Permalänk
Medlem

lz0r: var hittar du den för 1500. Det billigaste jag hittar är 1790 just nu.

Visa signatur

Burk 1: ASUS Z87-A/i5-4670K/Crucial BallistixSport 16GB/MSI GTX980/Sandisk Ultra Plus 256GB/WD Green 2TB/
Be Quiet L8 630W 80+ Bronze Modulär.
Burk 2: MSI Z97 Krait Edition/i5 4690K/ HyperX Fury 8GB 1866Mhz/Gigabyte GTX760 OC/Sandisk Ultra Plus 256GB/EVGA 500W

Permalänk
Vila i frid

Just nu är priset 1790 (ganska precis överallt i världen). I somras gick den för tusenlappen. Precis före jul, 1500.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AndersF:

lz0r: var hittar du den för 1500. Det billigaste jag hittar är 1790 just nu.

Jag har precis lagt ut en HP N54L i marknaden om det är intressant. Ingår även grafikkort/SSD bracket och addapter för en 5e disk.
Den kommer nog ut strax då det tar några min innan annonsen syns.

Mvh

Permalänk
Medlem

Hej!

Är det någon av er som har fått WOL att fungera om ni kör FreeNAS, FreeBSD eller liknande? När jag körde ubuntu server fungerade det.

Jag kollade runt lite på nätet och märkte att det inte fanns stöd för WOL för nätverkskortet som sitter i N54L. Hittade en patch (http://lists.freebsd.org/pipermail/freebsd-bugs/2013-March/05...) som jag har försökt mig på:

--- if_bge.c.orig 2013-03-13 23:42:26.000000000 +0100 +++ if_bge.c 2013-03-14 13:30:08.000000000 +0100 @@ -469,6 +469,7 @@ static void bge_stop_fw(struct bge_softc *); static int bge_reset(struct bge_softc *); static void bge_link_upd(struct bge_softc *); +static void bge_setwol(struct bge_softc *); /* * The BGE_REGISTER_DEBUG option is only for low-level debugging. It may @@ -3335,7 +3336,7 @@ IFQ_SET_READY(&ifp->if_snd); ifp->if_hwassist = sc->bge_csum_features; ifp->if_capabilities = IFCAP_HWCSUM | IFCAP_VLAN_HWTAGGING | - IFCAP_VLAN_MTU; + IFCAP_VLAN_MTU | IFCAP_WOL_MAGIC; if ((sc->bge_flags & (BGE_FLAG_TSO | BGE_FLAG_TSO3)) != 0) { ifp->if_hwassist |= CSUM_TSO; ifp->if_capabilities |= IFCAP_TSO4 | IFCAP_VLAN_HWTSO; @@ -5537,6 +5538,7 @@ BGE_LOCK(sc); bge_stop(sc); bge_reset(sc); + bge_setwol(sc); BGE_UNLOCK(sc); return (0); @@ -6206,3 +6208,34 @@ } return (*func == NULL ? ENXIO : 0); } + +static void +bge_setwol(struct bge_softc *sc) +{ + struct ifnet *ifp; + uint16_t pmstat; + int pmc; + + ifp = sc->bge_ifp; + + if ((ifp->if_capenable & IFCAP_WOL_MAGIC) == 0) + return; + + if (pci_find_cap(sc->bge_dev, PCIY_PMG, &pmc) != 0) + return; + + BGE_SETBIT(sc, BGE_MAC_MODE, BGE_MACMODE_MAGIC_PKT_ENB); + + BGE_CLRBIT(sc, BGE_MAC_MODE, BGE_MACMODE_PORTMODE); + BGE_SETBIT(sc, BGE_MAC_MODE, BGE_PORTMODE_GMII); + + BGE_SETBIT(sc, BGE_RX_MODE, BGE_RXMODE_ENABLE); + + /* Request PME. */ + pmstat = pci_read_config(sc->bge_dev, + pmc + PCIR_POWER_STATUS, 2); + pmstat |= PCIM_PSTAT_PME | PCIM_PSTAT_PMEENABLE; + pci_write_config(sc->bge_dev, + pmc + PCIR_POWER_STATUS, pmstat, 2); +} +

