Permalänk
Medlem

Det här med mining

Hejsan!

Har sett så mycket om det här med Bitcoin mining och än så länge har jag förstått att det är en sorts valuta. Men liksom, va?! Det sitter inte i mitt huvud att man minar efter pengar som man sedan kan köpa saker med, med andra ord; man kan bli rik eller få extra pengar vid sidan om sin lön. Eller?! Kollade runt på deras hemsida o så, men jag undrar, är det lagligt? Vad kan man köpa med det? Hur mycket är bitcoin värt om man jämför med SEK? Skulle vem som helst kunna göra det? Kan JAG göra det? Kan jag spara ihop till en ny dator? En bil? Den bitcoin man tjänar, går inte den till den feta elräkningen som du får efter att du har haft på datorn på max 24/7 samt äckligt varmt i rummet? Är det ens säkert!? Måste liksom ha bekräftelse nu efter en lång tid av nyfikenhet :s

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Alla kan mine:a bitcoin
men skulle nog rekomendera någon alt coin (dvs en annan coin men som fungerar likadant)
Köper du en dator för runt 6k (280x) så kan du få 700kh/s+ om du mine:ar litecoins

det kommer ge ca 0.17 litecoins per dag, och just nu är 0.17 litecoins värda ca 4.1$
Köper du samma dator som innan men köper till ett till 280x så kommer du tjäna ca 8.2$ per dag osv

det är lagligt och ja, självklart kan du spara till en ny dator, men det kan ta ett tag

Värt att notera är dock att svårigheten höjs hela tiden

får du 0.17 litecoins per dag nu så kanske du bara får 0.15 om en vecka, men då kanske litecoinsen är värda mer också

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boozfob:

Alla kan mine:a bitcoin
men skulle nog rekomendera någon alt coin (dvs en annan coin men som fungerar likadant)
Köper du en dator för runt 6k (280x) så kan du få 700kh/s+ om du mine:ar litecoins

det kommer ge ca 0.17 litecoins per dag, och just nu är 0.17 litecoins värda ca 4.1$
Köper du samma dator som innan men köper till ett till 280x så kommer du tjäna ca 8.2$ per dag osv

det är lagligt och ja, självklart kan du spara till en ny dator, men det kan ta ett tag

Värt att notera är dock att svårigheten höjs hela tiden

får du 0.17 litecoins per dag nu så kanske du bara får 0.15 om en vecka, men då kanske litecoinsen är värda mer också

Men går man inte i back om man jämför elen man konsumerar då? Jag menar, är det inte som att ha datorn på max (runt 600w) på hela tiden?

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk

Så cirka 230 dagar att spara in sin initial investering om man har gratis el. Känns lite som man skramlar kaffepengar
Förstår att det blir intressantare om man räknar in möjligheterna till att valutans värde ökar, men det lär väl stabiliseras efter ruschen förra året?

Permalänk
Medlem

Då det blir svårare och svårare att få tag i coinsen så ökar värdet hela tiden. Om du var med tidigt i minandet så kanske du har en ansenlig summa om 10 år. Det kan räcka med att mina i 1 år för att bli rik om valutan slår rot ordentligt i communityn.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Buzz996:

Men går man inte i back om man jämför elen man konsumerar då? Jag menar, är det inte som att ha datorn på max (runt 600w) på hela tiden?

Om man underklockar och/eller undervoltar korten kan man få datorn att dra ganska lite ström. Mina 7970 @ 780 MHz @ 0,86 V gör 1100 kH/s och datorn drar då ca 375 W vid väggen.

Har man fast elpris är det förstås bara att överklocka så mycket man kan kyla.

Skrivet av skurtbert:

Så cirka 230 dagar att spara in sin initial investering om man har gratis el. Känns lite som man skramlar kaffepengar
Förstår att det blir intressantare om man räknar in möjligheterna till att valutans värde ökar, men det lär väl stabiliseras efter ruschen förra året?

Man har ju ett/två/fler grafikkort som inte är helt värdelösa. Det är en anledning att minea istället för att köpa coins: Blir mynten värdelösa har man iallafall ett antal grafikkort att sälja av eller spela på istället för att man bara har förlorat alla pengar.

