Följ Black Week på SweClockers

Vad krävs för en stabil nedladdnignshastighet?

Permalänk
Medlem

Vad krävs för en stabil nedladdnignshastighet?

Jag är inte helt insatt i detta och har inte riktigt hittat bra källor på google(vet inte riktigt vad jag ska söka efter).

Jag har en laptop med LAN utgång som ska stödja gigabitnät(trorjag) och jag har själv gigabit internet hemma.

Säg att jag nu som exempel då, jag laddar ju inte ner filmer eller sånt, det är ju olagligt. men som exempel. säg att det finns goda källor och du kan nå taket på din nedladdningshastighet men i mitt fall så kommer den upp i kanske 40mb/s och sedan krachar i brist på minne enligt error meddelandet och ibland bara kommer upp i 25-30mb/s för att torrentprogrammet ska krascha. fortfarande ett exempel;P

Så min fråga är, varför kraschar den, är det just pga att ramminnet inte räcker till? Min dator har 8gb ddr på 1333mhz, en i7 cpu, det är visserligen en laptop men vad gör det? nedladdningsplatsen är på en ssd som stödjer 555mb/s läs och skriv!

så.. om jag i dettta exempel inte kan skaffa mer minne så kan jag inte hålla hastigheten eller gå högre?
finns det en lösning på detta? alla inställningar har optimerats i mjukvaran redan.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozelito:

Jag är inte helt insatt i detta och har inte riktigt hittat bra källor på google(vet inte riktigt vad jag ska söka efter).

Jag har en laptop med LAN utgång som ska stödja gigabitnät(trorjag) och jag har själv gigabit internet hemma.

Säg att jag nu som exempel då, jag laddar ju inte ner filmer eller sånt, det är ju olagligt. men som exempel. säg att det finns goda källor och du kan nå taket på din nedladdningshastighet men i mitt fall så kommer den upp i kanske 40mb/s och sedan krachar i brist på minne enligt error meddelandet och ibland bara kommer upp i 25-30mb/s för att torrentprogrammet ska krascha. fortfarande ett exempel;P

Så min fråga är, varför kraschar den, är det just pga att ramminnet inte räcker till? Min dator har 8gb ddr på 1333mhz, en i7 cpu, det är visserligen en laptop men vad gör det? nedladdningsplatsen är på en ssd som stödjer 555mb/s läs och skriv!

så.. om jag i dettta exempel inte kan skaffa mer minne så kan jag inte hålla hastigheten eller gå högre?
finns det en lösning på detta? alla inställningar har optimerats i mjukvaran redan.

Tacksam för svar!

Om det är så att ditt problem har att göra med att någon bittorrentklient kraschar så låter det ju inte som att det har så mycket med stabil nedladdningshastighet att göra egentligen utan att du har ett problem med just mjukvaran som kraschar.

Vad är det för program kraschar?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Vad menar du när du skriver 25-30mb/s? Knappast det vad du skriver då prefixet m betyder en tusendedel. Förkortningen b står för bit. Menar du Mb (megabit) eller MB (megabyte)? Med 8 GiB (1 GiB = 2^30 byte medan 1 GB = 10^9 byte) RAM är det inte minnet, som förorsakar problemet och en SSD skall klara mer än 1Gb/s. Hur är du ansluten till Internet? Kom ihåg att hastigheten även beror på vad servern klarar av att ge och vad mellanliggande noder klarar av. Du kan naturligtvis inte ladda ned fortare än vad servern skickar. Serverns kapacitet kan delas av flera hundra användare.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem

Utorrent 3.3.2. är det men alltså, det kraschar när hastigheten drar iväg förbi 30MB/s.. borde man prova med en annan?