Jag modifierade /usr/src/sys/dev/bge/if_bge.c och kompilerade och installerade om kärnan. Får inte WOL att fungera trots detta (det är aktiverat i BIOS också). Om jag kör ifconfig ser jag att WOL_MAGIC har dykt upp.

bge0: flags=8843<UP,BROADCAST,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> metric 0 mtu 1500 options=c219b<RXCSUM,TXCSUM,VLAN_MTU,VLAN_HWTAGGING,VLAN_HWCSUM,TSO4,WOL_MAGIC,VLAN_HWTSO,LINKSTATE> ether c8:cb:b8:ca:f0:c0 inet 192.168.1.150 netmask 0xffffff00 broadcast 192.168.1.255 inet6 fe80::cacb:b8ff:feca:f0c0%bge0 prefixlen 64 scopeid 0x1 nd6 options=29<PERFORMNUD,IFDISABLED,AUTO_LINKLOCAL> media: Ethernet autoselect (100baseTX <full-duplex>) status: active

Kör kör med TheBay bios: http://www.avforums.com/forums/networking-nas/1521657-hp-n36l...

Edit:
Lyckades få det att fungera! Nu kan ju ni ta efter också. Verkar vara något skumt med wakeonlan klienten på min mac.

./wakeonlan -i 192.168.1.150 c8:cb:b8:ca:f0:c0 #Fungerar inte ./wakeonlan c8:cb:b8:ca:f0:c0 #Fungerar

Och IP adressen till burken är verkligen 192.168.1.150. Detta skickades från en dator på samma nätverk. Kör jag via mitt externa IP fungerar det dock. Skumt!

Jag passar dock på att fråga detta:
Efter att jag ändrade i källkoden för drivrutinerna till nätverkskortet körde jag make buildkernel och make installkernel. Finns det mer "korrekta" sätt att göra detta på?

Är det någon som har något förslag på hur jag ska kunna läsa av temperaturerna i burken? FreeBSD verkar inte ha stöd för denna hårdvara.

Permalänk
Medlem

Har skummat igenom tråden men hittade inget bra svar, någon som har slängt i 6 stycken 3.5" diskar i den ännu? (4 + ODD + eSATA) Blev det något strul eller fungerade det som man kunde förvänta sig?

Sugen på 4x3TB (WD Green)i RAID5 och två 2x3TB (WD RED) i RAID1. Har moddat BIOS i burken sedan tidigare.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Har skummat igenom tråden men hittade inget bra svar, någon som har slängt i 6 stycken 3.5" diskar i den ännu? (4 + ODD + eSATA) Blev det något strul eller fungerade det som man kunde förvänta sig?

Sugen på 4x3TB (WD Green)i RAID5 och två 2x3TB (WD RED) i RAID1. Har moddat BIOS i burken sedan tidigare.

Jag har 5x3.5" + 1x2.25" (borde inte spela någon roll om den 6e är 3.5"), jag kör med en ICY Dock DuoSwap MB971SP-B där min två extra diskar sitter förutom de interna platserna. Det borde vara lugnt att trycka in 2x3.5" men då får man hitta på någon egen lösning.

Ena hårddisken kör på den 5e interna SATA porten och den andra från E-SATA, det fungerar fint! Dock fungerar det inte med hotswap. Någon som har något förslag på varför? Måste reboota för att diskarna ska dyka upp.

Permalänk
Skrivet av devour:

Har skummat igenom tråden men hittade inget bra svar, någon som har slängt i 6 stycken 3.5" diskar i den ännu? (4 + ODD + eSATA) Blev det något strul eller fungerade det som man kunde förvänta sig?

Sugen på 4x3TB (WD Green)i RAID5 och två 2x3TB (WD RED) i RAID1. Har moddat BIOS i burken sedan tidigare.

Jag har lyckats köra 2st 3.5or där uppe. Men var tvungen att köra en slimline disk. För två fullhöjds diskar gick inte att få dit med rimlig kylning. Jag har kors monterat diskarna för att få ner tempraturen. Det finns ju inget flöde där uppe. Och tempraturerna skenade iväg rejält när jag körde två fullhöjds diskar monterade i samma riktning. Detta är det bästa jag hittat.

min andra burk tog jag också en bild på den har 5st 3.5tums diskar och en 2.5tum SSD kingston monterad under den övre 3.5disken.

