Permalänk

Är 8350 framtidssäker?

Hej sweclockers!

Det finns redan trådar om detta men jag tycker inte att jag hittade ett rakt svar.

Är Amd:s 8350 processor framtidssäker? Är den ett bättre val en till exempel en i5a? Eller kan det vara värt att lägga ner pengarna till en i7?
Processorn är till min bror som mest spelar WoW men kommer nog troligen att spela mer krävande spel som kanske Bf4 om han uppgraderar.

Tänkte på att Xbox One och PS4 båda använder 8 kärniga processorer och därför kanske dom framtida spelen kommer kräva flera trådar/kärnor.

Tack på förhand!

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusKvist:

Hej sweclockers!

Det finns redan trådar om detta men jag tycker inte att jag hittade ett rakt svar.

Är Amd:s 8350 processor framtidssäker? Är den ett bättre val en till exempel en i5a? Eller kan det vara värt att lägga ner pengarna till en i7?
Processorn är till min bror som mest spelar WoW men kommer nog troligen att spela mer krävande spel som kanske Bf4 om han uppgraderar.

Tänkte på att Xbox One och PS4 båda använder 8 kärniga processorer och därför kanske dom framtida spelen kommer kräva flera trådar/kärnor.

Tack på förhand!

Men vissa glömmer att säga konsolen är just en konsol dvs en slöfock. En CPU som du köper från butik är mycket snabbare än dessa och det kan även vara en två-kärning CPU. Börjar se den kommentaren för ofta..

Visa signatur

PC Specifikationer:
5900X (U14S) | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
RMx 650W | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Avstängd

8350 är aldrig ett bra val om du har råd till en i5a eller i7a.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Men vissa glömmer att säga konsolen är just en konsol dvs en slöfock. En CPU som du köper från butik är mycket snabbare än dessa och det kan även vara en två-kärning CPU.

Haha ja det stämmer ju, men jag tänkte bara att dom skulle kanske börja basera spelen ifrån One och ps4 och därmed kanske använda flera trådar

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Skrivet av WongFeiHung:

8350 är aldrig ett bra val om du har råd till en i5a eller i7a.

Okej, brorsan har ju jobb och bor fortfarande hemma så pengar finns ju. I7 det ultimata valet då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inget är framtidssäkert i den här branschen. Med FX-8350 står du dock bättre rustad för framtiden än med andra alternativ då dess åtta kärnor gör mer och mer nytta när allt fler program och spel får stöd för fler kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RasmusKvist:

Haha ja det stämmer ju, men jag tänkte bara att dom skulle kanske börja basera spelen ifrån One och ps4 och därmed kanske använda flera trådar

Ska du uppgradera datorn i signaturen ska du inte ens gå dit. Du har redan ett förbered moderkort till en I7.

Visa signatur

PC Specifikationer:
5900X (U14S) | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
RMx 650W | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superlight:

Ska du uppgradera datorn i signaturen ska du inte ens gå dit. Du har redan ett förbered moderkort till en I7.

Till en i7 3770K ja. Men i7 4770K kräver ju byte.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av RasmusKvist:

Okej, brorsan har ju jobb och bor fortfarande hemma så pengar finns ju. I7 det ultimata valet då?

Att ha en i7:a medför hittills inte så mycket i spel förutom om du vill nå till exempel 120FPS, köp en i5:a istället i så fall och köp en SSD/något annat kul eller spara pengarna helt enkelt

Angående om FX 8350 är framtidssäker så kan man bara spekulera om det men en FX 8350 i 4.5-5.0GHz är inte att leka med för pengarna!
Dock så skulle jag inte köpa FX 8350 om man har råd till en i5:a som någon sa, FX 8320 är däremot ett väldigt starkt val för den är identisk med FX 8350 förutom att FX 8350 sägs vara högre binnad alltså har lite högre chans att nå högre klockfrekvenser vid klockning.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
99:e percentilen

Ska du vara framtidssäker är det 4930K som gäller.

Jag personligen hade lagt pengarna för en 4770K istället för en 8350.

Ska tillägga att jag spelar i 120 Hz, och då ÄR det redan idag skillnad mellan t ex i5 och i7.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Jag tycker att 8350 är ett bättre val än i5/i7 då den klockar mycket bättre och kommer verkligen vara så mycket bättre när det kommer ut operativsystem som stödjer 8 kärnor fullt ut. Kanske Windows Blue ? Plus så är 8350 billigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Melinho2895:

kommer verkligen vara så mycket bättre när det kommer ut operativsystem som stödjer 8 kärnor fullt ut.

Älskar detta argumentet.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Datorn i signaturen är min dator, denna uppgradering är till min brors dator och han har lga775

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Titta på det här http://www.cpu-world.com/Compare/442/AMD_FX-Series_FX-8150_vs...

