Permalänk
Medlem

Hur vet jag om ett moderkort fluktuerar?

Ja, som topic säger..
Hur vet jag det?
Kan ett fluktuerande moderkort skada mina komponenter?

Snackar alltså om Dator 2: || \/

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

vad betyder fluktuera? är det typ att det ger en ojämn spänning? (dum fråga, men hur ska jag annars lära mig)

Permalänk
Hedersmedlem

Fluktuera betyder: Växla, skifta, stiga och falla, variera. Har aldrig sett ett fluktuerande moderkort, tyvärr Däremot vet jag att spänningen mot tex processorn kan fluktuera och NEJ det skadar inte nödvändigtvis dina komponenter. Är det extrema fluktuationer så KANSKE det kan skada. Främst handlar det nog då om att mjukvara kan skadas genom plötsliga omstarter tex.

Permalänk
Medlem

Jo, men nu handlar det inte om mjukvara eftersom ingen är installerad
Mitt moderkort skulle tydligen i början fluktuerat lite.
Min volt rör sig minimalt, hur vet jag om det fluktuerar?
Nu handlar det om 0,01 fluktueringar..

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

Var har du hittat denna info?
Och vad då 0,01 fluktueringar? Per tidsenhet eller vaddå?

Visa signatur

-: Abit NF7 : AMD Athlon XP 2500+@2200MHz : ATI Radeon 9800 Pro : 2*512GB Corsair DDR SDRAM PC3200 : Hitach Deskstar 7k250 80GB : Seagate Barracuda 160GB : Waterchill L30 Entry : Aqua Computer Airplex EVO 120 : <40*C idle :-

Permalänk
Medlem

Du menar om flukturerande spänning från moderkortet kan skada dina komponenter i datorn, såsom Processor, RAM, Grafikkort, PCI-kort?

För det första så finns det flera olika spänningar på moderkortet.
Jag kan personligen tänka mig att om spänningsregleringskretsar på moderkortet och/eller dess kondensatorer är underdimensionerade så kan det inträffa att komponenter skadas. Nätaggregaten måste ju också kunna klämma ur tillräckligt med effekt och ofta är 3,3/5v flaskhalsen.

Vidare har jag hört att den vanligaste orsaken till att Minnesmoduler kommer tillbaka till tillverkaren är att dom blivit utsatta för spänningsspikar, om dom kommer från nätagg/moderkort eller brist på ESD-skydd vet jag inte.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk
Medlem

0,01 är en gissning.. Min 3.3 volt ligger på ungefär 3.36 och liknande.
Jag menar hur mycket kan det fluktuera för att det är farligt?
Funderar på om minnet fick en spänningspik.
Att det fluktuerar skriver de själva på ASUS hemsida, men det har jag hört att bara de tidigaste moderkorten av denna modellen gjorde.
Men sedan la man till fler transistorer.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapher
0,01 är en gissning.. Min 3.3 volt ligger på ungefär 3.36 och liknande.
Jag menar hur mycket kan det fluktuera för att det är farligt?
Funderar på om minnet fick en spänningspik.
Att det fluktuerar skriver de själva på ASUS hemsida, men det har jag hört att bara de tidigaste moderkorten av denna modellen gjorde.
Men sedan la man till fler transistorer.

3.3 till 3.36 är inte alls farligt.

t.ex +5 till 4.2 eller 3.3 till 2.9 då är det ett problem, men du har ju inte så stor skilnad.

0.06 = ingenting typ så mycket ändrar sig min +5 med ett bra nättagg om jag kör igång toast.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

Mm.. Vet inte exakt vad det var, 5.26 kan det ha varit på 5 v..
Vågar man testa andra minnen i datorn?

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem