Arctics kylare redo för Radeon R9 290X

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av elajt_1:

Visst, men nu är du där igen. Det låter precis som ett försvarstal för GK110 och Nvidia. Det du vill hävda är att Nvidias kort är bättre. Faktum är att ingen av oss vet i dagsläget hur mycket du kan klocka ett R9 290X. Varför? Det är helt enkelt för tidigt att avgöra ännu, det finns inte nog med folk där ute som försökt ännu.

Försvarar inte precis men det låter som att Titan är gjort för att köras i 837Mhz.

Om R9 290X hade släppts och kört i 800 core och clockar lika bra som Titan hur hade folk reagerat då?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Innan nya kylare verkar 290x ägare få stå ut med en hel del oväsen - http://www.youtube.com/watch?v=u5YJsMaT_AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Du som har såna komponenter borde köpa riktig kylning ju! Fina vattenblock!

EK har jobbat på med Lightning blocken men dom verkar aldrig hitta ut till några återförsäljare. Jag ska vattenkyla hela riggen efter årsskiftet troligtvis. Då finns det block till moderkortet också hoppas jag

Skrivet av elajt_1:

Krossa som en liten myra? Sluta komma med sådana kommentarer. Vi vet båda, att du inte vet någonting om det där. Du har ingen aning om hur många procent fördel alla aktiverade kluster skulle ge. Det kanske dessutom är så att man är tvungen att sänka core speed något om alla varit aktiverade (över iofs osäker på detta). Hur som helst så hade väl R9 290X ett ganska bra övertag i 4K upplösning, och det övertaget tror jag knappast Titan skulle hämta in genom att slå på det sista klustret med cuda kärnor.

Det var en onödig formulering. Ber om ursäkt för den. Nej dom gk110 som faktiskt är hela klarar av betydligt högre mhz med ännu lägre strömförbrukning än dom skrotiga chippen som hamnar i Titan och 780.

Skrivet av thomas_skane:

Visst är det alltid svinn. Jag baserar min tes om att AMD har mindre problem på att 290X är billigare i handeln samt att Nvidia släppt sin krets i flera olika omgångar men som sagt skulle det vara intressant att veta hur mycket dem tjänar på varje krets för att bekräfta detta. Det kan ju vara så att AMD helt enkelt "rear" ut sina kretsar och därmed gör mindre vinst än Nvidia. Om AMD också har ett antal sektorer inaktiverade så betyder detta att vi kommer att se ännu bättre kretsat inom en relativt snar framtid.

Din tes kan absolut stämma och det ligger någonting i det du säger! Det är inte säkert att amd kommer ut med något bättre kort än 290x då det är hela kretsar som används. Men får dom tillverkningen flawless kan ju eventuellt temps och tdp sjunka lite = att den kanske kan klocka lite högre stock.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av BennyZ:

Vi vet lite hur väl det klockar 290X slog 4 nya rekord tror jag nyligen med 3 st 290X på 1400 MHz vardera Men det var såklart på flytande kväve

Måste ju ha varit på vatten? På kräve borde den inte ta sig högre då? 1500/1600?
Edit kollade upp och det var på kväve.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Måste ju ha varit på vatten? På kräve borde den inte ta sig högre då? 1500/1600?

http://hwbot.org/submission/2441981

http://hwbot.org/submission/2441980_smoke_3dmark11___performa...

http://hwbot.org/submission/2441979_smoke_3dmark_vantage___pe...

"Cooling: Liquid Nitrogen"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kollade upp innan du han posta, riktigt fina scores!! haha asså den bryggan,kaffemuggar

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Kollade upp innan du han posta, riktigt fina scores!! haha asså den bryggan,kaffemuggar

Tror nog 4x Lightning 780 hade fixat detta utan Nitrogen eller vad säger du Tobbe hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Tror nog 4x Lightning 780 hade fixat detta utan Nitrogen eller vad säger du Tobbe hehe

Ja enkelt typ utan kylning! Men är lite förvånad över över den "låga" klockningen både Titan och R9 290x har i quad. Sett kort som classified och lightning uppe i 1700mhz +. Men det kanske är lättare med ett kort?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Ja enkelt typ utan kylning! Men är lite förvånad över över den "låga" klockningen både Titan och R9 290x har i quad. Sett kort som classified och lightning uppe i 1700mhz +. Men det kanske är lättare med ett kort?

Glöm inte att allt i ett prodigy chassi och passivt kylt. CPU i 5.0 Ghz och ram i 2400mhz. Sedan maxar vi BF4 i 6000x1080 i fina 200 FPS.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Förstår inte vars ni får det ifrån? Jag skrev tidigare i tråden att jag tycker om AMD's nya krets! Har inte alls kastat skit över Amd på något sätt!
Totalt en 1/6 av chippet är död yta på 780 Tex därför tycker jag det är en orättvis och felaktig jämförelse att jämföra storleken på chippen. Det är väl inte så farlig kritik då den riktas mot en person och inte AMD!!!

Ytan är högst relevant när det kommer till hur lätt det är att kyla kretsen, så ja du kan inte räkna bort sådan bara för att det passar dig.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av havoc:

Ytan är högst relevant när det kommer till hur lätt det är att kyla kretsen, så ja du kan inte räkna bort sådan bara för att det passar dig.

Nu äre så att ingen här har pratat om kretsarnas area och värmeöverförings skillnaderna den ger. Du verkar ha missat att ämnet var angående hur effektiv kretsarna i förhållande till sin storlek. Var snäll och läs igenom alla inlägg innan du postar.

Var det något mer?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Glöm inte att allt i ett prodigy chassi och passivt kylt. CPU i 5.0 Ghz och ram i 2400mhz. Sedan maxar vi BF4 i 6000x1080 i fina 200 FPS.

Fatta vad nice det hade varit om det var fysiskt möjligt! Varför ska allting bli så varmt

Min gumma skulle försöka komma in med en bra kylnings ide istället för alla fläktar jag har idag. Hon sa att den där nya sprayen dom har på kläder/telefoner osv för att göra dom vattentäta. Hon tyckte att jag skulle spraya hela datorn och sedan sänka ner den i ett akvarium haha! Det tog en stund att förklara att det inte var så enkelt för kontaktytorna måste vara blanka! Men hon insisterande för dom har ju minsann gjort den med en iphone på youtube. Vilka ideer hon får ibland

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Fatta vad nice det hade varit om det var fysiskt möjligt! Varför ska allting bli så varmt

Min gumma skulle försöka komma in med en bra kylnings ide istället för alla fläktar jag har idag. Hon sa att den där nya sprayen dom har på kläder/telefoner osv för att göra dom vattentäta. Hon tyckte att jag skulle spraya hela datorn och sedan sänka ner den i ett akvarium haha! Det tog en stund att förklara att det inte var så enkelt för kontaktytorna måste vara blanka! Men hon insisterande för dom har ju minsann gjort den med en iphone på youtube. Vilka ideer hon får ibland

http://www.youtube.com/watch?v=IPM8OR6W6WE

dödscoolt ju^^

ska ha det på mina vita fälgar och vita skor ^^

Permalänk
Medlem

Nom nom nom nom... Vill Ha detta i min Prodigy!! Hybrid på 290x Nom nom

Visa signatur

Nick BF5/2042 - Osterlindh

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det, kommer man kunna köpa olika tredjepartskylare från ASUS osv i december och montera själv eller är allting integrerat? Jobbig tid för många, man vill ju spela BF4 på fredag

Permalänk
Medlem

Ah ok, trodde inte det fått plats att knö in alla där. Tack för de bilderna!

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Försvarar inte precis men det låter som att Titan är gjort för att köras i 837Mhz.

Om R9 290X hade släppts och kört i 800 core och clockar lika bra som Titan hur hade folk reagerat då?

Du menar väl att det inte låter som att titan är gjort för 837Mhz, på grund av att chippet är lättklockat? Det är väl någonstans runt 800 det ligger på, men boost'n får det att gå upp tilll 1Ghz. Ja tror mest att det mest rör sig om TDP'n. Dvs. att man de vill hålla sig under 300W (även med boost). Hade man i Titans fall använt de mindre läckande GK110 kretsarna så hade det kanske varit en annan sak. Men som jag tidigare skrivit, det är förmodligen väldigt få GK110 på varje wafer som håller måttet för K20x korten.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Fatta vad nice det hade varit om det var fysiskt möjligt! Varför ska allting bli så varmt