Jag menar MB/s =P

Permalänk
Medlem
Skrivet av fagerja:

Vad menar du när du skriver 25-30mb/s? Knappast det vad du skriver då prefixet m betyder en tusendedel. Förkortningen b står för bit. Menar du Mb (megabit) eller MB (megabyte)? Med 8 GiB (1 GiB = 2^30 byte medan 1 GB = 10^9 byte) RAM är det inte minnet, som förorsakar problemet och en SSD skall klara mer än 1Gb/s. Hur är du ansluten till Internet? Kom ihåg att hastigheten även beror på vad servern klarar av att ge och vad mellanliggande noder klarar av. Du kan naturligtvis inte ladda ned fortare än vad servern skickar. Serverns kapacitet kan delas av flera hundra användare.

alltså, visst ska hårddisken klara av gb/s också för att jag ska kunna få GB/s hastighet från nog många seeders som kan ge GB/s hastighet men man tycker att något är konstigt när den kraschar redan vid 40MB/s när källan från vilken filen kommer ifrån har klart mycket seeders att de kan pumpa ut mer än 40MB/s?

jag har kopplat in den direkt till datorn med kabel direkt mot väggen, problemet är inte att komma upp i hastigheter utan att bibehålla dem. det går upp till 25-40 för att sen krascha för att sedan gå upp dit igen och krascha och upp och .. osv... den BIBEHÅLLER INTE utan kraschar

jag är inte helt lost på vad som ska gälla^^ undrar bara vad det kan vara för fel på vad jag använder för hårdvara/mjukvara.

Permalänk
Hedersmedlem

Läs gärna §2 i reglerna eftersom denna fråga är avhandlad massor av gånger, t ex http://www.sweclockers.com/forum/102-htpc-och-mediaspelare/12...

Gigabit internet och de hastigheter som det för med sig, upp över 100 MB/s, alltså MegaByte och inte millibit som trådskaparen skriver, klarar ingen vanlig HD av och i tråden jag länkar inte ens alltid en riktigt bra SSD tydligen och det redan långt innan 100MB/s. Torrent är oerhört krävande och är långt från de sekventiella hastigheter som normalt anges för HD och SSD. Torrent är slumpmässiga skrivningar som ställer helt andra krav och ger mycket lägre siffror än enkla sekventiella överföringar. Har du dessutom en sandforcebaserad SSD så kan du räkna bort 2/3 av skrivprestandan vid musik, film eller annat redan komprimerat material eftersom sandforce angivna prestanda gäller komprimerbara filer.

Jag låter tråden vara öppen tills vidare men om det blir diskussion om exakt samma saker som redan finns avhandlat kommer den troligen låsas med hänvisning till §2.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozelito:

Utorrent 3.3.2. är det men alltså, det kraschar när hastigheten drar iväg förbi 30MB/s.. borde man prova med en annan?

Jag menar MB/s =P

Är du säker på att du menar MB/s (mega byte per sekund) och inte Mbit/s (mega bit per sekund)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwad:

Är du säker på att du menar MB/s (mega byte per sekund) och inte Mbit/s (mega bit per sekund)?

alltså sorry, är dålig på det där men hur brukar det se ut när ni laddar ner på en torrent när ni kollar hastigheten? den menar jag............ tycker att det borde självklart när det handlar om torrents.. men vad vet jag. olika torrents kanske visar olika=p

min leverantör levererar Gbit/s antar jag? och jag laddar ner i MB/s visst? nu borde det blir rätt? förstår inte varför detta är en så onödig grej att kommentera, tycker fortfarande att det var obviouse=P men men, jag har säkert fel.

tack admin! ska kolla där,

Permalänk
Medlem

Jag tror att det är ramminnet som inte räcker och det inte blir nog att ha som disk-cache för utorrent och därför kraschar utorrent. det är min teori och jag tror att den stämmer?!=P

Permalänk

Sätt ner nedladdningshastigheten i inställningar i Utorrent tills klienten inte kraschar mer = problem solved..

Visa signatur

HAF Lanbox + Noctua 2xNF-A14 1xNF-S12A 2xNF-R8 - Corsair RM1000Gold - MSI Z87-G45 / I5 4670K + Noctua NH-L12 - 16GB(4x4) Corsair XMS3 1600MHz - 1x280X Sapphire - 2x7950 XFX - 120GB mSATA - 2x360GB 2.5tum

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mozelito:

Jag tror att det är ramminnet som inte räcker och det inte blir nog att ha som disk-cache för utorrent och därför kraschar utorrent. det är min teori och jag tror att den stämmer?!=P

Det är HD eller SSD som inte orkar med skrivhastigheten. Ska du lösa det med diskcache måste den vara rejält stor (kanske hälften av det du hämtar eller mer) eftersom skrivhastigheten till disk kontinuerligt ligger över vad disken klarar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av statsministern:

Sätt ner nedladdningshastigheten i inställningar i Utorrent tills klienten inte kraschar mer = problem solved..

Det löser ju inte problemet.. Begränsar den bara?

Men jag provade runt 17 20 25 35 , krashade alla gånger, två gånger han jag få en error ruta som nämnde att minnet inte räckte till iaf så jag antar att det är det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mozelito:

Det löser ju inte problemet.. Begränsar den bara?

Men jag provade runt 17 20 25 35 , krashade alla gånger, två gånger han jag få en error ruta som nämnde att minnet inte räckte till iaf så jag antar att det är det.

Eftersom disken inte klarar av att ta emot datan i tillräcklig hastighet kommer ju cachen att fyllas och ta slut, inte svårare än så.

Är det film du hämtar är den i princip icke-komprimerbar och om du som sagt har en Sandforce-baserad SSD så kommer du ha tämligen kass skriv, i mindre storlekar med få kanaler, utan vidare långt under 100MB/s. I tråden jag länkar till så klarar inte en Samsung 840 pro (med MLC-minnen, icke-sandforce) ändå inte av 65MB/s kontinuerligt, och en sådan disk är högst troligen bättre än alla Sandforce vid film (hårt komprimerad data) och torrent.

Exakt vilken SSD har du? Egenligen kvittar det eftersom en 840 pro inte mäktar med, iaf inte alltid, och den är riktigt bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozelito:

alltså sorry, är dålig på det där men hur brukar det se ut när ni laddar ner på en torrent när ni kollar hastigheten? den menar jag............ tycker att det borde självklart när det handlar om torrents.. men vad vet jag. olika torrents kanske visar olika=p

min leverantör levererar Gbit/s antar jag? och jag laddar ner i MB/s visst? nu borde det blir rätt? förstår inte varför detta är en så onödig grej att kommentera, tycker fortfarande att det var obviouse=P men men, jag har säkert fel.

tack admin! ska kolla där,

Skrivet av Mozelito:

Nej, det är inte alltid obvious, för folk har en tendens att blanda ihop dessa konstant vilket du även gjorde i din topic då du blanda MB och andra termer i både stora och små versaler, och det är inte allt för många som har över 100Mbit/s i downstream.
Men om du råkar ha en 1Gbit/s uppkoppling så är väl inte en nedladdningshastighet på 30MB/s helt orimligt.

Har du ramdisk???
Du kanske skulle viljat ha delat med dig utav denna information i din topic då detta givetvis kommer påverka dig, iom att du bara har 8GB totalt i din dator, speciellt om du vill ladda hem större torrents.

Permalänk
Medlem

Det är en ssd : Corsair Force GT 120gb en sån där röd=P
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=922457

och raminnet : ddr3 1333mhz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mozelito:

Det är en ssd : Corsair Force GT 120gb en sån där röd=P
och raminnet : ddr3 1333mhz

Sandforce och bara 120GB (färre kanaler och minneskretsar att fördela skrivningen över än de större), så räkna med svårlösta problem, och ännu jobbigare om den inte är helt tom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Sandforce och bara 120GB (färre kanaler och minneskretsar att fördela skrivningen över än de större), så räkna med svårlösta problem, och ännu jobbigare om den inte är helt tom.

även om filen ifråga är typ 3gb i storlek?
kan du rekommendera en annan ssd då?=P

Permalänk
Medlem

http://forum.utorrent.com/viewtopic.php?pid=675540

Exakt mitt problem, hittade just, ska läsa klart

Permalänk
Medlem

Det räckte med att skriva 128mb och bocka så att den använder automatisk cache storlek i inställningarna på utorrent så rullar den på fint nu runt 50-70MB/s. Tack för hjälpen även om nästan alla hjälpte inte alls..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mozelito:

Det räckte med att skriva 128mb och bocka för " använd automatisk cache storlek" i inställningarna på utorrent så rullar den på fint nu runt 50-70MB/s. Tack för hjälpen även om nästan alla hjälpte inte alls..

?

Väldigt få har gigabit internet och därför får man försöka hjälpa utifrån vad andra har testat och skrivit. Ser man testresultat från Sandforcediskar vid 4k så klarar de inte av 100MB/s vid komprimerat material. Din disk ligger på drygt hälften, tror AS SSD 4k låg på 57MB/s för 4K (som är normal blockstorlek för större filmer).

Jag ska dock komma ihåg din syn på hjälp i forumet och låta bli att svara i framtiden.

Visa signatur

Permalänk

Jag har samma problem som dig, jag skapade den andra tråden och provade en del olika saker. Nu är det ju inte så ofta som man jag kommer över 50MB/s eftersom alla har inte så bra ut lina. Därför är det svårt för mig att veta om det fungerar bra eller inte. Men jag kommer fortsätta hitta fel tills det är löst.

En annan sak som kan ta bort ditt ssd problem är att göra en ramdisk som det står i den andra tråden. Då behöver du inte oroa dig över att ssdn inte hänger med.

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nikwad:

Men ja, han menar mb/sec.... läs första inlägget, han skriver tydligt att han har gigabit nätverk + gigabit internet.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mozelito:

Det räckte med att skriva 128mb och bocka för " använd automatisk cache storlek" i inställningarna på utorrent så rullar den på fint nu runt 50-70MB/s. Tack för hjälpen även om nästan alla hjälpte inte alls..

Dock tar väll µtorrent fint med ram nu?
Visst man får ner filerna iaf.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Ja men det är något jag inte hade något emot i första hand, ville ha en lösning men fick bara gnäll pm mb hit och dit låter jävligt otacksam nu.. Haha

Vad gör lite ram en kort stund om jag får ner filen snabbt x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glimbrink:

Jag har samma problem som dig, jag skapade den andra tråden och provade en del olika saker. Nu är det ju inte så ofta som man jag kommer över 50MB/s eftersom alla har inte så bra ut lina. Därför är det svårt för mig att veta om det fungerar bra eller inte. Men jag kommer fortsätta hitta fel tills det är löst.

En annan sak som kan ta bort ditt ssd problem är att göra en ramdisk som det står i den andra tråden. Då behöver du inte oroa dig över att ssdn inte hänger med.

Gör som jag, skriv in 128mb i disk cache och låt den välja själv, dvs åsidosatt inte automatiskt blabla, då ska det funka bra.

Permalänk
Skrivet av Mozelito:

Gör som jag, skriv in 128mb i disk cache och låt den välja själv, dvs åsidosatt inte automatiskt blabla, då ska det funka bra.

Då blir ju disken överbelastad?

Visa signatur

<Rampage Extreme III>------<Corsair Dominator GT 6144MB DDR3 PC3-16000 2000MHz>------<Intel Core i7 950 4 GHz>------<H70 CPU-kylare (Läckage) bytt till Noctua NH-U12P)>------<Fractal Design Define R3, Vit moddad>------<Corsair AX 1200W 80+ GOLD>------<Asus GeForce GTX 480 1536MB SLI>------<2st OCZ 60GB Vertex 2 E Series i raid0>------<Western Digital Caviar Black 1+2TB i lagring>

Permalänk
Medlem

förr eller senare ja men nu kan jag iaf hitta "högsta" taket och låsa hastigheten där, något som inte fungerade innan för den delen.

Jag har inte haft någon överbelastningsproblem på ssdn iaf men på mekanisk disk händer det ja. men återigen, du kan ju hitta ett tak och låsa hastigheten där då än att den går upp och hela programmet kraschar? lesser of two evils liksom.