Kör ESXI på den övre slimdrive disken. Sen har jag de andra som RDM diskar för diverse virtuella maskiner. RDM fungerar faktiskt helt okej i ESXI på N54L nu när man lärt sig hur man skall göra med det.

Sen har jag en till N54L som är router. Men den har endast en 2.5tum Sata disk. Så den tror jag inte är så intresant och fotta. Men detta är på det sättet som jag löste det iallafall.

För de som kör ESXI och vill rdm mappa droppar jag länken jag följer här
http://forza-it.co.uk/esxi-5-1-using-raw-device-mappings-rdm-...

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trexake:

Jag har 5x3.5" + 1x2.25" (borde inte spela någon roll om den 6e är 3.5"), jag kör med en ICY Dock DuoSwap MB971SP-B där min två extra diskar sitter förutom de interna platserna. Det borde vara lugnt att trycka in 2x3.5" men då får man hitta på någon egen lösning.

Ena hårddisken kör på den 5e interna SATA porten och den andra från E-SATA, det fungerar fint! Dock fungerar det inte med hotswap. Någon som har något förslag på varför? Måste reboota för att diskarna ska dyka upp.

Skrivet av Svchost.exe:

Jag har lyckats köra 2st 3.5or där uppe. Men var tvungen att köra en slimline disk. För två fullhöjds diskar gick inte att få dit med rimlig kylning. Jag har kors monterat diskarna för att få ner tempraturen. Det finns ju inget flöde där uppe. Och tempraturerna skenade iväg rejält när jag körde två fullhöjds diskar monterade i samma riktning. Detta är det bästa jag hittat.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/258737/Bilder/1526089_701...

min andra burk tog jag också en bild på den har 5st 3.5tums diskar och en 2.5tum SSD kingston monterad under den övre 3.5disken.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/258737/Bilder/Photo%20201...

Kör ESXI på den övre slimdrive disken. Sen har jag de andra som RDM diskar för diverse virtuella maskiner. RDM fungerar faktiskt helt okej i ESXI på N54L nu när man lärt sig hur man skall göra med det.

Sen har jag en till N54L som är router. Men den har endast en 2.5tum Sata disk. Så den tror jag inte är så intresant och fotta. Men detta är på det sättet som jag löste det iallafall.

För de som kör ESXI och vill rdm mappa droppar jag länken jag följer här
http://forza-it.co.uk/esxi-5-1-using-raw-device-mappings-rdm-...

Tack för svaren och bilderna! Jo, inser att ha två diskar uppe med noll ventilation är ett bra recept för olycka.

Funderar på om man klämmer in två diskar i ODD-platsen med någon millimeter mellan dem och sedan sätter in två 40mm´s fläktar i fronten med någon sorts galler och/eller filter framför som blåser in/ut. Vill man vara riktigt jävlig sätter man två stycken bak och gör hål med dremelen. Då blir det 4 fläktar totalt som suger in fram och blåser ut bak, behöver inte flytta så mycket luft per fläkt men fyra totalt borde göra ett någorlunda bra jobb. (Om man inte vill ha 15.000 rpm´s fläktar...) Vill man så kan man ha 3 i fronten också.

Det kanske är att överjobba det hela men jag vill gärna ha 6st 3.5"´s diskar.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Skrivet av devour:

Tack för svaren och bilderna! Jo, inser att ha två diskar uppe med noll ventilation är ett bra recept för olycka.

Funderar på om man klämmer in två diskar i ODD-platsen med någon millimeter mellan dem och sedan sätter in två 40mm´s fläktar i fronten med någon sorts galler och/eller filter framför som blåser in/ut. Vill man vara riktigt jävlig sätter man två stycken bak och gör hål med dremelen. Då blir det 4 fläktar totalt som suger in fram och blåser ut bak, behöver inte flytta så mycket luft per fläkt men fyra totalt borde göra ett någorlunda bra jobb. (Om man inte vill ha 15.000 rpm´s fläktar...) Vill man så kan man ha 3 i fronten också.

