CDON vägrar att häva mitt köp.
Köpte för ett tag sedan en Förstärkare (Pioneer VSX-527-K) som fungerade bra första veckorna. Den egentligen enda anledningen till köpet var för att denna förstärkare hade en app så jag kunde fjärrstyra den.
Sedan slutade appen att fungera..
Jag vände mig till CDON och dom har påstått flera gånger att det inte är deras problem utan att det är ett mjukvarufel hos Pioneer.
Vi har pratat i flera dagar och dom försöker hela tiden skylla ifrån sig.
Först säger dom att det är ett mjukvarufel som dom inte kan påverka och i nästa stund så vill dom skicka in den till en hårdvaruverkstad.
Dom påstår även att jag måste betala undersökningsavgift om inte verkstaden hittar något fel. Vilket dom förmodligen inte kommer hitta, då det med största sannolikhet är mjukvarufel.
Efter väldigt många om och men så beslutar jag mig för att häva köpet, men de nekas. De säger att jag hade 14 dagar på mig att ångra mitt köp och utnyttja ångerrätten. Dom påstår att dom måste skicka in den till verkstaden först för att se om det är något fel på just förstärkaren. Och att jag måste betala en avgift om det inte är det. (Nyss sa dom ju att det var ett mjukvarufel som pioneer var ansvariga för??)
Så enligt CDON så måste jag betala en undersökningsavgift för att det eventuellt är fel på appen, som ska vara kompatibel med min förstärkare. Annonserar man med funktioner så måste dom fungera. Gör dom inte det så har jag rätt att lämna tillbaka varan, men det tycker inte dom.
Måste man gå till ARN med varenda liten skitsak för att företag ska följa regler som finns?
Har flera gånger hänvisat dom till konsumentverket men deras support verkar inte kunna läsa.
Dumma kommentarer..
Jag beklagar att det inte fungerar som det ska.
Tyvärr är detta inget vi kan ta ställning till då det rör sig om ett mjukvarufel från Pioneer.
Jag ber dig kontakta Pioneer för att få vidare support i ärendet.
Vi kan självklart ta in den för kontroll men skulle det visa sig att det inte är något hårdvarufel på produkten så är det kunden, du i detta fall, som får betala undersökningsavgiften som är 300kr.
Är det fel på appen är det inget vi kan göra något åt, vi kan hjälpa dig om det är hårdvarufel på din produkt annars får du vända dig till Pioneer när det gäller en app som är ett tredjeparts program som egentligen har med själva enheten att göra.
Man har ångerrätt på alla distansköp i 14 dagar från det att man har mottagit varan och denna tiden har tyvärr löpt ut så vi kan inte häva ditt köp, jag tycker fortfarande du ska vända dig till Pioneer om det är dom som utvecklar appen.
Ångerrätt och att häva ett köp är inte samma sak....
Fråga 2013-11-29 10:45
Men eftersom det med största sannolikhet är mjukvaran det är fel på så känns det onödigt att skicka in den till en hårdvaruverkstad. Jag tänker inte betala någon avgift för något som inte fungerar.
Om ni inte kan garantera att det inte kostar något för mig så vill jag ha en annan lösning.
Svar 2013-12-02 10:24
Hej,
som vi tidigare skrev får du själv välja om du vill skicka in den eller ej. Då du skickar den till en extern verkstad som gör bedömningen av felet på din produkt kan vi således inte garantera att det kommer att täckas av garantin.
Fråga 2013-12-02 10:28
Okej men då får du komma med en bättre lösning då jag har rätt till det.
Svar 2013-12-03 17:05
Hej igen,
Detta kan vi tyvärr inte göra, vi har gett dig det alternativ vi ska ge dig enligt lag. Vi har också rätt enligt lag att debitera dig om det visar sig att produkten inte är defekt efter vi har skickat in den på service.
Ryzen m-atx:
|| Windows 10 || MSI B350M || Ryzen 1700X OC@ 3.8GHz || Nvidia 1060 6GB || 32GB RAM || EVGA P2 750W ||
HTPC:
|| Windows 10 || Asrock Z77m-itx || I7 3770k || 8GB RAM || Corsair 620W ||
________________________________________________________________________________________________