Mac Mini som ljudinspelningsdator?

Permalänk

Mac Mini som ljudinspelningsdator?

Hej!

Jag går i tankarna att spara lite studiotid i framtiden genom att göra lite av grundarbetet i min ljudproduktion själv. Jag har därför kollat på en Mac Mini, men undrar lite över om prestandan kommer att hålla för ändamålet.

Jag spelar progressiv metal (alltså ganska lite digitalt syntande), och min tanke är att via mitt externa ljudkort spela in gitarren och basen med ett program som exempelvis Guitar Rig 5. När noterna sitter där de ska tänkte jag åka till repan, skicka den rena inspelade instrumentsignalen till gitarrförstärkaren och ta upp ljudet från högtalarna med två mikrofoner (använder open-back kabinett).

Då jag inte jobbat med musik utanför semi-professionella studior innan har jag ingen som helst aning om hur mycket krut burken bör ha för att klara en vanlig produktion. Det jag efterfrågar är att den ska kunna spela in från två ljudkällor samtidigt som den skickar en signal, samt att den helst ska kunna spela in cirka sex stycken mikrofoner för att fånga liveframträdanden och rep i lite råare kvalitet. Det mesta av mixningen och mastringen kommer att göras på en annan dator av vår producent.

Tanken på Mac Minin kommer av att: 1. den är tyst 2. den är i rätt prisklass 3. den har firewire-input 4. den är portabel mellan hemmet och repan 5. jag har redan bildmonitorer i både repan och hemmet.

Allt detta är ju dock inte värt något om prestandan inte håller för ändamålet, så min fråga är helt enkelt om detta kommer att räcka? http://www.inet.se/produkt/1971197/apple-mac-mini-i5-2-5ghz-4...

SSD-hårddisk, extra ramminne och större processor blir helt enkelt för dyrt för tillfället (det mer än dubblar priset), och då väntar jag hellre. Om det finns några vettiga alternativ i samma prisklass eller någon tusenlapp över så efterlyser jag dem!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eravathar:

Hej!

Jag går i tankarna att spara lite studiotid i framtiden genom att göra lite av grundarbetet i min ljudproduktion själv. Jag har därför kollat på en Mac Mini, men undrar lite över om prestandan kommer att hålla för ändamålet.

Jag spelar progressiv metal (alltså ganska lite digitalt syntande), och min tanke är att via mitt externa ljudkort spela in gitarren och basen med ett program som exempelvis Guitar Rig 5. När noterna sitter där de ska tänkte jag åka till repan, skicka den rena inspelade instrumentsignalen till gitarrförstärkaren och ta upp ljudet från högtalarna med två mikrofoner (använder open-back kabinett).

Då jag inte jobbat med musik utanför semi-professionella studior innan har jag ingen som helst aning om hur mycket krut burken bör ha för att klara en vanlig produktion. Det jag efterfrågar är att den ska kunna spela in från två ljudkällor samtidigt som den skickar en signal, samt att den helst ska kunna spela in cirka sex stycken mikrofoner för att fånga liveframträdanden och rep i lite råare kvalitet. Det mesta av mixningen och mastringen kommer att göras på en annan dator av vår producent.

Tanken på Mac Minin kommer av att: 1. den är tyst 2. den är i rätt prisklass 3. den har firewire-input 4. den är portabel mellan hemmet och repan 5. jag har redan bildmonitorer i både repan och hemmet.

Allt detta är ju dock inte värt något om prestandan inte håller för ändamålet, så min fråga är helt enkelt om detta kommer att räcka? http://www.inet.se/produkt/1971197/apple-mac-mini-i5-2-5ghz-4...

SSD-hårddisk, extra ramminne och större processor blir helt enkelt för dyrt för tillfället (det mer än dubblar priset), och då väntar jag hellre. Om det finns några vettiga alternativ i samma prisklass eller någon tusenlapp över så efterlyser jag dem!

Citat:

Mac mini: Best music Mac for price
The Mac mini is Apple’s entry-level desktop computer, and packs a huge amount of power into a small space. The entry level has a 500GB hard drive for just £499, whereas the higher-end model comes with a faster i7 processor and a 1TB drive as standard for £679 (as well as the option to go to a newer 1TB Fusion drive for an extra £200 – this offers the speed of Flash but with the storage of traditional hard drive).

The great thing about the Mac mini is that it has four USB 3.0 sockets, as well as a Thunderbolt connection, a Firewire 800 connection and a HDMI output socket; as well as Audio In and Audio Out connections. The downside is that you need to attach a keyboard, mouse, and monitor but these can be purchased separately or reused from an old Mac or PC.

It is, however, a small solution which also makes it ideal for carrying in and out of recording studios (as long as you pack a small keyboard and display).

http://www.macworld.co.uk/mac-creative/news/?newsid=3446650

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk

Tack för svaren. Det enda är att det är i5-versionen som jag undrar över. Att uppgradera processor, hårddisk och RAM-minne gör att priset går från 5800 till 15400 på Apple Store, och alltså är i7:an med uppgraderad hårddisk inte alls aktuell för mig. Jag undrar strikt om i5:an funkar för det jag vill att den ska göra utan att jag behöver uppgradera något alls.

Jag ska kolla på studioforumet också, dock! Tack!

Permalänk
Medlem

Ingen större skillnad på i7 och i5. I5 borde räcka länge för dina behov.

