[Löst] Sekundär M.2 problem

Permalänk
Medlem

[Löst] Sekundär M.2 problem

Hej.

Som rubriken lyder. Har problem med min "Disk D:" - Problemet ligger i att mina nedladdningar / installationer pausas och startas gång på gång.. ständigt som i sin tur förlänger extremt mycket nedladdningstiden. Märkt det på steam. Däremot på Disk C samma modell av M.2 installeras allt utan problem, och utan hinder. Jag har nu laddat ner denna update i snart 10 minuter.. o är fortfarande inte färdig.

Vad är problemet? Här visar jag en bild på hur installationen sker (grafiskt) på disk D. Det är icke normalt. Och detta ojämna installationen / nedladdningen sker bara på sekundärt HDD. (M.2).

Vill tillägga att denna disken (D:) har 99% i Health - och jag har ej hittat några errors. E de någon inställning i bios jag måste aktivera?

problemet har löst sig, och svaret finns i kommentarerna.
Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Hej.

Som rubriken lyder. Har problem med min "Disk D:" - Problemet ligger i att mina nedladdningar / installationer pausas och startas gång på gång.. ständigt som i sin tur förlänger extremt mycket nedladdningstiden. Märkt det på steam. Däremot på Disk C samma modell av M.2 installeras allt utan problem, och utan hinder. Jag har nu laddat ner denna update i snart 10 minuter.. o är fortfarande inte färdig.

Vad är problemet? Här visar jag en bild på hur installationen sker (grafiskt) på disk D. Det är icke normalt. Och detta ojämna installationen / nedladdningen sker bara på sekundärt HDD. (M.2).

<Uppladdad bildlänk>

Vill tillägga att denna disken (D:) har 99% i Health - och jag har ej hittat några errors. E de någon inställning i bios jag måste aktivera?

Vad är det för disk? Min gissning är att din disk inte är lika snabb när den ska skriva alla filer till disken efter att ha laddat ner dem. Ett annat alternativ kan vara överhettning.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem

1. Märke och modell? Hoppas det inte är en Crucial P2...
2. Har du testat med exakt samma spel? Olika spel beter sig på olika sätt när det kommer till nedladdning och installation i Steam.

Permalänk
Medlem

Din disk uppför sig precis som en disk i en dator som en vän till mig hade i somras. Diskens hälsostatus var 100% men den mådde inte alls bra. Din grafiska bild stämmer väl överens med hur den grafiska bilden på min väns disk var.

Kontrollera hur lång garantitid disken har och reklamera den om du har garanti kvar och om TBW inte uppnåtts. Mitt tips är att du har fel på disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Vad är det för disk? Min gissning är att din disk inte är lika snabb när den ska skriva alla filer till disken efter att ha laddat ner dem. Ett annat alternativ kan vara överhettning.

Det är Samsung 990 PRO, har rätt så ok temp där tycker jag. Kollade under belastningen så hamnade den på 43 *C

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

1. Märke och modell? Hoppas det inte är en Crucial P2...
2. Har du testat med exakt samma spel? Olika spel beter sig på olika sätt när det kommer till nedladdning och installation i Steam.

Testar på samma spel, Disk C och D. Båda har lika temperaturer runt 40-50 *C. Samsung 990 PRO.
disk C installerar / laddar ner utan avbrytningar. disk D får för sig att pausa runt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marathonkillen:

Din disk uppför sig precis som en disk i en dator som en vän till mig hade i somras. Diskens hälsostatus var 100% men den mådde inte alls bra. Din grafiska bild stämmer väl överens med hur den grafiska bilden på min väns disk var.

Kontrollera hur lång garantitid disken har och reklamera den om du har garanti kvar och om TBW inte uppnåtts. Mitt tips är att du har fel på disken.

får kika på det Men jag upptäcker inga errors. Det går se sånt med

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CreativeX:

Testar på samma spel, Disk C och D. Båda har lika temperaturer runt 40-50 *C. Samsung 990 PRO.
disk C installerar / laddar ner utan avbrytningar. disk D får för sig att pausa runt.

Hur mycket ledigt utrymme är det på respektive enhet och vad händer om du tvingar trim innan du gör ditt test ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur mycket ledigt utrymme är det på respektive enhet och vad händer om du tvingar trim innan du gör ditt test ?

