Val av förstärkare till gitarr-n00b

Permalänk
Medlem

Val av förstärkare till gitarr-n00b

Jag kan börja med att säga att jag knappt vet vad som är fram och bak på min elplanka. I ärlighetens namn har jag den minst lika mycket som prydnad på väggen som jag har den för att spela på.

Idag har jag en Schecter Omen-6. Till den har jag en Behringer X-VAMP (LX1-X) - mest för att ha något att plugga in hörlurarna i. Tyvärr är ju handhavandet av X-VAMPen helt obegripligt och definitivt inte gjort för tekniker utan snarare musiker tror jag och det förtar lite av nöjet

Frågan är vad för stärkare ska man satsa på? Måste man upp på en viss nivå på X kronor för att det ska vara något att ha alls eller? Den behöver inte vara batteridriven och jag kommer garanterat inte hålla någon konsert så den behöver inte vara i formatet "25-fots container".

Budget är max 2 papp om det inte visar sig att man bara får skräp för dom pengarna.

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Ta aldrig ord från andra gitarrister(mig inkluderad) när det kommer till gitarr och förstärkare, vi tycker olika om allt och annat.

Besök din närmaste gitarrbutik och förklara din situation, så kommer du få pröva en del förstärkare(ta med dig din egna gitarr dit dessutom).

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Tack, får göra det

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Ett generellt råd kan ju vara att, om du ska spela hemma, inte köpa en för stor förstärkare. I regel låter det bäst om förstärkaren får jobba lite och då kan det, i en hemmamiljö vara lämpligare med en liten förstärkare på 10-20W än nån monstergrej.
Några specifika modeller har jag inte att föreslå. Själv har jag en Peavey Rage 158 som jag tycker är trevlig, men det finns ju många andra modeller (om nu ens Peavey Rage 158 finns längre, det var ett gäng år sedan jag köpte min).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Ett generellt råd kan ju vara att, om du ska spela hemma, inte köpa en för stor förstärkare. I regel låter det bäst om förstärkaren får jobba lite och då kan det, i en hemmamiljö vara lämpligare med en liten förstärkare på 10-20W än nån monstergrej.
Några specifika modeller har jag inte att föreslå. Själv har jag en Peavey Rage 158 som jag tycker är trevlig, men det finns ju många andra modeller (om nu ens Peavey Rage 158 finns längre, det var ett gäng år sedan jag köpte min).

Pratar vi rörförstärkare så är ju 10-20 watt alldeles för mycket för lägenhet. Det låter galet högt. Lämpligare är att hitta någon på 1 watt, eller kanske 5 om den spelar bra på låg volym. Blackstar HT-5 låter helt ok och går att hitta till bra pris beggat.