Permalänk
Medlem

Pigga upp en LGA775 dator

Hej!

Gav för ett par år sen bort min dator till en yngre bror. I min ägo var den pigg och kry. Den används bara till surf och enklare spel då han inte är så gammal, till exempel Minecraft. Den är i dagsläget otroligt dryg och slöstartad. Tänkte att jag skulle ta hem den framöver och blåsa ur den och bjuda på ett par nya chassifläktar samt någon cpu-kylare som passar 775.

Min gissning är att efter städning av innandömet, lite ny kylning och byte till en SSD så skulle den funka ganska bra, korrekt tror ni?

Delarna som sitter i:
- Intel Core 2 Quad Q9300
- MSI P45 NEO-F, P45
- 4GB DDR2 800 MHz
- XFX GeForce 9800 GTX+
- Gammal knackig Samsung disk
- Än idag stabilt Corsair-PSU

Används som sagt inte till några tunga saker.

Permalänk
Medlem

SSD

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

SSD är nog det bästa som finns för lite äldre datorer i nuläget.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Fläktarna gör ju ingen skillnad på hastigheten. Men en ominstallation borde göra underverk

Permalänk
Medlem

775 är fortfarande relativt snabba faktiskt. En SSD som tidigare sagt är definitivt bästa sättet att få lite mer fart på den.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

SSD enhet och lite bättre cpu kylning så den kan bli lite dammig så den inte klockar ner sig vid höga temps blir nog bra ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Ungarnas dator var av liknande art. Satte in ssd, ny CPU-fläkt och asus 7770 2gb. Den blev rätt vass faktiskt!

Permalänk

4GB ram till skulle väl inte skada om det får plats. Utöver en SSD då.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

sätt in en ny ssd

Visa signatur

Main: R9 390 Nitro, 4690K @ 4 GHZ, NH-U12P SE2, Corsair 8GB 1600MHz, Gigabyte Z97X Gaming 3, Fractal Design Define S, 1 TB, Fractal Design 650W, samsung 840 evo 120gb, windows 10
Equipment: Benq xl2411t Tesoro durandal ultimate G1NL, steelseries rival, Qpad qh 90.

Permalänk
Inaktiv

Sätt i mer ram, helst 8gb. Jag köpte 8gb till min q6600 redan årsskiftet 2007/2008, framtidssäkert med andra ord. Så det och SSD kommer göra underverk.

Permalänk
Medlem

Låter ju perfekt! Tack för svaren. Blir SSD med fräsh Vista-installation, cpu-kylare och städning.

Permalänk
Skrivet av Ralfan:

Låter ju perfekt! Tack för svaren. Blir SSD med fräsh Vista-installation, cpu-kylare och städning.

När du ändå är igång så kanske en uppgradering av OS vore på sin plats. Vista är något som aldrig borde släppts enligt mig.

Visa signatur

"?"

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ralfan:

Låter ju perfekt! Tack för svaren. Blir SSD med fräsh Vista-installation av Windows 7, Windows 8 eller valfritt OS utom Vista, cpu-kylare och städning.

Rättade ditt inlägg. Ett bättre OS kommer ge mycket mer än kylare och fläktar.

Glöm inte att sätta SATA-kontrollern på AHCI-läge.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Rättade ditt inlägg. Ett bättre OS kommer ge mycket mer än kylare och fläktar.

Glöm inte att sätta SATA-kontrollern på AHCI-läge.

Hehe

Okej tack ska ha detta i åtanke, inte jag som står för pengarna till denna dator dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralfan:

Hej!

Gav för ett par år sen bort min dator till en yngre bror. I min ägo var den pigg och kry. Den används bara till surf och enklare spel då han inte är så gammal, till exempel Minecraft. Den är i dagsläget otroligt dryg och slöstartad. Tänkte att jag skulle ta hem den framöver och blåsa ur den och bjuda på ett par nya chassifläktar samt någon cpu-kylare som passar 775.

Min gissning är att efter städning av innandömet, lite ny kylning och byte till en SSD så skulle den funka ganska bra, korrekt tror ni?

Delarna som sitter i:
- Intel Core 2 Quad Q9300
- MSI P45 NEO-F, P45
- 4GB DDR2 800 MHz
- XFX GeForce 9800 GTX+
- Gammal knackig Samsung disk
- Än idag stabilt Corsair-PSU

Används som sagt inte till några tunga saker.

Har snäppet vassare delar än dig, men inte mycket, och för ett år sen ville jag få fart i gamla Bettan. SSD, +4GB RAM och ett nytt grafikkort gjorde susen. Var bra sugen på att uppgradera allt men bevisligen behövdes det inte mer än såhär just nu.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk

SSD och 8GB ram samt liten klock till 3.2GHz gjorde susen med mitt system nedan

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Än en gång, Tack så jättemycket för alla svar Är säker på att bror min blir jättenöjd!