Det kanske är att överjobba det hela men jag vill gärna ha 6st 3.5"´s diskar.

Där sa du nå med 40mm fläktar. Frågan är vad kan man hitta täck plattor som är lagom och knäppa fassg där fram? Som är tillräckligt lågprofil för att passa?

En ide är att vända övre disken upp och ner och montera den där. Då borde kontrollern gå svalare. Slog mot just. Men vet inte om diskar gillar och vara upp och ner.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoz:

kommer den färdigmoddad då? nypris på 137:- inkl frakt från datorfixarna..

kikat inställningarna? gäller det bara esata och odd-porten eller dom andra också? dom som sitter i vaggorna går att hotswappa utan problem här iallafall, xpenology dsm 4,3

Hmm, tror det. Kör FreeBSD, brukar det vara något inställning i OS man behöver göra? Kunde inte hitta någon inställning om detta i BIOS (kör thebay bios).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Har skummat igenom tråden men hittade inget bra svar, någon som har slängt i 6 stycken 3.5" diskar i den ännu? (4 + ODD + eSATA) Blev det något strul eller fungerade det som man kunde förvänta sig?

Sugen på 4x3TB (WD Green)i RAID5 och två 2x3TB (WD RED) i RAID1. Har moddat BIOS i burken sedan tidigare.

Jag kör 6 diskar i min N40L, gjorde ett inlägg i en annan tråd med lite bilder: #13605363

Kört 24/7 några månader nu med linux på den och använder mest som backup och lite smått och gott. Tempen ligger konstant runt 30 grader på alla diskar. Diskarna högst upp brukar snitta 1-2 grader varmare än de 4 övriga.

Dock kör jag fortfarande utan 5.25" plastcover då jag inte har hittat någon som passar.
Fick ingen till min då jag köpte med cdromenhet monterad i 5.25" facket. Är det någon som har en sån cover över så köper jag gärna!

/M

Visa signatur

Core 2 Duo still going strong!

Permalänk
Skrivet av Madimen:

Jag kör 6 diskar i min N40L, gjorde ett inlägg i en annan tråd med lite bilder: #13605363

Kört 24/7 några månader nu med linux på den och använder mest som backup och lite smått och gott. Tempen ligger konstant runt 30 grader på alla diskar. Diskarna högst upp brukar snitta 1-2 grader varmare än de 4 övriga.

Dock kör jag fortfarande utan 5.25" plastcover då jag inte har hittat någon som passar.
Fick ingen till min då jag köpte med cdromenhet monterad i 5.25" facket. Är det någon som har en sån cover över så köper jag gärna!

/M

Hej jag byter gärna en sån plastbricka emot en Sata vagga som sväljer två stycken 2.5tums diskar eller en 3.5disk eller nå sånt. Öppen för förslag.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madimen:

Jag kör 6 diskar i min N40L, gjorde ett inlägg i en annan tråd med lite bilder: #13605363

Kört 24/7 några månader nu med linux på den och använder mest som backup och lite smått och gott. Tempen ligger konstant runt 30 grader på alla diskar. Diskarna högst upp brukar snitta 1-2 grader varmare än de 4 övriga.

Dock kör jag fortfarande utan 5.25" plastcover då jag inte har hittat någon som passar.
Fick ingen till min då jag köpte med cdromenhet monterad i 5.25" facket. Är det någon som har en sån cover över så köper jag gärna!

/M

Det där såg ut som jag hade tänkt det. Om du klarar dig utan större skillnader i temperaturer så kanske man kan klara sig genom att på ett snyggt sätt montera två fläktar i fronten genom ett galler som blåser ut luften i fronten istället för att köra push/pull rakt igenom. Mätte lite igår och det är väl ungefär som du visade på en av bilderna inte så mycket marginal i höjd, just nu om diskarna ligger kloss så snackar vi 4-5 millimeter. Så det går att få lite glipa mellan diskarna utan att de tar i locket.

Försöker hitta en sådan där adapter, Nexus Doubletwin, men den har utgått verkar det som. Hittar inga bra alternativ, någon som sett något sådant på senare tid?

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Benchmaskin 🍞

*Tråd rensad*

Citat:

§ 9
Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Det där såg ut som jag hade tänkt det. Om du klarar dig utan större skillnader i temperaturer så kanske man kan klara sig genom att på ett snyggt sätt montera två fläktar i fronten genom ett galler som blåser ut luften i fronten istället för att köra push/pull rakt igenom. Mätte lite igår och det är väl ungefär som du visade på en av bilderna inte så mycket marginal i höjd, just nu om diskarna ligger kloss så snackar vi 4-5 millimeter. Så det går att få lite glipa mellan diskarna utan att de tar i locket.

Försöker hitta en sådan där adapter, Nexus Doubletwin, men den har utgått verkar det som. Hittar inga bra alternativ, någon som sett något sådant på senare tid?

Har lyckats kolla temperaturerna på min burk nu. Setupen är som jag tidigare skrev. Burken står i ett extremt dåligt ventilerat utrymme. Hårdiskarnas temperaturer är:
38,34,30,32,34,33

De fetmarkerade är de som sitter oventlierade i 5.25" facket. Den med högst temperatur är en hårddisk som låg 2-3 grader över alla andra fastän den satt i en av hårddiskslottarna.

Permalänk
Medlem

Jag har själv en HP N40L, och troligtvis ligger det någonstanns här i tråden vad som behövs köpa för att få dit den 5:e och 6:e disken i 5.25" bayen. Men nu är jag faktiskt (skämmes på mig) lat att läsa igenom allt här!

Men har moddade bios:et i redan så den biten slipper jag pyssla något mer med! Men, jag vill trycka in lite fler diskar, och köra ZFS Raid

Så, vad skall jag köpa?

Permalänk

Tittar på ett HP P410- RAIDkort. Är det något man ska tänka på, det är PCI Express 8x. Bortsett från att faceplaten är fullhöjd, kan det passa i N54L?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Jag har själv en HP N40L, och troligtvis ligger det någonstanns här i tråden vad som behövs köpa för att få dit den 5:e och 6:e disken i 5.25" bayen. Men nu är jag faktiskt (skämmes på mig) lat att läsa igenom allt här!

Men har moddade bios:et i redan så den biten slipper jag pyssla något mer med! Men, jag vill trycka in lite fler diskar, och köra ZFS Raid

Så, vad skall jag köpa?

Nexus doubble twin eller liknande, molex till 2st sata-power samt en esata kabel till sata. Läst att esata kabeln bör vara lite mer påkostad och shielded, allting finns att köpa på ebay i alla fall.

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Medlem

Om det går att hitta kan det vara nice med en 90 graders vinklar e-sata kabel också, det känns inge vidare o ha den stickands rakt ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dempa88:

Nexus doubble twin eller liknande, molex till 2st sata-power samt en esata kabel till sata. Läst att esata kabeln bör vara lite mer påkostad och shielded, allting finns att köpa på ebay i alla fall.

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Jag är ganska nybörjare när det kommer till installation av servrar och dylikt, men det låga priset ihop med antalet möjliga hårddiskplatser har gjort mig väldigt intresserad av den här burken att använda som NAS.

Min fråga är: hur "lätt" är det att få igång en N54L och börja rulla? Guider och sånt hittar jag när det väl är dags, men skulle vilja ha en indikation på om även en amatör som jag skulle kunna klara av att installera den.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

Jag är ganska nybörjare när det kommer till installation av servrar och dylikt, men det låga priset ihop med antalet möjliga hårddiskplatser har gjort mig väldigt intresserad av den här burken att använda som NAS.

Min fråga är: hur "lätt" är det att få igång en N54L och börja rulla? Guider och sånt hittar jag när det väl är dags, men skulle vilja ha en indikation på om även en amatör som jag skulle kunna klara av att installera den.

Stoppa i strömsladden.
Anslut ett USB-minne med valfritt operativsystems installationsfiler.
Starta maskinen.
Välj att "boota" ifrån USB-minne vid uppstarten.
Klart.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Stoppa i strömsladden.
Anslut ett USB-minne med valfritt operativsystems installationsfiler.
Starta maskinen.
Välj att "boota" ifrån USB-minne vid uppstarten.
Klart.

