Permalänk
Medlem

Smart-tv, hur framtidssäkert?

Har funderat över hur framtidssäkert det är att köpa en smart-tv. Jag kan inte tänka mig att de underhåller programvaran den tid som hårdvaran lever?
Är i farten med att köpa en platt tv och tjocktvn vi har nu är inne på sitt 8:e år, så vi förväntar oss att den nya kommer leva lika länge. Det som kommer hända är väll oled och 4k, men inget av det lockar just nu.

Efter åtta års tid kommer andra tekniker kommer användas av mediadistributörerna och uppdaterar inte tv-tillverkaren sin mjukvara tar det stopp där. Då kan jag lika gärna köpa en dator nu och koppla till datorn där jag kan uppdatera och välja fritt, Windows,ubuntu, steam etc.

Meningen är att vi ska kunna se de vanliga playkanalerna, netflix, liknande tjänster och strömma över nätverket. Mycket idag bygger på flash, så antar att man inte kan lita på webbläsaren i tvn heller?

För tillfället känns det bara som en fluga som kommer dö, om de inte bygger in Android eller liknande. Jag satsar antagligen på en HTPC (jag har ju en, men den är lite stor i den planerade bokhyllan)

Hur ser ni på det?

Permalänk
Medlem

Lägg inte för mycket krut på smart TV. De funktionern är ändå aldrig bra.
Satsa på en htpc istället.

Permalänk
Avstängd

Ska du köpa en BRA tv så ingår smart TV ändå, det är inget att bry sig om. Köp en Boxee eller Apple TV och du är ljusår före Smart TV!

Permalänk
Medlem

som ovan sa, lägg inte för mycket på en smart tv, "smart" funktionerna kommer du knappast använda heller, man har allt redan i datorn o mobilen. Köp en med bra hårdvara, alltså bra bild, storlek skärmen, ljud osv, mycket mer prisvärt än en smart tv. Har du konsol så kan smart tv:n ha en rejäl input lag också (dock vet jag inte om det bara är smart tv:n)

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Det känns som att det är smartare att satsa på en htpc istället för en smart tv. Just på grund av att tillverkarna antagligen inte kommer att uppdatera programvaran när tvn är gammal.

I en htpc så kan man ju faktiskt byta ut hårdvara och mjukvara.

Visa signatur

Imac 27" Retina 5k | 3x Dell P2715Q | Intel i7- 3820 @ 4.3 Ghz | Asus P9X79 DELUXE| G.Skill 24GB | Corsair HX 850W | EVGA GTX 1080 TI SLI | EVGA GTX 460 | Fractal Design Define R4 | Vortex POK3R RGB MX Nature White | W 10 Pro 64-bit | Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har funderat över hur framtidssäkert det är att köpa en smart-tv. Jag kan inte tänka mig att de underhåller programvaran den tid som hårdvaran lever?
Är i farten med att köpa en platt tv och tjocktvn vi har nu är inne på sitt 8:e år, så vi förväntar oss att den nya kommer leva lika länge. Det som kommer hända är väll oled och 4k, men inget av det lockar just nu.

Efter åtta års tid kommer andra tekniker kommer användas av mediadistributörerna och uppdaterar inte tv-tillverkaren sin mjukvara tar det stopp där. Då kan jag lika gärna köpa en dator nu och koppla till datorn där jag kan uppdatera och välja fritt, Windows,ubuntu, steam etc.

Meningen är att vi ska kunna se de vanliga playkanalerna, netflix, liknande tjänster och strömma över nätverket. Mycket idag bygger på flash, så antar att man inte kan lita på webbläsaren i tvn heller?

För tillfället känns det bara som en fluga som kommer dö, om de inte bygger in Android eller liknande. Jag satsar antagligen på en HTPC (jag har ju en, men den är lite stor i den planerade bokhyllan)

Hur ser ni på det?

Det jag använder min smart-tv till är PLEX. Mina filmer har jag på min stationära dator som kör plex, och TV:n har en PLEX-app som det bara är att starta igång och sen streama. Det är awesome, och kräver ingen HTPC. En ännu smidigare lösning är att köra en dedikerad fil(m)server med PLEX installerat, så slipper man se till så att datorn är igång hela tiden. Bara en fråga om pengar dessvärre
Kan även nämna att jag har en ATV3, men den används sällan. Typ när någon känner för att kolla på SVT-Play, helt enkelt för att det är smidigare än att gå via SMART-tv:n