Många minear tydligen för att ha en "inkomst", men jag minear Dogecoin för att jag tycker det är kul och för att få följa med till månen; värdet på mynten man minear nu kan ju öka med tiden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

Men går man inte i back om man jämför elen man konsumerar då? Jag menar, är det inte som att ha datorn på max (runt 600w) på hela tiden?

elen kostar för mig ca 12-15% av det jag tjänar (med dagens värde på coinsen då dvs)

Och det är värdet på det jag mine:at, har även trade:at mellan litecoin och doge för att tjäna lite till, och har även spelat tärning med coinsen och tjänat lite på det också, så totalt ligger det nog runt 5% av det jag har tjänat

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boozfob:

elen kostar för mig ca 12-15% av det jag tjänar (med dagens värde på coinsen då dvs)

Och det är värdet på det jag mine:at, har även trade:at mellan litecoin och doge för att tjäna lite till, och har även spelat tärning med coinsen och tjänat lite på det också, så totalt ligger det nog runt 5% av det jag har tjänat

Du har inte tjänat nånting förrän du växlar dina coins mot varor eller riktiga pengar.
Det är det som är grejen med dom...de saknar värde tills dess att de används.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Du har inte tjänat nånting förrän du växlar dina coins mot varor eller riktiga pengar.
Det är det som är grejen med dom...de saknar värde tills dess att de används.

Skickades från m.sweclockers.com

skulle jag göra en annons på forumet och sälja dom lite billigare än vad dom kostar att köpa på andra ställen så skulle det inte ta mer än 15min innan någon ville köpa dom, så värde har dom ju?

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Skrivet av hoski:

Du har inte tjänat nånting förrän du växlar dina coins mot varor eller riktiga pengar.
Det är det som är grejen med dom...de saknar värde tills dess att de används.

Skickades från m.sweclockers.com

I så fall saknar ju vanliga pengar också värde innan dom används?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Buzz996:

Hejsan!

Har sett så mycket om det här med Bitcoin mining och än så länge har jag förstått att det är en sorts valuta. Men liksom, va?!

Tack på förhand!

Trots vad anhängarna vill låta påskina så handlar det i dagsläget inte om någon valuta utan om (från entusiasternas sida) ett försök att skapa ett säkert och oberoende betalningsmedel eller (för den överväldigande majoriteten av de som handlar med x-coins) ett rent samlarobjekt. Jämför med att samla mynt eller frimärken: du kan inte använda dem till något vettigt men du kan investera slantar för att senare försöka tjäna en hacka om du säljer dem vidare dyrare.

Skrivet av mackan_93:

I så fall saknar ju vanliga pengar också värde innan dom används?

En faktisk valuta har ett värde som garanteras av en någorlunda stor instans, exempelvis en stad, en stat eller ett stort företag. Värdet kan fluktuera men garanten försöker med olika styrmedel hålla det hela någorlunda stabilt eftersom valutan annars inte skulle vara användbar. Bitcoin har ingen garant utan det enda som styr priset är vilket förtroende en eventuell köpare har för att värdet skall stiga.

http://en.wikipedia.org/wiki/Greater_fool_theory

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mackan_93:

I så fall saknar ju vanliga pengar också värde innan dom används?

Precis. Samma gäller för mat, bilar, hus, mössor och smörknivar. Du kan inte översätta dem till rixdaler innan du byter dem mot det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Precis. Samma gäller för mat, bilar, hus, mössor och smörknivar. Du kan inte översätta dem till rixdaler innan du byter dem mot det.

Fast en liter mjölk ligger ganska stabilt på ~10 kr litern, en mössa ganska stabilt på en eller ett par hundringar. Du har helt rätt i det du säger men saker som etablerar sig hamnar ganska stabilt i värde så småningom. Enligt dig kan man alltså inte översätta något överhuvudtaget i värde.

Vinner man en bil så har man inte "tjänat" någonting enligt dig men alla vet att en bil bytes mot X antal månadslöner eller X antal mjölkpaket och således har bilen ett värde oavsett även om pengar inte skulle ha funnits. Blir det inpräntat i folk att 15 bitcoin = X antal månadslöner = X antal mjölkpaket så har bitcoins ett värde på samma sätt som pengar.

Eftersom ex Bitcoins går att byta mot X antal av en produkt så har även Bitcoin ett värde och således anser jag att minade kryptovalutor är + i kassan. Sen att valutan kan krascha är en annan sak men det kan även värdet på annat göra vid ex krig kommer ingen vilja köpa lyxprodukter och dessa kommer bli helt odugliga. Eller Tyskland efter världskrig, miljoner för en limpa bröd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Trots vad anhängarna vill låta påskina så handlar det i dagsläget inte om någon valuta utan om (från entusiasternas sida) ett försök att skapa ett säkert och oberoende betalningsmedel eller (för den överväldigande majoriteten av de som handlar med x-coins) ett rent samlarobjekt. Jämför med att samla mynt eller frimärken: du kan inte använda dem till något vettigt men du kan investera slantar för att senare försöka tjäna en hacka om du säljer dem vidare dyrare.

En faktisk valuta har ett värde som garanteras av en någorlunda stor instans, exempelvis en stad, en stat eller ett stort företag. Värdet kan fluktuera men garanten försöker med olika styrmedel hålla det hela någorlunda stabilt eftersom valutan annars inte skulle vara användbar. Bitcoin har ingen garant utan det enda som styr priset är vilket förtroende en eventuell köpare har för att värdet skall stiga.

http://en.wikipedia.org/wiki/Greater_fool_theory

Man kan inte applicera teorin rakt av på kryptovalutor. Visst, helt klart spelar det in, framför allt på trading-scenen, men det verkar också finnas ett faktiskt behov av möjligheten till en okomplicerad (nåja), anonym och av statliga intressen opåverkad valuta. Behovet som finns kunde rättfärdiga valutans existens och värde innan den allmänna hypen slog till 2013, jag ser inte varför den inte kan rättfärdiga åtminstone delar av dess värde framöver också. Bitcoins och andra valutor har inga garantier att vara eller förbli något som uppfyller alla nämda egenskaper, men det är ett första försök och många är intresserade. Även fler och fler utanför kriminella kretsar hoppas jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Så cirka 230 dagar att spara in sin initial investering om man har gratis el. Känns lite som man skramlar kaffepengar
Förstår att det blir intressantare om man räknar in möjligheterna till att valutans värde ökar, men det lär väl stabiliseras efter ruschen förra året?

Jag ligger själv plus 4000kr på bara den här månaden med ett 7970Ghz, så om man väljer rätt valutor och säljer vid rätt tillfälle kan man tjäna stora pengar. 2000kr kommer från en valuta jag bara mine'ade en dag och väntade en månad med att sälja, resten från "vanlig" mining där man väljer den valutan som ger mest pengar per KH/s och bara växlar in de direkt man tjänar det.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Jag ligger själv plus 4000kr på bara den här månaden med ett 7970Ghz, så om man väljer rätt valutor och säljer vid rätt tillfälle kan man tjäna stora pengar. 2000kr kommer från en valuta jag bara mine'ade en dag och väntade en månad med att sälja, resten från "vanlig" mining där man väljer den valutan som ger mest pengar per KH/s och bara växlar in de direkt man tjänar det.

Av ren nyfikenhet, vilken valuta var denna? Dogecoin?

Visa signatur

Dator: Mobo: MSI Z390 MPG Cpu: Intel Core i7 9700K --- CoolerMaster Hyper 212 EVO GFX-card: Asus Geforce RTX 2070 8GB Dual PSU: Corsair CV 650W RAM: 32 Gb(8GbX4) @ 2666Mhz.
Telefon: Oneplus 7T

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalkiller78:

Av ren nyfikenhet, vilken valuta var denna? Dogecoin?

Kittehcoin. Minade de i början av januari när de hade riktigt låg svårighet, och nu kommer de "Re-launchas" den 2:a februari med lägre antal totala mynt och kommer förmodligen öka ännu mera i värde då än de gjort hittills.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Massy:

Fast en liter mjölk ligger ganska stabilt på ~10 kr litern, en mössa ganska stabilt på en eller ett par hundringar. Du har helt rätt i det du säger men saker som etablerar sig hamnar ganska stabilt i värde så småningom. Enligt dig kan man alltså inte översätta något överhuvudtaget i värde.

Vinner man en bil så har man inte "tjänat" någonting enligt dig men alla vet att en bil bytes mot X antal månadslöner eller X antal mjölkpaket och således har bilen ett värde oavsett även om pengar inte skulle ha funnits. Blir det inpräntat i folk att 15 bitcoin = X antal månadslöner = X antal mjölkpaket så har bitcoins ett värde på samma sätt som pengar.

Eftersom ex Bitcoins går att byta mot X antal av en produkt så har även Bitcoin ett värde och således anser jag att minade kryptovalutor är + i kassan. Sen att valutan kan krascha är en annan sak men det kan även värdet på annat göra vid ex krig kommer ingen vilja köpa lyxprodukter och dessa kommer bli helt odugliga. Eller Tyskland efter världskrig, miljoner för en limpa bröd.

Du missförstår mig. Jag menar bara att saker är värda det man tycker de är värda. Du skulle exempelvis inte kunna sälja mjölk till mig då jag litar mer på ICA :).

Däremot så vill nästan alla ha pengar och det är en godkänd valuta i alla butiker. Skulle du alltså få din lön i bitcoins eller dylikt måste du byta dem mot något innan du kan köpa mat så ICA inte litar på dina pengar och de har inget värde för dem. Än så länge är de (alla varianter av coins) ungefär lika balla som att hitta rätt hatt i Team Fortress, de kan man också sälja dyrt till rätt person eller apecialföretag).

Permalänk
Medlem

Tja.
Precis som TS så undrade jag lite om det här, men jag undrade något annat också som inte dök upp här.

Jag har precis köpt en helt ny spel dator med ett ASUS GeForce GTX 780 3GB DirectCU II OC (GTX780-DC2OC-3GD5)
och lite annat smått och gott i! Som jag förstod det så kvittar allting annat än ens GPU och känns därför onödigt att skriva ut mer här.

Jag har min dator på 24/7 alla dagar i veckan så gott som all veckor i en månad.
1. Drar ens dator mycket mer ström när man "minar" än vad den skulle göra annars när jag inte sitter vid den?
2. Skulle jag på något sätt kunna tjäna några pengar på att mina coins när jag inte är vid datorn? (även om det handlar om 50kr om dagen eller något sådant skit.)
3. Är det svårt att lära sig hur man går till väga och allt sådant? förstår att det är svårt att kanske hålla koll på alla coins och sådant men undrar om det är svårt att komma igång med att börja mina coins

Ps. Vet att det finns super många trådar om detta men eftersom det är svårt att hitta just dom svaren man behöver så frågar jag här i denna tråden istället för att skapa en ny... hoppas detta är okej med folket

Visa signatur

Det är inte jag som är konstig, det är du som är normal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrTech:

Tja.
Precis som TS så undrade jag lite om det här, men jag undrade något annat också som inte dök upp här.

Jag har precis köpt en helt ny spel dator med ett ASUS GeForce GTX 780 3GB DirectCU II OC (GTX780-DC2OC-3GD5)
och lite annat smått och gott i! Som jag förstod det så kvittar allting annat än ens GPU och känns därför onödigt att skriva ut mer här.

Jag har min dator på 24/7 alla dagar i veckan så gott som all veckor i en månad.
1. Drar ens dator mycket mer ström när man "minar" än vad den skulle göra annars när jag inte sitter vid den?
2. Skulle jag på något sätt kunna tjäna några pengar på att mina coins när jag inte är vid datorn? (även om det handlar om 50kr om dagen eller något sådant skit.)
3. Är det svårt att lära sig hur man går till väga och allt sådant? förstår att det är svårt att kanske hålla koll på alla coins och sådant men undrar om det är svårt att komma igång med att börja mina coins

Ps. Vet att det finns super många trådar om detta men eftersom det är svårt att hitta just dom svaren man behöver så frågar jag här i denna tråden istället för att skapa en ny... hoppas detta är okej med folket

1. Ja, du belastar grafikkortet till 100% så räkna kanske med en 300W konstant vid eluttaget.
2. Ja, men några 50kr om dagen lär du inte få ihop med ett GTX 780 i dagsläget, inte utan massa aktiv tradeing iaf.
3. Beviserligen svårare än att be folk på ett forum förklara för dig

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Så cirka 230 dagar att spara in sin initial investering om man har gratis el. Känns lite som man skramlar kaffepengar
Förstår att det blir intressantare om man räknar in möjligheterna till att valutans värde ökar, men det lär väl stabiliseras efter ruschen förra året?

jag fick in runt 5000kr förra månaden och jag sitter redan på 2000kr i coins sedan den 20.e, detta med en investering på ~12.000 kr sålänge man håller koll på marknaden och inte paniksäljer vid små dippar så kan man tjäna fina pengar på det.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

jag fick in runt 5000kr förra månaden och jag sitter redan på 2000kr i coins sedan den 20.e, detta med en investering på ~12.000 kr sålänge man håller koll på marknaden och inte paniksäljer vid små dippar så kan man tjäna fina pengar på det.

Kör du på en multipool då kan tro ?

Rigg :)?