AMD Vesuvio kan vara två Hawaii XT på samma kretskort

Permalänk
Medlem

299X kanske, men 290X2 som tidigare sagts i tråden ser bättre ut.

Som jag sagt i andra trådar skulle jag köpa ett om det fanns ett SFX-nätagg som kunde driva det. Silverstone jobbar på ett 500-550W, men inte ens det räcker ju tyvärr.

Kylningen är för övrigt inget problem - det är bara att använda samma som till 7990.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Hoppas dom finputsar radialfläkten (eller ännu bättre: byter ut den helt och hållet), annars lär ju kortet underklocka som satan efter en stunds spelande.

Kylningen till 7990 är väl utmärkt?

Permalänk
Avstängd

Jag har runt 100 fps i snitt i BF4 så jag vet inte vad man ska med så jävla mkt prestanda till men visst, mycket vill ha mer och 4K kommer varesig vi vill eller inte.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

290X MAXX!

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Jag har runt 100 fps i snitt i BF4 så jag vet inte vad man ska med så jävla mkt prestanda till men visst, mycket vill ha mer och 4K kommer varesig vi vill eller inte.

Man kan aldrig ha för hög prestanda.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Så det är två GPUs som ska möta med GTX 780 TI eller?

Verkligen inte, Dom vill bara ha världens snabbaste grafikkort, Men det kommer ju inte att konkurrera med 780Ti så klart, Detta kort kommer bli mkt dyrare och givetvis prestera mkt bättre. Nvidia kommer väl förmodligen att släppa ett GTX 790 som kommer att konkurrera med detta kort.

Vore roligt om AMD tog till sig all kritik och gjorde en riktigt påkostad kylare till denna dubbelmacka, Med det menar jag bra kylning och framförallt låg ljudnivå!

Skrivet av Aleshi:

Kylningen till 7990 är väl utmärkt?

Ja den kylaren kan man verkligen inte gnälla på med tanke på att kortet inte blir varmare än ett referens HD7970 Ghz samt att det är väldigt tyst för att vara dubbel gpu, Låter ju mindre än både referens HD7970 Ghz och GTX 690

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Verkligen inte, Dom vill bara ha världens snabbaste grafikkort, Men det kommer ju inte att konkurrera med 780Ti så klart, Detta kort kommer bli mkt dyrare och givetvis prestera mkt bättre. Nvidia kommer väl förmodligen att släppa ett GTX 790 som kommer att konkurrera med detta kort.

Vore roligt om AMD tog till sig all kritik och gjorde en riktigt påkostad kylare till denna dubbelmacka, Med det menar jag bra kylning och framförallt låg ljudnivå!

Läser du rubriken på denna nyhet så står det att kan vara två Hawaii xt.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | 32 GB DDR4-3200
NH-U14S | RTX 4060 | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Koyaanis:

Hawaii går väl inte ovanligt varmt egentligen, är väl kylaren som är problemet där? Var länge sedan det var svårare och bättre tid att köpa grafikkort.

Det är mycket värme som ska kylas, det går inte att förneka. Det ligger i samma klass som Titan och andra extremt högpresterande kort. Exakt vad det drar verkar skilja mellan olika sidor. Anandtech säger att det drar över 50 W mer än Titan medan Sweclockers drog typ 10-20 W mer. Någon annan sida drog 290X mindre än Titan så det verkar inte helt klarlagt. Hur som helst drar ett ensamt 290X någonstans mellan 250 och 300 W vid full last verkar det som. Så även om det är ungefär samma som resten i klassen så är det väldigt mycket värme att kyla bort. Ska bli intressant att se hur de löser det i praktiken. Vågar man gissa på en hybridkylare med vattenloop för GPUerna och fläkt för VRM och VRAM?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

AMD 299X Calzone låter bra tycker jag Inbakad varm och härlig hoppas den kommer med enorm prestanda med men specen borger för det tycker jag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Det är mycket värme som ska kylas, det går inte att förneka. Det ligger i samma klass som Titan och andra extremt högpresterande kort. Exakt vad det drar verkar skilja mellan olika sidor. Anandtech säger att det drar över 50 W mer än Titan medan Sweclockers drog typ 10-20 W mer. Någon annan sida drog 290X mindre än Titan så det verkar inte helt klarlagt. Hur som helst drar ett ensamt 290X någonstans mellan 250 och 300 W vid full last verkar det som. Så även om det är ungefär samma som resten i klassen så är det väldigt mycket värme att kyla bort. Ska bli intressant att se hur de löser det i praktiken. Vågar man gissa på en hybridkylare med vattenloop för GPUerna och fläkt för VRM och VRAM?

I den prisklassen däremot så tvivlar jag att AMD skulle ens tänka tanken på att kasta på en sådan skräpkylare som finns på 290X och 290.

Skrivet av Superlight:

Så det är två GPUs som ska möta med GTX 780 TI eller?

Ehh nej? Denna bjässe skulle springa cirklar runt GTX 780TI. Ingen av parterna har någonsin mött ett SingelGPU kort med ett dubbelGPU kort. Och de kommer antagligen aldrig göra det heller. Detta är mer ett absolut entusiastkort för de som köra CF men inte vill ha två fysiska kort i datorn. Detta gör att det blir enklare att kyla kortet. Det förutsätter att kylaren håller dvs.

Skrivet av palusa:

Så kommer 780ti classified och lightning och äter det ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Och kosta betydligt mer också. Detta verkar folk som kommer med "Sedan kommer Nvidia med X och Y och då gråter alla AMD ägare" oftast glömma.

Vad kan du få ut av klockning? Säg 15% om du har ett bra exemplar? Mantle ryktas ge kring 20% extra. Säg att 290X klockar ungefär lika bra med rätt kylning och då är man där igen där 780TI ungefär presterar 10% boerende på titel mer än 290X för betydligt mer pengar. Detta förutsätter att Nvidia inte tjurar ihop helt och vägrar hoppa på Mantle eller väljer att utveckla sitt eget API.

Skrivet av backfeed:

Man kan aldrig ha för hög prestanda.

Beror ju helt på. Finns en gräns där FPS (för att ta en typ av prestanda) blir överflödig. Vi snackar nu om du sitter på en 120Hz/144Hz skärm så är all prestanda över uppdateringsfreksvensen ganska överflödig.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Gissar på en extern kylning till detta kort, inget annat kommer lyckas kyla kolossen.

Värmeproblemen med r290/290x beror på dålig kylare. De korten har samma TDP värde som titan/780 ti, så att kyla lär inte vara något större problem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Man kan aldrig ha för hög prestanda.

Mitt ego vill gärna hålla med dig men samtidigt så kan ju min skärm inte visa mer än 120 fps per sekund så fördelarna med att ha ett kort till när jag redan ligger på 100+ fps känns ju sådär viktigt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

290X MAXX!

Min röst på detta! Det var tider det.

Skrivet av Zotamedu:

Det är mycket värme som ska kylas, det går inte att förneka. Det ligger i samma klass som Titan och andra extremt högpresterande kort. Exakt vad det drar verkar skilja mellan olika sidor. Anandtech säger att det drar över 50 W mer än Titan medan Sweclockers drog typ 10-20 W mer. Någon annan sida drog 290X mindre än Titan så det verkar inte helt klarlagt. Hur som helst drar ett ensamt 290X någonstans mellan 250 och 300 W vid full last verkar det som. Så även om det är ungefär samma som resten i klassen så är det väldigt mycket värme att kyla bort. Ska bli intressant att se hur de löser det i praktiken. Vågar man gissa på en hybridkylare med vattenloop för GPUerna och fläkt för VRM och VRAM?

Gick det att göra ett Geforce GTX 590 så ska det nog gå att göra ett 290X2.

Permalänk
Skrivet av Superlight:

Läser du rubriken på denna nyhet så står det att kan vara två Hawaii xt.

Ja det har jag väl inte sagt något om? Vad menar du?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlummbulleN:

Menar du att ett ensamt överklockat 780Ti ska prestera bättre än 290X i Crossfire?

Skickades från m.sweclockers.com

Uppenbarligen.. De flesta är dock medvetna om att detta är en omöjlighet. Två 290/290X GPU:er skulle springa cirklar runt 780TI oberoende av klock.

Skrivet av Superlight:

Det är ju därför korten har fått vulkanernas namn för att korten går ända upp 95c.

Men samtidigt finns det få saker som är så kraftigt som ett vulkanutbrott. Nu snackar vi hetta som smälter ren granit. Och klyver bergskedjor. Lite smått roligt är dock att 290/290X heter Hawai som är en vulkanö men knappast ett namn på en vulkan.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Lämpligt att döpa ett sånt kort efter en vulkan iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tivook:

Mitt ego vill gärna hålla med dig men samtidigt så kan ju min skärm inte visa mer än 120 fps per sekund så fördelarna med att ha ett kort till när jag redan ligger på 100+ fps känns ju sådär viktigt

Hehe. Det är behovsstyrt, helt klart. Men om det inte går att köra på absoluta maxinställningar för grafiken i den upplösning och uppdateringsfrekvens man önskar, så är ju kortet inte fullt tillräckligt. Själv har jag hittills aldrig haft ett fullt tillräckligt grafikkort (även om mitt 290X visserligen räcker långt), men en Vesuvio skulle nog fixa biffen... mmm... pizzan.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Min röst på detta! Det var tider det.

Gick det att göra ett Geforce GTX 590 så ska det nog gå att göra ett 290X2.

Fast 580 drar mindre ström än 290X så om de inte har plockat ut några väldigt bra exemplar för dubbelkortet så kommer de behöva pressa ner klockfrekvenserna rätt mycket för att hålla värmeutvecklingen på rimliga nivåer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte70:

Värmeproblemen med r290/290x beror på dålig kylare. De korten har samma TDP värde som titan/780 ti, så att kyla lär inte vara något större problem

Skojade lite men det framgick kanske inte

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Fast 580 drar mindre ström än 290X så om de inte har plockat ut några väldigt bra exemplar för dubbelkortet så kommer de behöva pressa ner klockfrekvenserna rätt mycket för att hålla värmeutvecklingen på rimliga nivåer.

Som sagt. Själva energiutvecklingen ligger i nivå med Titan per GPU. Två av dessa bestar skulle kunna gå att kyla OM AMD väljer att gå all out på kylaren.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

luktar microstuttering och varmluft lång väg kan jag säga.

Permalänk
Medlem

Innan de gör ett grafikkort med 8GB grafikminne så bör de se över grafikkortsdrivrutinerna för samtliga kort ur Radeon HD7xxx och Radeon Rx serierna.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Ett ATI Vulcano i en pizzarestaurang nära dig. Testa vår nya pizzaugn idag.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alibaba123:

luktar microstuttering och varmluft lång väg kan jag säga.

Hade varit något fel om det kom ut kall luft från grafikkortet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alibaba123:

luktar microstuttering och varmluft lång väg kan jag säga.

MS ska vara löst för dubbla 290/290X iaf (enligt AMD sjävla). Så man kan ju hoppas att det inte är något.

Permalänk
Avstängd

Åh nej, vi har redan sett vad som händer när man sätter 2 AMD-GPUer på samma kretskort... Dålig prestanda per watt och microstuttering.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebboD:

Åh nej, vi har redan sett vad som händer när man sätter 2 AMD-GPUer på samma kretskort... Dålig prestanda per watt och microstuttering.

Vi har också sett vad Hawaii XT har åstadkommit....... Excellent prestanda per krona och inga större problem med själva arkitekturen...

Radeon HD 7990 hade ju en skön kylare så förhoppnings så ser vi att AMD går all-out med Vesuvio!

Glöm inte heller att Hawaii XT är designad med 95c i åtanke...Det kommer klocka upp sig tills det slår i andra värden t.ex Volt, TDP eller andra saker..

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Mmmmm, blir sugen på pizza....

Det blir en dubbel.... xD

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donkey:

Vi har också sett vad Hawaii XT har åstadkommit....... Excellent prestanda per krona och inga större problem med själva arkitekturen...

Radeon HD 7990 hade ju en skön kylare så förhoppnings så ser vi att AMD går all-out med Vesuvio!

Glöm inte heller att Hawaii XT är designad med 95c i åtanke...Det kommer klocka upp sig tills det slår i andra värden t.ex Volt, TDP eller andra saker..

Köper man grafikkort i den här prisklassen spelar inte prestanda per krona ens lite roll. Allt handlar om prestanda, överklockning och kvalité.

Visa signatur

Asus Maximus IV Gene-Z - Intel Core i7 2600K - Corsair Vengeance 1866 MHz 4x4 GB - Asus GTX 670 DirectCU II
BenQ XL2410T - Zowie AM - Zowie Swift - Qpad MK-85

iPhone 5S - iPad Air

Permalänk
Medlem

KUL

Men borde inte Calzone vara mer lämpligt på en dubbelmacka av Hawaii XT =P

Hursomhelst kul nyhet och intressant om den inte är allt för långt in i framtiden.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |