Alla fyndtips från mellandagsrean

Hjälp! 4gb ram ledigt men 2.00gb används

Permalänk
Medlem

Hjälp! 4gb ram ledigt men 2.00gb används

Hej alla Behöver hjälp med mitt ram-minne det står så här 4,00 GB (2,79 GB går att använda) kan nån snälla hjälpa mig Tack!

Permalänk
Medlem

Står det att du kan använda 2.79GB ram, eller ligger användingen på 2.79?

Visa signatur

Mannagrynsgröt är nog det bästa som finns.

Permalänk
Medlem

Haha, innebär väl att du har några gb ledigt? Inget att oroa sig för.

Visa signatur

i5 4670k|GTX 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseiio:

Står det att du kan använda 2.79GB ram, eller ligger användingen på 2.79?

Det står att den använder 2.79 gb fast det är 4gb som är installerat och så här står det 4,00 GB (2,79 GB går att använda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av vibben:

Haha, innebär väl att du har några gb ledigt? Inget att oroa sig för.

Men den använder bara 2.79 gb

Permalänk
Skrivet av ericfr00:

Hej detta är min andra tråd idag men jag behöver hjälp här.
jag har 4GB Ram men det används bara 2.79 gb ram Jag har 64-bit på¨datorn men snälla kommentera och skicka svar så snabbt du kan tack!

Jag vill använda 4.00 GB för jag vill spela mitt battlefield 4!

Låter som du har 32-bitars. Ta en screen shot på aktivitetshanteraren och systemegenskaper (Kontrollpanelen, System).

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem

Brukar vara så att drivrutinerna till moderkortet är väldigt gammalt, men det vet vi inte förrens du har listat vilket moderkort du har.

Visa signatur

Mannagrynsgröt är nog det bästa som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseiio:

Brukar vara så att drivrutinerna till moderkortet är väldigt gammalt, men det vet vi inte förrens du har listat vilket moderkort du har.

Modekort P5b-VM

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericfr00:

Men den använder bara 2.79 gb

öppna startmenyn och sök på msconfig
in under systemstart fliken och in på advancerat så ska du kunna ändra maximal mängd minne (sätt den på det högsta du kan (borde vara 4096 eller 4095 mb) starta om och kika om du har allt nu...

har du inte det fortfarande så går du in dit igen och tar bort det som stod där på maximal mängd minne och startar om igen och ser om det funkar denna gång (en annan medlem fick göra detta för att få sina 8 gb tillbaks heh.)

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreadwood:

Låter som du har 32-bitars. Ta en screen shot på aktivitetshanteraren och systemegenskaper (Kontrollpanelen, System).

Hur gör jag det då är nya här typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

öppna startmenyn och sök på msconfig
in under systemstart fliken och in på advancerat så ska du kunna ändra maximal mängd minne (sätt den på det högsta du kan (borde vara 4096 eller 4095 mb) starta om och kika om du har allt nu...

har du inte det fortfarande så går du in dit igen och tar bort det som stod där på maximal mängd minne och startar om igen och ser om det funkar denna gång (en annan medlem fick göra detta för att få sina 8 gb tillbaks heh.)

okej tack ska testa nu

Permalänk
Skrivet av ericfr00:

Hur gör jag det då är nya här typ

Höger klicka på listen längst ner och välj "Starta aktivitetshanteraren", gå till "Prestanda" fliken, tryck på Alt+Prt Sc, öppna paint, tryck Ctrl+V, spara bilden och lägg upp här. För att få fram systemegenskaper så öppnar du kontrollpanelen i startmenyn och trycker på System, sen tar du screen shot som ovan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du har 64-bitars windows och det fortfarande inte stämmer kan du pröva att slå av/på funktionen "memory remap" i bios.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Exakt var står det så?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericfr00:

okej tack ska testa nu

Nej det funkade inte testade båda men tack för ditt svar

Skrivet av Gling:

Om du har 64-bitars windows och det fortfarande inte stämmer kan du pröva att slå av/på funktionen "memory remap" i bios.

okej där kanske e problemet jag har inte gjort manuel instalation utan den gjorde det av sig själv när jag startade datorn men jag har inte ändrat nåt i bios setup

Skrivet av Dreadwood:

Höger klicka på listen längst ner och välj "Starta aktivitetshanteraren", gå till "Prestanda" fliken, tryck på Alt+Prt Sc, öppna paint, tryck Ctrl+V, spara bilden och lägg upp här. För att få fram systemegenskaper så öppnar du kontrollpanelen i startmenyn och trycker på System, sen tar du screen shot som ovan.

ja menar hur man lägger up bilden ^^

Permalänk
Skrivet av ericfr00:

Hej alla Behöver hjälp med mitt ram-minne det står så här 4,00 GB (2,79 GB går att använda) kan nån snälla hjälpa mig Tack!

kan vara inbyggt grafikkort som tar ram

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 med iGPU | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av ericfr00:

ja menar hur man lägger up bilden ^^

Jaha Det finns en knapp som heter "Infoga bild" ovanför svarsrutan.

Visa signatur

Permalänk

Du har olika minnen kan vara det som skapar problemet.
Har du kladdat på kylpasta själv och använt förmycket kan socket bli skadad och ett ramminne kan "försvinna".

EDIT:
Socket går inte sönder av förmycket kylpasta men skadade pinnar på socket kan göra så att ett minne visas i bios och windows men inte används.
Det kan också bli dålig kontakt eller glapp som orsakar BSOD.

Visa signatur

Jag stör mej aldrig på saker, bara på människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatAssCartmaN:

Du har olika minnen kan vara det som skapar problemet.
Har du kladdat på kylpasta själv och använt förmycket kan socket bli skadad och ett ramminne kan "försvinna".
http://i61.photobucket.com/albums/h56/desertjedi/borked_socke...

Förklara gärna hur för mycket kylpasta som placeras ovanpå CPU skulle kunna skada pinnar i sockeln?

Permalänk
Medlem

Betyder inte det att han totalt har 4gb minne men 1.3gb används utav Windows? Eller?
Annars så har jag samma problem

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem

Jag har 32-bitars Windows och jag kan använda 3,24 GB, har en sticka på 4 GB.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite snabbt då jag har samma "problem", ifall det nu inte bara är att w7 använder så mycket ram.
http://i.imgur.com/HpiCnDK.png

Windows 7 64bit och minimalt med program & processer igång, är detta normalt eller går det få loss mer ram?
Vad är skillnaden på "avaible" & "free" ram? (Under physical memory)

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-1813974/installed-ra....

http://www.sevenforums.com/hardware-devices/22183-4gb-install...

"Hey guys,

This came up the other day if I recall correctly. Try running msconfig, going to boot, then advanced options and see if the Max memory button is checked. The general consensus was that it should not be. Mine isn't checked and I see all 8 GB available on my system"

Visa signatur

Intel I7 3770k, MSI G45-Z77A, Corsair Vengenance Low Profile 2x 8GB, Samsung Evo 840 250 GB, Fractal Design Define R4, Cooler Master Evo 212, Corsair HX650 v2, 1 TB Western Digital Green Caviar, Asus Dvd Brännare.