Permalänk
Medlem

Ny Ultrabook 13"

Tja,

Har funderat rätt länge nu på att köpa en ultrabook, frågan är vilken ska jag köpa?
Den ska användas för programmering så HT är mer än välkommen. Max summa jag kan spendera på en är 15 000 KR.
Några ultrabooks jag hade funderat över är:
Vaio Pro 13
Zenbook UX302
Zenbook UX31A

Kanske har ni några andra alternativ? Vilken av de som är bäst?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cub31993:

Tja,

Har funderat rätt länge nu på att köpa en ultrabook, frågan är vilken ska jag köpa?
Den ska användas för programmering så HT är mer än välkommen. Max summa jag kan spendera på en är 15 000 KR.
Några ultrabooks jag hade funderat över är:
Vaio Pro 13
Zenbook UX302
Zenbook UX31A

Kanske har ni några andra alternativ? Vilken av de som är bäst?

Tror jag fick med de modeller du tänkte på i en sammanställning från prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2284885,2262334,1464204

Tror du blir nöjd med Vaio Pro 13. Den har en väldigt låg vikt och tydligen en bra panel, SSD, stöd för NFC m.m. Sneglade själv på den med i5-processor men den var lite för dyr för mig. Zenbook UX31A faller bort direkt då den har 3:e generationens CPU och lanserades 2012. För mig blev det en Lenovo IdeaPad U330 Touch:
http://www.dustinhome.se/product/5010755505/lenovo-ideapad-u3...

Lycka till & God Jul!

Permalänk
Medlem

Vad är det som är bättre med Haswell jämförd med Ivy? Vaio läste jag om att chassi har tveksam kvalitet, är det några som har testat den?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av cub31993:

Vad är det som är bättre med Haswell jämförd med Ivy? Vaio läste jag om att chassi har tveksam kvalitet, är det några som har testat den?

Skickades från m.sweclockers.com

Batteritiden är ganska mycket bättre på en haswell än ivy.
Har själv en vaio och är mycket nöjd. Finns en stor tråd om den här på sweclockers också.
Köper du vaio så köp via sonys hemsida direkt. 7% rabatt via Mecenat om du har det också. Just nu har de erbjudande om gratis uppgradering till 256 GB PCIe-SSD samt 8 GB RAM.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Köpte Vaion innan min MB Air. Tyckte kvaliteten var dålig på datorn, lister som lossnade och det var en stor process med massa inställningar innan den fungerade okej.

Dessutom är batteritiden bara okej om man inte har det stora extrabatteriet på under hela tiden.

Dessa problemen fick mig att köpa en MBA med 8GB ram. Fick då på köpet: Bättre prestanda, tystare, 12h batteritid utan extra batteri, mycket mycket mer gedigen, en trackpad som saknar motsvarighet samt att jag slapp sitta och "programmera" datorn i 4-5 timmar för att få den surfvänlig.

Permalänk
Medlem

Ok, så jag skippar Vaio då det är många som säger att den är inte tillräcklig bra.
Vad finns det för alternativ då, förutom UX302? Vill påpeka att jag spelar inte på laptop så det behövs inget dedikerat GPU.
Det som lockar mig mest i UX302 är designen, UX31 har ju den fula högtalare till skillnad från UX302 och Vaio där den inte syns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacRyhage:

Köpte Vaion innan min MB Air. Tyckte kvaliteten var dålig på datorn, lister som lossnade och det var en stor process med massa inställningar innan den fungerade okej.

Dessutom är batteritiden bara okej om man inte har det stora extrabatteriet på under hela tiden.

Dessa problemen fick mig att köpa en MBA med 8GB ram. Fick då på köpet: Bättre prestanda, tystare, 12h batteritid utan extra batteri, mycket mycket mer gedigen, en trackpad som saknar motsvarighet samt att jag slapp sitta och "programmera" datorn i 4-5 timmar för att få den surfvänlig.

Skrivet av cub31993:

Ok, så jag skippar Vaio då det är många som säger att den är inte tillräcklig bra.
Vad finns det för alternativ då, förutom UX302? Vill påpeka att jag spelar inte på laptop så det behövs inget dedikerat GPU.
Det som lockar mig mest i UX302 är designen, UX31 har ju den fula högtalare till skillnad från UX302 och Vaio där den inte syns.

Sony har absolut haft en del kvalitétsproblem med Vaion, men min har fungerat klockrent från start. Det enda jag fick göra för att kunna använda datorn var att ändra håll på scrollen vilket tog 1 minut ungefär.

En MBA skulle jag tyvärr aldrig få för mig att köpa p.g.a. skärmen. Batteritiden är ju dock smått otrolig måste jag hålla med om.

Värt att nämna att Sony erbjuder upphämtning av datorn, no questions asked, inom 30 dagar om man inte är nöjd eller bara känner för att lämna tillbaka den.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Hmm... Måste känna på den i nån av butiker.
Vad tycker ni om Ativ 9 Plus då?

Permalänk
Medlem

Kolla in en Lenovo Yoga 2 Pro. Tycker det är den absolut bästa Windows-ultrabooken jag har testat. Skärmen är underbar. Den känns robust. Väger exakt lika mycket som en mb air. Touchpaden är också riktigt bra. Googla lite!

Kan tillägga att jag känt på en Vaio Pro och tycker den känns alldeles för plastig. Upplevde kvalitén som lite halvdan faktiskt... Men, om du ändå är sugen så har Sony(hade iaf förra veckan vet inte nu) bra kampanj på sin Vaio pro på sin onlineshop.

Visa signatur

Kamera: Canon EOS 1000D, 20/1.8, 50/1.8, 70-200/4L
Flickr!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cub31993:

Hmm... Måste känna på den i nån av butiker.
Vad tycker ni om Ativ 9 Plus då?

Hög upplösning, QHD+ (3200X1800). Osäker på om den finns med i7-processor. Har dock inte HDMI-utgång och någon dongel hänger inte med, men det kanske du inte bryr dig om?

Hittade en review:
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2425886,00.asp

Annars får du väl satsa på MacBook Air/Pro. Apple håller hög kvalité och en del kör Windows då Apple gick över till Intel-CPU. I övrigt kan jag inte ett skvatt om Apple då jag håller på PC-lägret.

Utförlig review om Vaio Pro 13:
http://www.notebookcheck.net/Review-Sony-Vaio-Pro-13-SVP-1321...

Permalänk
Medlem

Gillar inte design på MBA.

Permalänk
Medlem

Jag är iaf nöjd med min Vaio Pro 13. Grym batteritid i förhållande till vikten, och om den inte räcker till kan jag alltid ansluta extrabatteriet!

Kunde absolut inte ha köpt en bättre dator om man ser till vad jag betala!

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem

Var på jakt efter en ultrabook igår och valde ux31a Touch. Hittills är jag riktigt nöjd, trots att jag ville köpa en ux302. Kvalité är betydligt bättre på ux31a och den är dessutom mycket tunnare än ux302.

Har ni några erfarenheter av ux31a? Vad kan jag förvänta mig av den? Dyker det upp några problem med tiden?