Skumt samtal angående ett virus på datorn

Permalänk
Avstängd

Skumt samtal angående ett virus på datorn

Jag fick nyss ett samtal från en kille med indisk dialekt (tror jag) som påstod sig vara från nån "Windows Computer bla bla bla" i Kalifornien. Enligt honom hade jag en spyware på datorn och eftersom jag har Windows så ville han vara så snäll och hjälpa mig med det.

Han bad mig sätta på datorn och och lite sånt men jag gjorde inget mer (datorn var redan på) och sen sade jag att jag inte hade tid, bla bla bla och la på.

Är det seriöst? Avast visar inga hot över huvud taget. Är det bara att ignorera? Har tyvärr inget nummer att visa.

Tacksam för svar..

Permalänk
Medlem

Ignorera, scam.

Permalänk
Medlem

Bara att be dom att dra åt h*lvete...

dom ringer upp random personer och "påstår" att man har virus..

Visa signatur

SERVER: Case: SC-4324S | Mobo: Asrock Z690 Pro RS | Cpu: i7 12700K | Ram: 3200mhz 128GB | Gpu: GTX 1660 Super | Psu: ASUS Strix 850W | Controller card: LSI 9300-8i & LSI 9300-16i | Cache: 5TB | Storage: 40TB

GAMING: Case: SilverStone RM44 | Mobo: ASRock B760M | Cpu: i5 13600KF | Ram: DDR5 6000mhz 32GB | Gpu: RTX 3080 | Psu: EVGA Supernova 1300W | Nvme: 1x Samsung 980 pro 1TB Monitor: Asus PG42UQ

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Okej, tack allihopa! Får se om de ringer tillbaka..

Permalänk
Medlem

Hahaha kommer ihåg när en snubbe som passar precis in på vad du skrev ringde mig, han babblade å babblade tills jag sa "Sorry I have a MAC" (nu har jag ju inte de men visste att det var scam ) Det blev helt tyst i hands ände i ungefär 1 min tills jag hörde någon i bakgrunden på något annat språk än Engelska sen slängde dom på luren ^^ Dom har inte ringt sen dess

Visa signatur

PC [ I7 3770K 3.5 GHz OC 4.6 GHz | 2 x Gigabyte Geforce GTX 680 2048 MB GDDR5 OC 1137MHz |16 GB DDR3, Corsair VENGANCE LP 1600 MHz | Switch 810 | SSD 80 GB | SSD 2 X 120 GB | Western 2 T | MSI Z77A-S01 | Power 750 Watt | Logitech G510 | Logitech G35 | R.A.T. 7 | Razer goliathus | Speakers Andersson HomeCinema surround system | LG 42 " Full HD tv ]
Laptop [ MSI GE70 2OE | Samsung 27'' S27B550V LED | Logitech Performance Mouse MX ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av krushy:

Hahaha kommer ihåg när en snubbe som passar precis in på vad du skrev ringde mig, han babblade å babblade tills jag sa "Sorry I have a MAC" (nu har jag ju inte de men visste att det var scam ) Det blev helt tyst i hands ände i ungefär 1 min tills jag hörde någon i bakgrunden på något annat språk än Engelska sen slängde dom på luren ^^ Dom har inte ringt sen dess

Haha, lol ^^

Permalänk
Medlem

Man ska ju tacka dem för att de ringer med förklaringen att man har alla sina inloggningar till de Schweiziska kontona i datorn och vore synd ifall de blev tagna. Så man "accepterar" deras hjälp. Så sitter man och hittar på anledningar till att spyware i datorn hindrar en från att följa deras instruktioner och bara stjäl deras tid.

Permalänk

Det verkar ganska vanligt. Min gamla mor blev uppringd på samma sätt och som tur e slängde hon på luren. Flera andra bekantskaper har råkat ut för detta.
Microsoft själva säger att dom aldrig ringer upp, om man inte har ett support ärende på g.

Visa signatur

Mobo: Gigabyte x79-ud3. CPU: i7-3820. Kylning: Antec 620. GPU: Asus 7950DC2@900 xfire(6,4 TFlops)Minne: G.Skill RipjawsZ 1600MHzCl9 16GB. Skärm: Yamakasi 2703 IPS 2560x1440. SSD: Samsung 830 128GB, Intel 330 120GB. Nätagg: Corsair HX850.

Permalänk
Medlem

Jodå, det är ju scam.
Både min far och jag fick liknande samtal.

Även om nu Microsoft i Kalifornien skulle upptäcka att en enstaka dator i Sverige skulle vara virussmittad så sätter de ju sig inte och letar telefonnummer hem till kunden. De ser ju i så fall till att Windows Defender uppdateras. Funkar inte det och internet hotas så får väl internetleverantören/polisen gripa in.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Skrivet av krushy:

Klockrent

Min svärmor har råkat ut för dessa typer några gånger. I början pratar dom indiska (engelska med indisk brytning) och då svara hon bara tvärt på svenska "Jag förstår inte vad du säger" och lägger på. Men senaste gången pratade killen på knökig svenska, men hon var bara snäsvis och lade på som tur är.

Permalänk

Min arbetskollega blev trakaserad av denna typen av samtal. Efter ett tag tröttnade han och sa att han inte var hemma utan på jobbet och bad dom ringa dit istället. Han uppgav då Indiska ambassadens telefonumer, dom slutade att ringa

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB