Mac Mini som ljudinspelningsdator?
Hej!
Jag går i tankarna att spara lite studiotid i framtiden genom att göra lite av grundarbetet i min ljudproduktion själv. Jag har därför kollat på en Mac Mini, men undrar lite över om prestandan kommer att hålla för ändamålet.
Jag spelar progressiv metal (alltså ganska lite digitalt syntande), och min tanke är att via mitt externa ljudkort spela in gitarren och basen med ett program som exempelvis Guitar Rig 5. När noterna sitter där de ska tänkte jag åka till repan, skicka den rena inspelade instrumentsignalen till gitarrförstärkaren och ta upp ljudet från högtalarna med två mikrofoner (använder open-back kabinett).
Då jag inte jobbat med musik utanför semi-professionella studior innan har jag ingen som helst aning om hur mycket krut burken bör ha för att klara en vanlig produktion. Det jag efterfrågar är att den ska kunna spela in från två ljudkällor samtidigt som den skickar en signal, samt att den helst ska kunna spela in cirka sex stycken mikrofoner för att fånga liveframträdanden och rep i lite råare kvalitet. Det mesta av mixningen och mastringen kommer att göras på en annan dator av vår producent.
Tanken på Mac Minin kommer av att: 1. den är tyst 2. den är i rätt prisklass 3. den har firewire-input 4. den är portabel mellan hemmet och repan 5. jag har redan bildmonitorer i både repan och hemmet.
Allt detta är ju dock inte värt något om prestandan inte håller för ändamålet, så min fråga är helt enkelt om detta kommer att räcka? http://www.inet.se/produkt/1971197/apple-mac-mini-i5-2-5ghz-4...
SSD-hårddisk, extra ramminne och större processor blir helt enkelt för dyrt för tillfället (det mer än dubblar priset), och då väntar jag hellre. Om det finns några vettiga alternativ i samma prisklass eller någon tusenlapp över så efterlyser jag dem!