Permalänk
Medlem

Att bara spela in ett eller ett par spår från ett ljudkort är inget du behöver någon värstingdator för, det borde gå utmärkt på (nästan) vilken dator du än väljer!

edit: se till att ditt ljudkort har stöd för OS X bara.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Tror nog att du klarar dig på en sådan. Vad gäller inspelning till sex separata kanaler samtidigt så får du ju se till att ha ett ljudkort med minst lika många kanaler in.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Vårt band kör med en mac mini i vår replokal/studio. Det är en lite äldre modell (core2duo från 2009) med 8 GB ram och SSD-disk. För det mesta funkar det bra, men den kan bli lite trött när man har 10-12 spår med Amplitube-pluggar på. Dock är det också med en äldre version av Logic (Logic 8 Express), tror en senare hade funkat bättre.
Som mest har vi spelat in 8 spår åt gången då det är vad vårt ljudkort har stöd för men det har inte varit några problem, det är som sagt mest när man har många pluggar igång samtidigt som det kan gå lite tungt.

Permalänk

Det låter toppen! Det får bli att slå till på en när den förmodade nya uppdateringen kommer i oktober! Tack för bra svar.

Permalänk
Medlem

Idag kan man spela in upp till 24 kanaler samtidigt med en senare generation av iPad. Så köper du en ny Mac Mini idag ser jag inga som helst problem att göra inspelningar med några få spår. Och Guitar Rig 5 borde den också klara av, med 64 samplingsbuffer. Se bara till att ha ett bra ljudkort med bra drivrutiner, så du kan använda 32 eller 64 samples i buffer utan digitalknäpp och annat konstigt. Så får du kanske mellan 2-3ms fördröjning på In resp ut ljudet.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Inaktiv

Precis som ovanstående säger så behövs ingen värstingdator för det här. Det enda dui princip vinner på med en snabbare dator är att det går snabbare att mixa ihop och exportera en låt. Det kan faktiskt ta ett ganska bra tag med en klen i5:a.
Men annars är det bara till att tuta och köra.

8GB behövs även (av egna erfarenheter).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eravathar:

När noterna sitter där de ska tänkte jag åka till repan, skicka den rena inspelade instrumentsignalen till gitarrförstärkaren och ta upp ljudet från högtalarna med två mikrofoner (använder open-back kabinett).

Vet ju inte om detta är något ni experimenterat med tidigare i studiosammanhang. Själv har jag inte gjort något liknande på minst 20 år, men jag reagerar direkt på att du skall spela in digitalt och sen spela upp det via gitarrförstärkaren igen. Det kommer troligtvis att låta helt annorlunda eftersom försteg, slutsteg, element och mickar färgar ljudet en gång till. Enligt min erfarenhet låter det skit att göra på det viset, men som sagt jag kan ju ha missat något de senaste 20 åren.

Har du inte testat detta förfarande innan så tanka ner en ljudfil med heavyguitar till smartphone/mp3 spelare och prova skicka ut den signalen via din rigg först, bara för att se hur mycket ljudet färgas. Det korrekta förfarandet borde ju vara att använda de digitala ljudfilerna direkt i produktionen, utan att filtrera dem en gång till genom samma rigg, samt mickar som tillför ännu mer brus.

Sen kommer ju problemet med att synka ljudfilen med produktionen även om det säkert går att lösa!

Edit: När du ändå är på G, ha bandet till att sala ihop till Pro tools så har ni ju en perfekt egen liten studio. Går att göra mycket bra produktioner på egen hand, och billigt blir det ju då med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Vet ju inte om detta är något ni experimenterat med tidigare i studiosammanhang. Själv har jag inte gjort något liknande på minst 20 år, men jag reagerar direkt på att du skall spela in digitalt och sen spela upp det via gitarrförstärkaren igen. Det kommer troligtvis att låta helt annorlunda eftersom försteg, slutsteg, element och mickar färgar ljudet en gång till. Enligt min erfarenhet låter det skit att göra på det viset, men som sagt jag kan ju ha missat något de senaste 20 åren.

Har du inte testat detta förfarande innan så tanka ner en ljudfil med heavyguitar till smartphone/mp3 spelare och prova skicka ut den signalen via din rigg först, bara för att se hur mycket ljudet färgas. Det korrekta förfarandet borde ju vara att använda de digitala ljudfilerna direkt i produktionen, utan att filtrera dem en gång till genom samma rigg, samt mickar som tillför ännu mer brus.

Sen kommer ju problemet med att synka ljudfilen med produktionen även om det säkert går att lösa!

Edit: När du ändå är på G, ha bandet till att sala ihop till Pro tools så har ni ju en perfekt egen liten studio. Går att göra mycket bra produktioner på egen hand, och billigt blir det ju då med.

Funderade lite på det innan jag också, fast sedan så gillar jag lite märkliga ljud emellanåt och tänkte att det kanske kan bli en rolig effekt och något man själv kanske skulle prova hemma någon gång.

Får passa på att slå ett slag för Pro Tools jag också då jag gillar det skarpt, fast det är kanske ett lite onödigt dyrt system om man bara ska ha det för enklare grejer i replokalen.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Ett tips, köp den billigaste modellen sen när du känner för det så kan du uppgradera både RAM och till en SSD själv. Man sparar en bra slant på detta istället för att låta Apple göra det Finns guider på t ex iFixit, utube osv...

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Konceptet kallas reamping och är inget ovanligt. Vad man gör är att man splittar signalen när man spelar in gitarren först, så att man dels går via en plug eller POD/förstärkare/whatever, men också en helt ren, oprocessad signal som man spelar in separat. Denna signal kör man sedan ut via en reamp-box, som i princip är en transformator som impedansmatchar signalen, från linjenivå ut från ljudkortet till en nivå som matchar impedansen på en gitarr.

http://en.wikipedia.org/wiki/Re-amp