Men jag tror , många kärnor kommer ha större betydelse i framtiden..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Corsair Vengeance RGB RT 32GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: ASUS TUF Gaming VG34VQL3A & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Sensei

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Inget är framtidssäkert i den här branschen. Med FX-8350 står du dock bättre rustad för framtiden än med andra alternativ då dess åtta kärnor gör mer och mer nytta när allt fler program och spel får stöd för fler kärnor.

Du har fel. Om alla kärnor används så är den lika stark som en stock 4-core intel.

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

i7 är såklart bättre än AMDs alternativ. Men jag skulle personligen inte lägga pengarna på en ny i7a även fast jag har råd, om det bara är till spel. i5 känns osäkert. Även om den slår AMD på fingrarna i många spel så är det bara en tidsfråga innan i5 får se sig ifrånkörd. Historiskt sett så har alltid fler trådar varit rätt väg att gå, och det slår nog inte fel den här gången heller. Har han redan ett AMD system så är det bara köpa ny processor.
Personligen hade jag å andra sidan hellre lagt pengarna på en konsol i dagsläget. Det är garanterat mest framtidssäkert och dessutom det billigaste alternativet.

förolämpning borttagen
Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Xelithium:

Du har fel. Om alla kärnor används så är den lika stark som en stock 4-core intel.

http://www.youtube.com/watch?v=eu8Sekdb-IE

Permalänk
Medlem

Här kommer min personliga åsikt. Jag gillar inte AMD. Gillar Intel bättre.

Permalänk
Medlem

BF4 borde väl ge an föraning om vilka CPU:er som kommer vara det bättre valet för nya titlar?

http://i.imgur.com/O5axjN5.jpg

Permalänk
Skrivet av RasmusKvist:

Hej sweclockers!

Tack på förhand!

Hur som helst TS, till sak nu då. Jag tycker antingen 8350 eller i7 beroende på hur mycket pengar som kan tänkas spenderas

svar på borttaget inlägg borttaget
Permalänk
Medlem

Spel till dom nya konsolerna kommer inte använda 8 kärnor, då några av dom kommer vara reserverade till Operativ Systemet och övriga funktioner. Jag skulle gissa att spelen kommer ha tillgång till mellan 4 och 6 kärnor.

Permalänk
Medlem

AMDs CPUer har en mycket långsamare IPC än vad Intel har så om det är fler kärnor än 4 du vill köra på så hade jag kört på en i7a alla dagar i veckan.

Edit: Du kanske kan finna lite svar här

Permalänk
Medlem

Only review som påstår det. Något är mysko. Vill se fler källor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En 8350 är ju inte dålig! i just spel(nu snackar vi inte i streaming) så är Intel snabbare!

Dock har jag märkt(eftersom jag äger en 3570K och har ägt en 8320) så är 8320 bättre där fler trådar nyttjas. jag fick bättre prestanda när jag producera musik!

Dessutom lämpade sig 8320n för att agera server!

Visa signatur

Jag har ingen dator att visa upp här nere längre, men jag har en fräsig formel 1 bil i Lego!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Titta på det här http://www.cpu-world.com/Compare/442/AMD_FX-Series_FX-8150_vs...

Mycket dålig jämförelse då det är stor skillnad på 8150 och 8350.

Ingen av oss kan säga hur framtidssäker en cpu är. Personligen hade jag sattsat på 8350 före i5, men en i7:a är onekligen bättre än båda dessa i fall du har råd med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

det där är inte ens en 8350...

http://www.cpu-world.com/Compare/444/AMD_FX-Series_FX-8350_vs...

ont: Jag sitter med en 8350 och livestreamar på samma gång och ligger på stadiga 85 fps(jag har låst den).
Kör dock på low mestadels eftersom jag livestreamar, men kan köra på high utan några problem annars.

svar på borttagna inlägg borttaget
Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av Xelithium:

Only review som påstår det. Något är mysko. Vill se fler källor.

Här har du ett perfekt exempel på om programmet kan utnyttja många trådar så är 8350 bättre.

http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Permalänk

Köpte nyligen en 4770k som fick ersätta min 8350, Ganska stor skillnad i både BF4 och DayZ och det är ju inte så konstigt med tanke på att 4770k kostar ~1500kr mer. Det finns vissa situationer då jag skulle välja en 8350 framför en 4670k, Men till en gaming burk så är Intel fortfarande det bästa valet förutsatt att man har råd, 8350 är dock väldigt prisvärd och perfekt om man ska bygga en billig allround burk

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Här har du ett perfekt exempel på om programmet kan utnyttja många trådar så är 8350 bättre.

http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Bättre än vad? En snart 4 år gammal intel processor @ stock? Förfan ge upp nu. Klocka 2600k o den kommer slakta 8350.

Visa signatur

Permalänk
Master of Overkill

Intel alla dager i veckan , en 4670k i 4.4Ghz + springer cirklar runt AMD, det är fakta inget annat.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240