Jag har tidigare haft stora problem med att hitta uttaget till strömsla... Hehe, det var inga konstigheter alltså

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Skrivet av Afrasbaba:

Jag är ganska nybörjare när det kommer till installation av servrar och dylikt, men det låga priset ihop med antalet möjliga hårddiskplatser har gjort mig väldigt intresserad av den här burken att använda som NAS.

Min fråga är: hur "lätt" är det att få igång en N54L och börja rulla? Guider och sånt hittar jag när det väl är dags, men skulle vilja ha en indikation på om även en amatör som jag skulle kunna klara av att installera den.

Hej de är inte svårt alls. Kan jag få de fungera så kan du. Jag är total n00b på CLI oavsett språk. Och jag har lyckats få allt rulla. Så jag tror nog du grejar de. Annars hjälper vi dig.

Första steget var inte rädd för att leka och prova nya saker då lär man sig. Esxi är en bra start tycker jag och lära sig.

Visa signatur

Coolermaster Stacker 810. Asus rampage II Extreme x58. Core i7 990x 3.46ghz. 24GB Corsair XMS3. 2st Nvidia 295 Q-Sli. 2x120gb ssd, 1.5tb wd green, 640gb wd blue. (6x500gb raid6, 2x1tb raid0 på adaptec 5805) Corsair AX1200 psu. Lexicon Lambda Usb ljudkort. 2st skärmar + tv.

Permalänk

Fick hem min N54L tillsammans med 4st 3TB WD Red diskar och 16GB minne.
Rullar nu med Freenas som filserver och jag är sjukt nöjd med den.
Galet bra pris för en sådan maskin.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Skrivet av Delarium.:

Tittar på ett HP P410- RAIDkort. Är det något man ska tänka på, det är PCI Express 8x. Bortsett från att faceplaten är fullhöjd, kan det passa i N54L?

Ingen som provat detta RAID-kort? Förslag på andra kort som kan tänkas passa och fungera för SATA-diskar mottages tacksamt.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Ingen som provat detta RAID-kort? Förslag på andra kort som kan tänkas passa och fungera för SATA-diskar mottages tacksamt.

Har kört med ett P410 sedan sommaren 2011 i min N36L. Går fortfarande som tåget
Se dock till att köpa ett kort med cache och batteripack om du ska köra paritetsbaserad RAID.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Calle:

Har kört med ett P410 sedan sommaren 2011 i min N36L. Går fortfarande som tåget
Se dock till att köpa ett kort med cache och batteripack om du ska köra paritetsbaserad RAID.

Har tittat på ett kort med 256MB minne, dock utan batteri. Så får köra utan BBWC antar jag. Har ingen UPS heller. Prestandan är inte superviktig, borde lyfta en del från integrerade kontrollern dock. Hur mycket gör BBWC och batteriet på prestandan?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Har tittat på ett kort med 256MB minne, dock utan batteri. Så får köra utan BBWC antar jag. Har ingen UPS heller. Prestandan är inte superviktig, borde lyfta en del från integrerade kontrollern dock. Hur mycket gör BBWC och batteriet på prestandan?

Utan batteri körs cachen endast som readcache och vid paritetsraid vill man gärna ha typ 80-90% cache då det är skrivningarna som tar tid. Skulle inte vilja köra en rebuild utan batteri Men det är ju bara att testa och se om du saknar prestanda.
Går dock att få tag på hyfsat billigt, http://www.ebay.com/itm/HP-P410-P411-P212-BBWC-Battery-Pack-4...

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Calle:

Utan batteri körs cachen endast som readcache och vid paritetsraid vill man gärna ha typ 80-90% cache då det är skrivningarna som tar tid. Skulle inte vilja köra en rebuild utan batteri Men det är ju bara att testa och se om du saknar prestanda.
Går dock att få tag på hyfsat billigt, http://www.ebay.com/itm/HP-P410-P411-P212-BBWC-Battery-Pack-4...

Sweet, inte så farligt ändå. Ska börja med P410-kortet med 256MB-minne, det får duga för mitt hemmameck Är det några problem att slå på BBWC i efterhand, när RAIDen är byggd och fylld med data?

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1