SCP/SSH filhanterare som inte gör att filer tar omvägen via min burk vid förflyttning?

Permalänk
Medlem

SCP/SSH filhanterare som inte gör att filer tar omvägen via min burk vid förflyttning?

Tjenis!

Undrar om det är någon som känner till en GUI filhanterare som inte gör att filerna tar omvägen via burken jag sitter vid när jag flyttar filer över ssh/scp vilket bl.a. Nautilus gör. Detta då mitt nätverk inte är übersnabbt och det helt enkelt verkar onödigt att ta en omväg. Utför det hela direkt i terminalen över ssh förtillfället efter som det då tar 1/10 av tiden.

/atriix

Permalänk
Medlem

Skickar du filer mellan flera servrar?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Skickar du filer mellan flera servrar?

Skickades från m.sweclockers.com

Nope, bara internt på servern (mellan diskar).

Permalänk
Medlem

Om jag flyttar mappar på servern i thunar/pcmanfm genom en sshfs-montering så tar det ingen omväg över nätverket, utan slår igenom direkt.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Entusiast

Jag rekommenderar att du ansluter till servern via en vanlig terminal (ssh server-ip/dns), och kör filhanteringen direkt i servern istället.
T.ex midnight commander eller rentav cp/mv/ln/rm kommandona.
Kör du det i en "screen" dessutom, så behöver du inte bekymra dig om SSH-asnlutninge dör eller avbryts. återanslut och återuppta screen-fönstret.

Måste du dock ha ett grafiskt alternativ, kan du enkelt köra X-program över ssh-anslutningen från servern. Installera då en lämplig Xorg + en filhanterare du föredrar på servern. Dirigera om DISPLAY-variabeln om detta inte sker per automatik.
Se också till att ssh-klienten och servern är konfigurerade att tunnla X-miljön

Lästips:
http://unix.stackexchange.com/questions/12755/how-to-forward-...

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Schnitz:

Om jag flyttar mappar på servern i thunar/pcmanfm genom en sshfs-montering så tar det ingen omväg över nätverket, utan slår igenom direkt.

Det fungerar så länge ändringarna sker inom samma montering.
Om det däremot handlar om flera monteringar, så kommer det att ta omvägen via den anslutande klienten, även om monteringarna kommer från samma server.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Jag rekommenderar att du ansluter till servern via en vanlig terminal (ssh server-ip/dns), och kör filhanteringen direkt i servern istället.
T.ex midnight commander eller rentav cp/mv/ln/rm kommandona.
Kör du det i en "screen" dessutom, så behöver du inte bekymra dig om SSH-asnlutninge dör eller avbryts. återanslut och återuppta screen-fönstret.

Måste du dock ha ett grafiskt alternativ, kan du enkelt köra X-program över ssh-anslutningen från servern. Installera då en lämplig Xorg + en filhanterare du föredrar på servern. Dirigera om DISPLAY-variabeln om detta inte sker per automatik.
Se också till att ssh-klienten och servern är konfigurerade att tunnla X-miljön

Lästips:
http://unix.stackexchange.com/questions/12755/how-to-forward-...

Kör som sagt cp/mv i terminalen nu. Men kanske ska kolla på midnight commander, och se om jag får in det på FreeNASen.

Skrivet av SysGhost:

Det fungerar så länge ändringarna sker inom samma montering.
Om det däremot handlar om flera monteringar, så kommer det att ta omvägen via den anslutande klienten, även om monteringarna kommer från samma server.

Det är mao därför det beter sig som det gör, har två monteringar.