Min gumma skulle försöka komma in med en bra kylnings ide istället för alla fläktar jag har idag. Hon sa att den där nya sprayen dom har på kläder/telefoner osv för att göra dom vattentäta. Hon tyckte att jag skulle spraya hela datorn och sedan sänka ner den i ett akvarium haha! Det tog en stund att förklara att det inte var så enkelt för kontaktytorna måste vara blanka! Men hon insisterande för dom har ju minsann gjort den med en iphone på youtube. Vilka ideer hon får ibland

Det är ju redan gjort vid flera tillfällen. Datorn nersänkt i nån form av mineralolja (icke ledande). Så någon spray behövs ju inte. Men hon är ju inte helt ute och cyklar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Ja enkelt typ utan kylning! Men är lite förvånad över över den "låga" klockningen både Titan och R9 290x har i quad. Sett kort som classified och lightning uppe i 1700mhz +. Men det kanske är lättare med ett kort?

Självklart lättare med ett kort. Alla kort går ju inte lika högt och man får anpassa klockan till det som är sämst. Men jag kanske missförstod?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZonCo:

Innan nya kylare verkar 290x ägare få stå ut med en hel del oväsen - http://www.youtube.com/watch?v=u5YJsMaT_AE

Hehe fifan va bra! Hoppas AMD är stolta över sitt verk

http://www.youtube.com/watch?v=QQhqOKKAq7o

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

Hatar alla sorters kylare som kommer fastmonterade med fläktar. De låter alltid skit efter 1 år och då kan man ju inte byta eftersom att de är fastmonterade, eller så kostar de typ 600 spänn för att byta ut fläktarna....

Hoppas verkligen att Prolimatechs MK-26 passar också, den är helt perfekt. Sen sätter man bara på 2 st 140mm, så blir kortet kallt och nice.

Nu vet jag förstås inte hur det är med frakten. Men ca. 35kr för 3 nya fläktar till en Accelero Extreme III.

http://www.arctic.ac/en/p/spare-parts/590/spare-fan-accelero-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Nu vet jag förstås inte hur det är med frakten. Men ca. 35kr för 3 nya fläktar till en Accelero Extreme III.

http://www.arctic.ac/en/p/spare-parts/590/spare-fan-accelero-...

Frågan är om det är per st eller inte. Men de kanske bara kommer som en hel modul.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

dödscoolt ju^^

ska ha det på mina vita fälgar och vita skor ^^

Dödscoolt ja. Men kolla upp priset, literpriset på UltraDry, inte så coolt

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Det är ju redan gjort vid flera tillfällen. Datorn nersänkt i nån form av mineralolja (icke ledande). Så någon spray behövs ju inte. Men hon är ju inte helt ute och cyklar.

Jo jag vet att folk gör det med mineral olja. Men det finns ett problem med mineralolja och det är att den inte tar åt sig värme lika bra som vatten. Och när den väl blir varm så vill den inte gärna släppa ifrån sig värmen, i tex en radiator. Sen är det ju kladdigt nå djävulskt.

Olja har hög värme kapacitet, den kan bära väldigt mycket värme.
Olja har sämre värme ledningsförmåga än vatten. Den är svår att kyla när den väl blir varm.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Jo jag vet att folk gör det med mineral olja. Men det finns ett problem med mineralolja och det är att den inte tar åt sig värme lika bra som vatten. Och när den väl blir varm så vill den inte gärna släppa ifrån sig värmen, i tex en radiator. Sen är det ju kladdigt nå djävulskt.

Olja har hög värme kapacitet, den kan bära väldigt mycket värme.
Olja har sämre värme ledningsförmåga än vatten. Den är svår att kyla när den väl blir varm.

Men vatten är fortfarande mer än dubbelt så bra på att bära värme jämfört med olja.
Till o med en potatis bär mer värme per kg än olja, nåt att tänka på i fritösen.

Visa signatur

Imba sign från 2003.
xp1800+ @1691MHz (199*8.5) ,Gainward ti 4200 128mb, extreme pc3200 256mb,512mb pc3200 corsair cas2,epox 8 k5a2+, 2 st IBM 120gxp 120 Gb i RAID 0 och H2O kylning (eheim 1048 Citroën Visa alu-radiator).

Permalänk
Medlem
Skrivet av PalleP:

Men vatten är fortfarande mer än dubbelt så bra på att bära värme jämfört med olja.
Till o med en potatis bär mer värme per kg än olja, nåt att tänka på i fritösen.