Disk C har 211 GB kvar, Disk D 710 GB ledigt kvar. Jag har inte testat trim mode. Minns inte heller hur man gjorde den

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av CreativeX:

Disk C har 211 GB kvar, Disk D 710 GB ledigt kvar. Jag har inte testat trim mode. Minns inte heller hur man gjorde den

Då bör det inte handla om att det är brist på tomma block.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Blir det samma pause om du kopierar en stor fil från C till D?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Undersökt om det finns någon ny firmware-version att uppdatera till i SSD Magician Software?
https://www.samsung.com/se/memory-storage/magician-software/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Nej jag beklagar. Jag ville inte låta negativ, Jag vet att i textformad diskussion kan det lätt se ut så. Återigen vill jag be om ursäkt. Inte med meningen, samt är väldigt tacksam för ditt svar och engagemang.

Funderade faktiskt över min kommentar efteråt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Blir det samma pause om du kopierar en stor fil från C till D?

Det blir det faktiskt inte. Då får jag ut fullt hastighet. Testade det senast igår när jag förde över snabbt ett stort spel. För att spara på tid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänk på att steams nedladdningar är krypterade. Min cpu och 990 pro blir varma som satan när den skall avkoda och installera. Din ligger på 43 grader så det kan ju inte vara felet. Önskar min låg på 43 grader när den installerar steamspel.

Visa signatur

9800X3D - TUF Gaming OC 7900XTX - G.Skill Flare X5 64GB DDR5 6000MHz CL30 - Sennheiser HD560s - Sound Blaster AE-5 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av TehSWEED:

Tänk på att steams nedladdningar är krypterade. Min cpu och 990 pro blir varma som satan när den skall avkoda och installera. Din ligger på 43 grader så det kan ju inte vara felet. Önskar min låg på 43 grader när den installerar steamspel.

Jag vet inte om det har o göra med kylflens på mitt moderkort eller fläktarna. Svårt o säga. Men jag testat samma nedladdningar på både C och D, och det är just D som har problem med avbrytningarna. Svårt o klura ut varför det just är så. Kanske för att jag inte har systemet installerat där?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Testade genomföra installationen igen, samma pauser.. Men även ännu svalare M.2.. som att den jobbar i viloläge. Fattar noll, o här säger den t.om 100% HP.

** UPDATE ** Nu kom det upp fler info..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du windows write cache aktiverat för den enheten? Testa att slå av och gör nya tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drally:

Har du windows write cache aktiverat för den enheten? Testa att slå av och gör nya tester.

Jag stängde precis av det.... Och resultatet blev...
Mycket bättre! Inga avbrytningar alls, förutom nät hastigheten som varierar av okänd anledning helt plötsligt. Men om du kollar diskens läshastighet så ser den stabil ut. Installationen verkar följa fint nedladdningen. Inga pauser längre! Det verkar som att du löste mitt problem!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha!

** Problem Solved **

Jag behövde stänga av Princip för "skrivarCache." så som @Drally skrev! Så började disk D fungera utan avbryt.
nu kan jag ladda ner spel igen utan pauser.. och det går så fort som servern tillåter mig.
Tack så mycket alla för tiden och hjälp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

Jag stängde precis av det.... Och resultatet blev...
Mycket bättre! Inga avbrytningar alls, förutom nät hastigheten som varierar av okänd anledning helt plötsligt. Men om du kollar diskens läshastighet så ser den stabil ut. Det verkar som att du löste mitt problem!!

<Uppladdad bildlänk>

Bra!
Write cache ska helst vara på för bäst prestanda.
Dina nedladdningar går då till RAM innan dom skrivs till disk av windows.
Märker du några prestandaförluster utöver steam, med cache avslaget?

Vad har du för RAM och har du gjort några tester på dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drally:

Bra!
Write cache ska helst vara på för bäst prestanda.
Dina nedladdningar går då till RAM innan dom skrivs till disk av windows.
Märker du några prestandaförluster utöver steam, med cache avslaget?

Vad har du för RAM och har du gjort några tester på dom?

Gällande systemet så upptäckte jag inte ens att jag laddade ner något. Inga förluster i prestanda när jag stängde det av på disk D.
Jag ska göra mer tester. Starta upp något spel på Disk D o kolla. Men det verkar som att belastningen är helt borta nu från D.

Gällande ram så e de DDR5 (6000 Mhz) G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident

Visa signatur