hade släppt ltie på stoltheten och inte tagit det så personligt hade du kanske kunnat ha en givande diskussion.

Ja, faktum är att jag precis har klivit upp och varken druckit kaffe eller ätit frukost. Språkpolis kan du vara någon annanstans
Vart visar jag att jag tog någonting personligt? Ni kommenterar min hemsida istället för att kommentera de råd jag ger trådskaparen, irritation skulle jag nog kalla det. Ja, jakten på mig och min stil att bygga hemsidor. Tråden var inte om mig, eller? Ni kanske missade den biten. Tråden va inte heller om hur jag byggde min hemsida.

Skrivet av anon200213:

Sorry men tråden handlade om design och du jämförde TS's sida med 90-talet, jag bara påpekade att din också påminner om 90-talet, även om den grafiskt är mycket snyggare. Men sorry om det var en öm tå, det var ingen bajskastning. Det var bara min åsikt.

Nej, jag sa att hans TEXT påminner om 90-tal. Sen sa jag att hans sida inte har särskilt bra struktur och gav råd i hur man kan göra den bättre. Detta missade du troligen eftersom du tyckte det va viktigare att kommentera min hemsida och jämföra den med 90-talet.

Om jag har fel med de råd och hjälp jag har givit angryencoder så får ni gärna påpeka dom felen, men vad jag vet inte har jag inte automatiskt fel bara för att NI inte gillar MIN hemsida. Det är inget jag kan göra något åt.

Jag vill inte ha fortsatt kritik på min sida i denna tråd, ta det via PM om ni känner att det är viktigt.

Visa signatur

Canon 70D | 2x Dell Ultrasharp 24" | Ryzen 3700X | 32B | GTX 1080Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Florrpan:

Ja, faktum är att jag precis har klivit upp och varken druckit kaffe eller ätit frukost. Språkpolis kan du vara någon annanstans
Vart visar jag att jag tog någonting personligt? Ni kommenterar min hemsida istället för att kommentera de råd jag ger trådskaparen, irritation skulle jag nog kalla det. Ja, jakten på mig och min stil att bygga hemsidor. Tråden var inte om mig, eller? Ni kanske missade den biten. Tråden va inte heller om hur jag byggde min hemsida.

Nej, jag sa att hans TEXT påminner om 90-tal. Sen sa jag att hans sida inte har särskilt bra struktur och gav råd i hur man kan göra den bättre. Detta missade du troligen eftersom du tyckte det va viktigare att kommentera min hemsida och jämföra den med 90-talet.

Om jag har fel med de råd och hjälp jag har givit angryencoder så får ni gärna påpeka dom felen, men vad jag vet inte har jag inte automatiskt fel bara för att NI inte gillar MIN hemsida. Det är inget jag kan göra något åt.

Jag vill inte ha fortsatt kritik på min sida i denna tråd, ta det via PM om ni känner att det är viktigt.

Designen är på plats i alla fall på filmbladet.se

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av angryencoder:

[...]kan man bara ta bilder utan att söka efter rättigheter?[...]

Kort och gott nej.

Däremot är jag rätt säker på att rockstar tillhandhållet "fan site packs" med högupplösta bilder, loggor och annat godis (som man även brukar kunna få före release för extra boost).

Men som många tidigare i tråden sagt skulle jag se över lite på design och sånna bitar innan du ger dig in i detta projekt, om inte annat slutföra "filmbladet" innan du sätter igång med detta.

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Klorixx:

Kort och gott nej.

Däremot är jag rätt säker på att rockstar tillhandhållet "fan site packs" med högupplösta bilder, loggor och annat godis (som man även brukar kunna få före release för extra boost).

Men som många tidigare i tråden sagt skulle jag se över lite på design och sånna bitar innan du ger dig in i detta projekt, om inte annat slutföra "filmbladet" innan du sätter igång med detta.

Ja det var så jag hade tänkt! Men designen för filmbladet är klart! Jag kan inte göra bättre än det. Om ingen här vill göra det då?

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=50877544254...

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av angryencoder:

Alright, så du står bara för designen på filmbladet?
Annars så är ju det första man möts av på sidan "Sidan är inte klar".

Anyhow, även om du "bara" är designer för sidan och den är "klar" undrar jag lite grejer.

  • Om designen nu är klar skulle mitt tips nog vara lite "back to the drawingboard". Enligt mig är sidan inte alls tilltalande.

  • Det är svårt att utala sig om en sida innan den är klar (tänker nu på funktion mestadels), men fattas även endel kritisk design tycker jag.

  • Avancerat: Finns det planer på att sidan ska fungera i mobil/tablet (alltså responsiv design)? Finns det på plats i så fall? Annars finns det fortfarande jobb att göra här

Mina korta kommentarer nu

Visa signatur

Dator, MOBO: Asus X99-A, CPU: Intel I7 6800k (3.4GHz), GPU: Geforce PNY 2070 Super, RAM: 4x8GB Corsair Vengeance LPX 2400MHz, OS-HDD: Intel 750 PCIe 400GB, PSU: EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av angryencoder:

Hej jag ska skapa en sida som heter spelbladet.se. Jag skulle vilja göra en cool bakgrund för sidan med Gta V och andra bilder göra något riktigt coolt. Men då är frågan kan man bara ta bilder utan att söka efter rättigheter?

Orkade inte läsa alla webdesigners kritik.. men som svar på sin fråga.. nej du kan inte ta bilder hur du vill och använda dem.. men kolla efter ifall det finn nåt webkit för fansidor.. eller Maila dom och fråga ifall det finns ett webkit du kan få..
Lycka till med hemsidan

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Akarr:

Orkade inte läsa alla webdesigners kritik.. men som svar på sin fråga.. nej du kan inte ta bilder hur du vill och använda dem.. men kolla efter ifall det finn nåt webkit för fansidor.. eller Maila dom och fråga ifall det finns ett webkit du kan få..
Lycka till med hemsidan

Tack så mycket!

Visa signatur