Du har helt rätt! Tror du missförstod vad jag skrev eller så skriver jag lite luddigt! hehe
Vatten tar åt sig värme lätt och den lämnar också ifrån sig värmen lätt. Därför vatten är optimalt i ett kylsystem.

Olja är svårare att värma upp och svårare att kyla ner när den väl blir varm. Har högre viskositet osv.
Enda förleden med olja mot vatten är egentligen att den inte leder ström och att den inte dunstar över 100c.
Det går att få vatten över 100c men endast i slutna trycksatta system som förhindrar vattnet att gå över till gas form.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Dödscoolt ja. Men kolla upp priset, literpriset på UltraDry, inte så coolt

5liter kostar kostar ju nått 1200kr, 240kr litern, 100kr för 400ml, kostar lika mycket som lite bättre sprayburkar, känns värt för att hålla sina fälgar vita ^^
och sen kan man säkert sälja vidare resten lite dyrare och så klarar du dej bättre^^

problemet är att de inte skickar och det e säkert usa, och sverige gillar inte usa, så allt fastnar i tullen...

annars finns det nåt annat som heter neverwet också

http://www.neverwet.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Du har helt rätt! Tror du missförstod vad jag skrev eller så skriver jag lite luddigt! hehe

Du har ju också helt rätt :-), jag hakade bara upp mig lite på när du sa "Olja har hög värme kapacitet, den kan bära väldigt mycket värme.". Det lät lite som om den var bättre än vatten.

Visa signatur

Imba sign från 2003.
xp1800+ @1691MHz (199*8.5) ,Gainward ti 4200 128mb, extreme pc3200 256mb,512mb pc3200 corsair cas2,epox 8 k5a2+, 2 st IBM 120gxp 120 Gb i RAID 0 och H2O kylning (eheim 1048 Citroën Visa alu-radiator).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobbbe__:

Fatta vad nice det hade varit om det var fysiskt möjligt! Varför ska allting bli så varmt

Min gumma skulle försöka komma in med en bra kylnings ide istället för alla fläktar jag har idag. Hon sa att den där nya sprayen dom har på kläder/telefoner osv för att göra dom vattentäta. Hon tyckte att jag skulle spraya hela datorn och sedan sänka ner den i ett akvarium haha! Det tog en stund att förklara att det inte var så enkelt för kontaktytorna måste vara blanka! Men hon insisterande för dom har ju minsann gjort den med en iphone på youtube. Vilka ideer hon får ibland

http://www.youtube.com/watch?v=IPM8OR6W6WE

Leder ens den gelen värme? Och den verkar dessutom isolera värme. Vilket är döden för elektronik.

Skrivet av Bluesky1:

Hur fungerar det, kommer man kunna köpa olika tredjepartskylare från ASUS osv i december och montera själv eller är allting integrerat? Jobbig tid för många, man vill ju spela BF4 på fredag

Nej. De kommer färdigmonterade på korten i December. Arctics kylare är en separat kylare som du kan köpa löst i butik och sedan montera själv.

Skrivet av elajt_1:

Det är ju redan gjort vid flera tillfällen. Datorn nersänkt i nån form av mineralolja (icke ledande). Så någon spray behövs ju inte. Men hon är ju inte helt ute och cyklar.

Dock inte för en vanlig människa.

Det är ju inte så att jag sitter med en pool full med mineralolja i skjulet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Du har helt rätt! Tror du missförstod vad jag skrev eller så skriver jag lite luddigt! hehe
Vatten tar åt sig värme lätt och den lämnar också ifrån sig värmen lätt. Därför vatten är optimalt i ett kylsystem.

Olja är svårare att värma upp och svårare att kyla ner när den väl blir varm. Har högre viskositet osv.
Enda förleden med olja mot vatten är egentligen att den inte leder ström och att den inte dunstar över 100c.
Det går att få vatten över 100c men endast i slutna trycksatta system som förhindrar vattnet att gå över till gas form.

Rent vatten är väl i sig inte så optimalt då det gör att metall börjar brytas ner (korrodera). Men för att avhjälpa det kan man blanda vatten med glykol. Glykol fungerar då som smörjande för eventuella packningar, förhindrar rost och ökar kokpunkten.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd