Det blev ett RM650. Här är några saker jag vill anmärka på.
- Fel kontaktdon på andra sidan
Jag är inte helt nöjd med kontaktdonen. Där kunde man gjort bättre ifrån sig tycker jag. Till att börja med så är ju det här ett fullt modulärt aggregat. Det innebär att även den 24 poliga ATX12 kabeln för huvudströmmen går att ta bort. Det är bra i sig, men på ena sidan har man en 24 polig kontakt och på andra sidan man har man en kombination av en 2x7 polig kontakt och en 2x5 polig kontakt. Vad hände här Corsair? Har ni fått hjärnsläpp helt plötsligt mitt under designen? Ni vet väl om att det existerar 24 poliga hon-kontakter av den här sorten? Så varför trixa med två helt separata kontaktdon? Pissdåligt! Följden blev nästa negativa punkt.
- ATX12 kabeln är svår att få in i aggregatet
På grund av Corsairs lilla spratt med kontakterna på ATX12 kabeln så är den hysat jobbig att sätta in i aggregatet! Det är ju två kontaktdon (istället för bara en) som går in i aggregatet. De sitter tätt intill varandra, så när man väl fått in den ena i aggregatet så spretar den andra emot och går inte in på grund av kabelns styvhet och den korta Y delningen, så då måste man dra ut den första lite så att man kan svänga in den andra så att den står precis ovanför och pekar rakt mot kontakten på aggregatet, sedan trycker man in båda. Tricket är alltså att försöka få in båda samtidigt.
- Dålig passform på kontakterna
När man väl fått klämm på det, när de två kontakterna för ATX12 kabeln kommit på sin rätta plats så krävs det en stor kraft för att trycka in dem ända in i aggregatetets kontaktdon. Jag slutade anstränga mig med att få in dem ända ner när jag försäkrat mig om att de var tillräckligt inne för att få bra kontakt. Då fanns det ändå ca 3 mm kvar, jag lämnade alltså ett gap på ca 3 mm mellan honan och hanen. Skitjobbigt! Det är som om kontakterna inte passar för varandra! Som om de inte är skurna för att passa in! Dåligt Corsair! Det är lika illa med 4 polers Molex kontakter som går till PATA hårddiskar och optiska enheter och fläktar. De går inte in i honkontakten på enheten. De är typ 2 mm för breda. Man måste trycka in dem med lite kraft och våld.
- Ingen förvaringspåse
Alla kablar kommer i en plastpåse som inte går att återförsluta. Så ingen fin väska för förvaring av kablar följer med som på deras HX och AX modeller. Kanske även TX? Det här är ju RM serien, och den är på väg att ersätta TX serien. I denna prisklass kunde de ha kostat på sig en liten nylonpåse tycker jag.
- Klickande ljud
Man kan höra ett klickande ljud när man stängt av aggregatet. Det har något med urladdningen att göra antar jag, för det hörs inte längre när det har gått en viss tid. Jag vet att mitt HX520 är helt knäpptyst när man stängt av det. Men det positiva, i det negativa, är att det inte hörs när datorn är igång och man stänger datorlådan. Så jag tror inte att det kan vara ett störningsmoment men jag är ändå lite tveksam till detta.
+ Jag använder ca. 20% av totaleffekten och fläkten snurrar inte. Jag måste belasta den med minst 40% för att den ska komma igång, vilket inte har skett hittills. Så resultatet av det är att det är att det blir helt tyst. Det enda som hörs är min processorfläkt som "surar".
+ ATX12 kontakten är en sammansatt ATX12 med 20 poler och en P4/EPS med 4 poler. Så den går att separera dessa och man kan då använda samma aggregat även på äldre moderkort som har 20 polig strömkontakt.
+ Massvis med spelrum. Jag använder alltså ca. 20 % av den totala effekten på 650 Watt som det här aggregatet tål. Det finns mycket utrymme för framtida uppgraderingar. Ett annat skäl att köpa ett överdimensionerat aggregat är att det ger stabilare späningar vid låg belastning och är generellt mer långlivat.
Jag valde bort HX650 v2 just för att det har hög RPM på fläkten och högre ljudnivå än RM650 vid samma belastning. Men likt RM650 så är också HX650 v2 helt tyst upp till 40% belastning men har rapporterats ha problem med "coil whine". Jag föredrar att ha en tyst dator. Trots en smärtsam installation och blodröda fingrar så är jag ganska nöjd med aggregatet i det stora hela. Men det har inte samma kvalitetskänsla som mitt gamla HX520 som står i tjänst än idag.
"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111