Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yohaann:

Den utökade SSD'n har gjort mig riktigt intresserad! Men kvarstår problemet med Wifi?

Tror det är löst sedan en tid tillbaka med nya drivrutiner, jag märkte i alla fall inte av det när jag recenserade datorn och då satt jag ändå med den i lite mer än två veckor.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Tror det är löst sedan en tid tillbaka med nya drivrutiner, jag märkte i alla fall inte av det när jag recenserade datorn och då satt jag ändå med den i lite mer än två veckor.

Jag lämnade tillbaka min Vaio här om dan för att jag fortfarande hade problem med WiFi. Datorn var ungefär 1 månad gammal. Sen så tror jag det har att göra med vad man använder för router, en lite äldre router skickar ju trådlöst med en äldre signal och tror det bara är problem med den äldre sortens signal (dålig på hur trådlösa nätverk fugnerar)

Visa signatur
Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Roshag:

Jag lämnade tillbaka min Vaio här om dan för att jag fortfarande hade problem med WiFi. Datorn var ungefär 1 månad gammal. Sen så tror jag det har att göra med vad man använder för router, en lite äldre router skickar ju trådlöst med en äldre signal och tror det bara är problem med den äldre sortens signal (dålig på hur trådlösa nätverk fugnerar)

Det är mycket möjligt, jag utgick bara ifrån ett gäng inlägg jag läst som talade för att problemet löste sig med nya drivrutiner. Tråkigt att du behövde lämna tillbaka datorn pga. det

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Är den här något att ha: http://www.sony.se/product/vaio-ovrigt/vgp-war100#tab
För jag tänkte sätta upp ett hemmanätverk på 2 pers, jag och flickvännen så kan vi båda surfa trådlöst, hon har fiber och skulle vara bra om tips om den är duglig, vet inte vad för slags router man ska leta efter och som dessutom är billig också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbizzn:

Är den här något att ha: http://www.sony.se/product/vaio-ovrigt/vgp-war100#tab
För jag tänkte sätta upp ett hemmanätverk på 2 pers, jag och flickvännen så kan vi båda surfa trådlöst, hon har fiber och skulle vara bra om tips om den är duglig, vet inte vad för slags router man ska leta efter och som dessutom är billig också.

Har du en SVP? Annars vet jag inte riktigt om den vill fungera då bara vissa Vaio-datorer står som kompatibla(har ingen aning om varför).

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Blev jäkligt sugen på en sån här igen efter att ha klämt lite på en kompis dator. Formfaktorn är ju nästan oslagbar. Gillade finishen också. Inte kärlek vid första knapptryckningen på tangentbordet, men det verkade stabilt.

Permalänk
Medlem

Tänkte precis slå till när jag upptäckte att SSD erbjudandet var över. Synd. Får hoppas att det dyker upp igen!

Permalänk

Är det verkligen värt att uppgradera till i7:an? Hur mycket påverkar det egentligen prestandan?

Permalänk
Medlem

Beställde en för några dagar sedan (innan ssd-erbjudandet tog slut).
La till i7 och 8 gig ram. Vet inte riktigt hur stor skillnad det gör. Men sett till prisskillnaden på uppgraderingen och till tiden jag ska ha datorn känns det som att det är värt att ha det bästa
Har inte fått hem datorn än dock, lång leveranstid

Permalänk
Medlem

Hej! Är det någon som har kollat på om det finns något ac-kort som man kan byta ut det som sitter i datorn med? Och angående i7an så har jag hört att det är lite större risk att man får problem med fläktljud med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin88:

Hej! Är det någon som har kollat på om det finns något ac-kort som man kan byta ut det som sitter i datorn med? Och angående i7an så har jag hört att det är lite större risk att man får problem med fläktljud med den?

Enligt

http://forum.notebookreview.com/sony-owners-lounge-forum/720737-official-vaio-pro-13-owners-lounge-svp13-2013-a-178.html#post9374881

skall detta kort kunna vara aktuellt:

http://ark.intel.com/products/75439/Intel-Dual-Band-Wireless-AC-7260

Ebay, 320 sek inkl. frakt: http://www.ebay.com/itm/Brand-New-Intel-7260-7260HMW-802-11ac-WiFi-ac-Bluetooth-4-0-Half-Mini-PCI-E-Card-/251333154635?pt=US_Internal_Network_Cards&hash=item3a849f974b

OBS! Jag har ingen aning om det är rätt kort/om kortet passar, så läs på själv och bedöm.

Permalänk
Medlem

Ser nu ut som om Sony publicerat fullständiga Windows 7 64 bit drivare:

http://www.sony.se/support/sv/product/SVP1321L1EBI/updates

Någon här som kör Windows 7 som kan dela med sig av sin upplevelse, installation & hur Win 7 uppför sig på maskinen? Fungerar all Sony mjukvara, så som Silent Mode och snabbkommandon (FN knapp kombos)?

Permalänk
Medlem

SSD-erbjudandet är slut på deras hemsida, om någon hittar ett nyare så vore det uppskattat!

Permalänk
Medlem

Tack för tipset! Konstigt att ingen har testat att byta ut nätverkskortet när många verkar ha problem med det + att det är utbytbart.. Ska bli intressant att se om någon tar tag i det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar på min som beställdes 23e september.
Beräknad leverans 2-4 oktober enligt hemsidan, sen fick jag ett mail där det stod 29e september - 4 oktober, och en dag senare fick jag ett nytt mail där det stod 7-12 oktober. Får väl se när den kommer

i5
8 GB RAM
Gratis 256 GB uppgradering
8700:- med studentrabatt

Hade kunnat köpa den via en kompis som jobbar på Sony med hans personalrabatt, problemet då är att då skulle jag få en utav standardkonfigureringarna (som säljs på elgiganten etc) med 4 GB RAM och 128 GB SSD. Då kändes det värt att lägga till 1500 och slippa kludd samt få uppgraderingarna.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin88:

Tack för tipset! Konstigt att ingen har testat att byta ut nätverkskortet när många verkar ha problem med det + att det är utbytbart.. Ska bli intressant att se om någon tar tag i det.

Att det är utbytbart är väl en definitionsfråga. Du förlorar garanterat garantin av ett sådant ingrepp, varför jag inte skulle rekommendera det, speciellt med tanke på de nya drivrutinerna son fixat till alla problem(för många, kanske inte för alla).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Sitter och väntar på min som beställdes 23e september.
Beräknad leverans 2-4 oktober enligt hemsidan, sen fick jag ett mail där det stod 29e september - 4 oktober, och en dag senare fick jag ett nytt mail där det stod 7-12 oktober. Får väl se när den kommer

i5
8 GB RAM
Gratis 256 GB uppgradering
8700:- med studentrabatt

Hade kunnat köpa den via en kompis som jobbar på Sony med hans personalrabatt, problemet då är att då skulle jag få en utav standardkonfigureringarna (som säljs på elgiganten etc) med 4 GB RAM och 128 GB SSD. Då kändes det värt att lägga till 1500 och slippa kludd samt få uppgraderingarna.

hur fick du ssd uppgradering kostnadsfri? Funka inte för mig när jag försökte med i5:an, men när jag bytte till i7:an funka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbizzn:

hur fick du ssd uppgradering kostnadsfri? Funka inte för mig när jag försökte med i5:an, men när jag bytte till i7:an funka det.

23e September gick rabatten med gratis 256 GB ut, så har du försökt beställa efter det så finns inte den rabatten/kampanjen kvar.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Dock när man går in via mecenat och sedan sony så står det fortfarande ssd uppgradering är kostnadsfri:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Forbizzn:

Dock när man går in via mecenat och sedan sony så står det fortfarande ssd uppgradering är kostnadsfri: http://i.imgur.com/kdzRXZI.png

Sony har bara glömt av att uppdatera, gäller inte längre. Gå in och testa själv så får du se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbizzn:

Dock när man går in via mecenat och sedan sony så står det fortfarande ssd uppgradering är kostnadsfri: http://i.imgur.com/kdzRXZI.png

Rent tekniskt gällde erbjudandet tills 30: de men också "så länge lagret räcker", vilket var fallet från den 23: de och framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbizzn:

Dock när man går in via mecenat och sedan sony så står det fortfarande ssd uppgradering är kostnadsfri: http://i.imgur.com/kdzRXZI.png

Skrivet av Dejch:

Sony har bara glömt av att uppdatera, gäller inte längre. Gå in och testa själv så får du se.

Skrivet av Ozone-:

Rent tekniskt gällde erbjudandet tills 30: de men också "så länge lagret räcker", vilket var fallet från den 23: de och framåt.

Erbjudandet gäller fortfarande på deras Vaio 11 tror jag/har jag för mig.

Edit: Såg nu att bilden gällde 13.
Mitt inlägg gäller dock fortfarande för folk som itne går in via mecenat tror jag!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenmar:

Ser nu ut som om Sony publicerat fullständiga Windows 7 64 bit drivare:

http://www.sony.se/support/sv/product/SVP1321L1EBI/updates

Någon här som kör Windows 7 som kan dela med sig av sin upplevelse, installation & hur Win 7 uppför sig på maskinen? Fungerar all Sony mjukvara, så som Silent Mode och snabbkommandon (FN knapp kombos)?

Grymt, jag har försökt komma överens med Win8 men än så länge tycker jag att faktiskt att upplägget är kass och ser ingen fördel med Metro över W7, jag har ingen touch skärm.

Ska dock inte "ge upp" än men just nu känns det inte helt otroligt att det blir w7 på maskinen i framtiden, skönt med drivrutiner som stödjer då.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Grymt, jag har försökt komma överens med Win8 men än så länge tycker jag att faktiskt att upplägget är kass och ser ingen fördel med Metro över W7, jag har ingen touch skärm.

Ska dock inte "ge upp" än men just nu känns det inte helt otroligt att det blir w7 på maskinen i framtiden, skönt med drivrutiner som stödjer då.

Jag har slängt in classic shell, det fungerar finemang.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

För er som inte sett det redan, eller tycker att det helt plötsligt blev väldigt många alternativ av SSD:er: Sony har nu lagt till en Haswell i3:a som CPU-alternativ och PCI-e SSD utöver SATA! Awesome att vi äntligen fick PCI-e SSD som alternativ i Europa också!

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem

Så, nu äntligen. Efter att ha velat fram och tillbaka i flera månader så beställde jag precis datorn med följande tillägg:

Svart utan touch
i5 + 590 kr
256 GB PCI-e + 300 kr
8 GB + 350 kr

Totalt 8.973,57 kr med studentrabatt.

Som vanligt buggade tilläggen, det gick inte att välja den vanliga SSD-uppgraderingen kostnadsfritt och PCIe-varianten kostade extra men jag kan inte vänta längre nu.

Anledningen att jag väntat så länge är oro för ljudnivån, den dåliga trackpaden, inget 802.11ac, den svaga GPU:n samt drömmen om en förbättrad fläktlös Broadwellversion till nästa sommar.

Anledningen till att jag ändå köper är tunnheten, utseendet, vikten, märket, batteritiden, prestandan, skärmen och bristen på vettig konkurrens. Närmast har nog Surface Pro 2 och Lenovo Yoga 2 Pro legat.

Den enda datorn jag hellre skulle vilja ha som går att beställa är nog Asus Zenbook Infinity UX301LA-DE002H men den kostar också från 20 000 kr vilket är alldeles för mycket.

Nu undrar jag om det finns det något sätt att höja hastigheten på muspekaren när man använder trackpaden ? Jag kunde inte få till det när jag testat enheten hos MediaMarkt. Samt om någon hunnit testa i3-varianten och kan uttala sig om prestandan, är i5:n verkligen värt nästan 600 kr extra ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Desplow:

Så, nu äntligen. Efter att ha velat fram och tillbaka i flera månader så beställde jag precis datorn med följande tillägg:

Svart utan touch
i5 + 590 kr
256 GB PCI-e + 300 kr
8 GB + 350 kr

Totalt 8.973,57 kr med studentrabatt.

Som vanligt buggade tilläggen, det gick inte att välja den vanliga SSD-uppgraderingen kostnadsfritt och PCIe-varianten kostade extra men jag kan inte vänta längre nu.

Anledningen att jag väntat så länge är oro för ljudnivån, den dåliga trackpaden, inget 802.11ac, den svaga GPU:n samt drömmen om en förbättrad fläktlös Broadwellversion till nästa sommar.

Anledningen till att jag ändå köper är tunnheten, utseendet, vikten, märket, batteritiden, prestandan, skärmen och bristen på vettig konkurrens. Närmast har nog Surface Pro 2 och Lenovo Yoga 2 Pro legat.

Den enda datorn jag hellre skulle vilja ha som går att beställa är nog Asus Zenbook Infinity UX301LA-DE002H men den kostar också från 20 000 kr vilket är alldeles för mycket.

Nu undrar jag om det finns det något sätt att höja hastigheten på muspekaren när man använder trackpaden ? Jag kunde inte få till det när jag testat enheten hos MediaMarkt. Samt om någon hunnit testa i3-varianten och kan uttala sig om prestandan, är i5:n verkligen värt nästan 600 kr extra ?

Nice! Ser fram emot benchmarks på SSD:n. Angående trackpad: http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Nice! Ser fram emot benchmarks på SSD:n. Angående trackpad: http://www.sweclockers.com/forum/67-barbara-datorer-support-o...

I var jag inne i Synaptics egna kontrollpanel men kunde inte hitta någon hastighetsinställning alls. Som det var inställt i affären var det alldeles för långsamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Desplow:

I var jag inne i Synaptics egna kontrollpanel men kunde inte hitta någon hastighetsinställning alls. Som det var inställt i affären var det alldeles för långsamt.

Finns under "pekaralternativ" i synaptics kontrollpanel? Jag är inne och ser det just nu.

Visa signatur

Sony VAIO SVS1512Z9EB; 15.6 IPS fullHD, i7-3632QM, Nvidia GeForce GT640m LE 2gb(OC:ed 500/900->1000/1000), 256 GB SSD(mod från 1tb HDD), 12 GB RAM.
Sony VAIO SVP1321C5E

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zibbi02:

Finns under "pekaralternativ" i synaptics kontrollpanel? Jag är inne och ser det just nu.

Ok, vad bra. Då behöver jag inte oroa mig för det Tack.