Permalänk
Medlem

jag körde en q6600 stock o 4gb ram & gtx560ti förut o de funka kalasbra tyckte jag, så ser ingen anledning varför en q9300 inte skulle kunna köra ett vassare grafikkort samt en ssd. du kommer bli asnöjd me den kombon, köp en gtx660..

ja har även vi ett tillfälle kört en e7400 och gtx470, visst man kände av att den blev tillbakahållen, men behöll ändå en stabil fps när ja spela på den. så nej de här me att man måste köpa nyaste i7an tycker ja e bullshit, du kan få ut mer livslängd o återanvända grafikkortet inför nästa bygge. men ja tycker som sagt en kombo som den här hade du njutit väl av, men ja vet som sagt inte din budget;

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/176573-asus_geforce_g...
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/169148-intel-ssd_335_...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klappa:

Sätt i mer ram, helst 8gb. Jag köpte 8gb till min q6600 redan årsskiftet 2007/2008, framtidssäkert med andra ord. Så det och SSD kommer göra underverk.

8gb minne förutsätter att han kör 64bit OS, Med 32Bit räcker det med 4gb.
Annars som sagt : SSD och ett bra OS + ev byte till vassare cpu om det är möjligt.

Permalänk
Skrivet av Ralfan:

Hehe

Okej tack ska ha detta i åtanke, inte jag som står för pengarna till denna dator dock!

Vista är lika snabbt som Windows 7 enligt mig om man kör in alla uppdateringar (helst och bäst är en installation av ett redan uppdaterat Vista). Microsoft fick verkligen fason på Vista till slut, men det var för sent, ryktet var redan förstört för det (som du märker).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

4GB ram räcker! En bättre CPU-kylare och en fräsch installation av Win7 gör underverk. Kanske ett bättre grafikkort om du vill lägga det.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på. Om du eller din bror går i skolan kan ni ha tillgång till dreamspark vilket ger er gratis windows nycklar. (från xp till win8)

Om det inte ska spelas på datorn föreslår jag linux

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Överklocka!!!
Du frågar på sweclockers om hur du ska pigga upp datorn och ingen tipsar om detta?!
Core2Duo hänger med än idag förutsatt att man klockar. Ju högre desto bättre!
Windows 7 istället för Vista! 4gb ram räcker en bit. Försök hitta beggat grafikkort. Mellan HD5850 till HD6970 för omkring 500kr är nog sweetspot. Sen är det bara till att teaka lite inställningar i spelen som inte påverkar det visuella allt för mycket. Spel idag är snygga på medium tycker jag. Prio nr 1 är dock överklocka. Sen nr 2 är SSD.
Skulle tycka SSD var pengarna i sjön om ni inte klockar.
-----------------------------------------------------------------------------------------
Edit: Såg att den har multiplikator 7.5 och 333mhz fsb vilket kanske försvårar klockningen på det moderkortet. Dock borde den klara 3ghz helt klart.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

jag tror fortfarande på mitt inlägg, ni inser inte att de e ännu en värdig prolle han har..

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

jag tror fortfarande på mitt inlägg, ni inser inte att de e ännu en värdig prolle han har..

Q6600 i stock ÄR riktigt trött med dagens mått mätt. Uppåt 3ghz känns den helt OK. Över 3.5ghz börjar den mäta sig med en modern i3a.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Näe, SSD och Ubuntu så håller den så länge kondningarna på moderkortet/PSUn smäller.

Q6600 är fortfarande en bra CPU för surf och arbete, tyngre jobb tar bara lite längre tid. Annars är det snarare bussarna som blivit snabbare på senare arkitekturer.

Permalänk
Medlem

Jo cpu:n och 4gb ram räcker enligt mig, med tanke på att jag alltid klarat mig på 4 gb ram, så klarar min bror sig på det med marginal.
Lutar dock lite åt att jag eventuellt ska spara lite cash och köpa han ett begagnat grafikkort och introducera han för lite spel, då jag anser att många spel faktist är bra för hjärnan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralfan:

Jo cpu:n och 4gb ram räcker enligt mig, med tanke på att jag alltid klarat mig på 4 gb ram, så klarar min bror sig på det med marginal.
Lutar dock lite åt att jag eventuellt ska spara lite cash och köpa han ett begagnat grafikkort och introducera han för lite spel, då jag anser att många spel faktist är bra för hjärnan

Ingen överklockning alltså?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ingen överklockning alltså?

Jo det blir väl av ifall det behövs för att stilla hans behov

Permalänk
Medlem

Jag bytte till SSD på min E8200 core2quad dator och den största skillnaden är uppstartstiden och mer diskkrävande applikationer. Tidigare hade jag en 320 GB IDE hårddisk som startdisk. Men processorn blir liksom inte snabbare för att man byter till SSD, det beror helt på vad man använder sin dator till.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.