När det gäller andra lösningar, såsom PLAY-kanaler och Netflix, så har jag svårt att tro att de kommer att lämna TV:n i ett ofungerande skick. De kommer nog att sluta uppdatera så småningom, men varför bör det inte fortsätta att fungera även efter det?
Idag används HTML5 i stor utsträckning (eller ja, det växer för var dag), så om din TV-tillverkare nu skulle släppa stöder för din smart-tv om 4 år så tror jag nog ändå att webbläsaren med HTML5-videos bör fungera. Detta drar jag dock rakt ur röven, men jag kan aldrig tro att ett välkänt företag väljer att skjuta sig själva i foten genom att inte tillhandahålla en tjänst som fungerar även efter TVns livslängd.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Avstängd

Som jag skrev tidigare!
Ska du ha en BRA tv så ingår smart tV ändå! Frågan du ska ställa dig istället är, Hur bra TV vill jag ha? Vad är min budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ewelyn:

Det känns som att det är smartare att satsa på en htpc istället för en smart tv. Just på grund av att tillverkarna antagligen inte kommer att uppdatera programvaran när tvn är gammal.

I en htpc så kan man ju faktiskt byta ut hårdvara och mjukvara.

Jo så känner jag med om smart-tv idag.

Skrivet av csoLs:

Det jag använder min smart-tv till är PLEX. Mina filmer har jag på min stationära dator som kör plex, och TV:n har en PLEX-app som det bara är att starta igång och sen streama. Det är awesome, och kräver ingen HTPC. En ännu smidigare lösning är att köra en dedikerad fil(m)server med PLEX installerat, så slipper man se till så att datorn är igång hela tiden. Bara en fråga om pengar dessvärre
Kan även nämna att jag har en ATV3, men den används sällan. Typ när någon känner för att kolla på SVT-Play, helt enkelt för att det är smidigare än att gå via SMART-tv:n

Plex kommer förändras och appen blir inkompatibel. Eftersom användarbasen för systemet tvn du kör är så liten uppdateras inte appen. Du kan inte köra en äldre version av plex-servern för du vill kunna streama till surfplattan som kör senaste versionen.

Skrivet av csoLs:

De kommer nog att sluta uppdatera så småningom, men varför bör det inte fortsätta att fungera även efter det?

Tänker på att de kommer erbjuda sina videoströmmar i ett annat format, api't för att accessa listan med program kommer ändras.

Skrivet av csoLs:

Idag används HTML5 i stor utsträckning (eller ja, det växer för var dag), så om din TV-tillverkare nu skulle släppa stöder för din smart-tv om 4 år så tror jag nog ändå att webbläsaren med HTML5-videos bör fungera. Detta drar jag dock rakt ur röven, men jag kan aldrig tro att ett välkänt företag väljer att skjuta sig själva i foten genom att inte tillhandahålla en tjänst som fungerar även efter TVns livslängd.

Just nu behöver jag flash, tror inte någon kör html5. Netflix går via silverlight. Nu spelar det mindre roll på tv'n eftersom det är videoströmmen den hämtar, men byter de spelare så byter de kanske också format.

Så här tror jag situationen är. Tycker det har gått fort fram, från att inspelningsbara digitalboxar kom till att man kan se allt via play och slipper spela in. Sedan ser jag även hur dåligt uppdaterade adnroidenhterna blir så jag är rädd att det blir liknande här.

Permalänk
Medlem

tänker inte köpa en smart tv sålänge menyeerna är sega, snacka om att ta flera steg tillbaka

Permalänk
Medlem

Skulle köpa en NUC eller en annan mini-datar som kan fästas på baksidan av tv:n, sen välja tv baserat på hur bra bild den har och ignorera alla "smart" funktioner.

Permalänk
Medlem

Smart var verkligen en flopp imo.
Sega menyer, inget som man typ använder. Har tittat på Youtube några enstaka gånger.
Finns typ 20 porr appar men inget man har användning för.
Philips har inte ens Netflix *morr*

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är definitivt inte framtidssäkert eftersom det är nästan värdelöst redan idag.

Permalänk
Medlem

Det finns många bra tv apparater idag som inte har mycket till smarttv stöd. Det är rätt så begränsat på min Sony W6 ex så jag slipper betala allt för mycket för det

Interface problemen och att det är stängda standarder är det som begränsar mest förutom att gemene man kanske inte vill lägga tusen kronor extra bara för att få vettig processor prestanda i en dumburk som utvecklar en massa värme och de kanske måste installera en fläkt som surrar i tvn för att få bort värmen.

Jag har haft nytta av netflix appen på min Panasonic BDT-320 som ger bättre bildkvalitet än några av de andra lösningarna jag har att tillgå. TV, PS3, Dator men det är väl det.

Det bästa är att skaffa en HTPC eller någon dedikerad produkt typ apple tv eller motsvarande som måste leverera på smart fronten för att fortsätta va relevant på marknaden.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det finns nog ingen "platt-TV" som kommer att hålla i 8år, tyvärr. En tjock TV kunde man köpa en billig modell som funkade till man tröttnade på den men de två LCD som jag har och den plasma som min kompis har har redan efter några år visat upp tecken på slitage/sämre bild, och nej min första LCD kostade 30k när jag köpte den så det var inget billigt skräp.

Permalänk

Mja, Platt-TV håller bra om man köper en bra apparat. Precis som med allt annat här i livet. De första plasmorna som kom till Sverige rullar fortfarande hemma hos folk, dock som extra apparat i något sovrum då bildtekniken gjort dom lite otidsenliga. Sitter själv på en åtta år gammal Panasonic Plasma som rullar på bra fortfarande. Men köper du en Andersson så bör man inte räkna med att få en sådan livslängd, nej.

En HTPC är alltid ett bättre alternativ. Smart-TV är något som absolut inte är prioriterat av tillverkarna, de gör hårdvara framför allt. Appar är en liten bonus vid försäljningstillfället men inte mer. Men som HiFibrorn skrev, du får med det på en bra TV oavsett...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Just nu behöver jag flash, tror inte någon kör html5. Netflix går via silverlight. Nu spelar det mindre roll på tv'n eftersom det är videoströmmen den hämtar, men byter de spelare så byter de kanske också format.

AFAIK så använder Netflix HTML5 i Windows 8.1, så att de är helt inlåsta på Silverlight är falskt. Om några år kommer nog HTML5 vara standard, allt som krävs är lite DRM i W3C-speccen och så kommer alla byta...

Visa signatur

CPU: Intel i5 2500K @ 4,7GHz Mobo: Asus P8Z68-V
GPU: Asus STRIX 970 RAM: 8GB Corsair Vengence 1600 MHz CL9
PSU: OCZ ModXStream 700W Chassi: NZXT Phantom

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mutt:

Det finns nog ingen "platt-TV" som kommer att hålla i 8år, tyvärr. En tjock TV kunde man köpa en billig modell som funkade till man tröttnade på den men de två LCD som jag har och den plasma som min kompis har har redan efter några år visat upp tecken på slitage/sämre bild, och nej min första LCD kostade 30k när jag köpte den så det var inget billigt skräp.

Min Sony 46D3000 är drygt 6 år gammal. Den har fortfarande mkt bra bild. Utklassar definitivt en ny budget-LCD. Om den inte går sönder så har jag den säkert i 2-3 år till som första-TV.

Kolla gärna omdömena på prisjakt: 9.64 i genomsnittsbetyg på 38 omdömen
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=168702

Så gammal TV behöver inte vara dålig, utvecklingen går inte alls så snabbt som tillverkarna försöker få oss att tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det som kommer hända är antagligen att bildkvaliten blir bättre, kan visa fler färger (förhoppningsvis).
Upplösningen kommer höjas till 4K senare 8K.
Antagligen kommer filmer släppas i HFR (high framerate) 48/60/120fps.
Nya tekniker som OLED eller något liknande antagligen.

Nytt fysiskt format på filmer, men har inte så mycket med tvn att göra.
förutom att det blir högre upplösning 4K och kanske stödjer fler färger och antagligen HFR.
Men eftersom filmerna kommer ta en hel del mera plats, så tror jag på fortsatta skivor för film..
iaf för dom som har lite högre krav än streaming erbjuder.

Antagligen kommer någon ny 3D teknik som är snällare mot ögonen och inte känns som man har grus i ögat efter halva filmen.
Kanske till och med 16 olika vinklar... istället för dagens 2 olika bilder.
Möjligtvis 3D utan glasögon som är bättre än dagens system, vilket skulle vara riktigt nice.

Permalänk
Medlem

Räkna med uppdateringar första året eller så sen kan man inte räkna med att smart fungerar längre.
Det är inget att satsa på.

Permalänk
Medlem

Framtidssäkert är ett dumt ord. För att ngt ska kunna vara framtidssäkert så måste utvecklingen avstanna totalt och det är det väl ändå ingen som vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av csoLs:

När det gäller andra lösningar, såsom PLAY-kanaler och Netflix, så har jag svårt att tro att de kommer att lämna TV:n i ett ofungerande skick. De kommer nog att sluta uppdatera så småningom, men varför bör det inte fortsätta att fungera även efter det?

Det du skriver är helt fel. Det räcker att de ändrar strukturen på sin Play-kanal så är "Smart-TV" helt bortkollrat. Det kräver ständiga uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Räknade med hjälp av servicemenyn fram att tv'n är igång i snitt 3,5h om dagen. 10420h totalt. Får inte hoppas att tekniken går bakåt för då kan vi lika gärna köra denna tv'n i graven innan vi byter.

Permalänk
Medlem

LCD TV ska hålla bättre än CRT om de är byggda rätt. Plasma typ samma. Men design hetsen är nog inte något positivt vare sig gällande bildkvaliteten eller hållbarheten.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x